Fundamentalistikristtynä minäkin luin Raamattuun asioita, joita tarvitsin sieltä oman, Raamattuun perustumattoman näkemykseni tueksi. En siis kaikin ajoin lukenut mitä Raamatun teksti todella kertoo, vaan näin tekstissä omien jt-toiveitteni täyttymyksen.Kristalli kirjoitti:Aina mielenkiitosta lukea kirjoituksiasi Markku. Niistä kun saa aina saa niin paljon uutta mietittävää.:)
Yksi hyvä harjoitus on etsiä Raamatusta jakeita, joissa kielletään vapaaehtoinen esiaviollinen sukupuoliyhteys muussa mielessä kuin siinä, että nainen oli (etenkin VT:n teksteissä) lähinnä biomassaan verrattavaa omaisuutta ja siis kauppattava hyödyke. Laajalti lainattu porneia/haureus merkitsee maksettuja sukupuolipalveluja, siis temppeliprostituutiota. Temppeliprostituoidun palvelun käytön uskottiin mm. parantavan maanviljelyn satotuottoa.
Koska kyseinen haureus-sana ei kirjoitusajankohtana liittynyt vapaaehtoiseen esiaviolliseen sukupuoliyhteyteen, miksi se sen enempää liittyisi vapaaehtoiseen esiaviolliseen sukupuoliyhteyteen nyt kaksi vuosituhatta myöhemmin?
Toki kokonaan oma kesksutelunaiheensa on se tarvittiinko kyseiseen aikaan em. sääntöä, vai hoituiko asia aivan muita teitä.
On ajanhukkaa lähteä käännyttämään saliuskottavuutta hakevaa todistajaa. Todistajuudesta irtoaminen tapahtuu samalla mekanismilla kuin alkoholisti lopettaa viinan kanssa läträämisen - omasta aloitteesta.Nykyään tuntemukseni yleensäkin keskustelusta Jtn kanssa oppikysymyksistä nostavat ehkä eniten esiin vai järkyttävän turhautumisen aallon. Kyllä se tuntuu olevan niin syvälle ohjelmoitu se epäloogisuus, että sama, kun seinille puhuisi.
Näiden väärien näkemysten osoittaminen vääräksi vain sen takia, että haluaa pelkästään osoittaa ne vääriksi ei ole aktiivikriitikkojen motiivi. Uskoakseni monilla muillakin aktiivisesti kirjoittavilla entisillä jehovantodistajilla on aika ajoin samoja kiireitä kuin minulla. Saan kasvavalla tahdilla erilaisia yhteydenottoja sekä irtautumisvaiheessa olevilta että myös liittymistä harkitsevilta. Oleellista noissa yhteydenotoissa on se, että kukaan ei ole koskaan kysynyt kannattaako irtautua/liittyä, vaan ovat kysyneet oppiasioista.Toisaalta, tuo väärä uskonto ei kiinnosta mua sen vertaa, että edes jaksaisin siitä vängätä.
No on sitten kolmaskin yhteydenottajaryhmä, jotka pääasiassa soittavat puhelimella ja juttelevat mukavia yleisellä tasolla, he ovat todistajina perhe- ja sukulaisuussyistä, eivät usko minkäänlaiseen todistajuuden erinomaisuuteen oppinäkemysten suhteen.
Tämä on helppo havaita kun muistelee erottamiseen liittyvien sääntöjen kehitystä. Kun olin aivan nuori, niin mieleeni jäi mutsin asenne erotettuihin, mutsi lähinnä sääli ja pahoitteli entisiä jehovantodistajia. Sitten tuli sääntö, että ei saanut puhua nk. hengellisiä erotetun kanssa. Tämän jälkeen eronneet ja erotetut niputettiin ja heitä ei saanut edes tervehtiä. Kaikkia näitä eri vaiheiden näkemyksiä on näennäisperusteltu Raamatulla.Minusta äitini toiminta viestiikin paljon siitä, mitä järjestön sisällä tapahtuu. Kun rivit alkavat rakoilemaan, aletaan eristämään enemmän ja kiristetään liekaa?
Vartiotorniseura on kasvavaien ongelmien edessä, eikä voi toimia loputtomiin nykyopetuksilla. Esimerkiksi vuoteen 1914 liitetty numerogia on pakko hylätä jossain vaiheessa. Se tapahtuu pienissä osissa (mikä pilkkominen ei ole helpoin tehtävä), mutta hylkäykseen mennee helposti vuosikymmen, parikin. Eli ensin juhlitaan Jeesuksen (1914-)paluun satavuotisjuhlat ja ihastellaan mitä kaikkea Saatana onkaan saanut tehtyä elämänlaatumme eteen, vai kuinka se meni.