"Lahjoja ympäri vuoden"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

"Lahjoja ympäri vuoden"

Viesti Kirjoittaja Aaac »

JT:t eivät vietä joulua ym. lahjajuhlia, mutta antavathan he lahjoja toisilleen ympäri vuoden... Vai antavatko? Oletteko joskus kokeneet tämän ympärivuotisen lahjavyöryn?

http://www.jehovahs-witness.com/6/141079/1.ashx
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: "Lahjoja ympäri vuoden"

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Aaac kirjoitti:JT:t eivät vietä...
Vt-seura harjoittaa hyväntekeväisyyttä, missä muussa se on täällä nähty kuin Kauhavan kiinteistöveroanomuksessa?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Lahjojen antamisesta

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Sisarten puheista muistaa hyvin kuinka selitettiin miksi joulua ei vietetä ja että kuinka on tyhmää että lahjoja pitäisi antaa tiettynä päivänä, kun niitä pitäisi antaa milloin vain vuoden ympäri! Samoin selitetään miksi isäin- ja äiteinpäivää ei vietetä, sillä kyllähän heistä pitäisi välittää vuoden ympäri!
Mutta voi elämä ovat läpinäkyviä ja kertakaikkisen tyhmiä ikävän säännön peittelyitä.. Eipähän voi lapset ja isät ja äidit valittaa kun opetukset ovat nuo mitkä ovat. Hyvin toimii.

Paha vain että itse muistan ettei niitä lahjoja kyllä käytännössä anneta usein, oikeastaan itse en muista nuoruudestani että vanhempani olisivat lahjaa antaneet ilman jotain syytä, tietysti tuliaisena esimerkiksi.. Ja mitä hohtoa on saada joku vaatepaketti käteen arkena, ei siinä ole juhlan tuntua! Eikä sellaista muista myöhemmin! No ei hätää, itse en ole tosiaan sellaisia lahjoja koskaan saanut, mutta ei siinä hohtoa olisi, sitä varten on juhlapäivät!!

Mutta aivopesun huimimpia saavutuksia onkin että meikut (olen vielä itsekin) ovat suorastaan ylpeitä tavoistaan tässäkin asiassa ja halveksivat maailman ihmisiä, juuri niiden syiden takia joita seura tarjoaa kirjallisuudessa vetääkseen jäseniään katalien siipiensä sisään.

Ja pitää muistaa mitä seura opettaa lahjojen saamisesta..: Vain maailman ihmiset haluavat aina vain enemmän ja enemmän itselleen ja ovat sitten katkeria jos lahja on huono. Iloisempaahan pitäisi olla antaa kuin saada! Heh, niin juuri, mielestäni siksi joulu on huikeaa aikaa kun saa antaa oikein urakalla lahjoja, mutta ei, kun seura kääntää asian niin siten se on! Eli seura painottaa maailmallista tapaa lahjojen haluamiseen niiden antamisen riemun sijasta. Ihan miten vain, ja tässä näkee oikeastaan simppelisti sen miten seura on koko raamatunkin kääntänyt ja tulkinnut omien tarkoitusperiensä ja näkökulmiensa mukaisesti. Vaan jäsenet eivät näe koukun päässä kuin sen madon, ei itse koukkua. :? Ja piru vie, miksi saamisen riemu pitää yleensä muuttaa kuin synniksi... Ei ihme että niin monet JT-lapset ovat sisäänpäin kääntyneitä ja sosiaalisesti umpeutuneita (nimenomaan tiukkojen meikkuvanhempien kasvattamina). Tässä on yksi syy tuhansista.
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Lahjojen antamisesta

Viesti Kirjoittaja Tony »

Istuva Härkä kirjoitti:Samoin selitetään miksi isäin- ja äiteinpäivää ei vietetä, sillä kyllähän heistä pitäisi välittää vuoden ympäri!
Tässä kohtaa kysyisin, että tarkoittaako Jeesuksen vuosittainen muistonvietto, että todistajat eivät välitä Jeesuksesta muina aikoina? Sen jälkeen kyselisin logiikan perään.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Heh, aivan, hyvä huomio! Pitääkin joskus tokaista tuo jollekin salilla. :D
Vastakysymyksenä VT-tutkistelussa mainio!
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Itse näkisin tämän "lahjoja ympäri vuoden" lähinnä defenssikeinona jolla ohitetaan mahdollinen epämiellyttävä todellisuus siitä, että jää paitsi monista mukavista perhetapahtumista.

