Keskustelu keskustelupalstalla ei voi olla pahasta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Viljo kirjoitti:Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta heitän kuitenkin kysymyksen ilmaan: minkä perusteella päättelit Bergeracin tulistuneen?
Aa, no en tunne kyseistä kirjoittajaa henkilökohtaisesti, mutta tuo kiroilu ja asioiden ihmeellinen kärjistäminen (ilkkuminen) pisti silmään muuten asiallisena pysyneen keskustelun lomasta.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskustelu keskustelupalstalla ei voi olla pahasta

Viesti Kirjoittaja Witless »

AchanBeroean kirjoitti:Toisessa ketjussa, johon vastaaminen ei nyt toimi, oli esillä erään kirjoittajan AchanBeroeaniin kohdistuva kirjoittamisen rajoituspyrkimys (ks. alla).

Halusin vastata kirjoittajalle ja mielestäni keskustelunrajoituspyrkimys on oman ketjunsa väärti. Koska nyt teknisen vian vuoksi nostin tästä oman ketjunsa, sensuroin kirjoittajan nimien (xxxxxxx) epäoleellisena, mutta sen löytäminen muista ketjuista ei ole vaikeaa. Tämä ei enää kuulu ko. ketjun aihepiiriin, mutta on ilmiönä tärkeä keskusteluaihe.

Koe tärkeäksi, että entiset jehovantodistajat oppivat sietämään erimielisyyttä ja sovittamattomia eroavaisuuksia ajattelussa, ilman että ahdistuvat ja kokevat jotenkin välttämättömäksi, että täytyisi löytää yhteinen tapa ajatella.

Lahkolaiset ovat tottuneet tukahduttamaan oman ajattelunsa ja myötäilemään kaikessa Vartiotorni-seuran opetuksia. He ovat alistuneet lahkon ajatuksiin ja antaneet lahkon ajatustenuudistamisohjelman muokata syvästi ajatteluaan ja persoonallisuuttaan.

Mielestäni entisten lahkolaisten täytyisi panostaa erilaisten ajatusten sietämiseen ja siihen, että ihmisten erilaisuus ja ajattelun erilaisuus on rikkaus, eikä tasapäistäminen tai ajattelun monokulttuuri, jollaisessa lahkossa eletään ole mikään tavoiteltava tila.
xxxxxxx kirjoitti: PS. Ethän pahastu tästä ja ryhdy taas kirjoittamaan vastineita joka ikiseen tälle palstalle kirjoittamaani tekstiin? Tehdäänkö vaikka sopimus: sinä et vastaa minulle ja minä en vastaa sinulle? Tällöin keskinäinen luopiorakkautemme säilyisi parhaiten ennallaan. Käykö tämä? Wink (Voit vastata vaikka meilitse, jos et kehtaa julkisesti)
Ei sopimusta.

Jos, et ole oivaltanut, niin tämä on keskustelupalsta, jossa keskustellaan. Keskustelu on siis toivottavaa, eikä kartettava ilmiö. Sinun on siis turha pyrkiä rajoittamaan keskustelukohteita, joihin vastaan tai olen vastaamatta. Omalta puoleltasi voit toisaalta vastata mihin haluat tai olla vastaamatta.

Yleisesti ottaen vastaan kirjoitukseen - oli kirjoittaja kuka hyvänsä - sitä voimakkaammin, mitä enemmän koen kirjoituksessa myötäiltävän jehovantodistajien lahkoliikkeelle ominaista lahkoajattelua.

On muutamia kirjoittajia, jotka usein toistuvalla laiskalla ja lahkoajattelun kyllästämällä ajattelullaan ja kirjoittelullaan suorastaan provosoivat vastauksiani. Heidän nimimerkkinsä brändi suorastaan kutsuu minua vastaamaan. Näistä Reiska on huomattavin.
Kyse ei ole keskustelun rajoittamisesta. Lähinnä ehdotuksellani ajattelin säästää sinua jatkuvalta vaivalta saada ns. "viimeinen sana". Ja nimenomaan vähentää tätä jatkuvaa vänkäämistä, joka ei ketään kiinnosta.

Keskustelun monimuotoisuus ja vapaus on tietysti hyvä asia.

Mutta tehdään niin että minä en vastaa viesteihisi, erityisesti jos niiden tarkoitus ei ole lisätä asiasisältöä vaan osoittaa oikeassa oleminen. Eli saat sen viimeisen sanan, Achan.

