Mielenhallinnan lonkerot

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Mielenhallinnan lonkerot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Vt-seuran harjoittama mielenhallinta kattaa hyvin laajan osan ihmisen elämää. Näin jälkikäteen on helppo ihmetellä miksi ihminen ei huomaa, että hän Vt-seuran neuvosta jopa luopuu laillisista oikeuksistaan. Niinpä Vt-seuran annetaan kannustaa keskenkasvuinen lapsi kasteelle ja hieman myöhemmin sanella rajoituksia nuoren opiskeluun ja ’ohjata’ halukkaat pikaiseen avioliittoon. Kun avioliitossa on ongelmia, niin Vt-seura puoskaroi asialla ja kiristää avioerolla. Kun avioliitossa on väkivaltaa, niin Vt-seuran kaikkien alojen asiantuntijat hoitavat vielä rikoslakiinkin sisältyvät asiat. Kun uskonveli tekee toiselle taloudellisen oharin, niin seurakunnan asiantuntijat kehottavat vääryyttä kärsineen unohtamaan asian ja odottamaan Jehovaa. Mielenterveysongelmiin näiltä alan asiantuntijoilta saadut neuvot ovat kaikkien aihetta tuntevien tiedossa. Samat yleisneuvot annettiin naiselle, joka ilmoitti vanhimmille miehensä pedofiliasta (BBC-Panorama). Vaikka kaikki edellämainittu on jo roisia, niin pahinta lienee Vt-seuran kehotus oman puolustuskyvyttömän lapsensa surmaamiseen.

Mielenhallinta pitää henkilöä otteessaan useilla eri tavoilla, mutta ainoastaan jos henkilö itse sen sallii. Eräs osa otetta on lupaukset, joita henkilö pitää totena. Toinen osa on henkilöön istutettu ajatus siitä, että kaikki ongelmat ovat oma vika ja Saatanan kiusausta, lopun ajan merkki jne. Kolmas merkittävä osa on se kiristys, että Vt-seurasta ei ole kunniallista poistumistietä. Ero johtaa karttamiseen, oli syy mikä hyvänsä.

Kun itse on ollut tuossa mielenhallinnassa, niin pakosta tietää sen olevan täyttä totta. Siitä huolimatta sitä ei haluaisi uskoa todeksi. Toisaalta olen ajatellut, että pelkkä Vt-seuran oppihistorian tuntemus voisi pieneltä osaltaan auttaa henkilöä ottamaan vastuuta omasta elämästään ja ohjat käteensä. Tarkoitan tällä sitä, että monet edellä mainittuihin ’aivopultteihin’ liittyvät ja raamatullisiksi väitetyt ohjeet ovat ovat muuttuneet vuosien varrella.

Russelin aikana kastettiin aikuisia, ohjeet opiskeluun ovat vaihdelleet useita kertoja vuosien varrella ja avoliittoon kannustettiin vuoden 1929 jälkeen pari vuosikymmentä. Aikaisemmin ammattiavun hakeminen mielenterveysongelmiin oli suunnilleen Saatanaan syliin heittäytymistä. Verioppi omaksuttiin 1945 ja erotusperusteeksi se tuli 1961 ja tuolloin kaikki veren osat olivat kieltolistalla, nyt veren osilla ja kokoverelläkin läträtään urakalla ja laskuun.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
m.näätinki
Viestit: 79
Liittynyt: 08.06.2007 01:07
Paikkakunta: Lohja

Sairastahan se on

Viesti Kirjoittaja m.näätinki »

Sairasta,niin sairasta.
Siis se jt mielenhallinta.

Katselin tässä yksi päivä ohjelmaa tv:stä jossa kerrottiin erään sarjamurhaajan profiilia.
Tuota samaa profiilia ilmenee järjestön toiminnassa,kaksinaisuutta mielen jakaantumista.
Toisella "pienellä kädellä annetaan jotain, toinen "karvainen ja känsäinen käsi" ottaa.

Sosiopaatti osaa olla niin fiksu että aivan häntä lähellä olevat ihmiset eivät tiedä hänen toisesta maailmasta mitään.Toiset ihmiset kauhistelevat miten yleensä kukaan voi tehdä niin hirvitäviä tekoja yleensäkään.

Samahan on jt-touhussa.Luvataan:"aivan pian kohta" ja annetaan ihana ja avoinen maapallo tulevaisuus heti ja aivan kohta ja toisella kädellä kylvätään kuolemaa,ahdistuneisuutta,huonoa omaatuntoa "möykkyjä" ihmisten persoonaan.

Ja yhä syvemmälle näyttää jt-järjestö sukeltavan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sairastahan se on

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

m.näätinki kirjoitti:Sairasta,niin sairasta.
Siis se jt mielenhallinta.
Tätä ajatusta tukevat tilastotkin.
Ja yhä syvemmälle näyttää jt-järjestö sukeltavan.
Sokeaa uskollisuutta on yritettävä vahvistaa samaan tahtiin kun jäsenistön valveutuneisuus kasvaa mielenhallinnan suhteen. Sen, minkä vuoden 1995-oppimuutos 1914-sukupolven hautauksella aloitti, siitä on jatkanut Internet. Niinpä monissa maissa ei vieläkään olla takaisin vuoden 1995 jäsenmäärissä ja epäilen, ettei kaikissa koskaan enää päästäkään.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Hyvin kirjoitettu! Tuo on niin totta, niin valitettavan totta... Pahintahan tässä on myös se, että tuolla mielenhallinnalla ja toisten kyykyttämisellä oikein ylpeillään. Lasten identiteetti tukahdutetaan ja ylpeillään kun lapsi menee "oman" vakaumuksensa mukaan liian nuorena kasteelle. Vanhimmat taas pelaavat omia sairaita pelejään ja leikittelevät heihin luottavien mielenterveydellä miten sattuu milloinkin huvittamaan. He antavat "neuvoja", vaikka eivät tiedä sen enempää ihmisen psyykestä kuin, että aivot sijaitsevat (yleensä) yläpäässä. Se, että tuo kaikki tehdään luottamusta hyväksikäyttäen, tekee siitä entistä sairaampaa ja tuomittavampaa. Viluttaa niin että varpaat jäätyy. :evil:
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Markku Meilo kirjoitti:Mielenhallinta pitää henkilöä otteessaan useilla eri tavoilla, mutta ainoastaan jos henkilö itse sen sallii.
Yllättävän monet sen sallivat. Ja sitten käy niin, että kun tulee eteen pulma, johon ei heti osaa sanoa juuta eikä jaata, täytyy sanoa näin: "Hetkinen, minäpä tarkistan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta, mitä mieltä minä olen".

:evil:
Marilyn
Viestit: 292
Liittynyt: 01.05.2007 15:14

Re: Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Marilyn »

Johanneksen poika kirjoitti:
Markku Meilo kirjoitti:Mielenhallinta pitää henkilöä otteessaan useilla eri tavoilla, mutta ainoastaan jos henkilö itse sen sallii.
Yllättävän monet sen sallivat. Ja sitten käy niin, että kun tulee eteen pulma, johon ei heti osaa sanoa juuta eikä jaata, täytyy sanoa näin: "Hetkinen, minäpä tarkistan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta, mitä mieltä minä olen".

:evil:
Niin, totta. Kun on koko ikä opetettu taluttamaan ja rajoittamaan itse itseään, se tapahtuu ajan mittaan jo melko huomaamatta. Ei sitä osaa pistää vastaan, jos/kun ei tiedä mistään muusta. Toisaalta sehän sen mielenhallinnan mahdollistaakin. Itsekin olen oman historiani nähnyt niin, että lopulta talutin itse itseäni, toiset vain hieman käyttivät sähköpaimenta, jos askel uhkasi osua valmiiksi eteen asetetusta askelmerkistä ohi. Mielenhallinalle otollinen pohja oli muokattu jo hyvissä ajoin ja sitä lannoitettiin VTS-materiaalilla säännöllisesti. Mikäpä rikkaruoho ei sellaisessa maaperässä viihtyisi.

Ja tosiaan tuo että piti tarkistaa mitä mieltä sai olla mistäkin asiasta. *huokaus*
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Tony »

Johanneksen poika kirjoitti:Ja sitten käy niin, että kun tulee eteen pulma, johon ei heti osaa sanoa juuta eikä jaata, täytyy sanoa näin: "Hetkinen, minäpä tarkistan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta, mitä mieltä minä olen".
Erittäin hyvin kiteytetty ja todettu. Tuota se kuuluisa "henkilökohtainen ratkaisu" käytännössä merkitsee, jota jehovantodistajuudessa usein hehkutetaan.

