Kysymyksiä todistajista
Valvoja: Moderaattorit
-
keinanen
Kysymyksiä todistajista
Hei!
Ajattelin alunperin kirjoittaa tämän esittelyyn, mutta taustan ohessa on sen verran paljon kysyttävää ja informatiivistä avunpyyntöä, että tämä lienee parempi paikka? Pahoittelen, jos näitä kysymyksiä on esitetty jo aikaisemminkin, en pikaisella etsinnällä niitä löytänyt. Mielelläni otan vastaan myös linkkejä muihin keskusteluihin, joissa näitä asioita on jo käsitelty, jos tällaisia on.
Olen ateisti, mutta mielestäni ihmisillä on vapaus uskoa mihin haluavat. Haluan kunnioittaa ihmisten itsensä valitsemaa uskontoa ja palvonnan kohdetta, oli kyseessä sitten yleisemmin hyväksytty Raamatun Jumala tai yleisesti ihmetystä aiheuttava animesarjoista napattu 17-vuotias tyttöjumala. Kunhan kyseessä oleva uskonto ei ole vaarallinen, en näe asiakseni puuttua siihen.
Jonkin aikaa sitten tyttöystäväni avautui minulle uudesta positiivisesta maailmankuvastaan, jonka myöhemmin netin avulla ymmärsin tunnettavan nimellä Harmageddon. Olemme eläneet koko ajan kaukosuhteessa, koska opiskelemme eri paikkakunnilla. Uskonvapauteen uskomisesta huolimatta ennustus, ja varsinkin se, että ihminen, jonka olen oppinut tuntemaan seurustellessamme viimeiset kolme-neljä vuotta, väittää oikeasti uskovansa maailmanloppuun, tuli jonkinmoisena shokkina - nimenomaan siksi, että kyseinen asia kuulosti vaaralliselta. Ehkä kysymyksessä ei ole kuitenkaan paha asia. Olen tämän tapauksen jälkeen yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon tietoa Jehovan todistajista ja kysellä tapaamiltani ihmisiltä heistä, jotta saisin mahdollisimman monipuolisen kuvan siitä, mitä kyseinen lahko oikeasti edustaa. Tyttöystäväni on myös maininnut, että haluaisi jossakin vaiheessa kasteen Jehovan todistajaksi, ja että on tehnyt päätöksen kuulua todistajiin täydessä järjessään ja pitkällä pohtimisajalla. Hän myös vakuuttaa, etten itseopiskelulla saa todistajista oikeaa kuvaa.
Hän pyysi minua tutustumaan todistajiin vain heidän oman materiaalinsa kautta (todistajien kotisivut). Olen lukenut hyvän osan sivuista ja siellä näyttää pääasiassa olevan vain hyviä ja asiallisia vinkkejä elämää varten. Paljon siitä, mitä monet sivustot väittävät Jehovan todistajista (esim. heidän keskuudessaan olevia tabuja ja koulunkäynnin turhuutta), ei mainita juurikaan, tai en ole niistä ainakaan löytänyt tietoa. (Myöskään elämästä Jehovan todistajana en ole löytänyt näitä väitettyjä tuntimääriä käännyttämistyössä.) Olen toistaiseksi vetänyt tästä johtopäätöksen, että todistajat ovat joko muuttaneet näkemyksiään näihin tabuihin ajan myötä, tai sitten he peittelevät niitä kunnes ihminen on tarpeeksi syvällä heidän toiminnassaan. Eniten minua häiritsee se, että todistajista tuntuu löytyvän paljon informaatiota menneisyydestä, kymmeniä vuosia sitten, mutta en ole saanut kovin hyvää kuvaa siitä, miten he toimivat näinä päivinä.
Mistä päästään kysymyksiin: Ymmärsin, että esiaviollinen seksi ja kamppailulajien harrastaminen ovat molemmat syitä erottaa jäsen todistajista? Miten asian kanssa oikeastaan menetellään? Tarkoittaako, ettei henkilö voi näiden takia liittyä ollenkaan todistajiin, vai riittääkö että hän suorittaa tuon 3 viikon katumuksen ja lopettaa näiden harrastamisen, vai miten? En ole uskaltanut kysyä vielä, mutta oletan ettei hänelle ole kerrottu näistä asioista, koska niiden harrastus on jatkunut.
Vaativatko todistajat rahaa jossain muodossa? Heidän sivuillaan mainitaan vain useammassa kohtaa, ettei tilaisuuksissa kerätä kolehtia. Olen kuullut mainittavan, että todistajien johtona on maallinen pörssiyritys Watchtower (http://juzzi-seta.blogspot.fi/2010/03/m ... isnes.html). On myös mainittu, että tämä yritys päättää todistajien Uuden maailman käännöksen sisällöstä. Ovat nämä totta, ja mistä Watchtower saa rahansa?
Avioliitto ei-todistajan kanssa? En ole itse aikeissa liittyä tähän enkä mihinkään muuhunkaan uskonlahkoon ikinä (ellen sitten lääkehuurussa kuolinvuoteellani hairahdu, niin kuin moni on jo tehnyt). Tarkoittaako tämä, ettemme voi mennä naimisiin, vai riittääkö että hän katuu kolme viikkoa ja sen jälkeen asia painetaan villaisella?
Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista ja kommentoinnista.
Ajattelin alunperin kirjoittaa tämän esittelyyn, mutta taustan ohessa on sen verran paljon kysyttävää ja informatiivistä avunpyyntöä, että tämä lienee parempi paikka? Pahoittelen, jos näitä kysymyksiä on esitetty jo aikaisemminkin, en pikaisella etsinnällä niitä löytänyt. Mielelläni otan vastaan myös linkkejä muihin keskusteluihin, joissa näitä asioita on jo käsitelty, jos tällaisia on.
Olen ateisti, mutta mielestäni ihmisillä on vapaus uskoa mihin haluavat. Haluan kunnioittaa ihmisten itsensä valitsemaa uskontoa ja palvonnan kohdetta, oli kyseessä sitten yleisemmin hyväksytty Raamatun Jumala tai yleisesti ihmetystä aiheuttava animesarjoista napattu 17-vuotias tyttöjumala. Kunhan kyseessä oleva uskonto ei ole vaarallinen, en näe asiakseni puuttua siihen.
