pelon pirullinen ote

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

YksinäinenSusi

pelon pirullinen ote

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Lapsen tottelevaisuus lahkoa kohtaan saadaan aikaan pääasiassa pelottelulla.

Yksi tällainen paha pelottelukeino on sanoa tottelemattomalle lapselle että "Ei sitä sitten paratiisiin pääse." tai "Meidän täytyy olla tottelevaisia, koska Jehova tuhoaa tottelemattomat Harmagedonissa."

Kun tämänkaltaisia lauseita sitten aina toistetaan kun lapsi on tottelematon, niin lapsi alkaa pelkäämään Jehovaa negatiivisella tavalla.

Tämä ilmenee siten , että lapsi ei tunne rakastavansa Jehovaa, vaan ainoastaan alkaa vihata ja pelätä Häntä, joka tappaa kaikki jotka eivät tottele, that's it.

Tällainen aivopesumenetelmä syö lasta ja lapsen normaalia kehittymistä.Melkeimpä kaikki normaalit asiat kielletäänkin Jt-lapselta jo pienestä asti, esim. ei saa mennä hiekkalaatikolle leikkimään, koska siellä on maailmallisten lapsia, jotka voivat myrkyttää mielen.

Mutta tässä piilee myös asia, joka ei ole vt-seurankaan kannalta hyvä asia.
Tällaiset lapset jotka ovat peloteltuja, alkavat VIHATA ja INHOTA Jehovaa ja lopulta aikanaan kun saavat rohkeutta, niin eroavat tai tulevat erotetuiksi.

Rohkenisin väittää, että useimmat ja jopa yli puolet kaikista Jt-lapsista eivät rakasta Jehovaa, vaan ainoastaan pelkäävät tätä ja näkevät jopa pahoja unia Harmagedonista.

Jopa seurakunnan sisäpuolella vanhemmat helposti tuomitsevat toisten Jt:den lapsia sanomalla jopa että ne tulevat tietokonepeleineen myrkyttämään meidän lapsemme mielen.

Tämä kaikki syö ja nakertaa järjestöä sisältä päin, se ei suinkaan vahvista järjestöä, vai oletteko eri mieltä asiasta?

Minulle tiukkapipo Jt-täti kertoi, että kun hän meni kasteelle, niin demoni yritti estää häntä saamasta uimapukua kaapista, jottei hän siis pääsisikään kasteelle. Mutta pukukaapin ovi aukesi, kun hän pyysi apua Jehovalta.

No minä olin tuolloinkin vielä jotain 12 vuotias, mutta jotenkin avuttomampi kuin muut ikäiseni, enkä ollut aivan täydellä kapasiteetilla varustettu, ja tietysti uskoin skitso Jt-tätiäni, sanon skitsoksi, koska hän eli tuollaisissa harhoissa ja koki ne tosiksi kokemuksikseen.

Ja vielä paljon nuorempana kun olin jotain 8-11 vuotias niin sain kuulla miten Jehova mädättää tottelemattomien lihan heidän yllensä, kun he vielä seisovat.
Ja miten Jehova lähettää taivaiden linnut nokkimaan silmät niiden päästä , jotka vastustavat häntä. Ja eihän hän väärin puhunut, näinhän raamattu opettaa.

No minun ajattelukykyni sammuttamiseen ja lukitsemiseen sitten riittikin nämä asiat ja en sitten enää oikein pystynyt päättämään enää itse mistään, vaan tottelin aina Niitä jotka olivat Jehovan todistajia, tottelin aina heitä kaikessa, enkä vastustanut.
Ja usein ne neuvot, joissa tottelin sokeasti, niin eivät sopineetkaan minulle persoonana, vaan ne aiheuttivat suurta vahinkoa.

Eipä tietenkään ne sopineet, koska olin maailmallisten lapsi ja tuo hulluskitso Jt-tätini jotenkin karismaattisesti sitoi ajatukseni.

Kosto elää sydämessäni edelleen.
Viimeksi muokannut Tony, 23.12.2011 07:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Aiheettoman tarkka informaatio poistettu
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Kaarmis

Re: pelon pirullinen ote

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Mutta tässä piilee myös asia, joka ei ole vt-seurankaan kannalta hyvä asia.
Tällaiset lapset jotka ovat peloteltuja, alkavat VIHATA ja INHOTA Jehovaa ja lopulta aikanaan kun saavat rohkeutta, niin eroavat tai tulevat erotetuiksi."

