Tänään on suuri päivä (17.4)
Valvoja: Moderaattorit
-
Vieras
Tänään on suuri päivä (17.4)
Eli muistonvietto ja eduskuntavaalit. Olen Jehovan Todistaja. Päinvastoin kuin mitä luulette, olen käynyt äänestämässä ennakkoon jo ennakkoäänestyksen ensimmäisenä päivänä, viimeiset toistakymmentä vuotta olen pysynyt vaaliuurnilta pois mutta nyt lähti väkisinkin ääni persuille. Ehkä siksi että vaalikoneen mukaan siellä oli eniten homo- ja maahanmuuttovastaisia ja muutenkin nuo nykyiset idiootit pitäisi ajaa arkadianmäeltä pois, nyt siihen on ensikertaa mahdollisuus. Persut voittoon. Valtakunta tulkoon sitten sen jälkeen.
Olen varmaan tosi syntinen nyt mutta ei se mitään, illalla muistonviettoon ja sitten seurataan tuloksia.
Olen varmaan tosi syntinen nyt mutta ei se mitään, illalla muistonviettoon ja sitten seurataan tuloksia.
-
Vieras
Re: Tänään on suuri päivä (17.4)
Mitä haluat sanoa entiselle lahkotoverillesi joka on potkaistu menneinä aikoina pois äänestämisen takia seurakunnastaan. Hänestä olet kuullut vain pomosi ilmoituksen, että ei sitten tervehditä eikä vastata hänelle, koska hän on antanut itsensä saakutin valtaan eikä ole ollut tyytäinen jehoovan pöytäantimiin.
Pyytäisitkö tältä anteeksi U&Y:n puolesta ?
-
RaM
Tämä on hieno avaus. Tosin sillä edellytyksellä että voi samaan hengenvetoon todeta jt-lahkon olevan todellisuudessa huijareiden kerhon jolla ei ole minkäänlaista todellista 'totutta'. JOS niin ei olisi, niin sinun osasi olisi oksennuksen osa, mikä ei ole suinkaan kadehdittava sekään. Haluttavuudesta puhumattakaan.Vieras kirjoitti:Eli muistonvietto ja eduskuntavaalit. Olen Jehovan Todistaja. Päinvastoin kuin mitä luulette, olen käynyt äänestämässä ennakkoon jo ennakkoäänestyksen ensimmäisenä päivänä, viimeiset toistakymmentä vuotta olen pysynyt vaaliuurnilta pois mutta nyt lähti väkisinkin ääni persuille. Ehkä siksi että vaalikoneen mukaan siellä oli eniten homo- ja maahanmuuttovastaisia ja muutenkin nuo nykyiset idiootit pitäisi ajaa arkadianmäeltä pois, nyt siihen on ensikertaa mahdollisuus. Persut voittoon. Valtakunta tulkoon sitten sen jälkeen.
-
Vieras
Älä lässytä. Ketään ei eroteta äänestämisen takia. Omatunnon asia. Raamatussa ei kielletä äänestämistä, vaikkakin kehoitetaan puolueettomuuteen ja maailmasta erossa olemiseen, mutta tulkinnanvarainen juttu joka jääköön jokaisen omaksi ratkaisuksi.Vieras kirjoitti:Mitä haluat sanoa entiselle lahkotoverillesi joka on potkaistu menneinä aikoina pois äänestämisen takia seurakunnastaan. Hänestä olet kuullut vain pomosi ilmoituksen, että ei sitten tervehditä eikä vastata hänelle, koska hän on antanut itsensä saakutin valtaan eikä ole ollut tyytäinen jehoovan pöytäantimiin.
-
Vieras
Ja taas Ramilta viesti jossa ei ole pätkääkään sisältöä. Pysy pois näistä ketjuista jos kontribuutiosi on aina tätä samaa.RaM kirjoitti:Tämä on hieno avaus. Tosin sillä edellytyksellä että voi samaan hengenvetoon todeta jt-lahkon olevan todellisuudessa huijareiden kerhon jolla ei ole minkäänlaista todellista 'totutta'. JOS niin ei olisi, niin sinun osasi olisi oksennuksen osa, mikä ei ole suinkaan kadehdittava sekään. Haluttavuudesta puhumattakaan.
Viimeksi muokannut Tony, 17.04.2011 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: quote fiks
Syy: quote fiks
- Tony
Mites jos menet seurakunnan vanhimmalle kertomaan että äänestit, miten asiaan suhtaudutaan?Vieras kirjoitti:Älä lässytä. Ketään ei eroteta äänestämisen takia. Omatunnon asia. Raamatussa ei kielletä äänestämistä, vaikkakin kehoitetaan puolueettomuuteen ja maailmasta erossa olemiseen, mutta tulkinnanvarainen juttu joka jääköön jokaisen omaksi ratkaisuksi.Vieras kirjoitti:Mitä haluat sanoa entiselle lahkotoverillesi joka on potkaistu menneinä aikoina pois äänestämisen takia seurakunnastaan. Hänestä olet kuullut vain pomosi ilmoituksen, että ei sitten tervehditä eikä vastata hänelle, koska hän on antanut itsensä saakutin valtaan eikä ole ollut tyytäinen jehoovan pöytäantimiin.
E: Todellisuudessa jt:t eivät äänestä missään nimessä valtioissa, joissa äänestäminen ei ole jollain tavalla pakollista. Vaikea sanoa vieraan motiiveista esittää asia toisin kuin se todellisuudessa on, mutta yksikään jt joka vähänkään noudattaa vt-seuran sääntöjä, ei äänestä poliittisissa vaaleissa.
Vt 99 1/11 lukijoiden kysymyksiä kirjoitti:Lukijoiden kysymyksiä
Miten Jehovan todistajat suhtautuvat äänestämiseen?
Raamatussa on selviä periaatteita, jotka auttavat Jumalan palvelijoita suhtautumaan oikein tähän asiaan. Raamatussa ei kuitenkaan näytetä esitettävän mitään sellaista periaatetta, jonka mukaan äänestämisessä sinänsä olisi jotakin väärää. Ei esimerkiksi ole mitään syytä, miksei johtokunta voisi päättää äänestyksellä yritystä koskevista asioista. Jehovan todistajien seurakunnat päättävät usein kokousajoista ja seurakunnan varojen käytöstä äänestyksellä, joka tapahtuu kättä nostamalla.
Entä sitten poliittisissa vaaleissa äänestäminen? Joissakin demokraattisissa maissa on tavallista, että peräti 50 prosenttia ihmisistä jättää vaalipäivänä äänestämättä. Jehovan todistajat eivät puutu toisten äänioikeuden käyttämiseen, eivätkä he millään tavoin kampanjoi poliittisia vaaleja vastaan. He kunnioittavat vallanpitäjiä, jotka on asianmukaisesti valittu virkaansa näillä vaaleilla, ja ovat yhteistoiminnassa heidän kanssaan. (Roomalaisille 13:1–7.) Mitä tulee siihen, äänestävätkö Jehovan todistajat henkilökohtaisesti jotakuta vaaliehdokasta vai eivät, jokainen Jehovan todistaja tekee päätöksen, joka perustuu hänen Raamatun avulla valmennettuun omaantuntoonsa ja hänen käsitykseensä vastuustaan Jumalaa ja valtiota kohtaan (Matteus 22:21; 1. Pietarin kirje 3:16). Todistajat harkitsevat monia seikkoja tätä henkilökohtaista päätöstä tehdessään.
Ensinnäkin Jeesus Kristus sanoi seuraajistaan: ”He eivät ole osa maailmasta, niin kuin en minäkään ole osa maailmasta.” (Johannes 17:14.) Jehovan todistajat suhtautuvat vakavasti tähän periaatteeseen. Koska he ”eivät ole osa maailmasta”, he ovat puolueettomia maailman politiikkaan liittyvissä asioissa. (Johannes 18:36.)
Toiseksi apostoli Paavali sanoi itseään ”lähettilääksi”, joka edusti Kristusta sen ajan ihmisten keskuudessa (Efesolaisille 6:20; 2. Korinttilaisille 5:20). Jehovan todistajat uskovat, että Kristus Jeesus on nyt Jumalan taivaallisen valtakunnan valtaistuimelle asetettu Kuningas, ja heidän täytyy lähettiläiden tavoin julistaa se kansakunnille (Matteus 24:14; Ilmestys 11:15). Lähettiläiden odotetaan olevan puolueettomia ja pysyvän erossa sen maan sisäisistä asioista, johon heidät lähetetään. Jumalan taivaallisen valtakunnan edustajina Jehovan todistajat pitävät samoin velvollisuutenaan olla puuttumatta sen maan politiikkaan, jossa he asuvat.
Kolmas harkittava seikka on, että ne, jotka ovat äänestäneet jotakuta virkaan, voivat olla vastuussa hänen teoistaan (vrt. 1. Timoteukselle 5:22, vuoden 1992 kirkkoraamattu). Kristittyjen on punnittava huolellisesti, haluavatko he harteilleen tuon vastuun.
Neljänneksi Jehovan todistajat arvostavat syvästi kristillistä ykseyttään (Kolossalaisille 3:14). Uskontojen sekaantumisesta politiikkaan on usein seurauksena jakaumat niiden jäsenten keskuudessa. Jeesusta Kristusta jäljitellen Jehovan todistajat välttävät sekaantumasta politiikkaan, ja näin he säilyttävät kristillisen ykseytensä. (Matteus 12:25; Johannes 6:15; 18:36, 37.)
Vielä viidenneksi politiikasta erossa pysyminen suo Jehovan todistajille puhumisen vapauden, kun he kertovat tärkeää Valtakunnan sanomaa ihmisille, joilla on erilaisia poliittisia näkemyksiä (Heprealaisille 10:35).
Edellä esitettyjen Raamatun periaatteiden valossa Jehovan todistajat tekevät monissa maissa sellaisen henkilökohtaisen päätöksen, etteivät he äänestä poliittisissa vaaleissa, ja noiden maiden lait suovat heille vapauden toimia siten. Entäpä jos laki vaatii kansalaisia äänestämään? Tällöin kukin todistaja on vastuussa siitä, että hän ratkaisee oman omantuntonsa ja Raamatun avulla, mitä hän tilanteessa tekee. Jos joku päättää mennä vaalipaikalle ja äänestyskoppiin, se on hänen ratkaisunsa. Se mitä hän siellä ollessaan tekee, on hänen ja hänen Luojansa välinen asia.
Vartiotornin 1.3.1951 sivulla 74 sanottiin: ”Kun keisari tekee kansalaisten äänestämisen pakolliseksi – – [todistajat] voivat mennä vaalipaikoille ja äänestyskojuihin. Täällä heitä vaaditaan merkitsemään äänensä tai kirjoittamaan, minkä puolesta he seisovat. Äänestäjät tekevät vaalilistoilleen, mitä haluavat. Täällä, Jumalan edessä, täytyy siis hänen todistajainsa toimia hänen käskyjensä kanssa sopusoinnussa ja uskonsa mukaan. Meidän velvollisuutemme ei ole neuvoa, mitä äänestyslipulle on tehtävä.”
Entä jos kristityn vaimon ei-uskova mies vaatii häntä ilmoittautumaan äänestäjäksi? Vaimo on alamainen miehelleen, kuten kristityt ovat alamaisia esivalloille (Efesolaisille 5:22; 1. Pietarin kirje 2:13–17). Jos vaimo tottelee miestään ja menee äänestyskoppiin, se on hänen henkilökohtainen ratkaisunsa. Kenenkään ei pitäisi arvostella häntä. (Vrt. Roomalaisille 14:4.)
Entäpä jos maan laki ei velvoita äänestämään, mutta niihin, jotka eivät mene äänestämään, suhtaudutaan vihamielisesti – kenties heitä jopa uhataan fyysisesti? Tai entä jos niitä, jotka eivät mene äänestämään, rangaistaan tavalla tai toisella ankarasti, vaikka äänestäminen ei lain mukaan olisikaan pakollista? Näissä ja muissa vastaavanlaisissa tilanteissa kristityn on tehtävä oma ratkaisunsa. ”Kukin joutuu kantamaan oman kuormansa.” (Galatalaisille 6:5.)
Jotkut ihmiset saattavat kompastua huomatessaan, että heidän maansa vaaleissa jotkut Jehovan todistajat käyvät äänestämässä, mutta toiset eivät. He voivat sanoa, että Jehovan todistajat eivät ole johdonmukaisia. Ihmisten tulisi kuitenkin tajuta, että tämänkaltaisissa omantunnonasioissa jokaisen kristityn on tehtävä oma ratkaisunsa Jehova Jumalan edessä (Roomalaisille 14:12).
Millaisen henkilökohtaisen ratkaisun Jehovan todistajat erilaisissa tilanteissa sitten tekevätkin, he huolehtivat siitä, että he säilyttävät kristillisen puolueettomuutensa ja puhumisen vapautensa. He luottavat kaikessa siihen, että Jehova Jumala vahvistaa heitä, antaa heille viisautta ja auttaa heitä olemaan tinkimättä uskostaan millään tavalla. Näin he osoittavat luottavansa psalmistan sanoihin: ”Sinä olet minun kallioni ja linnoitukseni, ja nimesi takia sinä johdatat minua ja ohjaat minua.” (Psalmit 31:3.)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
tosiuskomaton
Jokseenkin ristiriitainen käsitys jäi tästä avauksesta. Mitä haluat sanoa tällä?

-
Vieras
Niin no en mä niille mene kertomaan sitäkään jos nuolen vaimon värkkiä. Jotkut asiat on henkilökohtaisia ja sillä selvä.Tony Syrjänen kirjoitti:Mites jos menet seurakunnan vanhimmalle kertomaan että äänestit, miten asiaan suhtaudutaan?
-
Vieras
Sitä ettei se elämä "täällä" ole sellaista miksi porukka näillä sivuilla sen maalailee, kuviteltuine rajoituksineen ym. kauhutarinoineen.tosiuskomaton kirjoitti:Jokseenkin ristiriitainen käsitys jäi tästä avauksesta. Mitä haluat sanoa tällä?
:?
- Tony
Toki näin, mutta jos sääntöjen mukaan mennään, niin esim. Suomessa jt ei äänestä missään nimessä ja sillä sipuli. Äänestäminen ei ole käytännössä saliuskottavalle jt:lle edes minkäänlainen vaihtoehto.Vieras kirjoitti:Niin no en mä niille mene kertomaan sitäkään jos nuolen vaimon värkkiä. Jotkut asiat on henkilökohtaisia ja sillä selvä.Tony Syrjänen kirjoitti:Mites jos menet seurakunnan vanhimmalle kertomaan että äänestit, miten asiaan suhtaudutaan?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
RaM
Kyse on vain ja ainoastaan älykkyydestäsi. Älykkäänä ihmisenä voisit tietoisesti toimia kuten olet tehnyt vain siinä tapauksessa, että et pidä itseäsi varsinaisesti Jehovan todistajana etkä usko heidän höpinöihinsä. Mikäli taas uskot ja siitä huolimatta toimit täysin vastoin lahkon periaatteita tietäen, että lahkon raamatuntulkinnan mukaan olet siinä tapauksessa jumalan silmissä pelkkää oksennusta, olet todella hölmö. Petät itseäsi ja elät mitä kieroutuneimmassa maailmassa.Vieras kirjoitti:Ja taas Ramilta viesti jossa ei ole pätkääkään sisältöä. Pysy pois näistä ketjuista jos kontribuutiosi on aina tätä samaa.RaM kirjoitti:Tämä on hieno avaus. Tosin sillä edellytyksellä että voi samaan hengenvetoon todeta jt-lahkon olevan todellisuudessa huijareiden kerhon jolla ei ole minkäänlaista todellista 'totutta'. JOS niin ei olisi, niin sinun osasi olisi oksennuksen osa, mikä ei ole suinkaan kadehdittava sekään. Haluttavuudesta puhumattakaan.
Se että kerrot tuosta kieroutuneesta elämästäsi täällä x-todistajien palstalla ei tee sinusta lainkaan sen fiksumpaa ihmistä. Olet vain entistä oudompi, sillä jokainen x:ä tietää tarkaan tilanteesi lahkon sisällä. Olet kuin koukussa kiemurteleva onkimato, joka kertoo olevansa hyppäämässä benji-hyppyä.
