Seurakunnissa "kiristetään suitsia"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jakke kirjoitti:Tähän liittyen... Mulle on jäänyt hyvin mieleen sellainen, että äitini sanoi mulle joskus vuosia sitten, kun olin vielä nimellisesti JT, että: "olisi pienempi paha jos kuolisit, kuin että ajautuisit ulos srk:sta". Aika sairasta tekstiä oman äidin suusta
JWD:llä on vuosia sitten kaksi naista kertonut äitiensä maininneen, että jos Vt-seura kehottaisi tappamaan luopiolapsensa, niin he tappaisivat tyttärensä. Ja joku vielä selittää, että uskonto ei voi sairastuttaa ihmisen mieltä.

Lapsensa hylkääminen siksi, että lapsi ei 'näe samoja unia' on jo sairasta, millä sanalla sitten olisi kuvailtava uskonnon istuttamaa surmaamisvalmiutta? Sellainenhan on arkea verensiirron suhteen.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lehtiveli kirjoitti:...tuontyylistä kommenttia tuntuu tulevan melko monelle. Ilmeisesti he perustelevat ajattelutapaa siten, että jos kuolee JT:nä, saa ylösnousemuksen, jos ajautuu ulos, ei saa. Mutta eipä tuo siltikään tee ajatuksesta yhtään järkevämpää.
Järki ei noissa puuhissa ole merkitsevin voimavara. Nyt kun pystymetsästä ei tule käännynnäisiä, niin tuota ajattelua jalostamalla voisi päätellä, että todellista lähimmäisenrakkautta olisi tapaa ovenavaaja, jolloin ylösnousemus olisi (opetuksen mukaan) varma.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Markku Meilo kirjoitti: JWD:llä on vuosia sitten kaksi naista kertonut äitiensä maininneen, että jos Vt-seura kehottaisi tappamaan luopiolapsensa, niin he tappaisivat tyttärensä. Ja joku vielä selittää, että uskonto ei voi sairastuttaa ihmisen mieltä.
Läheltä joitakin fanaattisimpia todistajia seuranneena en epäilisi tuota hetkeäkään. He ovat valmiita aivan mihin tahansa jos VT-seura niin käskee. Eräässä keskustelussa sivusimme itsemurhakultteja, ja eräs hyvin fanaattinen JT erehtyi sanomaan että jos hallintoelin näkisi vastaavanlaisia toimia tarpeelliseksi hän voisi olla siinä mukana.

TOSIN kyseinen lause tuli osittain vitsailevaan äänensävyyn, mutta ei sellaista vitsiä ettei osa totuutta.
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Re: Seurakunnissa "kiristetään suitsia"

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Haluan uskoa että etenkin Liberaalisemmista Jehovan Todistajista puhuttaessa suitsien kiristyksellä ei olle mitään vaikutusta. Konservatiivi-siipi saattaa ottaa lisäpontta näistä lavalla luetuista Seuran suosituksista eli käytännössä määräyksistä.

Kiinnostuneiden osalta suitsien kiristys ei vaikuta mitään.

Kiinnostuneelle selitetään erotettujen karttaminen "rakkaudellisena toimenpiteenä ja mahdollisuutena että erotettu katuu ja tulee takaisin" ja muuta hömppää. Ja selityksiä selityksien perään.
-> Mutta alkuvaiheessa kiinostuneelle harvemmin kerrotaan koko tilanne karussa totuudessaan. Eihän verkostomarkkinoinnissakaan kerrota enempää kuin oma etu vaatii.

Mielenkiintoisia tilanteita syntyy, kun kiinnostunut on saanut aivopultin sopivan syvälle ja samaan aikaan hänellä on ex-jt -tuttavia tai sukulaisia. (etenkin sellaisia jotka kerran kertovat mielipiteensä Seuran toiminnasta ja sen jälkeen kunnioittavat toisen tekemisiä eivätkä asiaan palaa ellei "kiinnostunut" halua). Tällöin voi käydä niin, että kastamaton kiinnostunut omaksuu Seuran kuvainnollisen aivopultin määräykset ja suosituksien mukaisesti karttaa tuttavaansa tai viimeistään kasteelle mentäessä pistää välit Seuran ohjeistuksien mukaisesti kokonaan kiinni. Usein välit menevät kiinni jo ennen kastetta.

Tiedän kiinnostuneita (kastamattomia) jotka ovat suorastaan itkeneet ja sureneet sitä, että eivät voi enää olla tekemisissä "erotetun" kanssa. Mutta kun tähän pisteeseen mennään niin Seuran kuvainnollinen aivopultti on kuvainnollisten verkosmarkkinointiexperttien osalta saatu asetettua tiukasti paikoilleen.

Jos tälläistä tuttua henkilöä koittaa lohduttaa/tai kertoa mielipiteensä ilman loukkaavaa tarkoitusta niin pahimmillaan kuulee kuitenkin olevansa jopa Saatanan vallassa oleva. Tai "en kuuntele" reaktio on voimissaan.

Seuran kuvainnollinen aivopultti -asennus toimii kellon tarkkuudella kuin formulan varikkokäynti. Jos kiinnostunut menee JT-varikolle niin polku on melko selvä.
Varikkokäynnillä kiinnostunut voi vielä miettiä jatkaako vai pistääkö auton pilttuuseen. Jos jatkaa ilman "keskeytystä tai lisätiedon selvittämistä" niin joka kierroksella kuvainnollinen Seuran aivopultti kiristyy enemmän ja enemmän. Ja silloin voi olla liian myöhäistä.
->Viimeistään harjoitusajoissa kiinnostuneen kannattaa ottaa selvää asioista.