Jonkin aikaa sitten tyttöystäväni avautui minulle uudesta positiivisesta maailmankuvastaan, jonka myöhemmin netin avulla ymmärsin tunnettavan nimellä Harmageddon. Olemme eläneet koko ajan kaukosuhteessa, koska opiskelemme eri paikkakunnilla. Uskonvapauteen uskomisesta huolimatta ennustus, ja varsinkin se, että ihminen, jonka olen oppinut tuntemaan seurustellessamme viimeiset kolme-neljä vuotta, väittää oikeasti uskovansa maailmanloppuun, tuli jonkinmoisena shokkina - nimenomaan siksi, että kyseinen asia kuulosti vaaralliselta. Ehkä kysymyksessä ei ole kuitenkaan paha asia. Olen tämän tapauksen jälkeen yrittänyt etsiä mahdollisimman paljon tietoa Jehovan todistajista ja kysellä tapaamiltani ihmisiltä heistä, jotta saisin mahdollisimman monipuolisen kuvan siitä, mitä kyseinen lahko oikeasti edustaa. Tyttöystäväni on myös maininnut, että haluaisi jossakin vaiheessa kasteen Jehovan todistajaksi, ja että on tehnyt päätöksen kuulua todistajiin täydessä järjessään ja pitkällä pohtimisajalla. Hän myös vakuuttaa, etten itseopiskelulla saa todistajista oikeaa kuvaa.
Hän pyysi minua tutustumaan todistajiin vain heidän oman materiaalinsa kautta (todistajien kotisivut). Olen lukenut hyvän osan sivuista ja siellä näyttää pääasiassa olevan vain hyviä ja asiallisia vinkkejä elämää varten. Paljon siitä, mitä monet sivustot väittävät Jehovan todistajista (esim. heidän keskuudessaan olevia tabuja ja koulunkäynnin turhuutta), ei mainita juurikaan, tai en ole niistä ainakaan löytänyt tietoa. (Myöskään elämästä Jehovan todistajana en ole löytänyt näitä väitettyjä tuntimääriä käännyttämistyössä.) Olen toistaiseksi vetänyt tästä johtopäätöksen, että todistajat ovat joko muuttaneet näkemyksiään näihin tabuihin ajan myötä, tai sitten he peittelevät niitä kunnes ihminen on tarpeeksi syvällä heidän toiminnassaan. Eniten minua häiritsee se, että todistajista tuntuu löytyvän paljon informaatiota menneisyydestä, kymmeniä vuosia sitten, mutta en ole saanut kovin hyvää kuvaa siitä, miten he toimivat näinä päivinä.
Mistä päästään kysymyksiin: Ymmärsin, että esiaviollinen seksi ja kamppailulajien harrastaminen ovat molemmat syitä erottaa jäsen todistajista? Miten asian kanssa oikeastaan menetellään? Tarkoittaako, ettei henkilö voi näiden takia liittyä ollenkaan todistajiin, vai riittääkö että hän suorittaa tuon 3 viikon katumuksen ja lopettaa näiden harrastamisen, vai miten? En ole uskaltanut kysyä vielä, mutta oletan ettei hänelle ole kerrottu näistä asioista, koska niiden harrastus on jatkunut.
Vaativatko todistajat rahaa jossain muodossa? Heidän sivuillaan mainitaan vain useammassa kohtaa, ettei tilaisuuksissa kerätä kolehtia. Olen kuullut mainittavan, että todistajien johtona on maallinen pörssiyritys Watchtower (http://juzzi-seta.blogspot.fi/2010/03/m ... isnes.html). On myös mainittu, että tämä yritys päättää todistajien Uuden maailman käännöksen sisällöstä. Ovat nämä totta, ja mistä Watchtower saa rahansa?
Avioliitto ei-todistajan kanssa? En ole itse aikeissa liittyä tähän enkä mihinkään muuhunkaan uskonlahkoon ikinä (ellen sitten lääkehuurussa kuolinvuoteellani hairahdu, niin kuin moni on jo tehnyt). Tarkoittaako tämä, ettemme voi mennä naimisiin, vai riittääkö että hän katuu kolme viikkoa ja sen jälkeen asia painetaan villaisella?
- Tony
Re: Kysymyksiä todistajista
Tervetuloa foorumille.
Wikipedian artikkeli jehovantodistajuudesta on todella kattava ja antaa vastauksen osaan kysymyksistäsi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
Myös tämän sivuston pääsivulla on "Usein kysyttyä Jehovan todistajista" -osio, josta löytyy vastauksia kysymyksiisi.
http://veljesseura.org/?q=usein-kysytty ... distajista
Wikipedian artikkeli jehovantodistajuudesta on todella kattava ja antaa vastauksen osaan kysymyksistäsi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
Myös tämän sivuston pääsivulla on "Usein kysyttyä Jehovan todistajista" -osio, josta löytyy vastauksia kysymyksiisi.
http://veljesseura.org/?q=usein-kysytty ... distajista
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Kletos
keinanen kirjoitti:Hei!
Hän pyysi minua tutustumaan todistajiin vain heidän oman materiaalinsa kautta (todistajien kotisivut). Olen lukenut hyvän osan sivuista ja siellä näyttää pääasiassa olevan vain hyviä ja asiallisia vinkkejä elämää varten.
Vaativatko todistajat rahaa jossain muodossa? Heidän sivuillaan mainitaan vain useammassa kohtaa, ettei tilaisuuksissa kerätä kolehtia.
Hei,
En ole itse todistaja, mutta olen tutkinut (en tutkiskellut) heidän oppejaan kriittisesti yli kymmenen vuoden ajan. Pidän yhteisöä hyvin epäterveenä, vaikka siitä löytyy toki vastapainoksi muutamia myönteisiäkin asioita.
Informaatio: Ensimmäinen huolestuttava asia on se, jos uskonnollinen yhteisö haluaa kieltää ulkopuolisen tiedon / kirjallisuuden käytön. Todistajalle ja heistä kiinnostuneelle ei ole lupa tutkia järjestöä kritisoivaa materiaalia. Tämä on aivan yleinen käytäntö kaikkien "Totuuksien" kohdalla.
Vertaus: Luottaisitko autoliikkeeseen, joka väittää oman mallinsa olevan paras ja kieltäisi sinua lukemasta kilpailijoiden esitteitä ja erityisesti vastaavien muiden automerkkien kanssa tehtyjä testejä? Lisäksi automyyjä kertoisi kaikkien hänen merkkiinä pettyneiden olevan automaattisesti läpimätiä, epärehellisiä valehtelijoita joita tulisi karttaa, eikä heitä saisi edes tervehtiä.
Raha: Kyllä rahaa kerätään. Keräystä ei tosin kutsuta kolehdiksi, vaan lahjalaatikko on laitettu seinälle. En tiedä miten laatikko toimii käytännössä ja voiko siihen laittaa rahaa yhtä huomaamattomasti kuin kolehtihaaviin.
Vertaus: Luottaisitko ravintolaan, joka ilmoittaa, että ruoka on ilmaista, mutta ei kerro, että lautasten ja ruokailuvälineiden + tuolien ja pöydän käytöstä pitää maksaa?
Ei kolehtia ilmoitus voidaan käsittää, ettei rahaa kerätä osallistujilta ollenkaan. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Rehellinen viesti olisikin: Ei kolehtia - lahjalaatikko.
Tietoa todistajista: Lisää (asiallisempia kommenttejani) jehovantodistajuudesta löydät kirjastani Päästä meidät pelosta. Oletan, että saat kirjan lainatuksi omasta lähikirjastostasi. Käsittelen siinä monien hengellisten yhteisöjen epäterveitä piirteitä. Todistajuudesta nostan esille mm. osallistumispakon, käytössääntöjä, informaationkulun säätelyn, karttamiskäytäntöä, puolisonhankintaa, perhekuviota yms. joita sinun mitä ilmeisimmin kannattaa pohtia todella tarkasti tässä vaiheessa elämääsi.
Siunausta
t. Aila R.
Linkki kirjaan: http://www.nemokustannus.fi/kirjat/paas ... teisoissa/
- Tony
Varsin yleinen ja terve näkemys. Uskonnonvapaus on, tai ainakin sen pitäisi olla, kaikkien oikeus.keinanen kirjoitti: Olen ateisti, mutta mielestäni ihmisillä on vapaus uskoa mihin haluavat. Haluan kunnioittaa ihmisten itsensä valitsemaa uskontoa ja palvonnan kohdetta, oli kyseessä sitten yleisemmin hyväksytty Raamatun Jumala tai yleisesti ihmetystä aiheuttava animesarjoista napattu 17-vuotias tyttöjumala. Kunhan kyseessä oleva uskonto ei ole vaarallinen, en näe asiakseni puuttua siihen.
Orwellilaiset kaksoismerkitykset kuuluvat oleellisesti lahkon mielenhallintaan. Harmageddon tarkoittaa Jt-teologian mukaan sitä, että valtaosa maapallon ihmisistä tullaan tappamaan Jehovan toimesta. Vain pieni osa ihmiskuntaa selviää siitä (pääasiassa Jt:t) ja saa mahdollisuuden ikuiseen elämään paratiisissa. Tällaisen tulevaisuudenkuvan tituleeraaminen positiiviseksi vaatii lahkon vääristämää maailmankatsomusta.Jonkin aikaa sitten tyttöystäväni avautui minulle uudesta positiivisesta maailmankuvastaan, jonka myöhemmin netin avulla ymmärsin tunnettavan nimellä Harmageddon.
Samaa vakuuttavat muidenkin lahkojen edustajat. Tähänhän voi heittää vastapalloon, että saako esimerkiksi skientologiasta (tai mistä tahansa muusta lahkosta) oikean kuvan itseopiskelulla tai ulkopuolisen tahon avulla. Voi myös muistuttaa että kaikkien muidenkin vastaavien uskonnollisten yhteisöjen mukaan yhteisöstä ei saa oikeaa kuvaa itseopiskelulla.Hän myös vakuuttaa, etten itseopiskelulla saa todistajista oikeaa kuvaa.
Tämä käskynomainen ohjeistus tulee suoraan lahkolta. Kriittiseen informaatioon ei tule tutustua.Hän pyysi minua tutustumaan todistajiin vain heidän oman materiaalinsa kautta (todistajien kotisivut).
Voisit vaikka listata tabuja tai "sivustojen väitteitä", niin etsitään niihin mustaa valkoisella Vartiotorni-seuran kirjallisuudesta tai puheista.Olen lukenut hyvän osan sivuista ja siellä näyttää pääasiassa olevan vain hyviä ja asiallisia vinkkejä elämää varten. Paljon siitä, mitä monet sivustot väittävät Jehovan todistajista (esim. heidän keskuudessaan olevia tabuja ja koulunkäynnin turhuutta), ei mainita juurikaan, tai en ole niistä ainakaan löytänyt tietoa.
Mitä koulutukseen tulee, lahko suosittelee käytännönläheistä koulutusta ja karsastaa korkeakoulutusta. Vartiotornissa 1/10 2005 asia kiteytetään näin:
14 Nykyään ajatellaan yleisesti, että nuorten täytyy ehdottomasti saada korkeakoulutus menestyäkseen elämässä. Kristityt eivät kuitenkaan pidä ohjenuoranaan sitä, mikä on suosittua, vaan noudattavat Raamatun kehotusta: ”Älkää enää muovautuko tämän asiainjärjestelmän mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistamisen avulla voidaksenne koettelemalla todeta Jumalan hyvän ja otollisen ja täydellisen tahdon.” (Roomalaisille 12:2.) Mikä on Jumalan tahto kansansa suhteen – niin nuorten kuin iäkkäidenkin – nyt lopun ajan viime vaiheessa? Paavali kehotti Timoteusta: ”Pysy sinä kuitenkin järkevänä kaikessa, kärsi pahaa, tee evankelistan työ, suorita palveluksesi täydelleen.” Nämä sanat voidaan varmasti soveltaa meihin kaikkiin nykyään. (2. Timoteukselle 4:5.)
15 Meidän kaikkien täytyy pysyä järkevinä ja pitää suuntamme selvänä hengellisissä asioissa eikä antautua maailman materialistisen hengen valtaan. Jos olet nuori, kysy itseltäsi: Ponnistelenko parhaan kykyni mukaan palvelukseni suorittamiseksi, pätevöityäkseni Jumalan sanan palvelijaksi? Millaisia suunnitelmia minulla on voidakseni suorittaa palvelukseni ”täydelleen”? Olenko harkinnut kokoaikaisen palveluksen ottamista elämänurakseni? Nämä ovat haastavia kysymyksiä erityisesti silloin, kun näet toisten nuorten uppoutuvan itsekkäisiin pyrkimyksiin, tavoittelevan itselleen ”suuria”, sellaista minkä he ajattelevat johtavan loistavaan tulevaisuuteen (Jeremia 45:5). Kristittyjen vanhempien on siksi viisasta huolehtia siitä, että heidän lapsillaan on pienestä pitäen oikeanlainen hengellinen ympäristö ja että lapset saavat oikealaatuista valmennusta (Sananlaskut 22:6; Saarnaaja 12:1; 2. Timoteukselle 3:14, 15).
