Re: "Pyhitetty olkoon Sinun Nimesi"
Lähetetty: 22.12.2010 14:18
Pentateukin jako 'tieteellisesti' neljään osaan = jahvisti, elohisti, pappiskirja ja deuteronomi ei ole myöskään todellisuudessa missään määrin selkeä asia. Kuten noiden osien oletettujen ikien määritteleminenkään.
Juutalaiset ovat pitäneet aina noita kirjoja (Mooseksen 1-5) Mooseksen kirjoittamina. Tätä asiaa on alettu epäilemään vasta keskiajalla kristinuskon toimesta ja 1600-luvulta lähtien Mooseksen kirjoihin on oletettu tehdyn lisäyksiä ja muutoksia.
Tämän päivän näkemys on, että Mooseksen kirjat eli Pentateukki olisi valmistunut nykyiseen muotoonsa 400-luvulla eaa. Ennen sitä jahvisti (vanhin), elohisti ja pappiskirja (nuorin) olisivat olleet oma kokonaisuutensa ja deuteronomi eli viides Mooseksen kirja omansa (kertaa lain sisältöä). Henkilökohtaisesti en ole lainkaan vakuuttunut tuosta jakoperustan järkevyydestä eli kirjat ovat jaetut eri kirjoittajien tekemiksi sen mukaan, kuinka usein tietty jumalan nimen muoto niissä esiintyy. Tämä perustelu ei ole missään määrin uskottava ja moni asiantuntija pitääkin tuota jakoperustetta virheellisenä. Esimerkiksi yksi tunnetuimmista egyptologeista, K.A.Kitchen, sanoo tuon jakoperusteen olevan järjetön ja toteaa tuon saman ilmiön (nimien käytön vaihtelun) esiintyvän muissakin vastaavissa teksteissä. Samaa mieltä on ollut Jerusalemin heprealaisen yliopiston professori Segal.
Kuinka tieteellistä on pelkästään näkemys siitä, että viides Mooseksen kirja ei olisi ollut osana tuota Mooseksen lakia ennen 400-lukua eaa.?
Tuon 'tieteellisen' käsityksen voi helposti kumota pelkästään raamatun avulla. 2. Kuningasten kirjassa on kohta, jossa sanotaan:
14:6 Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
Kyseinen suora lainaus on otettu viidennestä Mooseksen kirjasta eli se on siten luettu Mooseksen lain kirjaan kuuluvaksi jo ennen 400-lukua!
Toisena esimerkkinä voidaan ottaa Joosuan kirja. Joosua esitetään raamatussa Mooseksen aikalaiseksi ja hänen kirjoittamansa kirjan tapahtumat ajoittuisi 1200/1100 -luvuille eaa. Kuitenkin jotkut tutkijat ovat esittäneen kirjan olevan todellisuudessa paljon nuoremman ja kokonaan jonkun muun kuin tuon Joosua nimisen miehen kirjoittaman.
On esitetty arvioita jopa siitä, että kirja olisi jonkun tuntemattoman kirjoittajan tekele 700-luvulta eaa.
Tämäkään näkemys ei ole mahdollista, jos katsomme muiden raamatun kirjojen tietoja. Joosua henkilönä tunnetaan jo Mooseksen kirjoista lähtien, joten hänen raamatullinen henkilöhistoriansa ajoittuu Mooseksen aikaan. Hänen nimellään kirjoitettuun kirjaan viitataan kuitenkin myös Tuomarien kirjassa, jonka katsotaan olevan Daavidia varhaisempaa perua. Eli ne tutkijat jotka aikaistavat kirjan, ovat tehneet perustavaa laatua olevan erehdyksen.
Tämä on vain osoituksena siitä, ettei eksegeettinen 'tieteellinen' tutkimuskaan ole todellisuudessa kaikilta osin faktaa eikä suinkaan niin yksimielistä ja oikein perusteltua, kuin joskus luullaan. (No Jehovan todistajat eivät siten luule.)
Juutalaiset ovat pitäneet aina noita kirjoja (Mooseksen 1-5) Mooseksen kirjoittamina. Tätä asiaa on alettu epäilemään vasta keskiajalla kristinuskon toimesta ja 1600-luvulta lähtien Mooseksen kirjoihin on oletettu tehdyn lisäyksiä ja muutoksia.
Tämän päivän näkemys on, että Mooseksen kirjat eli Pentateukki olisi valmistunut nykyiseen muotoonsa 400-luvulla eaa. Ennen sitä jahvisti (vanhin), elohisti ja pappiskirja (nuorin) olisivat olleet oma kokonaisuutensa ja deuteronomi eli viides Mooseksen kirja omansa (kertaa lain sisältöä). Henkilökohtaisesti en ole lainkaan vakuuttunut tuosta jakoperustan järkevyydestä eli kirjat ovat jaetut eri kirjoittajien tekemiksi sen mukaan, kuinka usein tietty jumalan nimen muoto niissä esiintyy. Tämä perustelu ei ole missään määrin uskottava ja moni asiantuntija pitääkin tuota jakoperustetta virheellisenä. Esimerkiksi yksi tunnetuimmista egyptologeista, K.A.Kitchen, sanoo tuon jakoperusteen olevan järjetön ja toteaa tuon saman ilmiön (nimien käytön vaihtelun) esiintyvän muissakin vastaavissa teksteissä. Samaa mieltä on ollut Jerusalemin heprealaisen yliopiston professori Segal.
Kuinka tieteellistä on pelkästään näkemys siitä, että viides Mooseksen kirja ei olisi ollut osana tuota Mooseksen lakia ennen 400-lukua eaa.?
Tuon 'tieteellisen' käsityksen voi helposti kumota pelkästään raamatun avulla. 2. Kuningasten kirjassa on kohta, jossa sanotaan:
14:6 Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
Kyseinen suora lainaus on otettu viidennestä Mooseksen kirjasta eli se on siten luettu Mooseksen lain kirjaan kuuluvaksi jo ennen 400-lukua!
Toisena esimerkkinä voidaan ottaa Joosuan kirja. Joosua esitetään raamatussa Mooseksen aikalaiseksi ja hänen kirjoittamansa kirjan tapahtumat ajoittuisi 1200/1100 -luvuille eaa. Kuitenkin jotkut tutkijat ovat esittäneen kirjan olevan todellisuudessa paljon nuoremman ja kokonaan jonkun muun kuin tuon Joosua nimisen miehen kirjoittaman.
On esitetty arvioita jopa siitä, että kirja olisi jonkun tuntemattoman kirjoittajan tekele 700-luvulta eaa.
Tämäkään näkemys ei ole mahdollista, jos katsomme muiden raamatun kirjojen tietoja. Joosua henkilönä tunnetaan jo Mooseksen kirjoista lähtien, joten hänen raamatullinen henkilöhistoriansa ajoittuu Mooseksen aikaan. Hänen nimellään kirjoitettuun kirjaan viitataan kuitenkin myös Tuomarien kirjassa, jonka katsotaan olevan Daavidia varhaisempaa perua. Eli ne tutkijat jotka aikaistavat kirjan, ovat tehneet perustavaa laatua olevan erehdyksen.
Tämä on vain osoituksena siitä, ettei eksegeettinen 'tieteellinen' tutkimuskaan ole todellisuudessa kaikilta osin faktaa eikä suinkaan niin yksimielistä ja oikein perusteltua, kuin joskus luullaan. (No Jehovan todistajat eivät siten luule.)