Sivu 1/2
Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 26.03.2013 16:31
Kirjoittaja Mievaan
Tänään se kait on. Se jokavuotinen tilaisuus missä leipä ja viini kiersi, mut niihin ei saanu koskee. Oikeestaan ainut juhla konvettin lisäks. konventista se eros et pukutuminen oli hillitympää, vähän niik u olis hautajaisiin menossa. Niin kauan kun muistan itseäni harmitti, et kuuluin suureen laumaan...taivas vs. Paratiisi hmm, taivas voitti 100-0 pienessä mielessäni. Se oli tarpeeks kauheeta et oli tyttö...sai unohtaa puheet ja muut veljien hommat. Sit lautanen ja lasi kiers edessä läläläää tähänkään et oo sopiva. Sellanen katkeruus rupes kehittyy sisällä. Toki yritti perustella itelleen jt. oppien mukaan...mut seei uponnu. Ajattelin kysyä et oks muilla ollu sanmanlaisii ajatuksii? Onko taivas houkuttanut enemmän kun leijonan rapsuttelu ikuisesti?
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 26.03.2013 17:21
Kirjoittaja Kaarmis
Ei oo kumpikaan osoite houkutellu. Oon aina aatellu et "se on tässä" ja siihenkin näkemykseen elän jo ylivuosia. Noh, esim. alkoholi on hitaasti tappavaa myrkkyä, mutta ei tässä mikään kiire vielä oo.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 26.03.2013 18:01
Kirjoittaja Vieraas
Muistaakseni mietin joskus missä kohtaa tätä jäykistelyä on ne kutsussa mainitut juhlat. Tämä "Jeesuksen kuoleman muistojuhla" on taas yksi sana Vartiotorni-seuran ikiomasta sanakirjasta. Ensikertalaisille tiedoksi, että serpentiinit ja omat pullot kannattaa jättää kotiin.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 26.03.2013 22:03
Kirjoittaja Markku Meilo
Jonkun tarinan mukaan näitä bailuja piti jatkettaman siihen asti kunnes Jeesus palaa. Pelkästään Vt-seuralle Jeesus on palannut jo kahdesti, jatkuvatkohan bailut kolmatta (tai useampaa) paluuta odottaen? Kokonaan oma asiansa on se saiko alkuun bailata useammin kuin kerran vuodessa? Jos, niin miten nykyään tulisi suhtautua pesah-juhlaan?
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 27.03.2013 17:20
Kirjoittaja Veli-Hopea
Sattumoisin ajoin valtakunnan salin ohi H-hetkellä ja ensimmäistä kertaa tuo tapahtuma ei tuntunut enään niin tärkeältä , kuin aikaisemmin oli ajatellut syystä , että sitä on tuputettu minullekin tärkeänä "vuosikymmeniä".
Mietin :
-Miksi mun pitäis olla tuolla?
-Kuuluuko tuolla edes olla?
-Halusiko Jeesus että se edes noin hoidetaan?
-Tarkoittiko Jeesus , että meidän tuota muistamista pitäisi harrastaa, kun ei olla heppua ikinä nähtykään. jne jne..
Oli pakko lukea piipelistä pätkiä, mitä sillon tapahtui ja mitä Jeesus sanoi :
24 ja esitettyään kiitoksen hän taittoi sen+ ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa* minun ruumistani,+ joka on teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.”+ 25 Samoin hän menetteli maljankin+ suhteen nautittuaan illallisen ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa+ minun vereni perusteella.+ Niin usein kuin sitä juotte, tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.”+ 26 Sillä niin usein+ kuin syötte tätä leipää ja juotte tätä maljaa, te julistatte Herran kuolemaa,+ kunnes hän saapuu.+
Niin usein kun syödään ja juodaan julistetaan herran kuolemaa? Eihän sitä edes syödä, joten julistetaanko siinä Herran kuolemaa?26*
33 Kun siis,veljeni,kokoonnutte syömään sitä,+ odottakaa toisianne. 34 Jos jollakulla on nälkä, syököön kotona,+ jottette kokoontuisi tuomioksenne.+
Veljeni? Eli hän tosiaan puhui vain läsnäolleille, että he muistaisivat häntä illallisen yhteydessä?
Muutenkin syöminen näyttää olevan hyvinkin tarkoitettu osa tuota tapahtumaa, kun erikseen mainitsee : "Jos jollakulla on nälkä, syököön kotona"
En minä sitä, että meidän pitäisi kerran vuodessa käydä syömässä tuon lautasen vispaamisen sijaan vaan sitä, että tuolla koko touhulla taidettiin oikeasti tarkoittaa vain heitä , jotka olivat paikalla.
Edelleen kiinnostaisi selvitys, miten se raamatun perusteella koskisi meitä.. siis miksi meidän pitäisi syödä/ei syödä. Tokikaan en kaipaa tähän vt-seuran versiota, koska se on hyvässä mielessä.
Jostain syystä en enään usko tuon tapahtuvan tarkoittavan meitä, varsinkaan että meidän pitäisi lautasta vispata kädestä toiseen kerran vuodessa , vaikka luen nuo tapahtuma pelkästä raamatusta yhä uudelleen ja uudelleen. Sotketaanko rivitodistajat tekemään asioita, mitä heidän ei kuulu raamatun perusteella edes tehdä, vain kun järjestö tulkitsee ja päättää niin?
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 27.03.2013 17:51
Kirjoittaja p0ter0
Itselleni tulee Raamatun kuvauksesta mieleen lähinnä illanvietto samanhenkisten ystävien parissa, jolloin kaikki ovat veljiä uskossa ja jakavat siten myös nuo symboliset vertauskuvat; kuitenkaan viettämättä iltaa syöminkien ja juominkien merkeissä. Siitä, että vain harvat ja valitut saavat ottaa osaa vertauskuviin tulee mieleen ainoastaan Vartiotorni seuran ankara hierarkisuus, missä kuka tahansa ei kelpaa Jeesuksen veljeksi.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 28.03.2013 01:56
Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen
Sain tuohon tilaisuuteen hyvin arvovaltaisilta tahoilta kirjallisen kutsun. Olisin mennytkin, mutta valitettavasti sairastuin ja jouduin vuoteen omaksi. Nyt olen toipilaana ja nousin hetkeksi aikaa käydäkseni katsomassa saapuneet viestit. Samalla tulin tätäkin sivustoa hieman vilkaisseeksi.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 28.03.2013 13:05
Kirjoittaja artoodetoo
Tuli käytyä muistonvietossa. Tuli mieleen, että kun Jeesus käski tekemään tämä toistuvasti hänen muistokseen, niin Jeesushan esitti sen käskyn apostoleilleen. Miksi siis "taviksien" sitä pitäisi viettää?
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 29.03.2013 08:20
Kirjoittaja Veli-Hopea
artoodetoo kirjoitti:Tuli käytyä muistonvietossa. Tuli mieleen, että kun Jeesus käski tekemään tämä toistuvasti hänen muistokseen, niin Jeesushan esitti sen käskyn apostoleilleen. Miksi siis "taviksien" sitä pitäisi viettää?
Niinpä. Tai sitten tämän voisi kääntää samanlaiseksi "puolusteluksi" kuin todistaja esim. joulusta joskus heittää jotenkin näin :
( Miksi antaa lahjoja kerran vuodessa? meillä annetaan "joka päivä", "milloin vain" yms)
Voitaisiko Jeesuksen käsky tekemään jotakin hänen muistokseen esittää?:
(Miksi muistaa kerran vuodessa ,kun voidaan muistaa "joka päivä", "milloin vain" yms)
Ei mitenkään niin , että joulusta kummemmin välittäisin ja lisäksi olen samaa mieltä, että tuo käsky oli niille jotka oikeasti tunsivat hänet, ikävöivät häntä ja muistivat häntä.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 29.03.2013 10:48
Kirjoittaja Markku Meilo
artoodetoo kirjoitti:Tuli käytyä muistonvietossa. Tuli mieleen, että kun Jeesus käski tekemään tämä toistuvasti hänen muistokseen, niin Jeesushan esitti sen käskyn apostoleilleen. Miksi siis "taviksien" sitä pitäisi viettää?