Osa käytännöistä käsitellään todistajien Valtakunnan palveluksemme -lehtisessä, joka jaetaan vain todistajille itselleen. Kyseisessä aviisissa kerrotaan tienraivaajien ja osa-aikaisten tienraivaajien tuntitavoitteista näin (tammikuu 1999):(Myöskään elämästä Jehovan todistajana en ole löytänyt näitä väitettyjä tuntimääriä käännyttämistyössä.) Olen toistaiseksi vetänyt tästä johtopäätöksen, että todistajat ovat joko muuttaneet näkemyksiään näihin tabuihin ajan myötä, tai sitten he peittelevät niitä kunnes ihminen on tarpeeksi syvällä heidän toiminnassaan.
"Kalenterivuoden 1999 alusta lähtien vakituisten tienraivaajien tuntitavoite on 70 tuntia kuukaudessa eli yhteensä 840 tuntia vuodessa. Osa-aikaisten tienraivaajien tuntitavoite on 50 tuntia kuukaudessa. Erikoistienraivaajien ja lähetystyöntekijöiden tuntivaatimukset pysyvät ennallaan, sillä Seura auttaa heitä huolehtimaan aineellisista perustarpeistaan. Näin he voivat täydemmin keskittyä tehtäväänsä saarnata ja tehdä opetuslapsia."
"Toivottavasti tämä tuntivaatimusten muutos auttaa useampia tienraivaajia pitämään kiinni tästä kallisarvoisesta palvelusedusta. Sen ansiosta myös monille muille julistajille pitäisi avautua mahdollisuus ryhtyä vakituiseen ja osa-aikaiseen tienraivaustyöhön. Tämä osoittautuu varmasti suureksi siunaukseksi jokaiselle seurakuntaan kuuluvalle!"
Kolmen viikon katumusajasta en ole kuullut, mutta kyllä, esiaviollinen seksi ja kamppailulajit ovat erottamisperusteita. Liittyäkseen takaisin seurakuntaan henkilön on lopetettava kumpikin harrastus. Pätee luonnollisesti myös niihin jotka pyrkivät kasteelle.Mistä päästään kysymyksiin: Ymmärsin, että esiaviollinen seksi ja kamppailulajien harrastaminen ovat molemmat syitä erottaa jäsen todistajista? Miten asian kanssa oikeastaan menetellään? Tarkoittaako, ettei henkilö voi näiden takia liittyä ollenkaan todistajiin, vai riittääkö että hän suorittaa tuon 3 viikon katumuksen ja lopettaa näiden harrastamisen, vai miten? En ole uskaltanut kysyä vielä, mutta oletan ettei hänelle ole kerrottu näistä asioista, koska niiden harrastus on jatkunut.
Toiminta perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin. Toiminnan siis rahoittavat todistajat itse.Vaativatko todistajat rahaa jossain muodossa? Heidän sivuillaan mainitaan vain useammassa kohtaa, ettei tilaisuuksissa kerätä kolehtia.
Kyseessä on Jehovan todistajien uskonnollinen järjestö. Pörssiyritys se ei ole.Olen kuullut mainittavan, että todistajien johtona on maallinen pörssiyritys Watchtower (http://juzzi-seta.blogspot.fi/2010/03/m ... isnes.html).
Järjestö luonnollisesti on omien julkaisujensa takana.On myös mainittu, että tämä yritys päättää todistajien Uuden maailman käännöksen sisällöstä.
Vahvasti ei suositeltavien asioiden joukossa. Jos esimerkiksi jossain asemassa oleva todistaja avioituu ulkopuolisen kanssa, hän menettää asemansa.Avioliitto ei-todistajan kanssa?
Koska kyse on mahdollisesta uudesta jäsenestä, naimisiinmenoonne ei suhtauduta niin jyrkästi kuin vanhojen jäsenten vastaaviin tapauksiin. Saattaa olla että teitä ennemminkin kannustetaan menemään avioon. Yhteenhän te ette voi muuttaa ilman naimisiinmenoa jos tyttöystäväsi aikoo kasteelle, ja ylipäänsä kahdestaan olemiseen tulee radikaaleja muutoksia. Sitä kun ei sallita seurustelevilta pareilta. Korkeintaan julkisilla paikoilla saatte olla kahdestaan.Tarkoittaako tämä, ettemme voi mennä naimisiin, vai riittääkö että hän katuu kolme viikkoa ja sen jälkeen asia painetaan villaisella?
Mistä muuten tuo kolmen viikon katumusaikajuttu tulee?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
-
Vieraas
Voi laittaa huomaamattomasti. Vaikka lahjoittamiseen "kannustetaan" tasaisin väliajoin sekä puheissa että kirjallisuudessa, kukaan ei syynää yksittäisen seurakunnan jäsenen lahjoittamia summia. Seurakunnan rahatilanne kyllä käydään läpi seurakunnan kanssa kuukausittain. Ei ole esim. mitään mormonien tyyppistä kymmenysjärjestelmää.Kletos kirjoitti:Raha: Kyllä rahaa kerätään. Keräystä ei tosin kutsuta kolehdiksi, vaan lahjalaatikko on laitettu seinälle. En tiedä miten laatikko toimii käytännössä ja voiko siihen laittaa rahaa yhtä huomaamattomasti kuin kolehtihaaviin.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
-
Kivikko
Hei. Ajattelin jakaa ajatuksiani liittyen parisuhteeseen Jehovan todistajan (JT) kanssa. Se ei itsessään estä toimivaa parisuhdetta, mutta voi myös muodostua merkittäväksi ongelmaksi.
Itse olen kasvanut JT:ksi, mennyt toisen kanssa naimisiin, onnekkaasti onnistunut jättämään uskonnon ilman kumppanini hylkäämistä, ja olemme yhdessä edelleen, toinen vielä nimellisesti JT:na.
Sanoisin siis että oma tarinani tältä osin on varsin positiivinen, mutta tiedän että kohdalleni on sattunut onnekkaita poikkeuksia toisensa perästä, mikä ei ole kovin yleistä heidän keskuudessaan.
Loppujen lopuksi kyse on siitä, mitä kumppanuudelta haluaa, ja missä on valmis joustamaan.
Hyväksyminen: JT ei voi täysin ymmärtää eikä hyväksyä ateistista näkemystä, tai mitään muutakaan näkemystä joka eroaa heidän opistaan. He voivat kunnioittaa sinua sen verran että antavat sinun olla, mutta JT:t tulevat aidosti suremaan kumppanisi kohtaloa paheksuttavan ateistin puolisona. (Puolisona, koska naimisiinmeno on pakollista jos haluatte seksiä, ei siis kiellettyä ulkopuolisenkaan kanssa, vaikkakin hyvin paheksuttavaa.)
Aika: JT käy kokouksissa 2 x vko, saarnaa ovilla vähintään kerran kuukaudessa ja käy konventeissa 3 x vuodessa 1-3 pvää kerrallaan. Nämä ovat pois yhteisestä ajasta, ja se on aikaa jolloin JT kokee olevansa kovin yksin ilman kumppaniaan. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta voin sanoa, se on todella, todella raskasta!
Ystävät: JT:n kaveripiiri tulee vuosien varrella rajautumaan pelkkiin toisiin JT:iin, jolloin sinä jäät vääjäämättömästi tämän piirin ulkopuolelle. Koska omat ystäväsi eivät ole JT:ia, ystävänne eivät tule koskaan olemaan keskenään kavereita, vaan JT:t tulevat aina paheksumaan sinun kaveripiiriäsi.
Pelko menettämisestä: JT pelkää jatkuvasti sitä, että ah niin ihanassa paratiisissa joutuukin elämään ilman sinua, jouduthan ateistina tapetuksi Jumalan taholta Harmagedonin sodassa, joka voi tulla ihan milloin vain, ja se tulee PIAN. Samaan aikaan hän joutuu kamppailemaan sen toiveen kanssa, että sittenkin Jumala säästäisi armossaan juuri sinut, mutta tappaisi kuitenkin kaikki muut ateistit.
Itse olen kasvanut JT:ksi, mennyt toisen kanssa naimisiin, onnekkaasti onnistunut jättämään uskonnon ilman kumppanini hylkäämistä, ja olemme yhdessä edelleen, toinen vielä nimellisesti JT:na.
Sanoisin siis että oma tarinani tältä osin on varsin positiivinen, mutta tiedän että kohdalleni on sattunut onnekkaita poikkeuksia toisensa perästä, mikä ei ole kovin yleistä heidän keskuudessaan.
Loppujen lopuksi kyse on siitä, mitä kumppanuudelta haluaa, ja missä on valmis joustamaan.
Hyväksyminen: JT ei voi täysin ymmärtää eikä hyväksyä ateistista näkemystä, tai mitään muutakaan näkemystä joka eroaa heidän opistaan. He voivat kunnioittaa sinua sen verran että antavat sinun olla, mutta JT:t tulevat aidosti suremaan kumppanisi kohtaloa paheksuttavan ateistin puolisona. (Puolisona, koska naimisiinmeno on pakollista jos haluatte seksiä, ei siis kiellettyä ulkopuolisenkaan kanssa, vaikkakin hyvin paheksuttavaa.)
Aika: JT käy kokouksissa 2 x vko, saarnaa ovilla vähintään kerran kuukaudessa ja käy konventeissa 3 x vuodessa 1-3 pvää kerrallaan. Nämä ovat pois yhteisestä ajasta, ja se on aikaa jolloin JT kokee olevansa kovin yksin ilman kumppaniaan. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta voin sanoa, se on todella, todella raskasta!
Ystävät: JT:n kaveripiiri tulee vuosien varrella rajautumaan pelkkiin toisiin JT:iin, jolloin sinä jäät vääjäämättömästi tämän piirin ulkopuolelle. Koska omat ystäväsi eivät ole JT:ia, ystävänne eivät tule koskaan olemaan keskenään kavereita, vaan JT:t tulevat aina paheksumaan sinun kaveripiiriäsi.
Pelko menettämisestä: JT pelkää jatkuvasti sitä, että ah niin ihanassa paratiisissa joutuukin elämään ilman sinua, jouduthan ateistina tapetuksi Jumalan taholta Harmagedonin sodassa, joka voi tulla ihan milloin vain, ja se tulee PIAN. Samaan aikaan hän joutuu kamppailemaan sen toiveen kanssa, että sittenkin Jumala säästäisi armossaan juuri sinut, mutta tappaisi kuitenkin kaikki muut ateistit.
- Tony
Tuohon listaan lisäisin vielä kokouksiin valmistautumisen ja niin kutsutun itsenäisen tutkimisen (itsenäinen tutkiminen = henkilö lukee vapaa-ajallaan lahkon kirjallisuutta). Jehovan todistajilta odotetaan kumpaakin.Kivikko kirjoitti:Aika: JT käy kokouksissa 2 x vko, saarnaa ovilla vähintään kerran kuukaudessa ja käy konventeissa 3 x vuodessa 1-3 pvää kerrallaan. Nämä ovat pois yhteisestä ajasta, ja se on aikaa jolloin JT kokee olevansa kovin yksin ilman kumppaniaan. Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta voin sanoa, se on todella, todella raskasta!
Muutoinkin lahkoon kääntyminen vaikuttaa ihmisen elämään kokonaisvaltaisesti. Jehovantodistajuus on elämäntapa. Mielentila.
-
SisarHento
Hyvä Keinanen! Haluan vain näin lyhyesti sanoa sinulle, että jos minulla olisi silloin nuorena kakskymppisenä olisi tämä kokemus ja tämä tietous,joka minulla nyt on ja se tietous, jota olen lisäksi saanut saanut mm. näiltä veljesseuran sivustoilta,, en olisi ikikuunapäivänä liittynyt tämänkaltaiseen totalitaariseen uskontoon! Joten harkitse ja punnitse asioita todella tarkkaan! Ja kehoita tyttöystävääsikin tutustumaan esim. näihin veljesseuran sivustoihin, kuin vain pelkästään Jehovan todistajien virallisiin sivuihin. Olin 20 vuotta Jehovan todistaja ja nykyisin tulee hetkittäin tunne, että 20 vuotta meni täysin hukkaan!
-
Seuraaja
"Juzzi-sedällä" on nyt väärää tietoa, New Yorkin Vartiotorni seura Inc tai Pennsylvanian Vartio Torni seura eivät ole julkisesti noteerattuja pörssiyhtiöitä eikä niiden mahdollisilla tai oletetuilla osakkeilla tai osuuskirjoilla käydä kauppaa enempää pörssissä kuin pörssin ulkopuolisilla markkinoillakaan."" Maailmassa ei ole mitään muuta uskontoa, jonka katto-organisaatio olisi pörssiyhtiö, Watchtower PLC.""
