peukaloidut raamatunjakeet uuden maailman käännöksessä.

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

mikkuitti

peukaloidut raamatunjakeet uuden maailman käännöksessä.

Viesti Kirjoittaja mikkuitti »

Tänne olisi tarkoitus kerätä jakeita raamatun uuden maailman käännöksestä, joita on peukaloitu ja samalla verrata toiseen raamattukäännökseen. Samalla kerrotaan lyhyesti, mikä ero näkyy ja mahdollisesti sen että miksi.Tässä nyt käytän 33/38 kirkkoraamattua vertauskohteena:

JOB 19:26

UM
Ja nahkani jälkeen, joka on nyljetty – tämä!
Mutta lihassani kuihtuneena saan nähdä Jumalan,

KR
Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.

Ero näkyy aikamuodossa. UM opettaa jakeen vertauskuvalliseksi erään tuntemani vanhimman mukaan ja KR opettaa että kuoleman jälkeen on ruumiista irti ja voi nähdä Jumalan.
Uskon Jeesukseen ja olen helluntaiseurakunnan jäsen.
mikkuitti

Re: peukaloidut raamatunjakeet uuden maailman käännöksessä.

LUUK 23:42

UM
Ja hän sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.

KR
Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.

Ero näkyy kaksoispilkun paikassa, jolla tempulla saadaan jakeessa ilmaistu aikamuoto muuttumaan. UM:n mukaan Jeesus lupasi paratiisipaikan mutta joskus tulevaisuudessa tapahtuu sinne pääseminen.
KR:n mukaan Jeesus lupasi paratiisipaikan jo heti samana päivänä, eli kuoleman jälkeen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Pääsikö pahantekijä Jeesuksen kanssa sinä päivänä paratiisiin?
Vieras

mikkuitti kirjoitti:Tänne olisi tarkoitus kerätä jakeita raamatun uuden maailman käännöksestä, joita on peukaloitu ja samalla verrata toiseen raamattukäännökseen. Samalla kerrotaan lyhyesti, mikä ero näkyy ja mahdollisesti sen että miksi.Tässä nyt käytän 33/38 kirkkoraamattua vertauskohteena:
JOB 19:26

UM
Ja nahkani jälkeen, joka on nyljetty – tämä!
Mutta lihassani kuihtuneena saan nähdä Jumalan,

KR
Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.

Ero näkyy aikamuodossa. UM opettaa jakeen vertauskuvalliseksi erään tuntemani vanhimman mukaan ja KR opettaa että kuoleman jälkeen on ruumiista irti ja voi nähdä Jumalan.
Mukavaa kun otit esille Jobin.
Kerrohan mitä virkaa Jeesuksen kuolemalla on kun Job ei sellaista tiennyt tarvitsevansa?

KR Job 14:13 Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!
mikkuitti

toivoisin että tänne laitetaan vain eri käännöksien jakeiden vertailuja, muista keskusteluista/kysymyksistä voi tehdä oman aiheensa. Minusta olisi kiva päästä näkemään, mitä muita käännösmuutoksia on muut löytäneet UM raamatusta.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mikkuitti kirjoitti:toivoisin että tänne laitetaan vain eri käännöksien jakeiden vertailuja, muista keskusteluista/kysymyksistä voi tehdä oman aiheensa.
Siis sinä saat esittää selityksesi:
Miksi muiden ei ole suotavaa esittää näkemyksiään?
Minusta olisi kiva päästä näkemään, mitä muita käännösmuutoksia on muut löytäneet UM raamatusta.
Jos kyse on käännöseroista ja niiden vertailuun riittää verrattavien käännösten tekstit, kommentoinnin pidättäminen ainoastaan itsellä ei osoita kunnioitusta muita kirjoittajia kohtaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vieras

"Pääsikö pahantekijä Jeesuksen kanssa sinä päivänä paratiisiin?"

Onko lahko opettanut, että kun jeesusta pidetään vain enkelinä, niin hänen puheitaan ei tarvitse vakavasti ottaakaan ?
mikkuitti

Markku Meilo kirjoitti:
mikkuitti kirjoitti:toivoisin että tänne laitetaan vain eri käännöksien jakeiden vertailuja, muista keskusteluista/kysymyksistä voi tehdä oman aiheensa.
Siis sinä saat esittää selityksesi:
Miksi muiden ei ole suotavaa esittää näkemyksiään?
Minusta olisi kiva päästä näkemään, mitä muita käännösmuutoksia on muut löytäneet UM raamatusta.
Jos kyse on käännöseroista ja niiden vertailuun riittää verrattavien käännösten tekstit, kommentoinnin pidättäminen ainoastaan itsellä ei osoita kunnioitusta muita kirjoittajia kohtaan.
nyt en ymmärtänyt, että mitä vikaa toivomuksessani on, aloituksessa sanoin että laitetaan tänne UM käännöksen peukaloituja jakeita joita verrataan muihin käännöksiin ja pieni selostus että missä se ero näkyy, ja joku vieras sitten laittoi muun jakeen vertaamatta toiseen jakeeseen ja eikä kertonut että miten sitä jaetta on peukaloitu ja kyseli tähän aiheeseen liittymättömän kysymyksen. Koitin vain oikaista että tämän aiheen tarkoituksena on aikanaan päästä selaamaan että mitä kaikkia muutoksia on tehty UM käännöksen yhteydessä.

On vain mukava päästä katsomaan muiden tekemiä löytöjä, siis mitä eroja huomasivat kun lukivat eri käännöksiä läpi
Vieras

Etkös mikkuitti vastaisi tuohon esittämääni Jobia koskevaan lisäkysymykseen.
Vieras

Vieras kirjoitti:"Pääsikö pahantekijä Jeesuksen kanssa sinä päivänä paratiisiin?"

Onko lahko opettanut, että kun jeesusta pidetään vain enkelinä, niin hänen puheitaan ei tarvitse vakavasti ottaakaan ?
Miksi sinun raukan pitää aina kommentoida kun et kykene esittämään vastausta edes yhteen yksinkertaiseen kysymykseen. Typerä pyrkimyksesi sivuuttaa aina kysymys ja aihe on todellista hihhulitoimintaa ja hyvin ärsyttävää.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

mikkuitti kirjoitti:nyt en ymmärtänyt, että mitä vikaa toivomuksessani on...
Otetaan hieman toisin sanoin:

Toivomuksesi on pitää selittelyoikeus itselläsi, eväämällä se muilta. Lainasit jakeen, selittelit sen tavalla, josta voidaan olla hyvin eri mieltä, ja toivoit muiden pidättäytyvän vapaasta keskustelusta.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
mikkuitti

jaa, kirjoitin kai huonosti kun ymmärsit näin, en ole tarkoittanut että vain mulla olis selittelyoikeus ja muut ei sais selittää.
Vieras

mikkuitti kirjoitti:nyt en ymmärtänyt, että mitä vikaa toivomuksessani on, aloituksessa sanoin että laitetaan tänne UM käännöksen peukaloituja jakeita joita verrataan muihin käännöksiin ja pieni selostus että missä se ero näkyy, ja joku vieras sitten laittoi muun jakeen vertaamatta toiseen jakeeseen ja eikä kertonut että miten sitä jaetta on peukaloitu ja kyseli tähän aiheeseen liittymättömän kysymyksen. Koitin vain oikaista että tämän aiheen tarkoituksena on aikanaan päästä selaamaan että mitä kaikkia muutoksia on tehty UM käännöksen yhteydessä.

On vain mukava päästä katsomaan muiden tekemiä löytöjä, siis mitä eroja huomasivat kun lukivat eri käännöksiä läpi
Ahaa. Tarkoitit siis minun Jobia koskevaa lisäkysymystä. Tiedätkö että suurin ongelma Raamatun oppien selittelijöillä muodostuu siitä, että otetaan yksi satunnainen jae jolle ryhdytään rakentamaan mitä omituisimpia sisältöjä. Jotta ymmärtää oikein yhden jakeen on syytä lukea vähintäinkin sen ympärillä olevia muita jakeita, mieluummin koko luvun. Sekä toisakin saman kirjan lukuja.

Yritän hieman laajentaa ymmärrystäsi kun otin esille tuon toisenkin kohdan pohdittavaksi. Onko se sinusta jotenkin haitallista? Pelkäätkö että huomaat tulkinneesi jotain jaetta väärin jos laajennat tutkimustasi?
Vieras

"Miksi sinun raukan pitää aina kommentoida kun et kykene esittämään vastausta edes yhteen yksinkertaiseen kysymykseen. Typerä pyrkimyksesi sivuuttaa aina kysymys ja aihe on todellista hihhulitoimintaa ja hyvin ärsyttävää."

Jos sinä et usko Raamattuun vaan vartiotorniseuraan ja näet aiheelliseksi sanoa raukaksi sellaista jota epäilet päinvastaista, niin miksi siihen pitäisi toisen olla osallinen
Vieras

Miksi ihmeessä sinä oletat toistuvasti minun uskovan vartiotorniseuraan? Olet yhtä sekaisin kuin kyseinen lahkokin. Ilmeisesti jonkinsortin kylähullu joka on pesiytynyt tälle palstalle.
Vastaa Viestiin