Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

En ota verta missään muodossa
1
3%
Sairaanhoidossa otan verta ; en ravintona(ruokana)
14
44%
Ravintona(ruokana) otan verta ; en sairaanhoidossa
0
Ei ääniä
Ravinto kuumennettuna ok ; mutta en sairaanhoidossa
0
Ei ääniä
En osaa sanoa
0
Ei ääniä
Veri kelpaa ravintona(ruokana) sekä sairaanhoidossa
16
50%
Jotain muuta , kerro jos haluat.
1
3%
Sairaalahoidossa veren sallittuja komp. ála Seura mutta ei ravintoa
0
Ei ääniä
Sairaalahoidossa käytän haluamiani veren osa-komponentteja, mutta en ravintona verta
0
Ei ääniä
Syön haluamiani rajattuja veren komponentteja mutta en sairaanhoidossa halua
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 32

Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Verta en edelleenkään mielellään syö, olen kyllä maistanut lettuja ja mykysoppaa ja muita sapuskoja, mutta ei jotenkin iske. Sellainen äklö maku on siinä.

Lääketieteessä asia on ok.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nuolen pikku haavat jos ei käsillä viinaa puhdisteeksi, mikä helteellä lähes välttämätöntäkin.

Toisten haavojen nuoleminen voidaan käsittää kaksimielisyydeksi, en kommentoi.

Verilettujen maku ei innoita.

En varmaankaan hengenpitimiksikään söisi itsestään kuollutta eläintä.

Verta olen luovutellut, ei ole takaisinottoa tyrkytetty.
Gargouille
Viestit: 15
Liittynyt: 18.05.2007 21:44

Viesti Kirjoittaja Gargouille »

Veriletuista olen aina pitänyt, oli kamala olla jt kun iski himo lettuihin. Mustaamakkaraa en ole saanut alas (hajukin jo ällöttää).

Veren käyttäminen välttämättömissä sairaanhoitotoimenpiteissä on kyllä sallittu. Mulla on luovutuskarenssi vielä päällä, ensi keväänä pääsee luovuttaa.
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Re: Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Bergerac kirjoitti:Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Olit sitten Jehovan Todistaja, kiinnostunut, erotettu, eronnut, jt:n lähipiirissä oleva, "maailmallinen" :lol: tai kuka tahansa ja minkä katsomuksen omaava tahansa.

Miten suhtaudut vereen äänestyksessä mainittujen asioiden osalta ?

Otatko sairaanhoidollisissa asioissa verta vastaan tai nautitko verta ravintona...

(lista ei ole täydellinen mutta ehkä näillä voi mennä eteenpäin :oops: )
Mitä muuten meinasi tos gallupis tämä :

"Ravinto kuumennettuna ok ; mutta en sairaanhoidossa"

Mitä tämä kuumentaminen tässä oikein meinaa ? ainahan ruoka kuumennetaan ellei sitten ole elävänravinnon syöjä, tai onhan niitäkin jotka syö raakaa kalaa ja jauhelihaakin, mut en tosiaan ymmärrä tota :P selventäisitkö bergerac ? mulla ei ainakaan leikkaa nyt.

Mä hyväksyn sairaalahoidos että hätätilanteessa verensiirron, Hätätilanteessa ei välttämättä anneta juuri samaa verta, esim Rh negatiiviselle voidaan antaa Rh positiivista verta. Verensiirto on suomessa todella turvallista (Hyvä suomi!!) joten tauteja siitä ei suurella todennäköisyydellä tule, jeppujen pelottelut on siis turhia. Tuli lähihoitajaks opiskellessa perehdyttyä verensiirtoon tarkemmin ja huomattua kuinka harhaan jehovat ovatkin johtaneet ihmisiä.

tuossa verensiirrosta tietoo http://www.epshp.fi/labnet/ohjekirj/verensii.htm

muistan muuten tapauksen kun eräs jeppu veli tarkasteli oliko lihatuote a luokan lihaa vai jonkin muun, se jotakin selitti että jossain lihassa ois enemmän verta ?? pitäneekö paikkansa. Ihmettelen verensyönnistä kieltäytymisen logiikkaa koska liha sisältää joka tapauksessa pienen määrän verta, ja sitten kehtaavat kieltäytyä verensiirrossa joistakin verenaine osista. Itselleni tuo ei ollut ongelma, olinhan kasvissyöjä, ellei sit jostain oo valunut verta porkkanoihin heh heh. Penskana oli kyl koulussa kiva syödä verilettuja puolukkahillon kera (ilman puolukka hilloa sitä ei voinu syödä)
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Wonderman kirjoitti: Mitä muuten meinasi tos gallupis tämä :

