Seurakunnissa "kiristetään suitsia"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Seurakunnissa "kiristetään suitsia"

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Seurakunnissa on saamieni epävirallisten tietojen mukaan luettu kirje, jossa korostetaan sitä ettei erotettujen sukulaisten kanssa saa olla yhteyksissä. Tämä on näkynyt mm. muutamien sukulaisten yhteydenpidon katkeamisena.

Olisikohan palstalla ketään, joka osaisi vahvistaa kirjeen ja kertoa kenties jotain sisällöstä?

Mitä mieltä olette? Mitään uuttahan tässä ei ole, ainoastaan vanhan kertausta. Nyt kielto vain sanotaan suorempaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kuria kovennetaan ja säännöistä muistutetaan jatkuvasti. Eikös viimesyksynä kapinointi, karttaminen ja netin vaarat olleet runsaasti esillä? Ilmeisesti lahko pelkää että ihmiset lähtevät, miksipä muuten varoitteluja annettaisiin kokoajan?
Vieras

VTseura vahvistaa suojamuureja

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kirjeestä en tiedä mutta,
asian teemoilta ja ympäriltä näin yleisesti:
Varoitukset järjestöä kohtaan kritiikkiä mahdollisesti aiheuttavista yhteydenpidoista ja tiedonhausta ovat säännöllinen aihe tänäpäivänä, kiitos erotettujen ja median (web) määrän. Seuralla on kovat paineet. Tietävät että erilaisia seuraan ja sen opetuksiin ja raamattuun yleensä liittyviä ongelmia, ristiriitoja (jopa suoranaisia valheita) ja naurettavuuksia muuten vaan on paljon ja erotetut/luopiot/roikkujat ovat niitä jotka niistä uskaltavat ja tietävät puhua, joten pakkohan niistä on varoittaa, alituiseen. Jos, kuten seura väittää, luopiosivustojen ym. esittämät ongelmat seuraan ja opetuksiin liittyen olisivat vain puolitotuuksia ja valheita, voitaisiin sellaisia käsitellä ja korjata vaikka säännöllisesti lehdissä ja kokouksissa/konventeissa, silloinhan epäilyksiä tosissaan pystyttäisiin järkevästi korjaamaan; mutta näin ei kuitenkaan tehdä. Hyvin hyvin harvoin konventin puheessa (tosin siis muistan että tällaistakin joskus on ollut) korjataan/kommentoidaan jotain luopiosivustoilla esitettyä "valhetta". Lähinnä kuitenkin vain mainitaan sellaisten sivustojen saatanalliset taustavoimat ja 100-prosenttinen valheellisuus, erittelyihin menemättä. Syy on selvä. Seura, eivätkä yksityisesti keskustellessa vanhimmat, ei pysty kumoamaan asioita ja kritiikkiä joita seurakunnan ulkopuolisissa tietolähteissä esiintyy.
Oletko veli/sisar ja epäilet esitettyjä erilaisia ongelmia/ristiriitoja/hulluuksia/valheita joita valotetaan internetissä järjestöön liittyen? No keskustelepa niistä muiden todistajien kanssa, ja huomaa että yleisin reaktio on kysymys mistä tuollaista tietoa on saanut ja vastaus että tuo on kriittistä ajattelua ja ei pidä paikkansa. Selityksiä saattaa etevien suusta kuulla mutta lähinnä kiertävät tai spekuloivat asiaa. Todettu on.
Viimeiset päivät ovat lähempänä kuin koskaan. Jehovantodistajien järjestöllä.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tämä sanonta "Tuo on kriittistä ajattelua, ei pidä paikkaansa" on kyllä hyvin tuttu. Nykyään tuntuu suorastaan naurettavalta, että joku voi sanoa että kriittinen ajattelu ei koskaan pidä paikkaansa :lol:

Jehovan järjestöllä menee heikosti, ja sen näkee parhaiten juuri sääntöjen tiukentumisesta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuli mieleen että tällainen tilanne kun lahkojohto varoittelee tuohon tapaan, olisi arvioitavaksi normaalia paremmaksi hetkeksi toimittaa materiaalia postiluukkuun.

Ainakin jos materiaalin oikeellisuudesta vakuuttuu

nimim. Caitzun vanhan kirjallisuuden näytteiden tulostukset kotisivuiltaan, jonne linkki sivulta http://www.jttuki.info
Turhapuro
Viestit: 137
Liittynyt: 28.05.2007 10:39
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turhapuro »

Huomasin konkreettisesti tänä viikonloppuna... Oma lapseni ei tullut luokseni, joka on yleensä valmis kuin partiolainen kun on "iskä" viikonloppu. Sieltä tuli ontuvia selityksiä "olen hiukan väsynyt" ... ei ihan lapsen suusta... olen surullinen.
-Joskus näin mustavalkoisena kaiken, mutta nyt kun näkee värit, niin paljon kauniimpi on maailma- -tp07-
StereoX
Viestit: 143
Liittynyt: 28.04.2007 08:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja StereoX »

Tulee kyllä niin paha mieli kun lukee tuollaista..

