Keskustelu keskustelupalstalla ei voi olla pahasta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Keskustelu keskustelupalstalla ei voi olla pahasta

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Toisessa ketjussa, johon vastaaminen ei nyt toimi, oli esillä erään kirjoittajan AchanBeroeaniin kohdistuva kirjoittamisen rajoituspyrkimys (ks. alla).

Halusin vastata kirjoittajalle ja mielestäni keskustelunrajoituspyrkimys on oman ketjunsa väärti. Koska nyt teknisen vian vuoksi nostin tästä oman ketjunsa, sensuroin kirjoittajan nimien (xxxxxxx) epäoleellisena, mutta sen löytäminen muista ketjuista ei ole vaikeaa. Tämä ei enää kuulu ko. ketjun aihepiiriin, mutta on ilmiönä tärkeä keskusteluaihe.

Koe tärkeäksi, että entiset jehovantodistajat oppivat sietämään erimielisyyttä ja sovittamattomia eroavaisuuksia ajattelussa, ilman että ahdistuvat ja kokevat jotenkin välttämättömäksi, että täytyisi löytää yhteinen tapa ajatella.

Lahkolaiset ovat tottuneet tukahduttamaan oman ajattelunsa ja myötäilemään kaikessa Vartiotorni-seuran opetuksia. He ovat alistuneet lahkon ajatuksiin ja antaneet lahkon ajatustenuudistamisohjelman muokata syvästi ajatteluaan ja persoonallisuuttaan.

Mielestäni entisten lahkolaisten täytyisi panostaa erilaisten ajatusten sietämiseen ja siihen, että ihmisten erilaisuus ja ajattelun erilaisuus on rikkaus, eikä tasapäistäminen tai ajattelun monokulttuuri, jollaisessa lahkossa eletään ole mikään tavoiteltava tila.
xxxxxxx kirjoitti: PS. Ethän pahastu tästä ja ryhdy taas kirjoittamaan vastineita joka ikiseen tälle palstalle kirjoittamaani tekstiin? Tehdäänkö vaikka sopimus: sinä et vastaa minulle ja minä en vastaa sinulle? Tällöin keskinäinen luopiorakkautemme säilyisi parhaiten ennallaan. Käykö tämä? Wink (Voit vastata vaikka meilitse, jos et kehtaa julkisesti)
Ei sopimusta.

Jos, et ole oivaltanut, niin tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan. Keskustelu on siis toivottavaa, eikä kartettava ilmiö. Sinun on siis turha pyrkiä rajoittamaan keskustelukohteita, joihin vastaan tai olen vastaamatta. Omalta puoleltasi voit toisaalta vastata mihin haluat tai olla vastaamatta.

Yleisesti ottaen vastaan kirjoitukseen - oli kirjoittaja kuka hyvänsä - sitä voimakkaammin, mitä enemmän koen kirjoituksessa myötäiltävän jehovantodistajien lahkoliikkeelle ominaista lahkoajattelua.

On muutamia kirjoittajia, jotka usein toistuvalla laiskalla ja lahkoajattelun kyllästämällä ajattelullaan ja kirjoittelullaan suorastaan provosoivat vastauksiani. Heidän nimimerkkinsä brändi suorastaan kutsuu minua vastaamaan. Näistä Reiska on huomattavin.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Palstan tekniikka pitäisi jälleen toimia, joten voit myös vastailla suoraan kyseiselle kirjoittajalle.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Asiallinen keskustelu asiallisella keskustelupalstalla ei tietenkään ole pahasta.

Sen sijaan tämä jatkuva kyräily ja päteminen häiritsee ainakin allekirjoittanutta. Olisi mukavaa, jos kaikki toisiaan halveksuvat voisivat pitää e-penisten mittailukilpansa yksityisviestien välityksellä ja jättää itse palstan puhtaaksi turhasta kyräilystä.