Itse muistan myös lapsuudesta kyseisen puolustuksen, jonka jo silloin tiesin olevan huijausta :)
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Lehtiveli kirjoitti:Itse muistan myös lapsuudesta kyseisen puolustuksen, jonka jo silloin tiesin olevan huijausta :)
Itse taas tiesin että kyllä se jokseenkin totta on, mutta mietitytti se kun maailmallisetkin lapset saattoivat saada jotain kivaa juhlapyhien ulkopuolellakin. En siis kokenut tilien olevan tasan.

Ja hei, ajatelkaas, kuinka paljon rahaa JT-lapsilta jää sivu suun kun he eivät käy riparia. :roll: Olen vitsaillut monesti siitä miten köyhäksi jään en ole käynyt riparia enkä voi pitää ylioppilasjuhliakaan. Asialle naureskelu ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että kyllä se ottaa ajoittain aivoon.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Minä sain yhden lahjan aina koulun päättäjäispäivänä ja isän ja äidin hääpäivänä :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Koulun päättäjäispäivänä sait lahjan??
Kuule Jakke, häivy siitä muualle repostelemaan ylenpalttisilla lahjoillasi.. Minä en ole ikinä saanut nuoruudessa lahjaa kuin tuliaisena tai vanhempien hääpäivänä, ja nekin olivat persiistä. :(

....
:D
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Meidän perheessä tuo lahjoja ympäri vuoden -juttu ihan oikeasti toimi! Joskus kun tulin koulusta, oli pöytään katettu juhla-ateria ja minun paikalla odotti paketti, joista saamani lahjat kyllä muistan ja pidin niistä. Tilanteesta oli aina tehty juhla, ja se oli aina mukava yllätys. Aiheeksi vanhemmat sanoivat "koska sinä olet meille tärkeä". Täytyy myöntää, etten yhdistänyt noita tilanteita koskaan "tosi palvontaan" tai joulun korvikkeeksi tms. Tokihan synttärinä tai muuloin sitten harmitti kun ei saanut lahjoja (tai vielä enemmän se kun ei saanut mitenkään osallistua juhlintaan, ei itse eikä toisten), mutta muistutus ympäri vuoden saaduista lahjoista kyllä lievitti. Vaikka olen sangen materialistinen ja hyväksyn mielelläni tavaraa rakkauden osoitukseksi :) eniten minua häiritsi se ettei saanut juhlia yhdessä toisten kanssa. Sain maailmallisilta kavereiltani yleensä joulu- ja synttärikortteja, joissa sanottiin "hyvää joulua kuitenkin, vaikket saisikaan sitä viettää" tai "onnea kiellettynä synttärinä". Aika liikuttavaa. Näin jälkeenpäin ajatellen lasten juhlien vietossa on kuitenkin kyse paljon muustakin kuin lahjoista.

Mutta kuten avauksessa mainittiin, "todistajat antavat toisilleen lahjoja", enpä tiedä tapauksia, joissa aikuinen jt olisi pahemmin antanut lahjoja toisille, ei vaikka olisi hyviäkin ystäviä. Tokihan nyt kaikkea arkista saatettiin vaihdella tai annella, mutta ei silleen juhlavia lahjapaketteja tai mitään minkä nyt olisi voinut mieltää todellakin lahjaksi. Hääpäivät ja semmoiset nyt ovat tietysti luku sinänsä.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Aamu kirjoitti:Näin jälkeenpäin ajatellen lasten juhlien vietossa on kuitenkin kyse paljon muustakin kuin lahjoista.
Meidän seurakunnassamme kyllä vietettiin paljon "lastenjuhlia", eli lapsille järjestettyjä naamiaisia tai vain tavallisia kutsuja, joissa oli ongintaa, aasin hännän kiinnitystä ja muita leikkejä sekä kakkuja yms. herkkuja. Niitä muistelen hyvällä. :)
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Eipä ole itelle tullut lapsena kohdalle lastenjuhlia.. :(
Kaikesta siitä ole hyvin hyvin katkera.
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Ninth kirjoitti: Meidän seurakunnassamme kyllä vietettiin paljon "lastenjuhlia", eli lapsille järjestettyjä naamiaisia tai vain tavallisia kutsuja, joissa oli ongintaa, aasin hännän kiinnitystä ja muita leikkejä sekä kakkuja yms. herkkuja. Niitä muistelen hyvällä. :)
Meillä myös oli muutamia lastenkutsuja. Muut kyllä osallistuivat ja tulivat mielellään, mutta kukaan muu kuin meidän äiti ei niitä järjestänyt... Meillä oli tapa että jokainen tuo jollain sovitulla rahasummalla ostamansa lahjan (paketoituna tottakai) ja juhlien aikana lahjat sekoitettiin ja jaettiin. Jokainen sai näin lahjan ja yllätyksen. Se oli ihan hauskaa. Muistan kuinka kivaa oli suunnitella ohjelmaa, koristelua ja ruokia.