Pätee myös parhaillaan 'vellovaan' keskusteluun asevelvollisuuteen suhtautumisesta jehovantodistajuudessa. Niitä tuntemuksia on vaikea kuvailla, mitkä nousevat esille, kun kuulee mediassa tiedotusvastaavan käyttävän käsitettä "henkilökohtainen ratkaisu", jehovantodistajista puhuttaessa. Jehovantodistajuuden kokeneet voivat vain ihmetellä kuinka paljon voi, ja saa valehdella "teokraattisen sodankäynnin" nimessä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Marilyn kirjoitti:Lasten identiteetti tukahdutetaan
Jos jotain positiivista hakee, niin nykyään vähemmässä määrin fyysisesti kuin nuoruudessani.
...ja ylpeillään kun lapsi menee "oman" vakaumuksensa mukaan liian nuorena kasteelle.
Kaksinaamaisuus tulee siinä esille kuinka Vt-seura vaatii uskonnonvapautta niille, jotka jättävät toisen uskonnon ja liittyvät Vt-seuraan, mutta tekee kaikkensa, että Vt-seuran hylkäävä tuntee sen nahoissaan.
He antavat "neuvoja", vaikka eivät tiedä sen enempää ihmisen psyykestä kuin, että aivot sijaitsevat (yleensä) yläpäässä.
Yleisesti ottaen neuvot ovat aina samat, ongelmasta riippumatta.
Se, että tuo kaikki tehdään luottamusta hyväksikäyttäen, tekee siitä entistä sairaampaa ja tuomittavampaa.
Etenkin pedofilian lakaisu maton alle on kuvottava esimerkki siitä miten yksioikoista tuo vanhimpien toiminta voi pahimmillaan olla, Vt-seuran ohjeet ohittavat järjenkäytön.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Johanneksen poika kirjoitti:Yllättävän monet sen sallivat.
Niinpä, ihmeen pitkään tapauksessasi katselivat omilla aivoillaan ajattelevaa ja Raamattuun tukeutuvaa jehovantodistajaa.
Ja sitten käy niin, että kun tulee eteen pulma, johon ei heti osaa sanoa juuta eikä jaata, täytyy sanoa näin: "Hetkinen, minäpä tarkistan Vartiotorniseuran kirjallisuudesta, mitä mieltä minä olen".
Ja moni ei osaa edes selittää Vt-seuran 607+2520=1914-mekanismia seuran materiaalillakaan, ei ihme ettei siinä sitten nähdä mitään omituista.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Niitä tuntemuksia on vaikea kuvailla, mitkä nousevat esille, kun kuulee mediassa tiedotusvastaavan käyttävän käsitettä "henkilökohtainen ratkaisu", jehovantodistajista puhuttaessa.
Se kuule Tony, tässä on pelottavinta, että ihminen saadaan uskomaan toisen ajatukset omikseen. Minä en saa Karvialta mieleen ensimmäistäkään kamraatia, jolla olisi ollut muita kuin Vt-seuran ajatuksia tuohon henkilökohtaiseksi väitettyyn ratkaisuun. Jos joku olisi ajatellut omilla aivoillaan, niin olisi varmaan kysynyt miksi Sosiaali- ja terveysministeriön maatalouskombinaattiin ei saanut mennä vapaaehtoisesti kieltäytymään kun kerran Puolustusvoimissa piti käydä vapaaehtoisesti kaksi kertaa kieltäytymässä.
Jehovantodistajuuden kokeneet voivat vain ihmetellä kuinka paljon voi, ja saa valehdella "teokraattisen sodankäynnin" nimessä.
Rajattomasti, kunhan ei vaan valehtele ylempänä Vt-seuran teokraattisessa hierarkiassa olevalle.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielenhallinnan lonkerot

Viesti Kirjoittaja Witless »

Markku Meilo kirjoitti: Kun itse on ollut tuossa mielenhallinnassa, niin pakosta tietää sen olevan täyttä totta. Siitä huolimatta sitä ei haluaisi uskoa todeksi. Toisaalta olen ajatellut, että pelkkä Vt-seuran oppihistorian tuntemus voisi pieneltä osaltaan auttaa henkilöä ottamaan vastuuta omasta elämästään ja ohjat käteensä. Tarkoitan tällä sitä, että monet edellä mainittuihin ’aivopultteihin’ liittyvät ja raamatullisiksi väitetyt ohjeet ovat ovat muuttuneet vuosien varrella.
Luulen, että nimenomaan noiden jatkuvien muutosten ymmärtäminen voi monelle olla ensimmäinen askel sen tajuamiseen, että Jehovan todistajien järkeilyn takana on ihmisiä, ei Jehova.

Itselleni kerrottiin eroamiseni yhteydessä että "Järjestö koostuu vain ihmisistä, ei pidä kompastua ihmisiin". Siinähän se ristiriita juuri on, Totuus(tm), Järjestö eli Seura koostuu vain ihmisistä.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mieli kateissa, ainakin oma sellainen

Viesti Kirjoittaja Witless »

Tony Syrjänen kirjoitti: Niitä tuntemuksia on vaikea kuvailla, mitkä nousevat esille, kun kuulee mediassa tiedotusvastaavan käyttävän käsitettä "henkilökohtainen ratkaisu", jehovantodistajista puhuttaessa.
Sama vika. Jehovan todistajia ulkopuolelta tarkkailevan lienee vaikea käsittää että Järjestössä ei käytännössä todellakaan tunneta käsitettä "henkilökohtainen ratkaisu".
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Istuva Härkä
Viestit: 193
Liittynyt: 29.08.2007 18:58

Viesti Kirjoittaja Istuva Härkä »

Enpä tiedä, ettäkö todistajan silmät mistään muutoksista varsinaisesti aukenevat. Se ymmärretään hyvin vahvasti että Jumala antaa "uutta valoa" ja siihen uskotaan pitkälle, se on pikemminkin monille syy uskoa siihen että uskonto todella on se oikea, koska vain sellaiselle jumala antaisi uutta valoa.
En tiedä mutta uskoisin että suurimmat syyt "tiedon etsimiseen" seuran ulkopuolisista lähteistä ovat henkilökohtaiset pettymykset jäsenenä eläessä ja seuran opetusten "koetteleminen" (tarkistaminen). Siitä eteenpäin hengelliseen lamaantumiseen vaikuttaa sitten se todellinen uusi valo jota voi uusista lähteistä saada eli erilaisten uskonnon järjettömyyksien tajuaminen (kokonaisuudessaan)..
Toivon sinulle irtipäästämisen onnea - ja uusia alkuja. (P. Brown)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Mielenhallinnan lonkerot

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Witless kirjoitti:Itselleni kerrottiin eroamiseni yhteydessä että "Järjestö koostuu vain ihmisistä, ei pidä kompastua ihmisiin".
Miksi ihmeessä sitten tulisi pyrkiä säilyttämään asemansa vain ihmisistä koostuvassa järjestössä, sanotaan nyt vaikka lapsensa surmaamalla?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Istuva Härkä kirjoitti:Enpä tiedä, ettäkö todistajan silmät mistään muutoksista varsinaisesti aukenevat.
Toki pitkälle yksilökohtaista, mutta esimerkiksi vuonna 1995 markkinoitu 1914-sukupolven hautaus aiheutti lukuisissa maissa jäsenkadon, joista osassa ei vieläkään olla vuoden 1995 jäsentasolla, Suomi on eräs näistä maista.
Se ymmärretään hyvin vahvasti että Jumala antaa "uutta valoa" ja siihen uskotaan pitkälle, se on pikemminkin monille syy uskoa siihen että uskonto todella on se oikea, koska vain sellaiselle jumala antaisi uutta valoa.
Ongelma on hieman monisyisempi. Monet merkittävät näkemysmuutokset ovat nykytodistajille tuntemattomia, koska a) niistä saatetaan vaieta, b) ne esitetään tarkennuksina, vaikka kyseessä olisi täyskäännös ja c) näkemysmuutoksista valehdellaan. Hieman samaa sarjaa on Vt-seuran tohtoroima historiankerrontansa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin