Uskonnollinen kymysys

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Markku Meilo kirjoitti:
Witless kirjoitti:... "hellari" on ihan samanarvoinen haukkumasana kuin "jehova".
Omat kokemukseni eivät ole samansuuntaisia, olen kuullut helluntailaisten itse leikillisesti puhuvan hellareista, sen sijaan en muista yhtäkään jt:n käyttämää jehovittelua.
Ok, näin olkoon.

Nämä nimitysasiat tuntuvat olevan vaikeita. Itse en tunne möskään yhtään "jehovaa" joka haluaisi olla muuta kuin "Jehovan todistaja". Tuntemiani mustaihoisia nimittelen etu- tai sukunimellä, samoin kun tuntemiani homoja.

Tulee vaan mieleen että nimittely on helppoa siihen asti kunnes tuntee ihmisen.

Mutta jos täällä halutaan mennä samaan epäasialliseen linjaan kuin H20:ssa, niin mennään sitten. Itse en halua osallistua tähän nokkeluuteen, siihen kun useimmiten sitältyy kätkettyä vihaa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
palantir
Viestit: 17
Liittynyt: 02.05.2007 20:17

Viesti Kirjoittaja palantir »

Tämä on toki asian vierestä ja kovasti, mutta menköön nyt. :) Olen tehnyt töitä erilaisten vähemmistöjen kanssa, ja tehnyt tutkimustyötäkin aiheen parissa, ja noin ohjenuorana ja nyrkkisääntönä työyhteisössä (ja yleensä ottaen vähemmistöjen parissa tutkimustyötä tekevien parissa) pidettiin ja pidetään, ettei käytettäisi sellaisia nimityksiä, jotka vähemmistö itse mieltää haukkumasanaksi.

Tällä vältettiin suurimmat karikot (varsinkin kun valtaväestön edustaja tutki vähemmistön menneisyyttä taikka vähemmistön olosuhteisiin vaikuttavia asioita, ja kirjoitti niistä suuremmalle yleisölle). Esimerkiksi yhteistyö vaikkapa saamelaisten kanssa vaikeutuu huomattavasti, jos saamelaisista käyttää (edelleenkin yleistä) termiä lappalaiset, joka on vanha haukkumasana, voimakkaan värittynyt erityisesti saamelaisalueella ja on monelle saamelaiselle todella ruma sana.

Tätä periaatetta noudattamalla siis jehova-sanan käyttäminen todistajista ei minusta ole kovin fiksua. Helluntailaisista en osaa sanoa, mutta tasapuolisuuden nimissä jättäisin nimityksen "hellari" käyttämättä - etenkin jos kirjoittaja ei itse ole (nykyinen) helluntailainen.

Nojoo, sensuurikirves heilahtakoon jos meni liialti OT:ksi.
mikkovaan

Viesti Kirjoittaja mikkovaan »

Helluntailaisen kutsuminen "hellariksi" on jo merkityslähtökohdiltaan eri asia kuin jehovan todistajan kutsuminen "jehovaksi" tai "jehovalaiseksi"; Helluntailainen viittaa (minun mielestäni, asiantuntija en ole, enkä tiedä paljonkaan ko. liikkeestä) tapahtumaan, ajankohtaan tai paikkaan?.

Jehovan todistaja taas viittaa suoraan uskonnon kaikkein pyhimpään, jehovaan. Kansan suussa on luontevaa kutsua Helluntailaista hellariksi ja jehovan todistajaa jehovaksi tai jehovalaiseksi, mutta merkitys kutsuttavan kannalta on aivan eri; toisessa viitataan tapahtumaan/paikkaan/ajankohtaan, toisessa taas kaikkein pyhimpään ja korkeimpaan auktoriteettiin mikä kyseisen uskonnon jäsenillä voi olla. Ja tähän kun lisää raamatun ohjeet turhasta erään hlön nimen käyttämisestä...

Tulee vaan mieleen, että vainovaikutelman kannalta aika v***n hyvin keksitty nimi siltä infantiililtä (it takes one to know one), joka näitä juttuja joskus on miettinyt.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Witless kirjoitti:Mutta jos täällä halutaan mennä samaan epäasialliseen linjaan kuin H20:ssa, niin mennään sitten.
Niin, kyse on aina kirjoittajien halusta, toiveista ja käsityksistä, vähintään yksi H2O:sta tuttu pitää Veljesseuran moderointilinjaa epäasiallisen tiukkana.
Itse en halua osallistua tähän nokkeluuteen, siihen kun useimmiten sitältyy kätkettyä vihaa.
Sittenhän tilanne on tämän asian kohdalla järjestyksessä. Mainintani hellari-sanan käytöstä itse noissa piireissä ei ollut mikään kannanotto siihen mitä minä ajattelen tuosta sanasta, vaan käsitykseni siitä, että nuo 'rakkaiden lasten lempinimet' eivät ole toisiinsa suoraan verrattavissa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

palantir kirjoitti:Esimerkiksi yhteistyö vaikkapa saamelaisten kanssa vaikeutuu
Niinpä ja ymmärrettävästä syystä. Asetelma ei toki ole sama silloin kun jt on käännytyspuuhissa, mutta jos ovenavaaja ilmeistä tietämättömyyttään puhuttelee käännyttäjiä jehoviksi, niin tilanne ei olekaan sama kuin entisen jt:n puhutellessa nykyisiä todistajia jehoviksi.
Helluntailaisista en osaa sanoa, mutta tasapuolisuuden nimissä jättäisin nimityksen "hellari" käyttämättä - etenkin jos kirjoittaja ei itse ole (nykyinen) helluntailainen.
Raja on johonkin vedettävä, eikä jonkun rimanalitukseksi katsoman ilmauksen esiintyminen tarkoita, että ko. ilmaus olisi kaikkien toiveiden mukainen. Joku entinen jehovantodistaja ei pidä luopio-nimityksestä, toinen vastaavasti käyttää sitä ylpeydellä.
Nojoo, sensuurikirves heilahtakoon jos meni liialti OT:ksi.
Yllättyisin jos sinulta menisi OT:ksi - heh.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin