Onko Jumalaa joka välittää meistä?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

nolo tapaus kirjoitti:Tarkoitatko "tuon älykkyyden siirtäminen elämämme ulkopuolelle" ?
Joillakin ihmisillä on tapana projisoida kulttureissamme ilmentyvää älykkyyttä perusteettomasti sen ulkopuolelle, kuten luonnonilmiöihin.
nolo tapaus kirjoitti:Evoluution idea toimii älykkäästi vaikka jotkut arvelevat kyseessä olevan sattumasta johtuva luonnonvalinta.
Evoluutiossa ei ole havaittu suunnitelmia eikä päämääriä. Evoluutiota ei siis voi pitää älykkäänä ilmiönä.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

nolo tapaus kirjoitti:Voidaanko edellisiä tosiasioita pitää todisteina Jumalan epätodellisuudesta ?
Tuo on todistustaakan siirtämistä. Olemassaoloväitteet vaativat todisteita. Ellei olemassaoloväitteitä todisteta, niin olemassaoloa on syytä epäillä.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

PoterO kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:Tarkoitatko "tuon älykkyyden siirtäminen elämämme ulkopuolelle" ?

Joillakin ihmisillä on tapana projisoida kulttureissamme ilmentyvää älykkyyttä perusteettomasti sen ulkopuolelle, kuten luonnonilmiöihin.
Eli mielestäsi vain ihmiskunta on älykkyyttä omaava eläinlaji ?
nolo tapaus kirjoitti:Evoluution idea toimii älykkäästi vaikka jotkut arvelevat kyseessä olevan sattumasta johtuva luonnonvalinta.
Evoluutiossa ei ole havaittu suunnitelmia eikä päämääriä. Evoluutiota ei siis voi pitää älykkäänä ilmiönä.
MInä havaitsen evoluutiossa monia hämmästyttäviä asioita. Esimerkiksi tuo kun Lohet nousevat kutemaan syntymäjokensa ylä-juoksulle jonka jälkeen ne kuolevat.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

PoterO kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:Voidaanko edellisiä tosiasioita pitää todisteina Jumalan epätodellisuudesta ?
Tuo on todistustaakan siirtämistä. Olemassaoloväitteet vaativat todisteita. Ellei olemassaoloväitteitä todisteta, niin olemassaoloa on syytä epäillä.
En pidä henkilökohtaisena todistustaakkanani halukkuuttani kertoa omia käsityksiäni ja kysyä ja kuunnella mitä mieltä muut ovat omistakin asioistaan.

En pyri todistamaan Jumalaa, enkä edellytä myöskään päinvastaistakaan muiltakaan.

Sain Markun kerronnasta sen käsityksen että koska maaplaneetalla tapahtuu seismisiä ilmiöitä jotka aiheuttavat myös tuhoa, se olisi todiste sen puolesta ettei olisi olemassa Jumalaa koska Hän antaa seismisten ilmiöiden tapahtua. Voimme kuvitella ettei Paratiisissa ole tulivuoria, joten me elämme maanpäällä ajassa ja avaruudessa jossa edellisiä ilmiöitä eittämättä tapahtuu. Jos nuo purkaukset estettäisiin se johtaisi planeetan räjähtämiseen.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

nolo tapaus kirjoitti:Eli mielestäsi vain ihmiskunta on älykkyyttä omaava eläinlaji ?
En sanonut niin, enkä myöskään tarkoittanut niin. Ilman älykkyyttä eivät eläinlajit pystyisi oppimaan, vaan ratkaisisivat samanlaiset ongelmat vain vahingossa.
MInä havaitsen evoluutiossa monia hämmästyttäviä asioita. Esimerkiksi tuo kun Lohet nousevat kutemaan syntymäjokensa ylä-juoksulle jonka jälkeen ne kuolevat.
Onhan se hämmästyttävää, mutta hämmästyttävä ei tarkoita suunniteltua.


