SisarHento

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

SisarHento
Viestit: 112
Liittynyt: 07.08.2012 16:22

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Tässä jokin aika sitten kirjoitti pari kollegaa minulle tervehdyksen. Siitäpä heräsi ajatus, että onko teidän työsaralla tullut vastaan tapauksia, jolloin olette joutuneet veren/verensiirron kanssa tekemisiin? Ja kuinka oilette toimineet tällaisten tapausten yhteydessä?
erasmios36

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja erasmios36 »

Hei! Asian olisi hyvin pystynyt delegoimaan toiselle hoitajalle ainakin niissätoimipisteissä, joissa itse työskentelin mm. päivystys pkl ja akuuttiosastot. Ratkaisin asian kuitenkin seuraavalla tavalla. Koska potilas itse ei vastustanut verensiirtoa ja määräyksenhän teki lääkäri niin en kokenut sen olevan omantuntoni vastaista. (toki, mikä mun omantunnon taso sitten oli silloin on eri asia). Ajattelin lähinnä, että myyhän myyjäkin tupakkaa ja alkoholi tuotteita jne.
SisarHento
Viestit: 112
Liittynyt: 07.08.2012 16:22

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Itse koin myös, että verensiirto on lääkärin ja potilaan keskenään sopima sitoumus; eli tein sen, mikä hoitajan täytyykin tehdä. Sen sijaan, kun olin vanhusten ja dementunoiden osastolla töissä ja minun piti syöttää potilaalle veriruokaa, sanoin potilaalle kuin hiukan omaa tuntoani puhdistaen, että tässä on sitten veriruokaa. Koskaan kukaan potilasta ei pitänyt sitä sen kummenpana ja syötin potilaalle ne veriletut. En silloin ja vielä vähimmässäkään määrin nyt en tunne laisinkaan huonoa omaatuntoa. Minähän olen jo sairaseläkkeellä oleva hoitsu, eikä tarvitse asian suhteen enää päätä vaivata.
Agnostikko
Viestit: 204
Liittynyt: 13.02.2013 18:06

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja Agnostikko »

Miksi alaikäisille jehovantodistaja lapsille jaellaan todistajien verikorttia täällä meillä Suomessa ja pohjoismaissa jos kerta tosipaikan tullen onnettomuus jos/kun sattuu ja verikortin omistava alaikäinen lapsi verta tarttee niin lapsi lain suomin oikeuksin huostaan otetaan että verta lapsi myös saa ..niin mitä tää verikortti tällöin tenavan taskussa tekee?

Tästä on myös jo keskustelua täällä foorumilla eräässä toisessa viesti ketjussa
SisarHento
Viestit: 112
Liittynyt: 07.08.2012 16:22

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Agnostikko kirjoitti:Miksi alaikäisille jehovantodistaja lapsille jaellaan todistajien verikorttia täällä meillä Suomessa ja pohjoismaissa jos kerta tosipaikan tullen onnettomuus jos/kun sattuu ja verikortin omistava alaikäinen lapsi verta tarttee niin lapsi lain suomin oikeuksin huostaan otetaan että verta lapsi myös saa ..niin mitä tää verikortti tällöin tenavan taskussa tekee?

Tästä on myös jo keskustelua täällä foorumilla eräässä toisessa viesti ketjussa

Kun olimme perheenä Jehovan todistajia, koin tämän lasten verensiirron kieltämisen mitä kauhistuttavampana asiana. Kenties siihen vaikutti myös hoitajan ammattini. Sanoin silloiselle aviomiehelle ja lasteni isälle, että jos tällainen tilanne tulee eteen, en pysty kieltämään lasteni verensiirtoa. Sanoin hänelle, että jos näin käy, niin sinä saat olla asiassa "puheenjohtaja" Hänhän oli siihen aikaan henkeen ja vereen "vanhurkas Jehovan palvelija" (ei enää nyt) Luojan kiitos, tällaista tilannetta ei tullut eteen lasteni ollessa alaikäisiä. Valitettavasti en silloin tiennyt, että lapsia voidaan huostaanottaa edellä mainituissa tilanteissa. Jos olisin sen aikanaan tiennyt, olisi se ollut suuri huojennus sydämessäni.
Agnostikko
Viestit: 204
Liittynyt: 13.02.2013 18:06

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja Agnostikko »

Eli jos nyt olen ymmärtänyt asian oikein vartiotorniseura ohjeistaa ja laittaa vanhimmiston asialle jotka jakavat jehovantodistaja perheitten lapsille (kastamattomille ja kastetuille) verikortteja mutta samalla tietäen että lapsi voidaan ottaa hetkellisesti huostaan tosipaikan tullen ja sillä kortilla ei ole mitään virkaa tenavan taskussa mutta eivät kerro siitä mitään?

Nyt tökkii pahasti vartiotorniseuran meininki taas kerran Eikös tämä ole ihmisten harhaanjohtamista ja valehtelua? Tietoista valehtelua vanhimmilta jotka joutuvat ymmärtäväisen orjan piikkiin sen tekemään
SisarHento
Viestit: 112
Liittynyt: 07.08.2012 16:22

Re: SisarHento

Viesti Kirjoittaja SisarHento »

Jospa joissain tapauksissa nuoren/alaikäisen verikortti lompakossa voimistaa nuoren vakaumusta kieltäyä verensiirrosta. Mutta kun käytäntö on huostaanotto, voi kuitenkin seurakunta ylistää tätä nuorta kuinka uskollinen ja vanhurskas oli, kun viimeiseen asti kieltäytyi veren vastaanottamisesta. Eli hallelujaa ylistää seurakunta, mutta tämä nuori potilas on onnellinen,kun säästyi tyhjänpäiväiseltä veriuhrilta.
Vastaa Viestiin