Jeesuksen seuraajilleen antama muonitusohje oli osa Jeesuksen paluulupausta, jonka mukaan hän palaisi seuraajiensa elinaikana. Jeesus ei paalnnut, joten muonitusohjekin on rauennut. Arkitodellisuuden kannalta on Vt-muistonvieton rinnalla täysin samanarvoista vaikka Vt-seurasta poispotkittu söisi muistomuonana kerran vuodessa mustaamakkaraa Tampereen konventin mielenosoituksessa.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 29.03.2013 10:59
Kirjoittaja Markku Meilo
Veli-Hopea kirjoitti:...ja lisäksi olen samaa mieltä, että tuo käsky oli niille jotka oikeasti tunsivat hänet, ikävöivät häntä ja muistivat häntä.
Ja lisäksi tuo joukko oli aikansa "jehovantodistajia", he elivät elinaikanaan tapahtuvaksi uskotun maailmanlopun odottelussa hyvin tiiviisti. Eli yksi monista oman aikansa ainoista oikeista ja puhdasoppisimmista sekä muita paremmista valiojoukoista.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 29.03.2013 11:58
Kirjoittaja Seuraaja
Veli-Hopea kirj.:...lisäksi olen samaa mieltä, että tuo käsky oli niille jotka oikeasti tunsivat hänet, ikävöivät häntä ja muistivat häntä.
- Apostolinen seurakunta/voideltujen seurakunta syntyi v.33 ja Jeesus antoi opetuslapsille käskyn viettää toistuvasti "Herran-illallista" eli Muisto-ateriaa, Apostoli Paavali toimi myöhemmin Jeesuksen sanojen mukaan ja vei Evankeliumin sanana tämän Herran-illallisen vieton niihin seurakuntiin joidenka suojelijana hän toimi perustettuaan "isänä" näitä seurakuntia kreikkalais-roomalaisiin perhekuntiin eli
patriafamiliaaniin jotka tarjosivat kotinsa kokouksien käyttöön.
...ja sitten tapahtui se miltä olisi pitänyt välttyä; Herran-illallinen sekoittui patriafamilian perheenpään tarjoamaan
agape-ateriaan vieläpä niinkin että agabe eli "rakkauden-ateriaa" vietettiin ilman rakkautta "toisten jäädessä nälkäisiksi" ja Herran-illallista ei erotettu muusta syömisestä ja juomisesta mistä kertoo 1Kor.11:
20 Sen tähden, kun te kokoonnutte yhteen paikkaan, ei ole mahdollista syödä* Herran illallista.*+ 21 Sillä kun syötte sitä*, kukin nauttii oman illallisensa ensin, niin että toinen on nälkäinen mutta toinen päihdyksissä. 22 Onhan teillä taloja syömistä ja juomista varten, eikö niin?+ Vai halveksitteko Jumalan seurakuntaa ja saatatte ne, joilla ei ole mitään,+ häpeämään? Mitä minun pitäisi sanoa teille? Pitäisikö minun kiittää teitä? Tässä kohden en kiitä.
...-oltiin siis vaarallisesti seurakuntana samaistumassa ja tulemassa pilkanaiheeksi muiden antiikinajan
yhdistysten tapaan joista sanottiin paheksuvasti ja ilkkuen niiden olevan "ryyppyporukoita".
