Witless kirjoitti:Tässä vielä vähän täsmäperusteita Achanin ehdottamaa haukkumismarkkinointia vastaan. Vanha kunnon AIDA-kaava selventää:
Kyllä minullekin AIDA on tuttu. Ongelmaksi vaan palstakirjoittelussa syntyy, että ko. vaiheistusta A-I-D-A ei voi tehokkaasti toteuttaa kirjoittelussa, koska palstaa lukevat jatkuvasti eri luopumisprosessin vaiheessa olevat henkilöt.
Jos siis ajattelisin, että jotta en pelästyttäisi ja loukkaisi jehovantodistajia ja siten estäisi kovalla kirjoittelullani heitä todella kiinnostumasta luopioajatuksista, niin joutuisin laimentamaan kirjoittelun sellaiseksi, että se kyllä hyvin palvelisi luopumusmarkkinoinnin alkuvaiheissa (A-I) olevaa ryhmää. Mutta jotta todellinen halu irtautua lahkosta voisi kasvaa ja lahkosta irtautuminen voi toteutua (D-A), tulee kuva lahkosta olla selvästi kielteinen ja siis lahkolaisia loukkaava.
Näen helpommaksi lahkoelämän kielteisen markkinoinnin kuin luopioelämän positiivisen markkinoinnin, koska luopioiden elämäntapoja on niin monenlaisia enkä halua olla markkinoimassa mitään tiettyä luopioelämäntapaa, kun taas lahkoelämä on paljon selväpiirteisemmin rajattu ja sen kuvaaminen kielteiseksi paljon helpompaa.
Lahkoajattelua loukkaava markkinointi tulee AIDA-mallin mukaan nähdä käänteisenä D-markkinointina eli inhon herättämisenä, jonka seurauksena lahkossa olo ei enää haluttua ja niin toiminta (A) lahkon hylkäämiseksi voi toteutua. Inhon herättäminen ei ole aina miellyttävää. Se, joka haukkuu naistasi hirveäksi lehmäksi, ei saa kiitosta, vaikka olisi kuinka oikeassa.
Loukkaamalla lahkominää ja ruokkimalla henkilön alkuperäistä persoonallisuutta voidaan henkilö saada vahvistamaan alkuperäistä persoonallisuuttaan.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg