JT:t ja lakko

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

JohnTheRevelator
Viestit: 67
Liittynyt: 02.05.2007 18:46

JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja JohnTheRevelator »

Tuli mieleen kun me sähköasentajat valmistaudumme työtaisteluun, että mitenkäs JT:t suhtautuvat lakkoiluun? Osallistuminen ay-toimintaan ei ole oikein suotavaa. Muistaisin, että JT ei voi esim. toimia luottamusmiehenä. Perusteena kai oli tehtävän poliittinen luonne, mikä on tietysti täyttä p****a. Ammattiliittoon kuulumista ei kylläkään katsota pahalla. Ainakin vuosia sitten muistelisin erään bussikuskin alkaneen rikkuriksi kesken lakon, tosin perusteet voivat olla ihan henkilökohtaiset. Jos jollakin olisi ihan faktaa heittää suoraan vartsikan sivuilta olisin kiitollinen
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta

Friedrich Nietzsche
Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Ainakin mun JT-sukulaiset on menneisyydessä lakkoilleet muiden mukana.

Erään määritelmän mukaan politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Eli luottamusmiehenä toiminen on politiikkaan osallistumista, samoin kuin esimerkiksi taloyhtiön päätöksentekoon osallistuminen ja lausunnon antaminen eduskunnalle jehovantodistajien suhtautumisesta aseelliseen ja siviilipalvelukseen ovat myös politiikkaan osallistumista. Ja lakkoilu on tietenkin politiikkaan osallistumista.
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Jakke »

JohnTheRevelator kirjoitti:Tuli mieleen kun me sähköasentajat valmistaudumme työtaisteluun, että mitenkäs JT:t suhtautuvat lakkoiluun? Osallistuminen ay-toimintaan ei ole oikein suotavaa. Muistaisin, että JT ei voi esim. toimia luottamusmiehenä. Perusteena kai oli tehtävän poliittinen luonne, mikä on tietysti täyttä p****a. Ammattiliittoon kuulumista ei kylläkään katsota pahalla. Ainakin vuosia sitten muistelisin erään bussikuskin alkaneen rikkuriksi kesken lakon, tosin perusteet voivat olla ihan henkilökohtaiset. Jos jollakin olisi ihan faktaa heittää suoraan vartsikan sivuilta olisin kiitollinen
Eipä ole vartsikan sivuilta, mutta muistan esim. isäni (vanhin) osallistuneen lakkoon joskus 80-luvulla.

Minusta tuo ay-toimintaan osallistumattomuus on kyllä ihan loogista. Kun ei osallistu politiikkaan, niin ei osallistu myöskään ay-toimintaan. Kyllähän esim. SAK on varsin poliittinen järjestö. Ihmettelen enemmänkin sitä, että JT:t kuuluvat liittoihin, varsinkin kun Yksityinen Työttömyyskassakin (eli ns. "Loimaan liitto") on olemassa.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Kaikkihan nykyään kuuluvat johonkin liittoon lähinnä työttömyyskassan jäsenyyden vuoksi. Itse tosin jätin puuliiton kun totesin liiton vastuulliset hemmot löysäselkäisiksi valehtelijoiksi. Huonoja kokemuksia ja kun olin jo jättänyt lahkon ja avioliiton samana vuonna niin ammattiyhdistyksen rahanahnehtiminen sai minut myös sillä saralla tekemään lopullisen ratkaisun. loimaan kassa kunniaan.

Muistelisin, että lakko on lahkossa omantunnon asia. Eli käytännössä kaikki lakkoilevat kun sen aika tulee. Isäpuolenni ainakin lakkoili aikoinaan eikä sanktioita tullut. Itsekin lakkoilin vahingossa ihan turhaan vielä jt-aikoinani, mutta seurakunta ei asiaan puuttunut.
Let me go Master I hate you so
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Vaimonikin oli lakossa vuonna 1995 jolloin oli ns. Engel jupakka jolloin entisen Helsingin rakennuspiirin siivoojat olivat lakossa.Tuosta aiheesta on tehty myös elokuva Eila.Minä olen Jehovan todistaja ajan jälkeen toiminut ay-aktiivina Pam-ammattiliitossa. Olin välillä varapääluottamusmies ensi vuonna alan työpaikallani paikalliseksi luottamusmieheksi.

Ruotsissa kun liityttiin ammattiliittoon liityttiin samalla Sosialidemokraattiseen puolueeseen tämän johdosta Jehovan todistajat liittyivät ensin ammattiliittoon ja sitten erosivat Sosialidemokraattisesta puolueesta.En tiedä onko käytäntö enään voimassa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Japi-40 kirjoitti:
Ruotsissa kun liityttiin ammattiliittoon liityttiin samalla Sosialidemokraattiseen puolueeseen tämän johdosta Jehovan todistajat liittyivät ensin ammattiliittoon ja sitten erosivat Sosialidemokraattisesta puolueesta.En tiedä onko käytäntö enään voimassa.
Itse erosin (JT-aikojen jälkeen) liitosta nimenomaan tämän selkeän demarikytkennän takia, vaikka Suomessa yhteyttä yritetäänkin vähätellä.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
JohnTheRevelator
Viestit: 67
Liittynyt: 02.05.2007 18:46

Viesti Kirjoittaja JohnTheRevelator »

En ota kantaa liittoon kuulumisen tai kuulumattomuuden puolesta vaikka olenkin itse pääluottamusmies ja ammattiosaston "nokkamiehiä". Politiikka ainakin omassa liitossa näkyy vasta liiton johdossa, ei kentän tasolla. Mielenkiintoista mielestäni asiassa on se, että mihin JT vetää rajan näissä asioissa. Jos lakkoon osallistuminen on ok niin miten perustellaan ns. laittomat lakot, joita pidetään työehtosopimuksen voimassa ollessa, eli rikotaan työrauhavelvoitetta. Luulisi seuran tuomitsevan moisen yhteiskuntarauhan häirinnän :wink:
Parempi tietysti etteivät rikkureiksi ala. Se olisi jo liikaa :lol:
Usko tarkoittaa sitä ettei halua tietää totuutta

Friedrich Nietzsche
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Omat perheenjäseneni kuuluivat kyllä liittoon. Itse en liittoon ole koskaan kuulunut, mutta ehkäpä joskus liityn. Ainakin kassaan. :roll:
Vieras

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Torninvartija kirjoitti: Eli luottamusmiehenä toiminen on politiikkaan osallistumista, samoin kuin esimerkiksi taloyhtiön päätöksentekoon osallistuminen ja lausunnon antaminen eduskunnalle jehovantodistajien suhtautumisesta aseelliseen ja siviilipalvelukseen ovat myös politiikkaan osallistumista.
Mitenkähän on toimiminen ministeriön alaisessa työryhmässä, jonka tehtävänä on tehdä ehdotus uudeksi laiksi:
Leinonen, Veikko tiedotussihteeri Jehovan todistajat uskonnollinen yhdyskunta Asiantuntija
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Liittoon kuulumisen voi halutessaan nähdä poliittisena kannanottona, mutta niin myös liittoon kuulumattomuuden - etenkin, jos siihen liittyy meneillään olevan lakon rikkomista.

Tästä päästäänkin yhteen mieliaiheistani: jehovantodistajien sijoittaminen poliittiselle kartalle.

Mielestäni JT:t ovat paremminkin oikeistolaisia kuin vasemmistolaisia, ja lakkotilanteissa tyypillisesti asettuvat työnantajan puolelle. Lukeehan Raamatussakin, että ei pidä orjan pyrkiä pois osastaan, eikä palvelija ole isäntäänsä suurempi, Jeesuskin kantoi mukisematta öö...paalunsa, ja niin edelleen. Niin ja onhan siellä tietysti myös, että työmies on palkkansa ansainnut, mutta se on eri asia.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Polyester kirjoitti: Mielestäni JT:t ovat paremminkin oikeistolaisia kuin vasemmistolaisia, ja lakkotilanteissa tyypillisesti asettuvat työnantajan puolelle. Lukeehan Raamatussakin, että ei pidä orjan pyrkiä pois osastaan, eikä palvelija ole isäntäänsä suurempi, Jeesuskin kantoi mukisematta öö...paalunsa, ja niin edelleen. Niin ja onhan siellä tietysti myös, että työmies on palkkansa ansainnut, mutta se on eri asia.
Tavallaan noin, mutta toisaalta kuvaukset paratiisista viittaa mun mielestä miltei kommunistiseen yhteiskuntaan.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

rippeli kirjoitti:Kaikkihan nykyään kuuluvat johonkin liittoon lähinnä työttömyyskassan jäsenyyden vuoksi. ----.
Itse en ole kuulunut 42 vuoteen mennessä mihinkään liittoon. Huolehdin itse paremmin oikeuksistani kuin mikään ammattiliitto on tähän mennessä kyennyt.

Ehkä mulla on siihen myös elämänfilosofinen asenne sekä jossain määrin oikeistolainen maailmankatsomus. Nykyisellä työmaallani rakennuksella nuo tunteet ovat vain vahvistuneet...

Esimerkki: Laatoittaja oli "jättänyt" laatan reunan liian ylös oven yläpuolella, joten ovikarmin ympärille tuleva listoitus ei läheskään tulisi peittämään laatoituksen alareunaa. Ymmärrän ehkä jollain tavalla laatoittajaa, ehkä kyseessä oli mittausvirhe (joka sekin on käsittämätön moka ammatti-ihmiseltä), mutta sitä en ymmärrä, että listoittaja naputti ERITTÄIN HUOLELLISESTI ovea ympäröivät listat paikalleen, VÄLITTÄMÄTTÄ PASKAAKAAN ETTÄ LAATOITUS ALLA OLI ALA-ARVOISTA LISTOITUKSEN POHJAKSI...

En jummarra, en jummarra... :roll:
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Silloin kun aikoinani liityin loimaan kassasta ammattiliittoon, kirjantutkistelunvalvoja apulaistaan kyllä kovasti koulutti.

Lakkoaspektia kommentoi, kun meidän alalla lakkoon meno on aika suosittua kun uhkaillaan että palkkaa pitäis saada lisää...
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: JT:t ja lakko

Viesti Kirjoittaja Witless »

JohnTheRevelator kirjoitti:Tuli mieleen kun me sähköasentajat valmistaudumme työtaisteluun, että mitenkäs JT:t suhtautuvat lakkoiluun? Osallistuminen ay-toimintaan ei ole oikein suotavaa.
Nihkeästi suhtautuivat ainakin silloin kun olin mukana. Itse suhtaudun juuri nyt samoin, ehkä siksi tulee mieleen "toverit" jotka marssivat ulos talosta. Jiiteet jotenkin myötäilivät lakkoa, mutta eivät halunneet korostaa kapinamieltä, jos oikein muistan.

New Yorkin Brooklynista kuitenkin määrättiin/määrätään miten Jehovan todistajien tulee menetellä, että sikäli.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

rippeli kirjoitti:Kaikkihan nykyään kuuluvat johonkin liittoon lähinnä työttömyyskassan jäsenyyden vuoksi.

Minä en kuulu liittoon. Osa-aikaiselle ei ole mitään hyötyä työttömyyskassasta.
Vastaa Viestiin