Profeettoja, ei, profeettoja, ei.....
Lähetetty: 18.09.2007 22:05
Vt-seura esittää vuoroin edustavansa epätäydellistä ja erehtyväistä voideltujen 144000 elossa olevaa jäännöstä, vuoroin taas Jehovan 144000 elossa olevaa voidellun profeettajoukon jäännöstä. Kun jehovantodistajalle esittää, että Vt-seuran julkaisut ovat epätäydellisten ja erehtyväisten ihmisten aikaansaannosta, niin hyvinkin jehovantodistaja vetää esiin jehovan hengen johdatuksen. Kun taas esittää jäännöksen olevan Jehovan voideltu profeetta, niin sekään ei tunnu kaikkien pieleen menneiden ennustusten yhteydessä kelpaavan. Katsotaan mitä Vt-seuran materiaalilla on asiaan sanomista:
”Nykyään voidellun jäännöksen jäljellä olevat jäsenet tunnetaan maailmanlaajuisesti Jehovan todistajina. He olivat hänen todistajiaan jo vuonna 1918. He ovat Ilm. 11:3:ssa tarkoitetut ”kaksi todistajaani”. Tuon vuoden alkupuolelle saakka, Kanadassa helmikuun 12. päivään asti ja Amerikassa maaliskuun 14. päivään asti vuonna 1918, voideltu jäännös julkaisi ja levitti koko Ilmestyskirjan selitysteosta Täyttynyt salaisuus Raamattujen ja kuusiosaisen Raamatun tutkielmien sarjan lisäksi, jossa tarkasteltiin koko Raamattua. Sen, mitä Ilmestyskirjan yhdennessätoista luvussa sanotaan ”kahdesta todistajastani”, tulisi siis soveltua hyvin tähän voideltuun jäännökseen; ja tosiasiat osoittavat sen soveltuvankin. Ilm. 11:3:n mukaan Jumala sanoo: ”Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan.”” (fm-FI sivu 263)
Tässä mainitut kaksi profetoivaa todistajaa olivat raamatuntutkijoita, jollaisia toimii edelleenkin, siis erotuksena jehovantodistajista. (Jehovantodistaja, joka tässä vaiheessa muistuttaisi, että raamatuntutkijat ovat nykyään jakaantuneet eri ryhmiin, on hyvä ja ottaa selvää esimerkiksi True Faith Jehovah’s Witnesses –liikkeestä ja palaa vasta sitten lukemaan jatkoa.) Millaista tuo raamatuntutkijoiden profetointi oli luonteeltaan, oliko sillä Jehovan hyväksyntä? Katsotaan mitä Vt-seura ajattelee asiasta:
”Mutta miksi juuri Mooses ja Elia edustavat voideltuja kristittyjä? Siksi, että nämä kristityt tekevät vielä lihassa ollessaan samanlaista työtä kuin Mooses ja Elia. He esimerkiksi palvelevat Jehovan puolesta todistajina silloinkin, kun heitä vainotaan (Jesaja 43:10; Apostolien teot 8:1–8; Ilmestys 11:2–12).” (Vartiotorni 15. tammikuuta 2005 sivu 16-17)
Raamatuntutkijat siis ’palvelivat Jehovan puolesta’ ja Ilm. 11:3 profetia täyttyy vielä raamatuntutkijoiden jälkeen toisellakin uskonnollisella ryhmällä? Näin Vt-seura todella opettaa, Siinä ei lainkaan haittaa se, että raamatuntutkijoiden mukaan tuo Ilm. 11:3 liittyvä ajanjakso oli aivan eri sfääreistä. N.H. Barbourin sekä C.T. Russelin vuonna 1877 julkaisemassa kirjassa ”Three Worlds, and The Harvest of This World” selitettiin Danielin sekä Ilmestyskirjan ’1260 päivää’ vuosiksi ja sijoitettiin alkamaan vuodesta 538 ja päättymään helmikuun 15. päivänä vuonna 1798. Kyseessä oli Katolisen kirkon paavin valta-aika (sivut 22, 113, 114, 117, 118, 119, 133, 157, 158, 160, 169, 170 ja 178).
Vuoden 1889 alkupuolella Russell muutti tuota ajanjaksoa vuodella eteenpäin, eli välille 539-1799 (ZWT 1889 Jan/Feb p. 4, WTR 1889 Jan/Feb p. 1093) Muutos on havaittavissa myös vuonna 1891 julkaistussa ”Thy Kingdom Come”-kirjassa (sivut 24, 35, 38, 40, 44, 48, 49, 52, 58 ja 59)
J.F. Rutherfordin aikana julkaistu kirja ”The Finished Mystery” pitää tuon 1260 päivän jakson välillä 539-1799 ja viittaa paavin valta-asemaan (sivut 40, 60, 171, 173, 178, 187 ja 197).
