Sivu 1/20

Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011 klo 22.25

Lähetetty: 14.12.2010 16:50
Kirjoittaja Torninvartija
10. päivä tammikuuta räjähtää!

Näin perusteellista TV-ohjelmaa Jehovan todistajien uskonnon ongelmallisista puolista ei ole ennen Suomessa nähty. Puoli tuntia silkkaa asiaa.

Haastateltavina ainakin allekirjoittanut, pari muuta entistä todistajaa, yksi tutkija ja Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen.

Aihepiirinä on erityisesti oikeuskomiteoiden toiminta, karttaminen ja näistä seuraavat ongelmalliset ilmiöt kuten se, että Jehovan todistajien järjestö ei suo jäsenilleen uskonnonvapautta, perheitä hajoaa ja ihmisten mielenterveys kärsii.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 17:32
Kirjoittaja Alueveli
Sellaista huhua liikkuu, että veljesseurakin saisi mahdollisesti hieman näkyvyyttä.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 17:40
Kirjoittaja Vieras
Hii! Näistä kirjoitteluista siis voi olla ollut jotain hyötyäkin!

Kissa pöydälle vaan! Onneksi olkoon erityisesti aktivistit!

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 20:31
Kirjoittaja Johanneksen poika
Torninvartija kirjoitti:10. päivä tammikuuta räjähtää!
Kiitos tiedottamisesta. Kun tämä asia tuli nyt julkiseksi, on ehkä syytä antaa suurelle yleisölle lisätietoa ohjelmasta. Minäkin olen ollut "hiukan" tietoinen asiasta kesästä asti. :D

Täällä on hiukan lisätietoa. Odotan jännityksellä, minkälainen on lopputulos. Aikaisemmat Silminnäkijä-ohjelmat ovat olleet erittäin laadukkaita, joten on syytä odottaa, että tämäkin ohjelma ylittää odotuksemme. Hienoa, että YLE on ollut kiinnostunut jehovantodistajuuden pimeistä puolista. Avoin tiedottaminen voi edistää salaseuran sisäpuolella olevia vankeja näkemään tilanteensa. Sen jälkeen on sitten johtopäätösten aika.

Koska Vartiotorniseura on demonisoinut internetin, monet "hyvämaineiset" jehovantodistajat eivät uskalla nettiä käyttää. Sen sijaan kynnys katsoa televisio-ohjelma on paljon matalampi. Siksi tämä ohjelma voi avata monen jehovantodistajan silmät näkemään, mitä seurakunnissa oikein tapahtuu ja miten rivijäseniä hallitaan.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 20:50
Kirjoittaja Vieras
Koska Vartiotorniseura on demonisoinut internetin, monet "hyvämaineiset" jehovantodistajat eivät uskalla nettiä käyttää. Sen sijaan kynnys katsoa televisio-ohjelma on paljon matalampi. Siksi tämä ohjelma voi avata monen jehovantodistajan silmät näkemään, mitä seurakunnissa oikein tapahtuu ja miten rivijäseniä hallitaan.
Enpä tiedä. Kyllä ainakin aikaisemmista "luopio-ohjelmista" on puskaradio kertonut ja kehoittanut olemaan katsomatta. Mutta toivotaan parasta.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 21:09
Kirjoittaja VErna
Meillä kehotettiin muinoin lavalta, ja vielä tehosteeksi kirjantutkistelussa, että älkää katsoko. Aina katsottiin silti, mutta vaikutusta ei juurikaan ollut, mikä tuntuu uskomattomalta. Ei aivopesua turhaan aivopesuksi sanota :(. Näitä ohjelmia voisi tulla lisääkin, erityisesti kattava ohjelma siitä miten opetukset ovat hölynpölyä. Toivottavasti mahdollisimman moni havahtuu!

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 22:36
Kirjoittaja Markku Meilo
VErna kirjoitti:Näitä ohjelmia voisi tulla lisääkin, erityisesti kattava ohjelma siitä miten opetukset ovat hölynpölyä. Toivottavasti mahdollisimman moni havahtuu!
Tämä tammikuussa esitettävä ohjelma käsittelee lasten mahdollisuuksia sekä karttamista. Oppisekoilut eivät niinkään kiinosta suurta yleisöä ja jehovantodistajaakin vasta sitten kun tällä on herännyt epäily.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 14.12.2010 22:41
Kirjoittaja Johanneksen poika
Vieras kirjoitti:
Koska Vartiotorniseura on demonisoinut internetin, monet "hyvämaineiset" jehovantodistajat eivät uskalla nettiä käyttää. Sen sijaan kynnys katsoa televisio-ohjelma on paljon matalampi. Siksi tämä ohjelma voi avata monen jehovantodistajan silmät näkemään, mitä seurakunnissa oikein tapahtuu ja miten rivijäseniä hallitaan.
Enpä tiedä. Kyllä ainakin aikaisemmista "luopio-ohjelmista" on puskaradio kertonut ja kehoittanut olemaan katsomatta. Mutta toivotaan parasta.
Yksi näkökohta kannattaa ainakin vielä mainita. Suuri yleisö (ns. "maailmalliset") eivät pääsääntöisesti ole tietoisia JT-nettikeskusteluista ja sen sellaisista. Mutta kun TV esittää Silminnäkijä-ohjelman, millä on hyvä maine, jehovantodistajuus paljastuu. Sen jälkeen ehkä ovelta ovelle -työ voi vaikeutua, kun ovenavaajat osaavat tehdä hyviä kysymyksiä punasteleville sisarille ja veljille. Kynnys lähteä saarnaamaan voi kasvaa korkeutta ohjelman esittämisen jälkeen. :?

