"Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

saara
Viestit: 53
Liittynyt: 08.10.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

"Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja saara »

Pätkiä "Järjestetyt tekemään..."- kirjasta:

"Koska hän ei ole (kast.jul.) seurakunnan kastettu jäsen, häntä ei voida virallisesti erottaa."

" Jos kastamaton väärintekijä ei kadu senkään jälkeen, kun kaksi vanhinta on tavannut hänet ja yrittänyt auttaa häntä, seurakunnalle on tarpeen tehdä lyhyt ilmoitus: '[Henkilön nimi] ei ole enää kastamaton julistaja.' Seurakunta suhtautuu sen jälkeen väärintekijään kuin maailman ihmiseen. Vaikka häntä ei ole erotettu, kristityt noudattavat varovaisuutta, kun on kyse mistä tahansa seurustelusta hänen kanssaan (1. Kor. 15:33)."

"Häneltä ei oteta vastaan kenttäpalvelusraportteja." :D


Miksei eroteta? Voiko kumminkin itse erota, jos haluaa? Kuinka kauan voi vetkutella, ennenkuin joutuu puhutteluun?

Toinen kastekysymys on paha:
"Ymmärrätkö, että vihkiytymisesi ja kasteesi osoittavat sinun olevan yksi Jehovan todistajista Jumalan hengen ohjaaman järjestön yhteydessä?"
Hokasin raamatusta kohdan Matt.12:31,32 (UM), jossa varoitetaan PH:n pilkasta.

Ja miten mun miehen käy ja kotitutkistelun? Nykyään sitä pidetään lähinnä hänelle. En oo halunnut edes hälle vielä kertoa mun "tutkimuksista". Ei hän nyt ole niin kauhean kiinnostunut oikeesti tutkimaan, lähinnä se on kai sellainen sosiaalinen tapahtuma. Mutta jos/kun en suostu katumaan, niin eihän mun kanssa saa olla tekemisissä!
Voi pee, mies ei varmaan edes tiedä, mitä tapahtuu, jos mä päätän häippästä järjestöstä :shock:

Mä olen aika surullinen koko tästä touhusta, mutta paluuta entiseen ei ole :( Kaiken tän jälkeen en enää koskaan voi palata entisille raiteille! Jotain on peruuttamattomasti muuttunut. Tietysti mä pelkään, että mut puhutaan ympäri. Olen, ikävä kyllä, aika ympäripuhuttavissa oleva ihminen, noin kaiken kaikkiaan.

Tällä hetkellä tiedän vaan sen, että Jumalasta en halua erota, vaan en halua olla tekemisissä moisen valehtelijoiden klubin kanssa.
Sehän tässä on paskinta, että joutuu eroon ihmisistä, jos haluaa eroon järjestöstä!

Koettakaa kestää mun vuodatuksia. Äsken pääsi ekaa kertaa itku :cry:
"We are borg. You will be assimilated. Resistance is futile"
(Star Trek)
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Jeesuksen sanoja mukaillakseni: kukaan ei ole jättänyt järjestöä saamatta satakertaisesti veljiä ja sisaria, äitejä ja isiä järjestön ulkopuolelta.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: "Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja Tony »

saara kirjoitti:Miksei eroteta? Voiko kumminkin itse erota, jos haluaa? Kuinka kauan voi vetkutella, ennenkuin joutuu puhutteluun?
Ei eroteta kun ei ole vielä virallisesti mihinkään liityttykään. Mutta sehän ei tietenkään estä seurakuntaa suhtautumasta entiseen kastamattomaan julistajaan yhtä 'lempeästi', kuin entiseen kastettuun julistajaankin.

Miksei sitä nyt voisi ilmoittaa vanhimmille, ettei enää halua olla kastamaton julistaja. "Vetkuttelun" pituus riippuu aina tapauksesta.
Ja miten mun miehen käy ja kotitutkistelun? Nykyään sitä pidetään lähinnä hänelle. En oo halunnut edes hälle vielä kertoa mun "tutkimuksista". Ei hän nyt ole niin kauhean kiinnostunut oikeesti tutkimaan, lähinnä se on kai sellainen sosiaalinen tapahtuma. Mutta jos/kun en suostu katumaan, niin eihän mun kanssa saa olla tekemisissä!
Voi pee, mies ei varmaan edes tiedä, mitä tapahtuu, jos mä päätän häippästä järjestöstä :shock:
Koska olette kumpainenkin noin alussa 'teokraatisella urallanne', niin olisi ehkä parasta kertoa miehellesikin "tutkimuksistasi". Voitte sitten kahdestaan keskustella jehovantodistajuudesta täysin avoimesti, mahdollisesti täysin ilman pelkoa - ajattelusta - kiinni jäämisestä. Mitä pidempään vetkuttelet, sitä syvemmälle voi miehesi ajautua jehovantodistajuudessa, ja kun riittävän syvällä on, ei pois pääseminen ole enää kovin helppoa. Esiin astuu mielenhallinnan vaikutus ihmisen ajattelutapaan.
Mä olen aika surullinen koko tästä touhusta, mutta paluuta entiseen ei ole :(
Älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon! Ei elämä lopu jehovantodistajuuteen, 'jotkut' ovat sitä mieltä, että se vasta alkaa sen jälkeen. :wink:
Kaiken tän jälkeen en enää koskaan voi palata entisille raiteille! Jotain on peruuttamattomasti muuttunut.
Tuttu tunne kun vartiotorniseuran kiiltokuva alkaa haalistua...
Tietysti mä pelkään, että mut puhutaan ympäri. Olen, ikävä kyllä, aika ympäripuhuttavissa oleva ihminen, noin kaiken kaikkiaan.
Ehkä olisitte miehesi kanssa kahdestaan vahvempia, mikäli avaisitte ensin vapaan keskusteluyhteyden aiheesta?
Tällä hetkellä tiedän vaan sen, että Jumalasta en halua erota, vaan en halua olla tekemisissä moisen valehtelijoiden klubin kanssa.
Sehän tässä on paskinta, että joutuu eroon ihmisistä, jos haluaa eroon järjestöstä!
Noh, tuollaiseen pattitilanteeseen vt-seura jäseniään tietoisesti ajaakin. Monet valitsevat sitten mielummin ystävänsä ja sukulaisensa, ja antavat vt-seuran hallita elämäänsä muuten miten tahtoo. Ymmärrettävää toisaalta.

Jumalaansa ei kenenkään tarvitse jättää vaikka vartiotorniseuransa jättäisikin. Eikös se ole kuitenkin aika henkilökohtainen asia tuo usko, eikä kenenkään tulisi sitä saada muokata haluamaansa muottiin.
Koettakaa kestää mun vuodatuksia. Äsken pääsi ekaa kertaa itku :cry:
Anna tulla vaikka toisenkin kerran, se kuulemma kuitenkin helpottaa! :wink:

Matka irti vt-seurasta voi olla rankkaakin rankempi, mutta yritäpä löytää ihminen, joka ei ole ollut tyytyväinen tehtyään tuon matkan...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: "Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

saara kirjoitti:Pätkiä "Järjestetyt tekemään..."- kirjasta:

------
Ja miten mun miehen käy ja kotitutkistelun? Nykyään sitä pidetään lähinnä hänelle. En oo halunnut edes hälle vielä kertoa mun "tutkimuksista". Ei hän nyt ole niin kauhean kiinnostunut oikeesti tutkimaan, lähinnä se on kai sellainen sosiaalinen tapahtuma. Mutta jos/kun en suostu katumaan, niin eihän mun kanssa saa olla tekemisissä!
Voi pee, mies ei varmaan edes tiedä, mitä tapahtuu, jos mä päätän häippästä järjestöstä :shock:

Mä olen aika surullinen koko tästä touhusta, mutta paluuta entiseen ei ole :( Kaiken tän jälkeen en enää koskaan voi palata entisille raiteille! Jotain on peruuttamattomasti muuttunut. Tietysti mä pelkään, että mut puhutaan ympäri. Olen, ikävä kyllä, aika ympäripuhuttavissa oleva ihminen, noin kaiken kaikkiaan.

Tällä hetkellä tiedän vaan sen, että Jumalasta en halua erota, vaan en halua olla tekemisissä moisen valehtelijoiden klubin kanssa.
Sehän tässä on paskinta, että joutuu eroon ihmisistä, jos haluaa eroon järjestöstä!

Koettakaa kestää mun vuodatuksia. Äsken pääsi ekaa kertaa itku :cry:
Kerro ihmeessä ajatuksistasi rakkaallesi. Kaikesta huolimatta. Sinun ajatuksesi kuuluu olla tärkeitä rakkaallesi. Mikäli ei ole, et ole riittävän rakas hänelle. Vain puhumalla voit selvittää asemasi, ja mahdollisesti pelastaa rakkaasi jeppuloiden ansalta.

Jumalasta sinun ei tarvitse erota. Jeppuloiden jumala ei ainakaan ole se oikea jumala. (Kerron perusteet siihen jos haluat). Hae oma jumalasi jos tarvitset elämääsi sitä.

Ne ihmiset eivät ole Sinun arvoisia. Ystäviä saa aina lisää.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Vanhinten salaisessa kirjassa (tai ei enää internet-aikana niin salaisessa) Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan sanotaan:

Kastamattomat julistajat.

Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä
palauttaa kohdalleen.

Kaksi vanhinta keskustelee väärintekijän kanssa ja ratkaisee, mihin toimiin tulisi
ryhtyä. (w88 15/11 s. 18-20)

He voivat kehottaa häntä pidättymään julkisesta palveluksesta tai kokouksissa
vastaamisesta; he voivat järjestää myös niin, että hän ei osallistu teokraattiseen
palveluskouluun, ennen kuin hän on edistynyt hengellisesti pitemmälle.
Jos väärinteko on tullut laajalti tunnetuksi, mutta henkilö on katuva,
seurakunnan palveluskomitea voi laatia seurakunnalle seuraavanlaisen
ilmoituksen: "Asia, joka koskee (henkilön nimi) on käsitelty, ja hän palvelee
edelleen kastamattomana julistajana seurakunnan yhteydessä." (w88 15/11 s.
18)

Kun väärintekoon syyllistynyt kastamaton julistaja on alaikäinen, tulisi
neuvotella hänen kristittyjen vanhempiensa kanssa sen selville saamiseksi,
mitä he tekevät oikaistakseen väärintekijää. Voi myös olla tarpeen tavata nuori
yhdessä hänen vanhempiensa kanssa.

Jos kastamattomat julistajat katumatta jatkavat väärintekemistä huolimatta kaikista
yrityksistä auttaa heitä, voidaan laatia seuraavanlainen ilmoitus: "(Henkilön nimi) ei
ole enää hyvän uutisen julistaja." (w88 15/11 s. 19)

Tavoitteenne kastamattomien julistajien, niin nuorten kuin aikuistenkin, suhteen on auttaa heitä. (1. Tess. 5:14)
Valitettavasti tähän yhteyteen ei ole saatavilla asiaan liittyviä marginaalihuomautuksia joita täydennetään kirjaan vanhimpien koulutuskursseilla...
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Anonymous kirjoitti:Vanhinten salaisessa kirjassa (tai ei enää internet-aikana niin salaisessa) Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan sanotaan:

Kastamattomat julistajat.

Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä
palauttaa kohdalleen.

Kaksi vanhinta keskustelee väärintekijän kanssa ja ratkaisee, mihin toimiin tulisi
ryhtyä. (w88 15/11 s. 18-20)
Valitettavasti tähän yhteyteen ei ole saatavilla asiaan liittyviä marginaalihuomautuksia joita täydennetään kirjaan vanhimpien koulutuskursseilla...
Onpas ero kastettuihin: Ei tarvita kolmea, riittää kaksi (kolmen sijasta) vanhinta puhuttelua pitämään!

"Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä
palauttaa kohdalleen." PALAUTTAA KOHDALLEEN? WTF?!? Miten toi pitäis ymmärtää?
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Kaarmis kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Vanhinten salaisessa kirjassa (tai ei enää internet-aikana niin salaisessa) Kiinnittäkää huomiota itseenne ja koko laumaan sanotaan:

Kastamattomat julistajat.

Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä
palauttaa kohdalleen.

Kaksi vanhinta keskustelee väärintekijän kanssa ja ratkaisee, mihin toimiin tulisi
ryhtyä. (w88 15/11 s. 18-20)
Valitettavasti tähän yhteyteen ei ole saatavilla asiaan liittyviä marginaalihuomautuksia joita täydennetään kirjaan vanhimpien koulutuskursseilla...
Onpas ero kastettuihin: Ei tarvita kolmea, riittää kaksi (kolmen sijasta) vanhinta puhuttelua pitämään!

"Kastamattomat julistajat, jotka syyllistyvät vakavaan väärintekemiseen, voidaan ehkä
palauttaa kohdalleen." PALAUTTAA KOHDALLEEN? WTF?!? Miten toi pitäis ymmärtää?
Takaisin lukemaan vartsikkaa ja ehkäpä raportoimaan. Se lienee sitä palautumista kohdalleen paskaviemärin alle istuskelemaan.

Yli 30v jepukat varmaan tietävätkin, että suhtautuminen kastettuihin ja kastamattomiin väärintekijöihin oli ennenvanhaan aika samanlaatuista. Jos joku jätti seurakunnan niin ei oltu tekemisissä. Sitten jossain vaiheessa tuli tuo erottelu kastettujen ja kastamattomien välillä. Nykyään ei kastamattomia julistajia kohdella oikeastaan ollenkaan pahasti, vaikka lahkon jättäisivätkin. Ex-vaimon sisko on ikikiinnostunut ja naimisissa entisen kastamattoman julistajan kanssa eikä heitä karteta ollenkaan.
Let me go Master I hate you so
saara
Viestit: 53
Liittynyt: 08.10.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja saara »

Tony Syrjänen kirjoitti: Koska olette kumpainenkin noin alussa 'teokraatisella urallanne', niin olisi ehkä parasta kertoa miehellesikin "tutkimuksistasi". Voitte sitten kahdestaan keskustella jehovantodistajuudesta täysin avoimesti, mahdollisesti täysin ilman pelkoa - ajattelusta - kiinni jäämisestä. Mitä pidempään vetkuttelet, sitä syvemmälle voi miehesi ajautua jehovantodistajuudessa, ja kun riittävän syvällä on, ei pois pääseminen ole enää kovin helppoa. Esiin astuu mielenhallinnan vaikutus ihmisen ajattelutapaan.
Itse asiassa, kerroin kaiken miehelle eilen illalla ja kaikki on ok. Hänkin oli sitä mieltä, että uskotaan me vaan omalla tavallamme ja jos se ei riitä, ei sitten.

Oli muuten aika ihmeissään, kun kerroin "Uskollisen ja Ymmärtäväisen orjan" toilailuista.
"We are borg. You will be assimilated. Resistance is futile"
(Star Trek)
saara
Viestit: 53
Liittynyt: 08.10.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Re: "Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja saara »

Kaarmis kirjoitti: Kerro ihmeessä ajatuksistasi rakkaallesi. Kaikesta huolimatta. Sinun ajatuksesi kuuluu olla tärkeitä rakkaallesi. Mikäli ei ole, et ole riittävän rakas hänelle. Vain puhumalla voit selvittää asemasi, ja mahdollisesti pelastaa rakkaasi jeppuloiden ansalta.

Jumalasta sinun ei tarvitse erota. Jeppuloiden jumala ei ainakaan ole se oikea jumala. (Kerron perusteet siihen jos haluat). Hae oma jumalasi jos tarvitset elämääsi sitä.