Korjattu hieman - MM
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

PoterO kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:
MInä havaitsen evoluutiossa monia hämmästyttäviä asioita. Esimerkiksi tuo kun Lohet nousevat kutemaan syntymäjokensa ylä-juoksulle jonka jälkeen ne kuolevat.
Onhan se hämmästyttävää, mutta hämmästyttävä ei tarkoita suunniteltua.
Olet oikeassa, hämmästys ei todista tapahtumien suunnitelmallisuudesta, mutta tuo Lohi-kalojen käytös on mielestäni hyvä esimerkki evoluution sisällä tapahtuvasta; evoluutiota ohjaavan korkeamman älyn hyboteesin oikeansuuntaisuudesta.

Asiaa tutkineet ovat esittäneen mahdollisuuden, jonka mukaan tuo lohenpoikanen aikuseksi kasvettuaan haistaa oman jokensa ominaisuushajun jota kohti "se" lähtee suunnistamaan sukukypsyyden saavutettuaan. Tuo mahdollisuus on yleisesti hyväksytty syy siihen miksi Lohet palaavat juuri syntymäjokeensa lisääntymään. Lohet eivät kuitenkaan jää jokensa suulle roikkumaan, vaan uivat kuin kalat vedessä mahdollisesti kaikissa valtamerissä. Tuskin sillä kotirannat haisee.

Minä arvelen niitä johdettavan jostakin kollektiivisuudesta käsin. Jossakin määrin koko luomakunta seuraa korkeamman tarkoitusta, vain ihminen on saanut vapauden valita tahtooko hän hyvää vai pahaa, muille.

Korjattu hieman - MM
L

Viesti Kirjoittaja L »

Et vastannut kumpaankaan ksymykseeni. Sigh...
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

L kirjoitti:Et vastannut kumpaankaan ksymykseeni. Sigh...
nolo tapaus kirjoitti:
L kirjoitti:
1. Jos jumala on olemassa, olemme pohjasakkaa, eikö sen pitäisi olla itsestäänselvää. Sinunkin pitäisi tuntea niin, vai korotatko itsesi jumalasi tasolle?
Me olemme Luojamme luotuja, ja meille on opetettu että Tuo Luoja on meidän RakastavaTaivaallinen Isämme, joten me olemme myös Jumalamme lapsia.
2.SINÄ sanoit, että elämä todistaa jumalasta. Minä sanoin, että ok, oletetaan niin, mutta miksi se todistaa _kristitystä_ jumalasta? Minä kysyn, sinä todistat.
Tarkoitat että todistaako se Jeesuksen Jumalasta ? Jos elämän tosiasi viittaa älylliseen Luojaan, se viittaa Olemassaolon Ikuisen Ylläpitäjään joka on kaikkien Jumala: Meidän Taivaalliseen Isäämme. (myös heidän jotka eivät ole Jumalaa edes kuulleet olevan).
Ymmärrykseni mukaan minä itse jo vastasin.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kysyisin sinulta nololta hepulta, että missä sinä näet rajan siinä, mikä on eliöiden toiminnoissa Jumalan aikaansaamaa ja missä alkaa eliön oman kehittymisen vaikutus. Ohjaako muurahaisia Jumalan viisaus, entä viruksia?
L

Viesti Kirjoittaja L »

Kerpele. edelläoleva siis minulta.

Tai nyt jäljessä - MM

>Me olemme Luojamme luotuja, ja meille on opetettu että Tuo Luoja on meidän >RakastavaTaivaallinen Isämme, joten me olemme myös Jumalamme lapsia.

1. kuka luoja?
2. kuka on opettanut? miksi siihen pitäisi uskoa?
3.Rakastava, joka raamatussa tappaa paljon?
4. sana "joten" ei sovi tuohon ollenkaan. Sitä ennen pitää tula todistelu. "Koska minä/raamattu sanoo niin" ei ole mikään todistelu.

Lainaus:
SINÄ sanoit, että elämä todistaa jumalasta. Minä sanoin, että ok, oletetaan niin, mutta miksi se todistaa _kristitystä_ jumalasta? Minä kysyn, sinä todistat.


>Tarkoitat että todistaako se Jeesuksen Jumalasta ?

Tarkoitin. Se ei todista jeesuksen, eikä kenenkään muunkaan jumalasta.

>Ymmärrykseni mukaan minä itse jo vastasin.

Et vastannut.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

RaM kirjoitti:Kysyisin sinulta nololta hepulta, että missä sinä näet rajan siinä, mikä on eliöiden toiminnoissa Jumalan aikaansaamaa ja missä alkaa eliön oman kehittymisen vaikutus. Ohjaako muurahaisia Jumalan viisaus, entä viruksia?
Vaikka minä havaitsen ihmisten kotieläintenkin ajattelevan, en sano tietäväni mitä ne kukin ajattelevat.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Anonymous kirjoitti:>Me olemme Luojamme luotuja, ja meille on opetettu että Tuo Luoja on meidän >RakastavaTaivaallinen Isämme, joten me olemme myös Jumalamme lapsia.

1. kuka luoja?
2. kuka on opettanut? miksi siihen pitäisi uskoa?
3.Rakastava, joka raamatussa tappaa paljon?
4. sana "joten" ei sovi tuohon ollenkaan. Sitä ennen pitää tula todistelu. "Koska minä/raamattu sanoo niin" ei ole mikään todistelu.
Nuo ovat uusia kysymyksiäsi joihinka en vielä eilen ymmärtänyt kaukatseisuuttani vastata.

Sitäkö tarkoitat, että minun olisi pitänyt jo eilen tietää mitä sinä minulta tänään kysyt ja vastata ?
SINÄ sanoit, että elämä todistaa jumalasta. Minä sanoin, että ok, oletetaan niin, mutta miksi se todistaa _kristitystä_ jumalasta? Minä kysyn, sinä todistat.
>Tarkoitat että todistaako se Jeesuksen Jumalasta ?

Tarkoitin. Se ei todista jeesuksen, eikä kenenkään muunkaan jumalasta.
Minun mielestäni se todistaa Älyn hallitsevuudesta suhteessa luomistulokseen ja elämään siinä.

Jos katsot olevasi oikeutettu edellyttämään minua todistamaan Uskoni Jumalan olemisen tosiasiasta, niin minäkin voin edellyttää sinua todistamaan väittämäsi jonka mukaan Jumalaa ei ole, joten todista :lol:
>Ymmärrykseni mukaan minä itse jo vastasin.

Et vastannut.
Omasta puolestani vastasin vaikkakaan en niin kuin olisit toivonnut minun vastaavan.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

nolo tapaus kirjoitti:
RaM kirjoitti:Kysyisin sinulta nololta hepulta, että missä sinä näet rajan siinä, mikä on eliöiden toiminnoissa Jumalan aikaansaamaa ja missä alkaa eliön oman kehittymisen vaikutus. Ohjaako muurahaisia Jumalan viisaus, entä viruksia?
Vaikka minä havaitsen ihmisten kotieläintenkin ajattelevan, en sano tietäväni mitä ne kukin ajattelevat.
Miten eläinten ajatteleminen tai ajattelemattomuus asiaan liittyy... muuten kuin ehkä kertomaan halustasi kiertää kysymystäni?
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

RaM kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:
RaM kirjoitti:Kysyisin sinulta nololta hepulta, että missä sinä näet rajan siinä, mikä on eliöiden toiminnoissa Jumalan aikaansaamaa ja missä alkaa eliön oman kehittymisen vaikutus. Ohjaako muurahaisia Jumalan viisaus, entä viruksia?
Vaikka minä havaitsen ihmisten kotieläintenkin ajattelevan, en sano tietäväni mitä ne kukin ajattelevat.
Miten eläinten ajatteleminen tai ajattelemattomuus asiaan liittyy... muuten kuin ehkä kertomaan halustasi kiertää kysymystäni?
Sinä kysyt tyhmiä, ei ihminen voi tietää mitä kaikkea Jumala tekee, ja sinäkin tiedät sen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

nolo tapaus kirjoitti: Sinä kysyt tyhmiä, ei ihminen voi tietää mitä kaikkea Jumala tekee, ja sinäkin tiedät sen.
Sinä vastailet tyhmiä. Ensin väität tietäväsi elämän todistavan Jumalan teoista ja nyt taas niistä ei voi tietääkään. 'Erinomainen' syy jättää ikävät kysymykset vastaamatta. Anteeksi nyt mutta tuollainen kommentointivenkoilu menee jo hihhulismin puolelle. :evil:
Lukittu