Uskotko Jumalaan tai korkeampaan voimaan ?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Uskotko Jumalaan / korkeampaan voimaan ?

Uskon johonkin Jumalan kaltaiseen voimaan
9
20%
Uskon Jumalaan niinkuin raamattu opettaa
7
16%
Uskon että Jumala = luonto, metsä jne
2
5%
Uskon useaan Jumalaan
0
Ei ääniä
En usko mihinkään Jumalaan, voimaan tai sen kaltaiseen
17
39%
Uskon naispuoliseen Jumalattareen
0
Ei ääniä
Jokin muu mikä ?
9
20%
 
Ääniä yhteensä: 44

Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Markku Meilo kirjoitti:
Ninth kirjoitti:"trilogia" on taatusti yhtä fiksu opus...
Etenkin viisiosainen trilogia.
Kuten viidennen osan esittely mainitsee: "increasingly inaccurately named "trilogy"". Eli "kasvavassa määrin epätarkasti nimetty "trilogia"." :) Kesken kuudetta osaa Adams sai sydärin, sitä ennen tosin kuudes osa oli jo muuttunut eri sarjan kirjaksi kuin alunperin odotettiin. Ja oli sekä kesken että vuosia myöhässä, kuten hänen tapauksessaan kirjat yleensäkin.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Hämäysmielessä (ja pitääkseni suuren idolini Douglas Adamsin mukana tässä ketjussa) haluan kertoa että Douglas Noel Adams oli nuorena aktiivinen katolilainen, mutta myöhemmin ateisti. Radical atheist on termi jolla Adams halusi erottautua lievemmistä ateisteista.

Itse olen siis agnostikko.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Luin tuossa viikolla teoriaa siitä, että jonain päivänä tietokoneet ja varsinkin tietokoneohjelmat kenties kehittyvät niin pitkälle, että ne tulevat ikäänkuin tietoiseksi olemassaolostaan. Samassa jutussa pohdittiin myös sitä, että entäpä jos se ohjelma kehittyy edelleen itsekseen... jos se jonain päivänä voi tuottaa omia virtuaalitodellisuuksiaan.... jne.... jne... lopullinen päätelmä oli se, että entäpä jos mekin ollaan vain joku tietokoneohjelma joka simuloi olemassaoloa. Hurja ajatus tietenkin, mutta milläs sen vääräksikään todistat?

Nyt kun vielä muistaisin, että mistä minä tämän luin, niin heittäisin lähdeviitteitä. Lisään ne kun muistan mistä ton luin. Ajatus kuitenkin selvinnee tuostakin.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jakke kirjoitti:lopullinen päätelmä oli se, että entäpä jos mekin ollaan vain joku tietokoneohjelma joka simuloi olemassaoloa. Hurja ajatus tietenkin, mutta milläs sen vääräksikään todistat?
Kyseinen ajatus on ihan tuttu filosofian johdantokurssilta. :) Suosittelen jokaiselle entiselle JiiTeelle.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jakke kirjoitti: Hurja ajatus tietenkin, mutta milläs sen vääräksikään todistat?
Yhtä hurja kuin se, että asioista täysin tietämättömän henkilön tulisi kyetä todistamaan vääräksi Vt-seuran 607-huuhaa.

On paria kertaluokkaa loogisempaa odottaa väitteen esittäjän todistavan väitteensä niin, että se kestää asiantuntijoiden kritiikin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Oon vielä vähän väsy ja kaikkea, mutta noin äkkisiltään ainoat kaksi jotka tulee mieleen tuosta on jälleen kerran Adamsin kirjat (lähinnä ne kolme ensimmäistä) joissa osin ideana on, että maapallo onkin tietokone ja ihmiset sen ohjelma tjsp...ja toinen taas sitten tuo maailmankuva joka esim. Terminator-elokuvissa on eli koneista tulee itsetietoisia jnejne...=7
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Jakke kirjoitti:entäpä jos mekin ollaan vain joku tietokoneohjelma joka simuloi olemassaoloa.
Jokaisen Jumalaan uskovan kannattaa pohtia tuota ajatusta, sillä kun miettii miten Jumala on voinut luoda maailman elollisine asioineen, niin ainoaksi mahdollisuudeksi jää game enginen kaltainen ohjelmoitu todellisuus. Muuta mieltä olevat toivotan keskustelemaan asiasta vaikka sitä varten perustettavassa ketjussa.

Jos sulla tai kavereillasi on Matrixin ensimmäinen osa dvd:nä, niin dvd-rom -osiossa on filosofisia artikkeleita sivuten yleisimpiä näkemyksiä asiasta.
m.näätinki
Viestit: 79
Liittynyt: 08.06.2007 01:07
Paikkakunta: Lohja

Oikein hyvä äänestys

Viesti Kirjoittaja m.näätinki »

Minun Jumal käsitykseeni liitty aika voimakkaasti Isä Jumalan,Poika Jumalan ja kolmannen samaa sukua olevan Pyhän Hengen,Jumalan, olemassa olo.

Vaikka raamattu ei käytä termiä Jumala kolmessa,ymmärrän näiden kolmen Jumalan olevan samaa sukua.
He ovat kuin Virtaset.Isä,äiti ja poika.
Virtasia on paljon ja ei ne kaikki ole samaa sukua,vaikka on sama sukunimi.
Jumalia on paljon.Ei ne ole kaikki samaa sukua vaikka ovatkin jumalia.

Minun jumal perheeni on kuitenkin samaa sukua.Isä,Poika ja Pyhä Henki.
Isä on Kaikkivaltias.Poika on poika ja vaikeampi määriteltävissä oleva Jumal aspekti on Pyhä Henki.
Näin minä sen ymmärrän.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Nezumi kirjoitti:Oon vielä vähän väsy ja kaikkea, mutta noin äkkisiltään ainoat kaksi jotka tulee mieleen tuosta on jälleen kerran Adamsin kirjat (lähinnä ne kolme ensimmäistä) joissa osin ideana on, että maapallo onkin tietokone ja ihmiset sen ohjelma tjsp...ja toinen taas sitten tuo maailmankuva joka esim. Terminator-elokuvissa on eli koneista tulee itsetietoisia jnejne...=7
Yksi kommentti vielä tähän offtopicciin. Tarkkaan ottaen viisiosainen Linnunrata-trilogia ei mielestäni ole perinteisen kirjallisuuden mittareilla kovinkaan kummoinen suoritus. Juonta ei todellakaan voi kehua. Ja edes sci-fiä se ei sanan perinteisessä merkityksessä ole, enemmänkin kyse on ihmisluonnon omituisuuksien tarkkailusta.

Olen edelleen kirjasarjan fani, ja kohta kymmenen lukukerran jälkeen olen miettinyt mikä siinä kiehtoo. Tarinan sijaan sarjasta löytyy nerokkaita ajatuksia ja erittäin brittiläistä huumoria. Tieteen suhteen kirjailija oli perillä asioista keskimääräistä paremmin, joten parhaimmillaan lukija jopa oppii jotain huumorin varjolla.

Eniten lainauksia löytyy WikiQuote-sivustolta: http://en.wikiquote.org/wiki/Douglas_Adams.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
L

Viesti Kirjoittaja L »

Kyllä Adams voidaan scifiksi luokitella aivan kevyesti. Liekö muuten yhtään huumoria sisältävää kirjaa, jota voitaisiin kuvailla "kirjallisesti merkittäväksi"?

Adamsin ennenaikainen kuolema oli varsin valitettavaa:(

Muuten, elokuvassa 13th Floor (kai 13.kerros suomeksikin?) kerrotaan mielenkiintoinen tarina noista tietokoneella luoduista maailmoista. Sellaisen asukkaalla ei ole mitään keinoa tietää, ettei hän ole kuin bittejä. Paitsi jos...
Avatar
Sukututkija
Viestit: 478
Liittynyt: 30.08.2007 08:59
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sukututkija »

Uskon johonkin muuhun.