Ne ihmiset eivät ole Sinun arvoisia. Ystäviä saa aina lisää.
Haluaisin nähdä perustelut, miksi jt:n jumala ei ole oikea. Nää asiat ovat vielä hiukka hämäriä mulle ja kaikenlainen uusi tieto on tervetullutta :)
"We are borg. You will be assimilated. Resistance is futile"
(Star Trek)
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Kun väärintekijä on kastamaton julistaja"

Viesti Kirjoittaja Viljo »

saara kirjoitti:Haluaisin nähdä perustelut, miksi jt:n jumala ei ole oikea. Nää asiat ovat vielä hiukka hämäriä mulle ja kaikenlainen uusi tieto on tervetullutta :)
En tiedä mitä Käärmis tarkoittaa, mutta itse olen sitä mieltä, että jumala, joka meinaa aivan pian tuhota Harhagedonissa 99,9% maailman väestöstä "pahoina", ei voi olla se oikea jumala.

Sitä paitsi muutenkin jehovantodistajien jumalkäsitys ei ole sama kuin raamatussa, sillä he ovat tehneet raamatun jumalkäsityksen vastaisen "pahvi-Jehovan", jota sitten palvovat. Pahvi-Jehovan takana piilee tietenkin joukko ihmisiä pitämässä sitä pystyssä selityksillään.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

saara kirjoitti:Itse asiassa, kerroin kaiken miehelle eilen illalla ja kaikki on ok. Hänkin oli sitä mieltä, että uskotaan me vaan omalla tavallamme ja jos se ei riitä, ei sitten.
Heh, en ole edes puhunut sinulle suoraan, mutta näitä juttujasi on tullut seurailtua ja pääsi helpotuksen huokaus.

Tiedättekö ihmiset miten sitten pitää toimia, jos kastamaton julistaja (tai ex-sellainen) ilmaisee selvästi omaavansa VT-seuran vastaisia mielipiteitä? Ruvetaanko häntä kohtelemaan kuin luopiota myös perheen taholta?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Saara

katso http://www.jttuki.info

Sinun tulisi luottaa järkeesi, et voi uskoa sitä saatanan lahjaksi

Raamatusta 5 moos 18:20-22. jakeissa tarkoitetut väärän profeetan ennustukset esim. em. nettisivun linkistä Caitzun sivujen vanhan kirjallisuuden näytteisiin.

Pasi Turusen kirja "Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa" on auttanut monia pois lahkosta.

Voit vaatia kirkoltasi/uskonnoltasi että se ei valehtele. Vartiotorniseura valehtelee.

Tosin nettipalstoilla tulee harvaikseltaan sellaisiakin kyselijöitä, jotka eivät ole vilpittömiä, vaan ovat kyselevinään aikansa ja ilmoittavat sitten että katsovat paremmaksi liittyä lahkoon. Sanovat siellä olevan hyvä olla.

Ethän sinä, Saara ole paatunut sydämestäsi tuollaiseen teokraattiseen sodankäyntiin ?

Otahan kuitenkin kanta näihin asioihin
saara
Viestit: 53
Liittynyt: 08.10.2007 21:53
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja saara »

Anonymous kirjoitti:
Tosin nettipalstoilla tulee harvaikseltaan sellaisiakin kyselijöitä, jotka eivät ole vilpittömiä, vaan ovat kyselevinään aikansa ja ilmoittavat sitten että katsovat paremmaksi liittyä lahkoon. Sanovat siellä olevan hyvä olla.

Ethän sinä, Saara ole paatunut sydämestäsi tuollaiseen teokraattiseen sodankäyntiin ?

Otahan kuitenkin kanta näihin asioihin
:shock: Ai, luuleks, että käyn täällä piruuttani utelemassa asioita? Miten mä voisin ottaa näihin asioihin jonkun kannan, kun olen epäillyt koko jt- touhua vasta reilun viikon tai sinnepäin!

Mä vetäisin nyt kyllä herneenpalon nenääni :lol: Jos tulkitsin tuon viestisi väärin, voisitko korjata?
"We are borg. You will be assimilated. Resistance is futile"
(Star Trek)
Vastaa Viestiin