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 00:35
Kirjoittaja nabander
Enpä usko että ensihätään tätä mainostetaan seurakunnissa vaikka Veikkokin on mukana. Tämähän sattuu ikävästi maanantaille mikä on lienee katsottu yhdeksi ihanteellisista perhepalvontailloista. Tulisikohan kehoitusta vaikka erityisesti pitää perhepalvontailta juuri tuona kyseisenä iltana, vaikka vähän pidennettynä versiona, esim. kenttäaiheisen afrikan tähti pelin parissa.

Kunnioittavasti teidän
Nabander

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 08:34
Kirjoittaja Tony
nabander kirjoitti:Enpä usko että ensihätään tätä mainostetaan seurakunnissa vaikka Veikkokin on mukana. Tämähän sattuu ikävästi maanantaille mikä on lienee katsottu yhdeksi ihanteellisista perhepalvontailloista. Tulisikohan kehoitusta vaikka erityisesti pitää perhepalvontailta juuri tuona kyseisenä iltana, vaikka vähän pidennettynä versiona, esim. kenttäaiheisen afrikan tähti pelin parissa.
Hyvin saa perhepalvontailta venyä että yli kymmeneen vedetään. En jaksa uskoa ihan noin myöhäisiin sessioihin. :mrgreen: Eikä ohjelmien esitysajoilla ole tänä päivänä muutenkaan käytännön merkitystä. Tallentava boksi tallentaa ja Yle Areenasta näkee nämä myös millon haluaa. Kyse on - niinkuin näissä asioissa pääsääntöisesti - henkilön omasta halusta katsoa tai olla katsomatta.

Mukava että näitä tärkeitä aiheita puidaan välillä myös valtakunnan tasolla. :)

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 08:53
Kirjoittaja Alueveli
VErna kirjoitti:Meillä kehotettiin muinoin lavalta, ja vielä tehosteeksi kirjantutkistelussa, että älkää katsoko. Aina katsottiin silti, mutta vaikutusta ei juurikaan ollut, mikä tuntuu uskomattomalta.
Minäkin muistan lavalta luetun varoituksen herjaavasta tv-ohjelmasta. Taisi olla Silminnäkijän esittämä BBC:n dokkari nimikkeellä Kärsi pieni lapsi, jonka lopussa oli Leinosen kommentit. Hyvä että varoitettiin, monelta olisi voinut jäädä katsomatta.

Nykyisellään Silminnäkijä tulee torstaina uusintana. Molemmilla esityskerroilla on kullakin yleensä noin 300 000 katsojaa.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 13:38
Kirjoittaja Vieras
Veke varmaan jaksaa puhua asioita katsojille parhain päin, mutta kuinka kauan hän jaksaa tehdä sitä samaa itselleen?

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 13:51
Kirjoittaja Vieras
Hyvä

Jos vielä saisi lahkovieroitusta tukevia muita virikkeitä, niin vaikutus korostuisi. Jos tv-ohjelma saisi epäilemään, ja sitten saisi vaikkapa valokopion jostain kriittisestä oppiasiasta vanhasta lahkojulkaisusta, jota asiaa nykyään häpeillään, niin ne voisivat korostaa toistensa vaikutuksia.

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 15:48
Kirjoittaja Vieras
Onko tämä teokraattisen sodankäynnin televisioitu näytös?

Re: Silminnäkijä, TV2, 10.1.2011

Lähetetty: 15.12.2010 16:28
Kirjoittaja lavanpalvelija
Vieras kirjoitti:Veke varmaan jaksaa puhua asioita katsojille parhain päin, mutta kuinka kauan hän jaksaa tehdä sitä samaa itselleen?
Tätä minäkin olen pohtinut kun Veikko silmiinpistävästi kärsii epäkiitollisesta tehtävästään. Minusta tuntuu Veikkoa motivoivan ainoastaan se, että oma isä olisi ylpeä pojastaan.