On sääli, että H2O mentiin sulkemaan. Jos se olisi pystyssä, vihamieliset ihmiset voisivat rauhassa purkaa paineensa siellä ja tämä foorumi jäisi käytettäväksi asialliseen faktan levittämiseen ja vertaistuen/"kokemusten" jakamiseen. :?
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Ninth kirjoitti:Sen sijaan tämä jatkuva kyräily ja päteminen häiritsee ainakin allekirjoittanutta. Olisi mukavaa, jos kaikki toisiaan halveksuvat voisivat pitää e-penisten mittailukilpansa yksityisviestien välityksellä ja jättää itse palstan puhtaaksi turhasta kyräilystä.
Erimielisyys ja vastakkaisen mielipiteen esittäminen ei ole välttämättä mitään kyräilyä tai pätemistä, saati että se olisi toisten halveksimista.

Jos palstalla on niin herkkähipiäisiä kirjoittajia, että he eivät sulata omista ajatuksistaan poikkeavia kirjoituksia, se on ko. kirjoittajien häpeä. He voivat aina toki puolustaa erinomaisia ajatuksiaan niitä vastustaville. Mielestäni sellainen on toivottavaa keskustelua.

Jos palstalla ruvettaisiin elämään herkkähipiäisimpien mukaan, niin palstasta tulisi pian monologikokoelma, jossa vain omia ajatuksia esitettäisiin ilman että toisten ajatuksia uskallettaisiin loukkaantumisten välttämiseksi kommentoida tai - hui sentään - arvostella.

Jehovantodistajissa ja entisissä on vammana vaivalloisuus olla omaa mieltä ja puolustaa omaa itsenäistä ja riippumatonta ajatteluaan. Sitä kannattaa treenata, niin ei joudu kynnysmatoksi.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Ja sitten itse aiheeseen:

Keskustelua keskustelupalstalla ei tietenkään pidä rajoittaa, kunhan sisältö pysyy asiallisena. Turha provosointi ei auta ketään, mutta asiallinen kritiikki saa ajattelemaan. Tällä pastalla on muutamia kirjoittajia jotka eivät tunnu pärjäävän toistensa kanssa ja se on ihan ok, sillä eihän kaikista tarvitse pitää.

Toivon kuitenkin, että jokainen kohdallaan ajattelee pari kertaa ennen kuin painaa "Lähetä" nappia. Pohtikaa tekstiänne ja yrittäkää saada niihin sellainen henki, jota itse haluatte lukea. Turha päteminen tai vittuilu ei auta mitään. Palstan ei kuitenkaan ole tarkoitus olla mikään perseennuolenta-alusta ja vahvojakin erimielisyyksiä saa olla - kunhan aiheet riitelevät, eivätkä keskustelijat.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Achan, itse rakastan väittelyitä ja ajaudun sellaiseen mieluusti. Erilaiset mielipiteet ja katsantokannat ovat elämän suola. Väittelystä menee kuitenkin hyvin nopeasti maku, jos toinen osapuoli tuntuu ottavan asiat turhan henkilökohtaisesti, ja väittelee ainoastaan siksi että haluaa todistaa olevansa oikeassa.

Onkohan sinulla nyt turhan mustavalkoinen kuva keskustelemisesta? Tuntuu, että mielestäsi vain epäsuora tai suora vittuilu ja vihamielisyys on rehellisyyttä, ja kohteliaisuus ja henkilökohtaisuuksiin menemättömyys on perseennuolentaa.

Toivon, että huomaat joskus, ettei epärehellisyydellä ja rehellisyydellä ole paljoakaan tekemistä sen kanssa, onko keskustelu ystävällistä ja asiallista vaiko aggressiivisuuden sävyttämää. Taitava kirjoittaja osaa ilmaista olevansa eri mieltä ärsyttämättä ketään.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Ninth kirjoitti:Taitava kirjoittaja osaa ilmaista olevansa eri mieltä ärsyttämättä ketään.
Jos joutuu kaikessa kirjoittelussaan miettimään, ärsyttäisikö tämä jotakuta, niin silloin on parasta olla hiljaa, jottei ärsytä ketään.

Itse uskon, että jos toiset ärsyyntyvät jostakin tekstistä, ärsyyntyminen usein kertoo enemmän ärsyyntyjästä kuin ärsyttäjästä.

Sekin voi olla taitavuutta, että ärsyttämällä saa esiin jotain oleellista.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

AchanBeroean kirjoitti:Sekin voi olla taitavuutta, että ärsyttämällä saa esiin jotain oleellista.
Tosiasia kuitenkin on, että enemmistö nousee varpailleen ja asettuu "sormet korviin laalaalaa"-puolustuskannalle, jos asia tuodaan julki provosoimalla. Kun ihminen näkee, että vastapuoli on fiksu ja kohtelias, riidan haastaminen ja asiattomasti suhtautuminen tuntuu typerältä. Ehkä hän jopa tajuaa, että vastapuoli ei olekaan pahis ja että tämän intressinä on kenties auttaminen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Ja jos enemmistön reaktio on puolustuskannalle asettuminen, sen mukaan kannattaa mennä. Muuten on hieman kuin JT:t - heitä on alle prosentti väestöstä mutta he ovat silti "aina oikeassa" ;)
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

AchanBeroean kirjoitti:Itse uskon, että jos toiset ärsyyntyvät jostakin tekstistä, ärsyyntyminen usein kertoo enemmän ärsyyntyjästä kuin ärsyttäjästä.
Ehkä useimmiten on niin, ettei ärsyttäjää ole tilanteessa lainkaan, on vaan ärsyyntynyt. Tämä tosiaan on signaali kyseisen henkilön pehmeästä kohdasta, ja hän tekisi viisaasti mikäli miettisi mikä sai hänet todellisuudessa ärsyyntymään.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että sinun tyylisi on toisinaan melko tiukka, niin siinä olen kuitenkin samaa mieltä ettei mielestäni ole syytä liiaksi vesittää tai imeltää omia mielipiteitään saadakseen enemmän tarttumapintaa lukijoissa.

Minä käytän aika kovaakin kieltä tarvittaessa IRL, mutta nettipersoona Viljo pyrkii olemaan miedompi ilmauksissaan. No, antaa kaikkien kukkien kukkia - sillä varauksella että palstan Puutarhurit saattavat kitkeä rikkaruohoiksi katsomansa versot.
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Ninth kirjoitti:Tosiasia kuitenkin on, että enemmistö nousee varpailleen ja asettuu "sormet korviin laalaalaa"-puolustuskannalle, jos asia tuodaan julki provosoimalla. Kun ihminen näkee, että vastapuoli on fiksu ja kohtelias, riidan haastaminen ja asiattomasti suhtautuminen tuntuu typerältä. Ehkä hän jopa tajuaa, että vastapuoli ei olekaan pahis ja että tämän intressinä on kenties auttaminen.
Käsittääkseni myös monet Jehovan todistajat nousevat varpailleen ja "en kuuntele" esiintyy hyvin usein, jos asiat tuodaan julki totuuden mukaisesti mutta hieman provosoimalla.

Käsittääkseni myös monet Jehovan Todistajat nousevat varpailleen ja "en kuuntele" esiintyy hyvin usein, vaikka asiat esitetään totuuden mukaisesti ilman mitään provosointia. Mutta tässä tapauksessa Seuran asentama kuvainnollinen aivopultti estää käsittelemästä asioita, mys siinä tapauksessa että asioita käsiteltäisiin asiapohjalta ja ilman mitään provosointia.

Palsta-aiheeseen palatakseni.
Tälläkin palstalla jokainen voi itse lukea tai olla lukematta joitakin kirjoituksia. Jokainen voi myös itse kirjoittaa vastineen tai olla kirjoittamatta. Ja jos joku kukkakeppi (en tarkoita sinua enkä erityisesti ketään) pelästyy ja karisee pois niin siitä sitten vaan. Kuten olen aiemmin sanonut, foorumi toimii täysin ok nykymuodossaan ja moderoinnin osalta. Jos ei joillekin kukkakepeille kelpaa niin ei sitten. Tästä foorumista tartte saatana tehdä mitään "Seuran ladatulla kielellä" varustettua foorumia eikä myöskään mitään "jee me ollaan kaikki samaa mieltä asioista ja jee me kaikki kerrotaan asioita ennalta sovitulla ilmaisumuodolla ja kaavalla" -foorumia.

Oikeastaan olen tyytyväinen että tällä palstalla ei kait ole *ignore-mahdollisuutta* jolla voisi sisäänkirjaantumisen jälkeen olla näkemättä joidenkin kirjoituksia. :lol: :lol:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Bergerac kirjoitti:Tästä foorumista tartte saatana tehdä mitään "Seuran ladatulla kielellä" varustettua foorumia eikä myöskään mitään "jee me ollaan kaikki samaa mieltä asioista ja jee me kaikki kerrotaan asioita ennalta sovitulla ilmaisumuodolla ja kaavalla" -foorumia.
Hassua, että tulistut moisesta. Kukaan ei nimittäin ole tuollaista ehdottanut eikä varmasti (toivottavasti) haluaisikaan ehdottaa.

Edelleen, tässä on nyt havaittavissa kummallisen mustavalkoista ajattelua.
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Bergerac kirjoitti:Tästä foorumista tartte saatana tehdä mitään "Seuran ladatulla kielellä" varustettua foorumia eikä myöskään mitään "jee me ollaan kaikki samaa mieltä asioista ja jee me kaikki kerrotaan asioita ennalta sovitulla ilmaisumuodolla ja kaavalla" -foorumia.
Ei tarvitse eikä ole tarkoitus. Tarkoitus on että tällä foorumilla riitelevät asiat eivätkä ihmiset. Koska kirjoitetun tekstin tulkinta tapahtuu lukijan pään sisällä, on toivottavaa että mielipiteet ilmaistaisiin asiallisesti eikä tarpeettoman kärjistetysti. Toki on asioita ja aiheita joissa foorumin jäsenten näkökannat eroavat voimakkaastikin, mutta se ei anna kenellekään oikeutta loukata toista tai halveksua toisten mielipiteitä. Pidetään palsta sivistyneenä, eikös joo?



PS. Kirosanojen käyttö oman mielipiteensä tehostamiseen on melko lapsellista.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Jaakob kirjoitti:Pidetään palsta sivistyneenä, eikös joo?
Kuten olen muutaman kerran aiemmin todennut
Bergerac kirjoitti:Kuten olen aiemmin sanonut, foorumi toimii täysin ok nykymuodossaan ja moderoinnin osalta. Jos ei joillekin kukkakepeille kelpaa niin ei sitten.

Jaakob kirjoitti:PS. Kirosanojen käyttö oman mielipiteensä tehostamiseen on melko lapsellista.
Elä helvetissä , enpä saatana oivaltanutkaan tuota :wink:
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Ninth kirjoitti:Hassua, että tulistut moisesta. Kukaan ei nimittäin ole tuollaista ehdottanut eikä varmasti (toivottavasti) haluaisikaan ehdottaa.

Edelleen, tässä on nyt havaittavissa kummallisen mustavalkoista ajattelua.
Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta heitän kuitenkin kysymyksen ilmaan: minkä perusteella päättelit Bergeracin tulistuneen? Minä ainakin tulkitsin lainaamasi kohdan humoristiseksi tehokeinoksi. B muistaakseni eräässä ketjussa vihjaili mistä päin Suomea hän on, ja tämä vaikutti tulkintaani. Saatan toki olla väärässä.

Mustavalkoisuutta havaittavissa, mutta missä? :wink:
Vastaa Viestiin