Hölmömmänkin tulisi tajuta, ettei kyse ole koskaan siitä, mitä raamattu opettaa VAAN siitä, mitä lahko opettaa ja mikä on sen kanta asioihin!
- Tony
Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan (1991) kirjoitti: Jehovan todistajat säilyttävät puolueettomuuden kansakuntien poliittisiin ja sotilaallisiin asioihin nähden. (Joh. 17:16; rs s. 273-279)
He eivät sekaannu siihen, niitä toiset tekevät, kun on kyse äänestämisestä poliittisissa vaaleissa, poliittisiin virkoihin pyrkimisestä tai kampanjan käymisestä niiden saamiseksi, ei-puolueettomiin järjestöihin liittymisestä, poliittisten iskulauseiden huutamisesta jne. (w86 1/9 s. 15; w68 15/9 s. 431, 432)
Koska vihkiytyneet tosi kristityt eivät "ole osa maailmasta", niin jos joku seurakunnan jäsen katumatta tekee jotakin kristillisen puolueettomuutensa vastaista, hän siten eroaa puolueettomasta kristillisestä seurakunnasta. (Joh. 15:19; 17:14-16; w82 15/2 s. 31)
Vanhinten tulisi keskustella sellaisen kanssa, jonka tiedetään harkitsevan tällaiseen menettelyyn ryhtymistä, koska hän ei ehkä tiedä, mitä hän on tekemässä. (Ps. 119: 67; Gal. 6:1; 1. Tim. 1:13)
Jos hän ei välitä tarjotusta avusta ja toimii kristillisen puolueettomuuden vastaisesti, komitean tulisi lähettää hänen eroamistaan koskevat tiedot haaratoimistoon S-77ja S-79-lomakkeilla.
Tavallisesti esitetään ilmoitus, että tämä henkilö on eronnut seurakunnasta, ja hänelle tulisi kertoa suullisesti hänen asemastaan. Jos joidenkin syiden vuoksi ilmoitusta ei tehdä, niille seurakuntaan kuuluville, joiden luona eronnut saattaisi käydä, voidaan tiedottaa asiasta yksityisesti. Henkilöä kohdellaan kuten erotettua. Ks. 5. jakso (a) sivut 101-103.
Kun jotakuta pyydetään ilmaisemaan mielipiteensä jostakin yhteiskuntaa koskevasta asiasta tai allekirjoittamaan sitä koskeva anomus, hänen täytyy punnita asiaa huolellisesti. Sellainen kenties on tai ei ole sopivaa. Onko kyse poliittisesta kiistakysymyksestä? (w83 1/6 s. 30, 31)
-
RaM
Onko tuo muuten ääni oikeistopolitiikalle? (En ole tästä aivan varma.]Vieras kirjoitti:Eli muistonvietto ja eduskuntavaalit. Olen Jehovan Todistaja. Päinvastoin kuin mitä luulette, olen käynyt äänestämässä ennakkoon jo ennakkoäänestyksen ensimmäisenä päivänä, viimeiset toistakymmentä vuotta olen pysynyt vaaliuurnilta pois mutta nyt lähti väkisinkin ääni persuille.
Toivottavasti on sillä muuten olet toiminut vastoin lahkosi suuntautuneisuutta. Kokoomus olisi ollut varmempi vaihtoehto.
-
PoterO
Äänestäminen ja mustanmakkaran syönti ovat ihan hyviä osoituksia voitolle pääsemisestä mielenhallinnasta.
Itse äänestin tosin Vasemmistoliiton ehdokasta. Vaalikoneista vasemmiston ehdokkaat ovat aina olleet arvoiltaan lähimpänä.
Itse äänestin tosin Vasemmistoliiton ehdokasta. Vaalikoneista vasemmiston ehdokkaat ovat aina olleet arvoiltaan lähimpänä.
-
Vieras
Vanhaa valoa te siellä syydätte. Äänestämisestä ei eroteta. Niinkuin tuossa aiemmin joku lainasi: "Ihmisten tulisi kuitenkin tajuta, että tämänkaltaisissa omantunnonasioissa jokaisen kristityn on tehtävä oma ratkaisunsa Jehova Jumalan edessä (Roomalaisille 14:12)."