Lahjoja antoi aikuiset aikuisille esim kylään mennessä, mutta sehän nyt on aivan normaali kohtelias tapa.

Meillä oli myös joskus "juhla-aterioita", silloin kun olin pienempi. Sitten ne loppuivat, samoin kuin lastenkutsut, koska iskä oli aina kännissä... :roll:
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Nezumi
Viestit: 237
Liittynyt: 01.08.2007 12:18

Viesti Kirjoittaja Nezumi »

Jäin tuota lahja juttua miettimään tuossa samalla, kun lueskeli muiden kommentteja..

Jokuset synttärit, joulut yms ehti viettää kyllä ennen kun siten tuli nuo todistajakuviot. Kyllä niitä lahjoja tietty tuli aina välillä, mutta näin jälkeen päin se on mennyt siihen et 'kun sulle on sit kaikkee annettu ja laitettu ja silti oot tommonen'..tulee niin vahvasti sellainen ehdollistamisen maku tai välillä jopa se, et yritetään ostaa jotenkin olemaan sellanen mitä muut haluaa. Voi vaan kysyä, et kumpi on parempi: olla rehellisesti 'kiittämätön' vai epärehellisen kiitollinen. Usean kerran mennyt maku monesta jutusta nyt jälkeenpäin, kun ne on vedetty siihen et olivat jotain 'palkintoja' milloin konventissa istumisesta ja ties mistä. Ei sitä kyllä silloin mitenkään ilmi tuotu, mut näin jälkeenpäin on tietty hyvä selittää asiat niin kun 'parhaaksi näkee'..monessakin asiassa. Ja kyllä, kyllähän ne välillä pisti harmittamaan ettei päässyt joihinkin juhliin yms mukaan sattuneista syistä. Nyt se tietenkin jatkuu sitten sen kyttäämisellä ettei muksulle vaan järjestetä mitään synttäreitä tai ettei eksytä 'vääriin' sukulaisiin käymään joulun aikaan yms merkeissä...

***

Lastenkutsuja ja vastaavia oli aina välillä..hauskimmat niistä oli tietysti silloin, kun ikää oli jotain kymmenen molemmin puolin. Silloin ne meni tosiaan ihan normaaleissa merkeissä tavallisin leikein ja mikäs siinä, kun seurakunnassa oli silloin paljon oman ikäsiä ja aika liki olevia.. Sittemmin, kun ikää tuli vähän lisää niin olihan ne ihan ok silloinkin, mutta alkoi olla uskonnollista viitettä mukana aina välillä..milloin piti järjestellä raamatun lukuja oikeaan järjestykseen (1.Moos. - Ilmestys) tai sit jotain triviaa jne. Leikit alkoi tietty vähentyä sitä mukaa mitä väki 'aikuistui' ja niistä tuli sit vähän sellaset, et ihmiset vaan istu milloin missäkin ryhmissä puhumasa omia juttujaan..itsellä oli usein aika ulkopuolinen olo tuolloin, vaikka olis meilläkin ollut tollanen nuorten kokoontuminen, kun kaikilla tuntui olevan ne 'omat jutut' mistä ei sitten tiennyt tietenkään paljon mitään syystä jos toisestakin..

edit:vähän lisäilyä...
"You don't have to keep smiling for someone else..It's okay to smile for your own sake. "
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Meillä oli joskus lastenjuhlia, joissa jaettiin lahjoja. Mutta keinotekoisilta syntymäpäivän korvikkeilta ne kyllä tuntuivat.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin