Vaaditaanko sittenkään perheenjäsenten karttamista?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Johanneksen poika
Viestit: 3701
Liittynyt: 29.04.2007 13:49
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Totuus on se, että karttaminen on voimassa

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

perra kirjoitti: Nyt kuitenkin olen ymmälläni. Ystäväni on ilmoittanut eronneensa JT:sta parikymmentä vuotta sitten ja jättäneensä kaiken taakseen. Hän on kuitenkin katsonut minun saaneen väärää tietoa karttamisesta täältä Veljesseuran sivuita, ja hän lupasi minulle selvittää asian. Hän kävi varmistamassa nämä karttamiskäytännöt Suomen VTS:n johtohenkilöltä. Tämä tapaaminen on tapahtunut viimeisen kuukauden aikana, joten sen pitäisi olla ihan ajantasaista tietoa. Tämä johtohenkilö oli sanonut, että eronneita/erotettuja perheenjäseniä ei tule karttaa, normaalit perheen väliset yhteydet saa ja pitääkin säilyttää. Tämä pätisi myös silloin, kun eronnut/erotettu perheenjäsen on muuttanut jo pois kotoa. Tarkistin tämän kohdan, kysyin sitä vielä erikseen.
Minulla on ilo ilmoittaa, että nyt tämä kiista on selvitetty. Soitin tänään Beteliin noin 10 minuutin puhelun henkilölle, jonka nimen olit antanut minulle sähköpostissa. Tässä "lyhyesti" puhelun sisältö, joka ei enää jätä arvailuille varaa:

* * *

Esittelin itseni etunimellä ja kerroin, että viime aikoina on julkisuudessa ollut paljon puhetta siitä, että pitääkö Jehovan todistajien karttaa erotettuja ja eronneita sukulaisia vai eikö. Halusin tietää, miten asia todellisuudessa on. Ennen kuin tämä henkilö kertoi mitään, hän kysyi: "Kuka sinä olet?" Kertasin sitten etunimeni ja kerroin myös sukunimeni. Kerroin, että tämä puhelu johtuu siitä, että eräs henkilö on käynyt tapaamassa häntä ja kertonut sitten ystävälleen tästä karttamisasiasta. Tämä ystävä on nyt ymmällään siitä, että on kahdenlaista tietoa. Seuraavaksi tämä Betelin veli sanoi minulle, että "aha, sinä olet *******:n sukua, johon totesin, että en ole.

Tässä vaiheessa pääsimme sitten itse asiaan. Betelin veli Antti (nimi muutettu) sanoi sitten suoraan, että "emme harrasta erotettujen kanssa normaalia kanssakäymistä, mutta jos on kyse esim. erotettujen vanhusten hoitamisesta ja inhimillisistä puolista asioissa, niin siinä tottakai hoitelemme asianmukaisella tavalla nämä hoitamiskysymykset." Sanoin tähän väliin, että mainitsemani henkilö on kertonut sinun (Antin) sanoneen, että "eronneita ja erotettuja perheenjäseniä ei tule karttaa. Normaalit perheen väliset yhteydet saa ja pitääkin säilyttää". Kerroin sitten Antille, että hän kertoi tämän asian vähän toisella tavalla minulle. Halusin tietää, kumpi versio on "oikea". Tässä vaiheessa Antti naurahti heleästi. Sitten hän vakavoitui ja sanoi painokkaasti: "Me kartamme erotettuja, lyhyesti sanottuna". Sitten hän otti taas esiin poikkeustapauksen, esim. vanhusten hoidon. Jos nämä erotetut vanhukset tarvitsevat hoitoa lapsiltaan, niin kyllä silloin inhimillistä huolenpitoa heidän hyväkseen tehdään.

Palautin asian yleiselle tasolle. Kysyin, että entä siinä tapauksessa, jos ei ole kyse mistään vanhusten hoidosta, vaan suunnilleen saman ikäisten sukulaisten kanssakäymisestä erotettujen kanssa? Otin esimerkiksi hääjuhlan. Kysyin, voiko Jehovan todistajien häihin kutsua erotettuja jehovantodistajia, jos nämä ovat lähisukulaisia. Hetken kiemurreltuaan Antti myönsi, että Jehovan todistajat eivät kutsuisi erotettuja sukulaisia hääjuhlaan. Sitten hän totesi, että "sehän on jokaisen oma asia tietenkin, mutta ..."

Huomautin hänelle sitten siitä, että hän antaa kovin erilaista tietoa minulle siihen verrattuna, mitä hän oli eräälle ihmiselle aiemmin sanonut. Kysyin, että "miksi tästä asiasta on kaksi versiota?" Kysyin vielä, että "eikö 2002 Valtakunnan palveluksemme -lehtisen ohjeet ole edelleen voimassa?" Hän myönsi, että "niin, kyllä, mutta mitähän tämä ihminen on sinulle kertonut?" Kertasin sitten hänelle sen, mitä olin jo aiemmin kertonut, ettei tarvitse karttaa ja "normaalit" perhesuhteet saa pitää. Siihen hän totesi, että nythän sinä tiedät sen, ja sanoi vielä painokkaasti, että "karttaminen on edelleen voimassa, niin kuin Valtakunnan palveluksessa mainitaan". Sitten hän halusi selventää sitä, että hän oli jutellut alussa mainitsemani henkilön kanssa juuri siitä, että ”jos kyse on vanhusten hoidosta, niin silloin voi olla tekemisissä erotettujen sukulaisten kanssa ”inhimillisten tekijöiden” vuoksi.” Huomautin tähän, että eikö silloinkin, kun on kyseessä erotettu alaikäinen nuori, olisi hyvä, että häntä ei eristettäisi kehityksen herkässä vaiheessa ”inhimillisten tekijöiden” vuoksi. Hän sanoi, ”niin” ja naurahti vaivautuneesti. Sen jälkeen hän sanoi, ettei tiedä, mihin minä tähtään. Totesin siihen lyhyesti, että ”tähtään” siihen, että miksi annetaan kahta erilaista ”totuutta” tästä karttamisasiasta. Tähän Antti totesi, että karttaminen on voimassa, kun on kyse ”normaalista kanssakäymisestä”, joka on vältettävissä.

Kiitin sitten Anttia puhelusta ja ehdotin, että lähettäisin hänelle sähköpostissa erään kokemuksen karttamisesta. Antti pyysi lähettämään sen normaalissa kirjepostissa. Sitten Antti täysin yllättäen taas uudisti kysymyksen ”Kuka sinä olet”, vaikka olin jo puhelun alkuvaiheessa ilmoittanut sekä etu- että sukunimeni. Hän kysyi myös, mistä päin olet, johon vastasin, että Espoosta.

Kerroin sitten vielä Antille, että minulla on omakohtainen kokemus siitä, että koko suku repesi kahtia tämän karttamisopin takia. Kerroin myös, että suku ei revennyt vain JT-sukulaisten kohdalla, vaan siinä eroteltiin sitten kaikki, myös ns. ”maailmalliset” sukulaiset pois yhteydestä. Kerroin, että isäpuoleni on kokenut suunnatonta murhetta tämän asian takia.

Seuraavaksi Antti sanoi, ettei hän tiedä tarkasti, mistä sinun tapauksessasi on kyse. Sanoin, että se on niin suuri juttu, että en voi sitä postissa lähettää, muuten siitä tulisi romaani. Eikä minulla sitä paitsi edes ole sitä kokonaisuudessaan muuta kuin sähköisessä muodossa. Antti ei ollut ”innostunut” sähköpostista, eikä hän halunnut myöskään sitä sillä tavalla, että olisin lähettänyt sen jonkun toisen sähköpostiin Beteliin, ja olisin selittänyt, että tuo posti on tarkoitettu Antille. Myöskään nettiosoitetta hän ei ollut valmis vastaanottamaan, koska hän ei halua enempää tästä karttamisjutusta. Hän ei ole kiinnostunut minun jutustani. Hän sanoi, että ”sinä tunnut tuntevan nämä jakolinjat valtavan hyvin.”

Antti kehotti minua lopuksi ottamaan se Valtakunnan palveluksemme -lehtisen sanamuoto ja tutustumaan siihen, se on kuulemma ”lähtökohta” tässä karttamisopissa.

Antti korosti vielä sitä, että hän oli alussa mainitun henkilön kanssa nimenomaan käsitelleet vain vanhusten hoitoon kuuluvia asioita, kun on kyse erotetuista.

Varmistin vielä esim. seuraavat asiat: 1) erotetun kanssa ei saa mennä elokuviin, 2) erotetun kanssa ei saa pelata pallopelejä ja 3) erotetun kanssa ei saa mennä yhdessä syömään. Tähän Antti täysin yksiselitteisesti sanoi, että juuri noiden kaltaiset asiat kuuluvat kartettaviin asioihin.

Lopuksi kiitin Anttia siitä, että hän selitti näitä asioita, koska siitä oli hieman epäselvyyttä eräiden ihmisten kohdalla.

Puhelu loppui siihen. Kaiken kaikkiaan se oli asiallinen ja suora puhelu. Sain tarvittavat tiedot enkä luultavasti pahoittanut Antin mieltä. Toivotin hänelle hyvää päivänjatkoa.

* * *

Päätän raporttini tällä kertaa tähän.
Teidän Betelin kirjeenvaihtajanne, Johanneksen poika
ex-jehu
Viestit: 114
Liittynyt: 09.10.2007 00:14
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

paavali kirjoitti: Jep mukana ollaan parantamassa maailmaa!!! :)

Miettikää jos saisitte valita.............
Minkä seurakunnan opetuksen haluaisitte olevan totta!??

Jehovantodistajien oppi nosee aika korkealla kun aletaan miettiä ikuisuusperspektiiviä!!
En minkään opetuksen!
"Jehovan todistajat liikkuvat aina pareittain ... Ainut poikkeus näihin on seurustelutilanne, jossa Jehovan todistajia on aina vähintään kolme."
kaffeli
Viestit: 20
Liittynyt: 24.06.2007 21:08
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaffeli »

paavali kirjoitti:
Jep mukana ollaan parantamassa maailmaa!!! :)

Miettikää jos saisitte valita.............
Minkä seurakunnan opetuksen haluaisitte olevan totta!??

Jehovantodistajien oppi nosee aika korkealla kun aletaan miettiä ikuisuusperspektiiviä!!
No okei, olishan se tosi hienoa, jos pääsis näkemään kaikki esi-isänsä ja isovanhemmat elossa ym, mut taitais alkaa kotitalo tuntuun pikkasen ahtaalta aika pian..
Se nyt vaan on niin luonnotonta että ties kuinka monta sukupolvea elelisi yhtä aikaa, varsinkin jos kaikki olis vielä toinen toisensa kanssa yhtä nuorekkaita. :shock: On samalla linjalla sen kanssa kuinka voi elää ikuisesti yhdessä ja samassa liharuumiissa alkamatta näyttää joltain b-luokan kauhuleffan hahmolta :roll:

Tähän harmageddoniin/paratiisiinhan oikeastaan kaikki seuran opetukset johtaa. Jos se ei ole totta, mitä merkitystä on millään niistä muistakaan opetuksista. Ei sillon oo kauheesti väliä, mitä se seitsemäs lampunjalka kuvaskaan tms.
-Jos ei joskus hämmenny, palaa pohjaan-
perra
Viestit: 8
Liittynyt: 20.05.2007 23:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja perra »

Tämä keskusteluhan muotoutui tosi mielenkiintoiseksi, kiitos kaikille, jotka olette jakaneet opillista tietoa ja kokemuksianne. Etenkin Jaken äidin kommentti siitä, että lapsen kuolema olisi parempi kuin erottaminen kosketti minua kovin, koska suurimmalle osalle ”valtaväestön” äideistä ja isistä on oman lapsen kuolema se pahin asia, mitä maailmassa voi tapahtua ja moni meistä antaisi henkensä lapsensa puolesta.

Kiitos etenkin Johanneksen pojalle, kun Betelin kirjeenvaihtajanamme soitit ”Antille” ja pyysit häntä täsmentämään tulkintaansa karttamisesta. Minähän en itse ollut paikalla, joten voin välittää viestin väärin, mutta minulle kerrotiin hänen vastanneen kysymykseen kuvaamallani tavalla. Missään nimessä ei kuitenkaan ollut kysymys vanhusten hoidosta, vaan kyseessä on paljon nuoremmat ihmiset. Hyvä täsmennetty kysymys oli leffassa käymisestä, pallopeleistä ja syömisestä, se jotenkin konkretisoi asiaa.

No, kuten aikaisemmin jo todettiin, samaan kysymykseen saa VTS:lta eri vastaukseen riippuen kysyjästä. Mietin, mikä olisi ollut vastaus, jos kysyvä henkilö olisi kertonut "Antille" todellisen oman perhetilanteensa?
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Kävin salilla

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

paavali kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:No jaa. -----tapetaan.
Kumpi parempi kuoleminen vai ikuinen kärsimys?

Kumpi täyttää oikeudenmukaisuuden, kummassa on totuuden perää. Kenellä riittää kantti myöntää kumpi on parempi vaihtoehto?
Kuolemaan uskomiseen ei tarvita jumalaa. Helvettiin uskomiseen tarvitaan sekä jumala että ripaus idiotismia.

Uskonnot jotka opettavat ihmisen joko kuolevan, elävän ikuisesti tai joutuvan helvettiin, ovat kaikki onneksi vain uskontoja, siis todistamattomia uskomuksia, minun mielestäni huuhaata kaikki tyynni.
sirpa-leena

Viesti Kirjoittaja sirpa-leena »

Minun oma kokemukseni on, että on sääntö ja sitten on käytäntö. Säännön mukaan pitää ja tulee karttaa, mutta ulkopuolisille se ilmaistaan lievemmässä muodossa. "Normaalit" perhesuhteet tulee säilyttää. Näissä piireissä se tarkoittaa, että ihan pakottavissa tapauksissa saa olla tekemisissä, mutta niitä pakottavia on kuitenkin JT-arjessa tosi vähän. Kätevästi tästä aukeaa kuitenkin tilaisuus ulkopuolisille sanoa, että "normaalit" suhteet tulee säilyttää.

Jotkut joko ovat tekemisissä tai tietävät joidenkin olevan tekemisissä, mutta se salataan. Kunhan asia ei tule julki, sitä ei yksinkertaisesti ole olemassa. Vielä on erikseen suuret suvut ja/tai erittäin omantunnontarkat, jotka eivät edes unissaan riko yhtään sääntöä.
Konflikti tulee eli käry käy, kun "ollaan tekemisissä, mutta teeskennellään ettei olla tekemissä"- porukan toiminnasta joku omantunnontarkka saa tietää. Ja auta armias, jos omantunnontarkka vielä on suureen sukuun kuuluva vanhin, sitten viimeistään komiteat kokoontuu ja henkselit paukkuu!

Minusta teeskentely erotettuun suhtautumisessa on aika paljon sukua raamatun ajan juutalaisille, kun he veivät jonkun kipon tai tarvekalun ennen sapattia vähän kauemmas, että reviiri laajeni. Tai nykyajan ortodoksi-juutalaiset, joiden kahvinkeitin sapattina poksahtaa itsetään ajastimella päälle ja hissi pysähtyy joka kerroksessa. Tarkoitushan se on, joka keinot pyhittää!

Karttaminen satuttaa, todistajana olleen historiasta riippuen, eri tavalla. Kaikkein surullisimmassa asemassa lienevät suurten sukujen lapset, jotka eivät jatka "isiensä uskoa" he menettävät todella paljon. Minulle, yksin, ilman sukulaisia, aikuisena mukaan tulleelle karttamissääntö on helpotus, pääsin todellakin eroon koko porukasta! Koska olin itse tosi tiukka, olivat lähimmät ystävänikin tiukkaa siipeä, joten ketään heistä en tapaa, en salaa, enkä julkisesti. Kaikki he selvin sanoin katkaisivat välinsä, enkä minä muuta osannut edes odottaa. Ikävä välillä on, mutta olen tehnyt ratkaisuni ja he omansa. Toisaalta olisin itsekin ollut se tiukkis, jos olisin jäänyt ja joku läheisistä ystävistäni lähenyt, joten kyllä minä ymmärrän. Siis myös sillä kuinka tiukkaa JT-siipeä edustaa, on merkitystä kuinka paljon tai vähän ollaan tekemisissä erotetun sukulaisen tai jopa ex-seurakuntalaisen kanssa.
perra
Viestit: 8
Liittynyt: 20.05.2007 23:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja perra »

No niin, minua on nyt taas oikaistu, kaikki mitä täällä kirjoitin tästä ystäväni ja ”Antin” keskustelusta oli täysin päinvastoin. eli ”Antti” ei ollenkaan sanonut, että normaalit perheenjäsenten väliset suhteet saa säilyttää. Siinä keskustelussa puhuttiin vain ja ainoastaan esim. vanhasta huonokuntoisesta ihmisestä huolehtimisesta ja välttämättömien asioiden hoitamisesta. Eli nyt minä korjaan tämän väärinkäsityksen ja antamani väärän todistuksen tällä foorumilla: koko juttu oli päinvastoin, kuin kirjoitin.

Kuitenkin kummastelen kovin, että mikä tieto sitten täällä Veljesseuran sivuilla on ollut väärää, kun sitä piti tarkentaa ja tieto nyt osoittautui kuitenkin aivan samaksi kun täällä on esitetty oikein Betelistä lausuttuna? Kummastelen myös sitä, että oikein tarkennetuilla kysymyksilläkin ymmärsin asian edelleenkin, kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin ja siksi halusinkin tuoda asian tänne, kysyin vielä ystävältäni luvan tehdä niin.

Nyt hyvät Veljesseuran siskot ja veljet, minun on jatkossa kehotettava teitä suhtautumaan kaikkeen mitä täällä jatkossa kirjottelen suurella varauksella ja mieluummin ajattelemaan asian olevan ihan päinvastoin kuin sanon. Modet voisi oikeastaan estää minun pääsyni tänne, kun tunnun toistuvasti puhuvan omiani. Taitaa olla alkavaa dementiaa ja pitää lähteä hakemaan hyvä lääkitys nyt kun vielä sen ymmärtää tehdä.
:?
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

perra kirjoitti:No niin, minua on nyt taas oikaistu, kaikki mitä täällä kirjoitin tästä ystäväni ja ”Antin” keskustelusta oli täysin päinvastoin.
Alan kielellä sitä kutsutaan uudeksi valoksi, aivan tavallinen ilmiö.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Vastaa Viestiin