Vuonna 1930 julkaisemassaan kirjaparissa Rutherford vaihtoi vuodet kirjaimellisiksi päiviksi ja laski pidätyksestään taaksepäin, jolloin aika alkoi 7. marraskuuta vuonna 1914. Tuona päivänä Vartiotorni-lehden marraskuun 1. päivän numero oli lukijoilla. Siis tällä täsmällisyydellä ja näistä lähtökohdista Jehovan profeetat toimivat ja Raamatun profetiat täyttyvät, ainakin Vartiotorniseuran mukaan.
”Nykyään voidellun jäännöksen jäljellä olevat jäsenet tunnetaan maailmanlaajuisesti Jehovan todistajina. He olivat hänen todistajiaan jo vuonna 1918. He ovat Ilm. 11:3:ssa tarkoitetut ”kaksi todistajaani”. Tuon vuoden alkupuolelle saakka, Kanadassa helmikuun 12. päivään asti ja Amerikassa maaliskuun 14. päivään asti vuonna 1918, voideltu jäännös julkaisi ja levitti koko Ilmestyskirjan selitysteosta Täyttynyt salaisuus Raamattujen ja kuusiosaisen Raamatun tutkielmien sarjan lisäksi, jossa tarkasteltiin koko Raamattua. Sen, mitä Ilmestyskirjan yhdennessätoista luvussa sanotaan ”kahdesta todistajastani”, tulisi siis soveltua hyvin tähän voideltuun jäännökseen; ja tosiasiat osoittavat sen soveltuvankin. Ilm. 11:3:n mukaan Jumala sanoo: ”Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan.”” (fm-FI sivu 263)
Tässä mainitut kaksi profetoivaa todistajaa olivat raamatuntutkijoita, jollaisia toimii edelleenkin, siis erotuksena jehovantodistajista. (Jehovantodistaja, joka tässä vaiheessa muistuttaisi, että raamatuntutkijat ovat nykyään jakaantuneet eri ryhmiin, on hyvä ja ottaa selvää esimerkiksi True Faith Jehovah’s Witnesses –liikkeestä ja palaa vasta sitten lukemaan jatkoa.) Millaista tuo raamatuntutkijoiden profetointi oli luonteeltaan, oliko sillä Jehovan hyväksyntä? Katsotaan mitä Vt-seura ajattelee asiasta:
”Mutta miksi juuri Mooses ja Elia edustavat voideltuja kristittyjä? Siksi, että nämä kristityt tekevät vielä lihassa ollessaan samanlaista työtä kuin Mooses ja Elia. He esimerkiksi palvelevat Jehovan puolesta todistajina silloinkin, kun heitä vainotaan (Jesaja 43:10; Apostolien teot 8:1–8; Ilmestys 11:2–12).” (Vartiotorni 15. tammikuuta 2005 sivu 16-17)
Raamatuntutkijat siis ’palvelivat Jehovan puolesta’ ja Ilm. 11:3 profetia täyttyy vielä raamatuntutkijoiden jälkeen toisellakin uskonnollisella ryhmällä? Näin Vt-seura todella opettaa, Siinä ei lainkaan haittaa se, että raamatuntutkijoiden mukaan tuo Ilm. 11:3 liittyvä ajanjakso oli aivan eri sfääreistä. N.H. Barbourin sekä C.T. Russelin vuonna 1877 julkaisemassa kirjassa ”Three Worlds, and The Harvest of This World” selitettiin Danielin sekä Ilmestyskirjan ’1260 päivää’ vuosiksi ja sijoitettiin alkamaan vuodesta 538 ja päättymään helmikuun 15. päivänä vuonna 1798. Kyseessä oli Katolisen kirkon paavin valta-aika (sivut 22, 113, 114, 117, 118, 119, 133, 157, 158, 160, 169, 170 ja 178).
Vuoden 1889 alkupuolella Russell muutti tuota ajanjaksoa vuodella eteenpäin, eli välille 539-1799 (ZWT 1889 Jan/Feb p. 4, WTR 1889 Jan/Feb p. 1093) Muutos on havaittavissa myös vuonna 1891 julkaistussa ”Thy Kingdom Come”-kirjassa (sivut 24, 35, 38, 40, 44, 48, 49, 52, 58 ja 59)
J.F. Rutherfordin aikana julkaistu kirja ”The Finished Mystery” pitää tuon 1260 päivän jakson välillä 539-1799 ja viittaa paavin valta-asemaan (sivut 40, 60, 171, 173, 178, 187 ja 197).
Vuonna 1930 julkaisemassaan kirjaparissa Rutherford vaihtoi vuodet kirjaimellisiksi päiviksi ja laski pidätyksestään taaksepäin, jolloin aika alkoi 7. marraskuuta vuonna 1914. Tuona päivänä Vartiotorni-lehden marraskuun 1. päivän numero oli lukijoilla. Siis tällä täsmällisyydellä ja näistä lähtökohdista Jehovan profeetat toimivat ja Raamatun profetiat täyttyvät, ainakin Vartiotorniseuran mukaan.