Inho todistajuutta kohtaan kasvaa.
"hedelmistään puu tunnetaan"
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Turhapuro kirjoitti:Huomasin konkreettisesti tänä viikonloppuna... Oma lapseni ei tullut luokseni, joka on yleensä valmis kuin partiolainen kun on "iskä" viikonloppu. Sieltä tuli ontuvia selityksiä "olen hiukan väsynyt" ... ei ihan lapsen suusta... olen surullinen.
Lahko hajottaa perheet ja tarvittaessa saattaa lapset eroon isästään, vain jotta lahko saa pitää ko. ihmiset otteessaan ja kasvattaa heistä lehdenmyyjämuurahaisiaan.

Lahkon manipulaatio on kovaa. Alla muutama näyte, jossa lahko antaa ohjeitaan.
*** w05 15/12 s. 23 Ketä sinä tottelet – Jumalaa vai ihmisiä? ***

Tosiasiassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tunnustanut Jehovan todistajien olevan uskonto, ei lahko. Vastustajat varmasti tietävät sen. Silti he panettelevat edelleen todistajia. Tällainen mustamaalaus on suoranainen syy siihen, että joitakuita näistä kristityistä on erotettu työpaikastaan. Todistajien lapsia on ahdisteltu kouluissa.

*** w01 15/8 s. 16 kpl 7 Abraham – uskon esimerkki ***

Ei-uskovat perheenjäsenemme voivat vastustaa meitä, tai erotetut sukulaiset saattavat yrittää houkutella meitä epäterveeseen seuraan (Matteus 10:34–36; 1. Korinttilaisille 5:11–13; 15:33).

*** w96 1/11 s. 16 Osallisia Jehovan antamasta lohdutuksesta ***

Jopa erotetut saattavat tarvita lohdutusta, jos he ovat katuneet ja oikaisseet väärän toimintatapansa. ”Uskollinen ja ymmärtäväinen orja” on sen vuoksi tehnyt armollisen järjestelyn heidän avukseen. Kaksi vanhinta voi kerran vuodessa käydä joidenkin erotettujen luona. Näillä ei ehkä enää ole kapinallista asennetta, tai he eivät kenties enää harjoita räikeää syntiä, ja he saattavat tarvita apua ryhtyäkseen välttämättömiin toimiin, niin että heidät voidaan ottaa takaisin.
Te, joilla on Vartiotornin romppu, kokeilkaapa joskus mitä sana "eronnut" merkitsee lahkon kirjallisuudessa. Sitä ei juuri koskaan kirjoiteta tarkoittamaan jehovantodistajien lahkosta eronneita, vaan eroaminen on joko avioeroa tai eroa Suuren Babylonin kirkosta - lahko kun ei halua antaa esimerkkiä, että lahkostakin erotaan.

Lahkon oma kirjallisuus on parasta luopiokirjallisuutta.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Anonymous kirjoitti:Ilmeisesti lahko pelkää että ihmiset lähtevät, miksipä muuten varoitteluja annettaisiin kokoajan?
Pelko tuntuu ainakin näin ulkoa katsoen tosiaan lisääntyneen. Veikkaan että tämän sääntöuudistuksen kohde ovat "liikaa ajattelevat" teinit, jotka ovat lähdössä kotoaan.

Voiko muuten paljon vanhemmistaan erottamista julmempia hallitsemisen keinoja olla? Psykiatrian ammattilainen avasi asiaa minulle sillä että laumasta tai äidistään erottamisen pelko on yksi ihmisen pahimpia pelkoja. Ihan ihmiskunnan viimeisimpiä aikoja lukuunottamatta se on tarkoittanut käytännössä samaa kuin kuolema, joten tämä pelko on todella syvällä selkäytimessä. Kovimmat mahdolliset psyykkiset aseet JT-järjestöllä on siis käytössä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Aivan. Vaikka ihminen joutuisi vankilaan, eivät silti siteet perheeseen katkea vaan niitä näkee aika ajoin ja kotiinkin pääsee aina välillä.

Kun sut erotetaan, menetät todnäk. ne syvimmät sosiaaliset suhteet eli suhteet vanhempiisi, monesti jopa ei olla enää kotiin ollenkaan tervetulleita. Mutta koska moni erotettu ei omaa kunnon ystäväkatalogia meikkupiirien ulkopuolella, korostuu silloin nuo syvimpien suhteiden eli vanhempien sosiaalinen menetys. Ihminen on silloin todella yksin, eikä kukaan kuuntele.
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Witless kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Ilmeisesti lahko pelkää että ihmiset lähtevät, miksipä muuten varoitteluja annettaisiin kokoajan?
Pelko tuntuu ainakin näin ulkoa katsoen tosiaan lisääntyneen. Veikkaan että tämän sääntöuudistuksen kohde ovat "liikaa ajattelevat" teinit, jotka ovat lähdössä kotoaan.

Voiko muuten paljon vanhemmistaan erottamista julmempia hallitsemisen keinoja olla? Psykiatrian ammattilainen avasi asiaa minulle sillä että laumasta tai äidistään erottamisen pelko on yksi ihmisen pahimpia pelkoja. Ihan ihmiskunnan viimeisimpiä aikoja lukuunottamatta se on tarkoittanut käytännössä samaa kuin kuolema, joten tämä pelko on todella syvällä selkäytimessä. Kovimmat mahdolliset psyykkiset aseet JT-järjestöllä on siis käytössä.
Tähän liittyen... Mulle on jäänyt hyvin mieleen sellainen, että äitini sanoi mulle joskus vuosia sitten, kun olin vielä nimellisesti JT, että: "olisi pienempi paha jos kuolisit, kuin että ajautuisit ulos srk:sta". Aika sairasta tekstiä oman äidin suusta :shock:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
m.näätinki
Viestit: 79
Liittynyt: 08.06.2007 01:07
Paikkakunta: Lohja

Minua kehotettiin

Viesti Kirjoittaja m.näätinki »

menemään Shellin baariin kun ilmoitin tulevani katsomaan vakavasti sairasta äitäni.
Tämä Shellin baari oli kylän kokoontumispaikka ja kotiin ei siis ollut asiaa.
En mennyt Shellin baariin.
Myöhemmin tuon "vanhurskaan" karttamissäännön toteuttaja potkittiin itse pois srk:sta.
Toinen asialla elvistelijä sai kokea miltä asia mahtoi minusta tuntua kun hänen oma tyttärensä erotettiin.
En ole kuullut olisiko tytärtä kehotettu myös menemään "Shellin baariin".

Eli alkeellinenkin järjenkäyttö ja tunteiden osoittaminen
on jt:lla kielletty.
Vain vartiotorniseuran nuoleskelu on rakkautta,seuran virallisen kannan mukaan.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jakke kirjoitti: Tähän liittyen... Mulle on jäänyt hyvin mieleen sellainen, että äitini sanoi mulle joskus vuosia sitten, kun olin vielä nimellisesti JT, että: "olisi pienempi paha jos kuolisit, kuin että ajautuisit ulos srk:sta". Aika sairasta tekstiä oman äidin suusta :shock:
Etkä ole ainoa, nimittäin tuontyylistä kommenttia tuntuu tulevan melko monelle. Ilmeisesti he perustelevat ajattelutapaa siten, että jos kuolee JT:nä, saa ylösnousemuksen, jos ajautuu ulos, ei saa. Mutta eipä tuo siltikään tee ajatuksesta yhtään järkevämpää.
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Jakke kirjoitti:Tähän liittyen... Mulle on jäänyt hyvin mieleen sellainen, että äitini sanoi mulle joskus vuosia sitten, kun olin vielä nimellisesti JT, että: "olisi pienempi paha jos kuolisit, kuin että ajautuisit ulos srk:sta". Aika sairasta tekstiä oman äidin suusta
Joo, tuo on yksi niitä mitä on itse saanut kuulla ajan kuluessa..välillä on tullut vähän lievempää ja toisinaan vähän vielä karumpaa tekstiä mitä en nyt tähän kuitenkaan viitsi laittaa muutamasta syystä ja noita siis on ladeltu 'kannustimena' = pysymään mukana. Vähän sellainen mukana on pysyttävä vaikka henki menis -fiilis ollut aika usein takaraivossa, kun on kuunnellut.

Pienenä off-topikina yksi kommentointi joka nyt muistui mieleen oli tuota sarjassa kuinka jälkikasvu vääntää veistä jt-vanhempien sisällä, kun "Ei riitä että eroavat, kun vielä pitää mennä sukupuolta vaihtamaan.." . Tarkkaa sanamuotoa en muista, mutta tuon tapainen se oli..ihan kuin joku nyt vaan kiusallaan menis noinkin ison operaation tekemään..~pään pudistelua~

(Vähän hyppii taas jutut, mutta joo.. :) )
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jep jep. Tekopyhyys kunnian :)

Omat sukulaiseni muistavat kyllä mainita aina vanhemmilleni ettei heillä ole mitään syytä olla pitämättä yhteyttä "mutta kun ei ole ollut mitään asiaa..." :lol:

Hassu juttu, sillä JT-aikoina asiaa oli kuitenkin viikoittain.
Vastaa Viestiin