Varmasti pitää paikkansa, Järjestö vuotaa kuin seula, nuoriso lähtee kävelemään sieltä. Toki avuksi siihen tarvitaan Veljesseuraa.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Yöllinen, alkuperäinen Jarken "vuodatus" kertoo, että tarvitaan Veljesseuran lisäksi myös ammattiapua...vertaistukea kanssa..
Tsemppiä,Jarkke, koita päästä keskustelemaan tuntemuksistasi kasvokkain jonkun
kanssa...kaikkea hyvää sinulle..jaksuja...
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Äitini oli aikoinaan innokas ravuri ja hän kertoi joskus tarinoita siitä, miten kenttäpalveluksessa Saatana oli yrittänyt hankaloittaa sanoman viemistä. Tarina yksi: eräässä talossa oli vihainen koira ketjussa ja sitten ketju yhtäkkiä katkesi ja koira hyökkäsi kimppuun. Ja päätelmä: saatana katkaisi ketjun yli-inhimillisellä voimallaan. Tarina kaksi: eräs ovenavaaja antoi äidilleni oman traktaattinsa, jonkin hihhulilehtisen. Tämä pimeillä voimilla ladattu painotuote oli viiltänyt äitini sormeen paperihaavan. Äiti oli sitten kaivanut riivatun pamfletin maahan, ettei kukaan joutuisi siitä kärsimään.
Saman tyyppisiin pelottaviin juttuihin törmäsin Rauman suunnalla monesti. Monet ystäväni näkivät öisin kummallisia valoja, erään peittoa jokin näkymätön paha liikutteli. Eräälle minä olin Jehova, mutta se on jo aika extremeä.
Eli siis varmaan monelle Järjestössä kasvaneelle ovat tuttuja lapsuusvuosien pelot, joita vanhempien ja kokeneempien levittämät harhaiset tarinat ruokkivat. Tasan ei käy onnen lahjat!
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ei kai se piru nyt omiaan noki? Onks siltäkin menny pasmat sekas!
Edit: Hyi, mua! :oops:
YksinäinenSusi

Suurenmoinen etu kirjoitti: Eli siis varmaan monelle Järjestössä kasvaneelle ovat tuttuja lapsuusvuosien pelot, joita vanhempien ja kokeneempien levittämät harhaiset tarinat ruokkivat. Tasan ei käy onnen lahjat!
Mistähän nämä harhaiset tarinat johtuu? Siitäkö että vanhemmat tahallaan valehtelee lapsilleen?

Itse arvelen, että vanhempien valehtelu ei ole tahallista, vaan uskonkiimassa keksittyä harhaista ja vähän skitsoakin jutskaa, jos skitsoiluun on taipumusta.

Mutta se tietysti vahvistaa lasten uskoa Jehovaan, kun on noita näennäisrealiteetteja juttuja ja Jt-vanhemmat näyttävät usein myös nauttivan niiden kertomisesta keskenään, vaikkapa kylä vierailuillaan.
Liioittelu tulee kuvaan mukaan, mutta lapsi ei ymmärrä ja usko vahvistuu, joskin pelon kautta.

Mun ex-muija oli esim. pelännyt pikkuisena kun pakkanen oli paukkunut nurkissa, arveli sen johtuneen demonien kolkutteluista silloin. Se on tuo yö semmosta aikaa , että mielikuvitus saa välillä siivet.

Kenttä reissuilla olen kuullut joidenkin pelanneen aakkoslautaa ja äkkiä demoni oli pöydän alla ja sanoi että "Nyt minä teidät sain omakseni."
Sitten demoni nousee pöydän alta uhkaavasti ja toteaa rauhallisesti "Älkää turhaan vastustelko, sillä vastarinta on turhaa. Te olette minun orjiani tästä lähtien."

Eihän tämä aikuisia pelota mutta jollekin lapselle joka sattuu olemaan myös auton kyydissä ja kuulee tuollaista jutskaa, niin kyllä siinä tekee mieli varmaan olla varuillaan maailmallisen ajanvietteen suhteen, ja usko vahvistuu, mutta taas pelon kautta.
Suurenmoinen etu

Viesti Kirjoittaja Suurenmoinen etu »

Jep, en mäkään usko että se on mitenkään tahallista tai "pahaa" sillä tavalla... Mutta vahingollista kylläkin. Ja luullakseni aika yleistä uskonnossa kuin uskonnossa. Peräti ihmisyyteen kuuluvaa? Hmm... vaikea kysymys.
KN

Viesti Kirjoittaja KN »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Kosto elää sydämessäni edelleen.
Mielestäni paras kosto on elämässä pärjääminen/menestyminen, koita keskittyä siihen ja kehitä itseäsi tuolla saralla. Minulla itsellä ei ollut hyvät lähtökohdat menestymiseen, mutta harvinaisen kova tahto ajoi minut ensin kehittämään fyysistä olemustani ja opiskelu ammattiin antoi taloudelliset puitteet elämälle.

Jehovantodistajuus rikkoo ihmisen ja meistä kukin taistelee erillaisten tunne-elämän ongelmien kanssa. Itse olen oikeastaan tänä vuonna tajunnut sen patologisen tilan, jossa olen ollut läpi koko elämäni. Minä olen oirehtinut tavalla, joka on ollut kaikkien nähtävissä. Sinä näytät myös oirehtivan tavalla, joka näkyy ja josta saat huutelijoita perääsi. Toivon vain, että eheytyisit nopeammin, kuin minä, sillä on raastavaa kuluttaa vuosikymmen itsensä ja paikkansa etsimiseen tässä maailmassa.

Suosittelen sinulle kuntosalia, jotta saisit ajatuksia hieman muualle kokemisistasi vääryyksistä. Usein kunnalla/kaupungilla on kuntosali, jonka kuukausimaksu on hyvin alhainen/kohtuullinen. Pian huomaat edistyväsi ja saat hyvää mieltä paremmasta yleskunnosta.

Itse olen lukenut jonkin verran psykologiaa. Kun luin ryhmädynamiikasta opin, että joka ryhmä tarvitsee syntipukkinsa ja se etsitään vaikka kiven alta. Lapsuuteni seurakunta tarjosi minulle luuserin, hävijän ja syyllisen tehtävää, mutta minä en alistunut siihen, älä sinäkään alistu sinulle tarjottuun rooliin.

KN
YksinäinenSusi

KN kirjoitti: Mielestäni paras kosto on elämässä pärjääminen/menestyminen, koita keskittyä siihen ja kehitä itseäsi tuolla saralla.
KN
Hmm...
Tämä on kyllä totta - ja olenkin jo aloittanut kipuamisen kohti pärjäämistä ja menestymistä.
Siinä on paljon tekemistä, varsinkin kun on sosiaalisesti kyvytön ja hieman eksyksissä kaikessa.

Mutta olet oikeassa, kun on kova tahto niin saa tuloksia aikaan.

Kiitos kannustamisesta !
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tsemppiä Jarkelle ja meille kaikille muillekkin,
jotka tunnemme välillä olevamme joskus/jotenkin pikkasen eksyksissä...
Ystävälliset ja kannustavat sanat "kantavat" eteenpäin elämässä. :)
YksinäinenSusi

Vieras kirjoitti:Tsemppiä Jarkelle ja meille kaikille muillekkin,
jotka tunnemme välillä olevamme joskus/jotenkin pikkasen eksyksissä...
Ystävälliset ja kannustavat sanat "kantavat" eteenpäin elämässä. :)
Kiitos, mennään yhdessä eteenpäin ja voittokulkua !
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

KN kirjoitti: Mielestäni paras kosto on elämässä pärjääminen/menestyminen, koita keskittyä siihen ja kehitä itseäsi tuolla saralla.
Juuri näin!
KN kirjoitti: Minulla itsellä ei ollut hyvät lähtökohdat menestymiseen, mutta harvinaisen kova tahto ajoi minut ensin kehittämään fyysistä olemustani ja opiskelu ammattiin antoi taloudelliset puitteet elämälle.
Samoin. Ei saa koskaan antaa periksi. Fyysinen kuntoilu antaa voimavaroja henkiseen jumppaan, tai ainakin kuntoa kestää kulloisenkin päivän haasteet. Inhoan sydämeni pohjasta kaikkia "vanhoja viisauksia", mutta terve sielu terveessä ruumiissa tuntuu järkevältä, tällä kokemuksella.
And Justice For All
Vastaa Viestiin