Ja jos minua syytät "laiskasta" tai "lahkoajattelun kyllästämästä" kirjoittelusta, niin en voi kuin ihmetellä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Ninth kirjoitti:Aa, no en tunne kyseistä kirjoittajaa henkilökohtaisesti, mutta tuo kiroilu ja asioiden ihmeellinen kärjistäminen (ilkkuminen) pisti silmään muuten asiallisena pysyneen keskustelun lomasta.
Täysin Offtopiccia osaltani (jonka voisi pistää *RUTINA* -ketjuun, jos sellainen ehkä olisi).

Ks. täältä jotain, niin voit ymmärtää tai olla ymmärtämättä. :=) Ymmärrykset ovat toki aina erilaisia.

http://veljesseura.org/foorumi/viewtopi ... 6&start=45

Ketju on lukittu joten nähdäkseni keskustelua ei ole syytä jatkaa tässäkään otsikossa. Mahdollisessa *RUTINA* topicissa voisi olla mahdollista.

Tai vaihtoehtoisesti foorumin YV:llä tai sähköpostilla.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Ninth kirjoitti:Sen sijaan tämä jatkuva kyräily ja päteminen häiritsee ainakin allekirjoittanutta. Olisi mukavaa, jos kaikki toisiaan halveksuvat voisivat pitää e-penisten mittailukilpansa yksityisviestien välityksellä ja jättää itse palstan puhtaaksi turhasta kyräilystä.

On sääli, että H2O mentiin sulkemaan. Jos se olisi pystyssä, vihamieliset ihmiset voisivat rauhassa purkaa paineensa siellä ja tämä foorumi jäisi käytettäväksi asialliseen faktan levittämiseen ja vertaistuen/"kokemusten" jakamiseen. :?
Itse en ilmoittaudu e-penisten mittailukilpaan. Ilmoittauduin jo vapaehtoisesti olemaan reagoimatta mitenkään Achanin viesteihin.

Se mikä itseäni provosoi, on halu olla oikeassa faktoista välittämättä. Mutta yritän olla provosoitumatta. Eli omasta puolestani tämä sivujuonteesta lähtenyt keskustelu voidaan lopettaa ja keskittyä asiaan. Ei tehdä tahallaan pikkuasiasta isoa, jookosta joo? ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Jos asia ei vielä tullut selväksi (puhun nyt siis vain omasta puolestani, vaikka uskon muunkin ylläpidon olevan samaa mieltä), niin kaikkein tärkeintä on jokaisen kirjoittajan "omamoderointi". Tämä termi tarkoittaa sitä, että jokainen itse miettii ennen kuin postaa, ja siten tekee palstasta paremman paikan. Tämä vähentää niin omaa vittuuntumista, kuin ylläpidonkin töitä.

Jos nyt palataan alkuperäiseen aiheeseen ;)
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Lehtiveli kirjoitti:Jos asia ei vielä tullut selväksi (puhun nyt siis vain omasta puolestani, vaikka uskon muunkin ylläpidon olevan samaa mieltä), niin kaikkein tärkeintä on jokaisen kirjoittajan "omamoderointi".
Mielestäni tuollainen omamoderointi on pahasta, jos se muuttuu itsesensuuriksi, joka estää ihmisiä ilmaisemasta vihaansa tai raivoaan tai muuta negatiivista tunnettaan jehovalahkolaisuutta kohtaan.

Jos kirjoittajat joutuvat liiaksi jarruttelemaan kirjoitustaan jotteivat joutuisi moderoinnin sensuroimaksi tai jos he alkavat itse rajoittaa kirjoittamistaan jottei kukaan vain loukkaantuisi, niin palstan kirjoittelusta tulee kastroitua eunukkikirjoittelua.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tämmöisen ketjun olemassaolo on osoitus sen sallimisen tarpeellisuudesta.

Kun asiasta esitetään eri näkökohtia, joita toiset voivat joko hyväksyä taikka paljastaa piiloon jääneen hylkäämissyyn, niin vähitelleen tietoisuus syvenee ja yhteisymmärryksen mahdollisuus enenee. Joka tapauksessa keskustelukumppanin tuntemus lisääntyy ja siten mahdollisuus kunnioittaa häntä itsenäisistä mielipiteistään.

On mahdollista myös pohtia omien kannanottojensa perusteita ja saada suurempi itseymmärrys.

salliva myönteinen ja kannustava ilmapiiri on ihan kuin suolaa lahko-oppien laatijoiden haavoihin.
Vastaa Viestiin