Uskon, että "Jumala" on meissä itsessämme, omassatunnossa tms. ja että se pyrkii ohjaamaan meitä toimimaan eri tilanteissa ihmisiksi.

Raamatussa, aivan kuten Koraanissakin, on aivan hyviä elämänohjeita ja jos niitä lukee ja pohtii, niin saa monia viisaita neuvoja joilla omaatuntoaan voi koulia. Elämänohjeet eivät ikävä kyllä ole minkään uskontokunnan yksinoikeus, vaan aivan samoja ihmisyyden oppeja löytyy tietenkin myös monista muistakin lähteistä.

Niihin voi päätyä aivan omin avuinkin, intuitiivisesti ja ajattelemalla.

Lievästä sanoen ylösnousemukseen ja muuhun tuonpuoleiseen suhtaudun hyvin skeptisesti. Todellisuudessa en edes tiedä mitä mieltä tässä suhteessa olen, mutta jos tältä istumalta pitää sanoa jotain, niin vastaus on, että markkinamiesten jorinoita, "ei pidä paikkaansa".

Näin, kiitos huomiostanne. Jatkakaa.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

L kirjoitti:Kyllä Adams voidaan scifiksi luokitella aivan kevyesti. Liekö muuten yhtään huumoria sisältävää kirjaa, jota voitaisiin kuvailla "kirjallisesti merkittäväksi"?
Voidaan toki. Mutta omasta mielestäni Adams on scifiä vain pinnalta.

Ainakin Kurt Vonnegutia väittävät sekä hauskaksi että kirjallisesti merkittäväksi. Itse en hauskuutta ole huomannut, mutta se on toisaalta katsojan silmässä. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Witless kirjoitti:Ainakin Kurt Vonnegutia väittävät sekä hauskaksi että kirjallisesti merkittäväksi. Itse en hauskuutta ole huomannut, mutta se on toisaalta katsojan silmässä. ;)
Minä en lukeudu maailmankirjallisuuden klassikoiden tuntijaksi, mutta olen ystäväni suosituksesta lukenut Vonnegutin Sirens of Titan, ja ainakin minä löysin siitä huumoria.

Joten, kaipa se on katsojan silmässä tai lukijan kieroutuneessa mielessä.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Viljo kirjoitti:
Witless kirjoitti:Ainakin Kurt Vonnegutia väittävät sekä hauskaksi että kirjallisesti merkittäväksi. Itse en hauskuutta ole huomannut, mutta se on toisaalta katsojan silmässä. ;)
Minä en lukeudu maailmankirjallisuuden klassikoiden tuntijaksi, mutta olen ystäväni suosituksesta lukenut Vonnegutin Sirens of Titan, ja ainakin minä löysin siitä huumoria.

Joten, kaipa se on katsojan silmässä tai lukijan kieroutuneessa mielessä.
Itsellänikin mieli on sen verran kieroutunut vuosien varrella että aika lailla erilainen huumori putoaa kuin JT-aikoina. :) Nyt kun sanoit, niin luin tosiaan ainoan lukemani Vonnegutin kirjan kun olin JT. Otetaan siis Vonnegut uudestaan lukemistoon.

Parhaillaan olen lukemassa huumoriteosta nimeltään Good Omens (Terry Pratchett & Neil Gaiman). Löytyy suomeksi nimellä Hyviä enteitä. Tähän mennessä kirja tuntuu varsin mainiolta. Kun kirjan lähtökohta on se, että Jumalan ja Saatanan joukot valmistautuvat (osa vasten tahtoaan) Harmagedonin sotaan, niin kirjahan on suorastaan pakollista luettavaa kaikille Saatanan puolelle siirtyneille. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Tuo Pratchett'n Good Omens/Hyviä enteitä on yksi parhaista kyllä mitä on tullut luettua..^^ En nyt enää jaksa muistaa montako kertaa se on tullut luettua läpi ja silti jaksaa viihdyttää. :lol:
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Vastaa Viestiin