- plogin kirjoittaja on sekoittanut jostakin syystä Vartiotorni-seuran ja ilmeisesti Irlannissa rekisteröidyn jonkin turvallisuusalan yrityksen:
...keskenään vaikka nämä ovat aivan eri asioita.Watchtower Clo I Plc - Irish Company Info - SoloCheck
http://www.solocheck.ie/.../Watchtower-Clo-I-Public-Lim... -
25+ tulosta – Using services from Watchtower Clo I Public Limited ...
Company Type PUBLIC LIMITED COMPANY
Current Company Status DISSOLVED (05/04/2011)
- vaikka tuntuukin kummalliselta että joku yritys käyttää tai voi käyttää yleisesti tunnettua Jehovan-todistajien "kattojärjestöstä" tunnettua nimeä yrityksen toiminimenä niin mahdollista se tosiaan näyttää olevan, ilmeisesti pelkkä "Watchtower" on yleiskielenkäyttöön kuuluva termi ja siten sallittu rekisteröitäväksi kun taas nimiyhdistelmää "Watchtower - Society / Watch Tower - Society ei ole mahdollisuutta rekisteröidä minkään yrityksen tai osakeyhtiön nimeksi?
-
Bergerac
Laajennan hivenen näitä ajatuksia:
- Tarkentaisin sen verran että tuo Vieraan mainitsema "tasaisin väliajoin" on käytännössä läsnä aina, johtuen siitä että Seura luo tämän lahjoittamisen kuvainnollisen aivopultin vilpittömiin Jehovan Todistajiin syntymästä asti tai aikuisiällä ensi kohtaamisista saakka
- Ei ole mahdollista syynätä/sortata/kohdistaa yksittäisen vilpittömän Jehovan Todistajan laittamia euroja lahjalaatikkoon, vaikka tieto saattaisi olla Seuralle mieleinen. Sitävastoin Seura erikseen ohjeistaa että yksittäisissä suuremmissa lahjoituksissa tai vaikkapa testamenteissa tulisi aina olla yhteydessä Seuran lakiosastoon. Samoin Seuran tiloissa ns maksupääte-lahjoittaminen sekä muutoin sähköisesti tilille lahjoittaminen jättää toki henkilötiedon Seuralle näkyviin.
- Ja toki konventeissa on omat lahjalaatikkonsa. Aiemmin vilpittömät Jehovan Todistajat pistivät konventin lahjalaatikkoon kuvainnollisena extrana, eräänlaisen suositellun ruokailumaksun. Sittemmin Seura lopetti ruokailut ja ryhtyi tarjoilemaan vettä ja vilpittömät Jehovan Todistajat ottivat omat eväät konventtiin mukaan. Seurauksena se, että vilpittömät Jehovan Todistajat edelleen saattoivat edelleen laittaa "tottumuksesta" sen vanhan ruokailumaksun kaiken muun lahjoituksen lisäksi.
- Normilahjoituksien lisäksi saattaa esiin tulla uuden valtakunnan Salin rakentaminen tai vanhan peruskorjaus. Nämä kustannukset tulevat periaatteessa Seurakuntalaisen normilahjoituksien päälle. Vanhimmat voivat myös suoraan kertoa että "periaatteessa tekisi keskimäärin x euroa/perhe/kk". Tämä luo paineita etenkin vähävaraisimmille, jo edellisten lahjoituksien päälle periaatteessa. Surkuhupaisaa tässä on kuitenkin se, että ensin Seurakunta lahjoittaa vuosien ajan Seuralle euroja. Sitten kun pistetään uusi sali pystyyn niin Seurakunta lainaa Seuralta (salirahasto) rahaa, jotka sittemmin sovitun tavan mukaisesti Seurakunta maksaa takaisin Seuralle, ja tämän lisäksi edelleen lahjoittaa lisää rahaa Seuralle.
- Lahjalaatikkoon voi laittaa huomaamattomasti tai vaihtoehtoisesti sekä myös näyttävästi. Valvontakameroita ei ole eikä viisas veli vanhin ole vieressä pitämässä tukkikirjanpitoaVieraas kirjoitti:Voi laittaa huomaamattomasti. Vaikka lahjoittamiseen "kannustetaan" tasaisin väliajoin sekä puheissa että kirjallisuudessa, kukaan ei syynää yksittäisen seurakunnan jäsenen lahjoittamia summia. Seurakunnan rahatilanne kyllä käydään läpi seurakunnan kanssa kuukausittain. Ei ole esim. mitään mormonien tyyppistä kymmenysjärjestelmää.Kletos kirjoitti:Raha: Kyllä rahaa kerätään. Keräystä ei tosin kutsuta kolehdiksi, vaan lahjalaatikko on laitettu seinälle. En tiedä miten laatikko toimii käytännössä ja voiko siihen laittaa rahaa yhtä huomaamattomasti kuin kolehtihaaviin.
- Tarkentaisin sen verran että tuo Vieraan mainitsema "tasaisin väliajoin" on käytännössä läsnä aina, johtuen siitä että Seura luo tämän lahjoittamisen kuvainnollisen aivopultin vilpittömiin Jehovan Todistajiin syntymästä asti tai aikuisiällä ensi kohtaamisista saakka
- Ei ole mahdollista syynätä/sortata/kohdistaa yksittäisen vilpittömän Jehovan Todistajan laittamia euroja lahjalaatikkoon, vaikka tieto saattaisi olla Seuralle mieleinen. Sitävastoin Seura erikseen ohjeistaa että yksittäisissä suuremmissa lahjoituksissa tai vaikkapa testamenteissa tulisi aina olla yhteydessä Seuran lakiosastoon. Samoin Seuran tiloissa ns maksupääte-lahjoittaminen sekä muutoin sähköisesti tilille lahjoittaminen jättää toki henkilötiedon Seuralle näkyviin.
- Ja toki konventeissa on omat lahjalaatikkonsa. Aiemmin vilpittömät Jehovan Todistajat pistivät konventin lahjalaatikkoon kuvainnollisena extrana, eräänlaisen suositellun ruokailumaksun. Sittemmin Seura lopetti ruokailut ja ryhtyi tarjoilemaan vettä ja vilpittömät Jehovan Todistajat ottivat omat eväät konventtiin mukaan. Seurauksena se, että vilpittömät Jehovan Todistajat edelleen saattoivat edelleen laittaa "tottumuksesta" sen vanhan ruokailumaksun kaiken muun lahjoituksen lisäksi.