Apostoli Paavali näki hyväksi ettei Herran-illallista vietettäisi patriafamilian kotona agape-aterian yhteydessä vaan sitä varten kokoonnuttaisiin sopivaan saliin sillä Paavali sanoo:
33 Kun siis, veljeni, kokoonnutte syömään sitä,+ odottakaa toisianne. 34 Jos jollakulla on nälkä, syököön kotona.1Kor.11
- Pyhän hengen täytyy toimia ja kutsua osallistumaan vertauskuviin, muutoin niitä nautitaan arvottomasti, silti Jeesuksen käskyn mukaan on kokoonnuttava tuolle Muisto-aterialle vaikkei osallistuisikaan vertauskuviin ja lisäksi ymmärrettävä mitä leipä ja viini kuvaa ja miten Jeesuksen kuolema on ihmiskunnan lunastus.
Kun kirkkolaitos myöhempinä vuosisatoina erottautuakseen pakanuudesta mysterioi Herran-illallisen vieton ja vertauskuvat sekä teki toimituksesta "sakramentin" se itseasiassa antoi "ehtoollisessa" itsessään vakuutuksen synninpäästöstä sen vastaanottajallle vaikka leipä ja viini on ainoastaan vertauskuva Kristuksen kärsimysruumiista ja sovintoverestä...ja kuten ymmärrämme niin ehtoollisella käydään valitettavasti nykyisin usein "tavan vuoksi".
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 29.03.2013 17:28
Kirjoittaja sinner74
Seuraaja kirjoitti:...ja kuten ymmärrämme niin ehtoollisella käydään valitettavasti nykyisin usein "tavan vuoksi".
Totta, ja Amen sille, vaikkapa Jeesuksen kautta.
Kun näin ulkopuolisena katsoo kristinuskon pääsiäistä, samoja peijaisia kuin muistonvietto, niin onhan se perverssi juhla. Länsimaisessa kulttuurissa kuolema on lakaistu maton alle, sitä ei pidetä normaalina osana elämän kaarta. Kerran vuodessa kuitenkin hersytellään erään ihmisen kuolemalla oikein viimeisen päälle. Miksi? Ehkä se karkoittaa ajatukset omasta kuolemasta. Yksi on kuollut puolestamme. Sairasta.
Ilman uskonnollista kontekstia pääsiäinen on erittäin mukava kevään ja kesän oraan juhla.
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 30.03.2013 01:50
Kirjoittaja Franz
Niin.. olihan se jotenki jännä kun äiti selitti että me ei juhlita mitään muita juhlia paitsi yhtä varsin hienoa: Jeesuksen kuoleman muistonviettoa. Ja niin; meininki oli kuin hautajaisissa. Olipa juhlat..
Re: Jeesuksen muistelu ilta
Lähetetty: 30.03.2013 09:05
Kirjoittaja Bergerac
Markku Meilo kirjoitti:artoodetoo kirjoitti:Tuli käytyä muistonvietossa. Tuli mieleen, että kun Jeesus käski tekemään tämä toistuvasti hänen muistokseen, niin Jeesushan esitti sen käskyn apostoleilleen. Miksi siis "taviksien" sitä pitäisi viettää?
Jeesuksen seuraajilleen antama muonitusohje oli osa Jeesuksen paluulupausta, jonka mukaan hän palaisi seuraajiensa elinaikana. Jeesus ei paalnnut, joten muonitusohjekin on rauennut. Arkitodellisuuden kannalta on Vt-muistonvieton rinnalla täysin samanarvoista vaikka Vt-seurasta poispotkittu söisi muistomuonana kerran vuodessa mustaamakkaraa Tampereen konventin mielenosoituksessa.
Eikös se Make ollut niinkin, jotta esim mustanmakkaran valmistusprosesissa veren ainesosat pilkkoutuvat sellaiseen muotoon että vilpittömät Jehovan Todistajat periaatteessa voisivat Seuran veriosien pilkkomispelleilyn jälkeen nauttia Tapolan mustaa makkaraa mahan täydeltä.
Ps. Ja puolukkahillo toimii myös.