"Ravinto kuumennettuna ok ; mutta en sairaanhoidossa"

Mitä tämä kuumentaminen tässä oikein meinaa ? ainahan ruoka kuumennetaan ellei sitten ole elävänravinnon syöjä, tai onhan niitäkin jotka syö raakaa kalaa ja jauhelihaakin, mut en tosiaan ymmärrä tota :P selventäisitkö bergerac ? mulla ei ainakaan leikkaa nyt.
Lista ei ollut täydellinen monine eri vaihtoehtoinen. Enempää ei sopinut.

No tuolla kuumentamisella tarkoitin lähinnä sitä, että kuumentamisen yhteydessä veri muuttuu Seuran näkökulmasta hyväksyttäviin osasiin. (Tai sitten olen ymmärtänyt asian itse väärin.)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Bergerac kirjoitti:No tuolla kuumentamisella tarkoitin lähinnä sitä, että kuumentamisen yhteydessä veri muuttuu Seuran näkökulmasta hyväksyttäviin osasiin. (Tai sitten olen ymmärtänyt asian itse väärin.)
Näin käy, solukalvo rikkoutuu ja silloin tuloksena on Vt-seuran hyväksymää 'hemohessiä'.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Verenkäytöstä

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

En näe estettä veren käyttöön missään muodossa. Tosin viime perjantaina tai lauantaina (muistelen) oli radion myöhäisuutisissa maininta kahden henkilön sairastumisesta HIV:iin verensiirron yhteydessä Tanskassa, mikä on aiheuttanut laajalti paikallista keskustelua. Syynä on ollut se, että luovutetun veren testaamista HIVin osalta on pidetty liian kalliina.

Tiedustelin asiaa SPR:n veripalvelusta hetki sitten (21.8.). Sieltä kerrottiin, että kaikki luovutettu veri -joka ikinen pussi- testataan ennen eteenpäin toimittamista, joten samaa mahdollisuutta saada HIV suomalaisesta verestä ei ole. SPR pitää kaikkia luovuttajia potentiaalisia (muidenkin) tautien kantajina. HIV- testit on aloitettu vuonna 2005.

Kuriositeettina: Suorittaessani varusmiespalvelusta 68-69 SPR kävi kahdestikin vastaanottamassa verta. Pääsääntöisesti kukaan ei luovuttamisesta kieltäytynyt, mutta ruokalan pääemäntä osoitti huumorintajunsa joka kerta syöttämällä päivälliseksi veriohukaisia, mistä päättelimme, minne epäkurantti tavara oli joutunut.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Veri, miten suhtaudut (sairaanhoito&ravinto) ?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Wonderman kirjoitti:muistan muuten tapauksen kun eräs jeppu veli tarkasteli oliko lihatuote a luokan lihaa vai jonkin muun, se jotakin selitti että jossain lihassa ois enemmän verta ?? pitäneekö paikkansa.
Ei pidä paikkaansa millään muotoa. Sellaista lihalajitelmaa ei ole olemassakaan, jossa verta olisi enemmän kuin toisessa. Lihalajitelmissa kun ei ole verta, niissä on lihaa (tai lihaksi laskettavia ruhonosia, joissa ei niissäkään verta esiinny missään muodossa). Joissain lihatuotteissa on joskus käytetty veriplasmaa esimerkiksi vedensidonnan parantamiseksi, mutta tuota ei enää käytännössä tapahdu.

Yhtä kaikki, lihalajitelmien tai makkaran lihapitoisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, käytetäänkö tuotteessa 'verivalmisteita' tai ei. Ja kuten todettua, nykyään plasmaakaan ei tietääkseni käytetä niin sanotuissa normimakkaroissa ollenkaan.

Muistaakseni jopa Forssan ryynimakkara on täysin 'verivapaa' tuote, vaikka ryynimakkarassa perinteisesti verta onkin käytetty.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Itse muistan etten koskaan saanut syödä koulussa leikkeleitä johtuen siitä, että silloinen kouluille leikkeleet tarjoava yritys käytti joissakin tuotteissa plasmaa. :roll:

Melko naurettavaa touhua kun asiasta erikseen pieniä lapsia varoiteltiin.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lehtiveli kirjoitti:Itse muistan etten koskaan saanut syödä koulussa leikkeleitä johtuen siitä, että silloinen kouluille leikkeleet tarjoava yritys käytti joissakin tuotteissa plasmaa. :roll:

Melko naurettavaa touhua kun asiasta erikseen pieniä lapsia varoiteltiin.
Muistankohan oikein, kun muistelisin, että edes lemmikeille ei suositeltu annettavaksi ruokaa, joka sisälsi verta? Eihän tuossa kyllä mitään järkeä olisi ollut.

Tosin, muistelisin myös, että esimerkiksi koiran makkaroissa oli vielä joitain vuosia sitten merkintä "ei sisällä verta". Mistähän nämä muistikuvat taas mieleen juontuvatkaan.. :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Muistankohan oikein, kun muistelisin, että edes lemmikeille ei suositeltu annettavaksi ruokaa, joka sisälsi verta?
Muistat oikein, mutta ei se hulluttelu siihen pääty, joissakin lannoitteissa on verta tai veren osia ja Ainoa Oikea Kristitty ei käytä sellaisia lannoitteita.
Eihän tuossa kyllä mitään järkeä olisi ollut.
Ei toisaalta yllätä, lillukanvarsistossa elo on fundamentalismin eräs ilmentymä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Re: Verenkäytöstä

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kuriositeettina: Suorittaessani varusmiespalvelusta 68-69 SPR kävi kahdestikin vastaanottamassa verta. Pääsääntöisesti kukaan ei luovuttamisesta kieltäytynyt, mutta ruokalan pääemäntä osoitti huumorintajunsa joka kerta syöttämällä päivälliseksi veriohukaisia, mistä päättelimme, minne epäkurantti tavara oli joutunut.
Heh heh. :lol: Enpä tiedä olisiko oma huumorintaju riittänyt maistamaan niitä plättyjä... Hmmm... Ei varmaankaan...

Itse en ole ikinä, uskonnollisesta kannasta riippumatta, innostunut veriruokien syömisestä. Ainoa mitä olen pystynyt syömään on ryynimakkara. Mustaa makkaraa tai verilettuja en ole maistanut, mutta eipä tee mieli maistaakaan... Tuoteselosteiden vahtaaminen veren tai sen osien osalta on jäänyt. Nyt vahdataankin sitten muita aineita, esim E-koodeja. Yhtä vahtaamista tämä elämä... :roll:
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

On erilaisia ruoka-aineiksi kutsuttuja moskia, joita en periaatteesta halua syödä. Näitä ovat mm. apinan aivot, rotta, etanat toukat ja äyriäiset, sisäelimet sekä veri. Tässä listaa näin aluksi vain. Mutta verta en siis periaatteesta syö. YÖÄK!
JohnTheRevelator
Viestit: 67
Liittynyt: 02.05.2007 18:46

Viesti Kirjoittaja JohnTheRevelator »

Veriasia ei ole tullut esille sairaanhoidossa mutta mustamakkara maistuu ja täältä Tampereelta sitä saa mukavasti torilta höyryävän tuoreena, jollaisena se pitäisi nauttiakin. Veriasia sairaanhoidon suhteen on kyllä mietityttänyt. Onkohan mahdollista, että onnettomuustilanteessa katselisivat vanhoista tiedoista Jehovan todistajaksi, ja jättäisivät varmuuden vuoksi antamatta verta?
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta

Friedrich Nietzsche
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

JohnTheRevelator kirjoitti: Onkohan mahdollista, että onnettomuustilanteessa katselisivat vanhoista tiedoista Jehovan todistajaksi, ja jättäisivät varmuuden vuoksi antamatta verta?
Minäkin olen tuota funtsinut, mutta ei kai se niin toimi, että lääkärit hätätilanteessa (jollainen verenluovutusskenaario vissiin yleensä on) rupeaisivat kaivelemaan jotain tietokantoja nähdäkseen, mihin uskonlahkoon potilas on joskus liittynyt. Sitä varten ovat ne verikortit.
Vastaa Viestiin