- Normilahjoituksien lisäksi saattaa esiin tulla uuden valtakunnan Salin rakentaminen tai vanhan peruskorjaus. Nämä kustannukset tulevat periaatteessa Seurakuntalaisen normilahjoituksien päälle. Vanhimmat voivat myös suoraan kertoa että "periaatteessa tekisi keskimäärin x euroa/perhe/kk". Tämä luo paineita etenkin vähävaraisimmille, jo edellisten lahjoituksien päälle periaatteessa. Surkuhupaisaa tässä on kuitenkin se, että ensin Seurakunta lahjoittaa vuosien ajan Seuralle euroja. Sitten kun pistetään uusi sali pystyyn niin Seurakunta lainaa Seuralta (salirahasto) rahaa, jotka sittemmin sovitun tavan mukaisesti Seurakunta maksaa takaisin Seuralle, ja tämän lisäksi edelleen lahjoittaa lisää rahaa Seuralle.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
loikkarisusi
Tervetuloa palstalle.keinanen kirjoitti: --
Hän pyysi minua tutustumaan todistajiin vain heidän oman materiaalinsa kautta (todistajien kotisivut). Olen lukenut hyvän osan sivuista ja siellä näyttää pääasiassa olevan vain hyviä ja asiallisia vinkkejä elämää varten.
(Minut on kasvatettu Jehovan todistajaksi, ja sittemmin erosin.) Suurin osa Jehovan todistajista on ihmisinä todella mukavia - hyväkäytöksisiä ja iloisia, varsinkin ulospäin. Raamatun ohjeiden noudattaminen näkyy kyllä heidän elämässään positiivisella tavalla kuten järjestön materiaalikin opettaa.
Ongelma on se, että ulkokuoren takana on usein ahdistusta ja aito ilo puuttuu. En väitä, ettei Jehovan todistajissa olisi niitä, jotka ovat tilanteeseen täysin tyytyväisiä. Monille kuitenkin oman persoonallisuuden tukahduttaminen ja erilaisten rajoitusten noudattaminen on erittäin vaikeaa. Seksuaalisuutta, pukeutumista ja ystäväpiiriä säädellään raskaalla kädellä. Kaikki aika kehotetaan käyttämään itsensä ja perheensä hengelliseen kehittämiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vapaa-ajallakin pyritään tuomaan jatkuvasti esille mm. Jehovan hyvyyttä: esimerkiksi jos perhe menee piknikille puistoon, tulisi puhua luomakunnan ihmeistä, muistella Raamatun tapahtumia yms.
Myös oikeanlainen viihde on määritelty tarkasti: kirjat ja elokuvat eivät saisi sisältää mm. taikuutta, yliluonnollisia elementtejä, väkivaltaa, esiaviollista seksiä/aviorikosta, epäkristillistä puhetapaa (kiroileminen yms.) tai vähäpukeisuutta. Syyksi kerrotaan, että tuollaiset "maailmalliset" tavat voivat turmella kristityn mielen. Käytännössä on hyvin vaikea löytää Jehovan todistajalle sopivaa viihdettä.
Täysin normaaleihin tyyleihin (lävistykset, tatuoinnit, naisilla lyhyet hameet, miehillä revityt farkut, korut tms.) suhtaudutaan tuomitsevasti. Vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa keskusteleminen antaa usein aihetta seurakunnan sisällä juoruiluun, koska miehen ja naisen välistä ystävyyttä ei voi olla olemassa. Edes seurusteleva pari ei saisi olla kahdestaan suljetussa huoneessa/tilassa, koska tämä voi johtaa "kiusauksiin". En ole koskaan nähnyt jt-parin suutelevan toisiaan ennen avioliittoa.
Hevimusiikkia ei saa kuunnella, koska siinä on demonisia viestejä. Käytännössä muuta musiikkia kuin järjestön omia Kingdom melodies -lauluja ei kannusteta muutenkaan kuuntelemaan.
Tässä ensimmäisenä mieleen tulleita asioita, jotka omasta mielestäni hankaloittaisivat merkittävästi yhteiselämää todistajan kanssa.
Äitini on Jehovan todistaja ja isäni ateisti. Jt-seurakunnassa suhtauduttiin heidän liittoonsa melko suopeasti, koska he menivät naimisiin kun kumpikaan ei ollut todistaja (Jehovan todistajat eivät muuten hyväksy avioeroa mistään muusta syystä kuin aviorikoksesta [jolloin viaton osapuoli saa halutessaan erota] tai jos toinen puolisoista on äärimmäisen väkivaltainen). Teidän tapauksessanne suhtautuminen olisi luultavasti sama, koska avioliiton solmittuanne ette eläisi ns. synnissä kuten nyt. Jos jt avioituu "ei-uskovan" kanssa, sitä pidetään aina huonona päätöksenä ja typeränä hullaantumisena.keinanen kirjoitti: Avioliitto ei-todistajan kanssa?
Jehovan todistaja-puolisoa kehotetaan jatkuvasti sanoin ja teoin yrittämään käännyttää puolisonsakin, koska erilaisia uskonnollisia näkemyksiä pidetään aina väärinä. Jos jt ei toimi aktiivisesti käännyttääkseen puolisonsa, tämän sitten joskus Harmagedonissa tapahtuva kuolema on hänen vastuullaan. Tämän vuoksi esimerkillinen todistaja pyrkii koko ajan saamaan aikaan raamatullisia keskusteluja puolisonsa kanssa ja kutsuu tätä osallistumaan kokouksiin ja konventteihin.
Omasta mielestäni Jehovan todistajien suurin vika on muiden tuomitseminen ja suvaitsemattomuus erilaisuutta kohtaan. Homoseksuaalisuus on sairaus ja kaikki muut uskonnot ovat vääriä ja perustuvat valheelle. Samaan aikaan he pitävät omaa uskontoaan totuutena, vaikka uskonto perustettiin 1800-luvun lopulla ja esimerkiksi "pian koittavaa" maailmanloppua tarkkoine vuosilukulaskelmineen (jotka perustuvat ties mihin) on siirretty monta kertaa kun sitä ei ole tullutkaan.
-
Mievaan
Kaikki voi näyttää ulkopuoliselle olevan hyvin...mutta voin sano että melkein kaikki "normaali" on kiellettyä. Kaikki juhlat (joulu,juhannus,syntärit), melkein kaikki nykymusiikki (rap, metal jne.) Jotta elämä ei olisi yhtään helpompaa, myös ei jt-ystävät on pannassa. ai niin unohdin mainita normi paheet, tupakka ja uhkapelit, ja joo tarkotan myös niiitä pelikoneita siellä lähikaupassa. Ei tietenkään esiaviollista seksiä...yhteen muuttamisesta puhumattakaan enne naimisiin menoa. Ja se ainainen syyllistäminen, koskaan ei tee tarpeeksi ja porukka kyttää toisiaan ja juorut liikkuu nopsaan. Plus tietty et JT. ystävyys on ehdollista. Koko JT. elämän päämäärä on on se paratiisi. jos puolisolla ei ole sama päämäärä, monet asiat voi olla aika hankalaa, toinen siirtää sinne paratiisiin haaveensa eikä välttämättä osaa nauttia tästä elämästä. Oikestaan koko elämä pyörii JT. kuplassa. On kokoukset, kentät, tutkimiset,konventit, puheet salilla jne. Nyt vasta huomaa, miten paljon omaa aikaa on, kun on jättänyt jt. oravanpyörän. Vielä ei ole myöhästä vetää käsijarrusta, kasteen jälkeen kaikki on paljon vaikeempaa. nimimerkki: been there done that
- Tony
Yksi asia minkä tyttöystäväsi - jo lahkomielenhallinnan pauloissa - tulee esittämään, on se että entiset todistajat ovat epäluotettavia ja valehtelevat. Tähän suosittelisin esittämään kysymyksen, että a) miksi entiset todistajat valehtelevat ja b) mistä he valehtelevat.
Entisillä todistajilla ei yksinkertaisesti ole mitään syytä valehdella. Foorumit ovat julkisia ja valheet pystytään helposti yksilöimään.
Toisekseen, Jehovan todistajat, sen enempää kuin uskonnollinen järjestönsä Vartiotorni-seura, eivät käytännön koskaan anna esimerkkejä siitä, mistä entiset todistajat valehtelevat. Luulisi olevan vallan helppo nakki, kun entisten todistajien keskustelua ja muuta materiaalia löytyy netistä niin paljon kuin jaksaa selata.
Entisillä todistajilla ei yksinkertaisesti ole mitään syytä valehdella. Foorumit ovat julkisia ja valheet pystytään helposti yksilöimään.
Toisekseen, Jehovan todistajat, sen enempää kuin uskonnollinen järjestönsä Vartiotorni-seura, eivät käytännön koskaan anna esimerkkejä siitä, mistä entiset todistajat valehtelevat. Luulisi olevan vallan helppo nakki, kun entisten todistajien keskustelua ja muuta materiaalia löytyy netistä niin paljon kuin jaksaa selata.
-
Veli-Hopea
Tässä pieni esimerkki miten seura saattaa asian ilmaista :Toisekseen, Jehovan todistajat, sen enempää kuin uskonnollinen järjestönsä Vartiotorni-seura, eivät käytännön koskaan anna esimerkkejä siitä, mistä entiset todistajat valehtelevat. Luulisi olevan vallan helppo nakki, kun entisten todistajien keskustelua ja muuta materiaalia löytyy netistä niin paljon kuin jaksaa selata.
"Miten väärät opettajat pettävät toisia? He tekevät sen hyvin ovelasti. Salakuljettajien tavoin luopiot ”tuovat salavihkaa” seurakuntaan turmelevia näkemyksiään. Ja kuten viekkaat väärentäjät pyrkivät tekemään aidon näköisiä asiakirjoja, luopiot esittävät ”väärennettyjä sanoja” eli valheellisia todisteluja tavalla, joka saa ne kuulostamaan tosilta. He levittävät ”petollisia opetuksia” ja ”vääristelevät – – Raamatun kirjoituksia” saadakseen ne tukemaan omia näkemyksiään."
Haluaisin nähdä tämän oveluuden, salavihkaisuuden, turmelevat näkemykset(mitä ne ovat?).. ym ym.. väärennetyt asiakirjat, väärennettyjä sanoja, valheelliset todistelut.
Lisäksi kiinnostaisi kuulla nämä "petolliset opetukset" ja raamatun kirjoitusten vääristelyt.
Järkyttävän kovia syytöksiä ja mustamaalaamista. Luulisi että tällainen toiminta olisi helpostikin todistettavissa, kun kerran ihmiset ihan avoimesti kokemuksiaan julkisilla forumeilla jakaa.
Jos pystyisin, todistaisin nämä väitteet itsekin oikeuden nimissä oikeiksi kaikilla mahdollisilla perusteilla ja todisteilla. Näinhän sitä tulisi pelkän syyttelyn sijaan tehdä,mutta minä ainakaan en pysty. En pysty sanomaan näiden olevan totta,saati antamaan perusteita.
Ennemminkin tuntuu siltä että tuo lainattu kohta sopii paremmin vt-seuraan itseensä.tässä vaiheessa en perustele , mutta "Watchtower Misquotes" googlaus ,youtuben kera kertoo ehkä jonkin verran ainakin mahdollisesta vääristelystä ja ehkä muustakin
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
-
Mag Mell
Kaiken tämän pelleilyn päätteeksi taitaa vielä olla niin, että Seura loppuviimeksi omistaa sen lainarahoilla rakennetun salin? Puhumattakaan siitä, ettei työvoimakaan maksa Seuralle mitään, sillä kaikki salithan rakennetaan talkoovoimin.Bergerac kirjoitti:Surkuhupaisaa tässä on kuitenkin se, että ensin Seurakunta lahjoittaa vuosien ajan Seuralle euroja. Sitten kun pistetään uusi sali pystyyn niin Seurakunta lainaa Seuralta (salirahasto) rahaa, jotka sittemmin sovitun tavan mukaisesti Seurakunta maksaa takaisin Seuralle, ja tämän lisäksi edelleen lahjoittaa lisää rahaa Seuralle.
Seura saa siis alkupääomansa lahjoituksina (ilmaista rahaa), saa tälle alkupääomalle kunnon koron, saa alkupääomansa poikkeuksetta takaisin, ja lisäksi vielä saa kivan ja komean kiinteistön omistukseensa. Kätevää, eikö totta!
With oblivion's obscuration fill my senses to the brim,
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.
make me taste obliteration, in this dimness let me dim.