JT-perheeseen syntynyt painuu suoraan loppukilpailuun. Hänellä ei ole omaa valinnanmahdollisuutta ja kuvainnollinen aivopultti on suorastaan äärimmäisen syvässä.(ehkä poikkeuksena liberaalisimmat Jehovan Todistajat)
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Kauhulla odotan että vanhemmat todella noudattavat lastensa karttamiskäskyä.

Tämän ketjun vastauksista on kuitenkin pääteltävissä että ko. kirjettä ei ole seurakunnissa luettu. Tai sitten seurakunnissa vielä olevat eivät ole vastanneet?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Witless kirjoitti:Kauhulla odotan että vanhemmat todella noudattavat lastensa karttamiskäskyä.

Tämän ketjun vastauksista on kuitenkin pääteltävissä että ko. kirjettä ei ole seurakunnissa luettu. Tai sitten seurakunnissa vielä olevat eivät ole vastanneet?
Mun on vaikea ottaa kantaa kun oli tuossa 1,5 vuotta väliä ettei pidetty yhteyksiä. Nyt kuitenkin viikko sitten jouduin itse ottamaan yhteyttä äitiini, kun piti hoitaa minun ukkini, eli JT-äitini isän asioita. Mielenkiintoista oli se, että kun soitin äidilleni, niin hän ei vastannut puhelimeen kun näki minun soittavan, mutta kun lähetin tekstarin ja kerroin miksi yritän tavoitella, niin hän soitti minulle heti takaisin.

Ei tästä nyt hirveän pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä, mutta kyllä mä ajattelin niin, että ei halunnut olla minuun yhteyksissä ennen kuin tiesi, että asia on "välttämätöntä yhteydenpitoa". Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä on myös se, että mun kaksoset lähti just pari viikkoa sitten kouluun ja mummoa ei kiinnostanut edes kysyä, että miten on lasten koulu lähtenyt sujumaan... En ottanut asiaa itsekään esille, kun ei kerran mummoa kiinnosta :evil:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Aika karua tuo "mummon" toiminta. Oletko ajatellut kertoa mummon suhtautumisesta lapsille jossain vaiheessa?
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Lehtiveli kirjoitti:Aika karua tuo "mummon" toiminta. Oletko ajatellut kertoa mummon suhtautumisesta lapsille jossain vaiheessa?
Noh... jossain vaiheessa varmaan, mutta eivät ole vielä siinä iässä, että olis mitään edellytyksiä ymmärtää asiaa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Joo, ehkäpä tuossa hieman myöhemmin sitten. Osallistuvatko sinun penskat uskontotunneille, vai ET? :)

Nyt menee kyllä ehkä hieman offtopiciksi :D
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuo karttaminen....

Voisi tietysti kysyä mummolta, että entä jos kaikki lahkoon kuulumattomat karttaisivat samoin lahkolaisia. Mutta teoreettinen kysymys on vartiotorniseuralle vain teoreettinen, koska kaikki ihmiset ei niin tekisi ja siten siitä kysymysasetelmasta ei tarvitse välittää vaan kaupitella painotuotteita.

Voisi kysyä että vetoaisivatko he oikeudessa lakiin uskontoryhmän syrjimisestä, mutta vastaushan on selvä, tietysti, kun kerran voisivat. Mutta että he itse karttavat, sehän olisi eri asia, ovathan kysymyksessä he.

Kuitenkin jos he saisivat maistaa omia lääikkeitään, olisi se yksi heräte ajattelemaan.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Lehtiveli kirjoitti:Joo, ehkäpä tuossa hieman myöhemmin sitten. Osallistuvatko sinun penskat uskontotunneille, vai ET? :)

Nyt menee kyllä ehkä hieman offtopiciksi :D
ET tunneilla ovat. Pojan itse muodostama näkemys uskonnosta kuvastuu hänen lausunnostaan: "Jos joskus näkisin Jeesuksen, niin vetäisin sitä turpiin" :lol:
Tyttö ei ole vakaumustaan vielä ilmaissut. :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
timor
Viestit: 3
Liittynyt: 26.06.2007 13:50
Paikkakunta: Koskenkylä Saha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timor »

Kyllä siellä on melko varmaan jotain luettu. Ainakin kastetun nuorimmaiseni suhtautuminen on muuttunut täysin karttamiseksi.. :( No onhan minulle yhtä rakas silti.
Utsi
Viestit: 17
Liittynyt: 25.06.2007 23:12

Viesti Kirjoittaja Utsi »

Omat vanhempani (tienraivaajia, isäp. vanhin mikäli tämä kertoo jotakin) ovat olleet yhteyksissä mikäli on asiaa. Joskus äitini etsii sitä kyllä aika pienestäkin... :) Ilahtuvat kyllä kun soitan heille, ja jutellaan pitkäänkin. Aina olemme tervetulleet kyläilemäänkin. Srk:n asioista eivät puhu (saattavat yleisellä tasolla puhua esim. konventtiin menosta tms), mutta muuten välit ihan ok. Itse asiassa nyt on mukavampi kyläillä ja soitella, kun ei tarvitse kuunnella sitä painostusta.... Lapsille kyllä saarnaavat aivan olan takaa.
Vastaa Viestiin