"Uskotko Jumalaan?"

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Uskotko Jumalaan?

Kyllä
14
30%
En
23
50%
Uskon jonkinlaiseen korkeampaan voimaan
9
20%
 
Ääniä yhteensä: 46

Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

"Uskotko Jumalaan?"

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Hesarin päivän kysymyksenä on "Uskotko Jumalaan" ja ajattelin laittaa tänne vastaavanlaisen. Katsotaan eroaako tulokset.

55% sanoi ettei usko. Mitä ajattelette tästä? Onko kyseessä hesarin nettilehden lukijakunta, vai yleinen arvio koko maan väestöstä?

Muistan kun joskus kokouksessa puheessa sanottiin, että todellisuudessa kaikki ihmiset uskovat Jumalaan, jotkut vain eivät sitä halua tunnustaa.

Hs.fi

edit: lisätty kolmas vaihtoehto, toivottavasti polli ei mee sekaisin... -Jaakob
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

En usko persoonalliseen jumalaan.
Let me go Master I hate you so
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Pitäs olla joku kolmas vaihtoehto. Uskon (ehkä) johonkin korkeampaan voimaan, mutta en (ehkä) jumalaan enkä varsinkaan Jehova-jumalaan.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

hijt kirjoitti:Pitäs olla joku kolmas vaihtoehto.
Niin minustakin. (Hs:n) Kysely saattaa olla tarkoituksella joko tai-henkinen, jolloin saadaan jaettua ihmiset helpommin kahten osaan.

Itse vastaan tällaisiin kysymyksiin aina 'en tiedä'. Tässä kohtaa tosin vastasin 'en usko'. Vaikka jumaluuksien olemassaolo minusta onkin kovin epätodennäköistä ja verrattavissa lähinnä satumaailmaan, en voi olla asiasta satavarma. En näe kuitenkaan järkeväksi jättää epätodennäköisen ja todistamattoman varaan mitään tässä (tod. näk.) ainossa elämässäni. Niinpä koen asian yhdentekeväksi oman elämäni kannalta.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Uskon olevani osa Siriuksen tähtisumussa asuvan avaruusolion biologiantunnilla tekemää harjoitusviljelmää. Tai sitten joitain ihan muuta. Raamattu-nimisen tarinakokoelman kuvailema murhanhimoinen jumaluus lähinnä puistattaa, enkä ole havainnut pienintäkään todistetta, joka puhuisi sellaisen olemassaolon puolesta.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kirsieveliina

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

Äänestin kyllä. Ehkäpä pääkaupunkiseudun paikallislehden otannassa jumalallinen ulottuvuus on helpompi unohtaa kuin kuusimetsän laidassa tähtiä katsellessa - ei silti että itsekään usein pääsisin urbaania pakoon...
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

jooopa joo

Viesti Kirjoittaja sorbet »

tää on paha...joku kolmas vaihtoehto ois tässä kyselyssä jees...olen kyllä pohtinut viime aikona paljon sitä aihetta, että mihin sitä oikein uskoisi...ja pohdiskelun tuloksena olenkin päättänt, että uskon itseeni siis uskoa siihen, että minä tiedän mikä minulle on parasta, uskaltaa ottaa vastuu vihdoin omiin käsiin. Uskoa siihen, että minä voin,osaan,onnistun!!!! Ehkä joskus olen vanha ja viisaampi ja uskon johonkin "korkeampaan voimaan" mutta tällä hetkellä tuo vaihtoehto ei mahdu kaaliini.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kolmatta vaihtoehtoa en tahallanikaan laittanut, koska mielestäni kyselyihin on liian helppo vastata "en tiedä". Tässä joutuu hieman pohtimaankin. :)

edit: Jaakop kävi näköjään pilaamassa idean *kirous* Noh, olkoon nyt siellä kun yleisö ei kerta osaa päättää!
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Vastattua tuli. (ja olikin jotenkin tuttu)

Olikohan tämä ensimmäinen:
uskotko (vielä) Jumalaan

Olisiko kolmas sitten "Uskoitko Jumalaan" ?

Mikähän olisi neljäs ?

Näin kaistaa,tietokantaa ja muuta asiaan kuulumatonta heitellen vekkuli silmäkulmassa :wink:

Mutta sopii näitä tänne. Aiemmastakin jo pitkä aika.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Kuten jo yhdelle aikaisemmalle kyselijälle vastasin, niin tarkoitus oli hakea selkeää kahtiajakoa kun edellisessä vaihtoehtoja oli monia. ;)
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

En usko Jumalan olemassaoloon.

Toisaalta en usko Jumalan olemassaolemattomuuteenkaan.

En pidä uskomisesta, mieluummin tiedän, ja tapauksesta "Jumala" on niin vaikeaa saada puolueetonta ja oikeaksitodistettua tietoa (puolesta tai vastaan), etten voi tietää enkä täten uskokaan. :)
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

:oops:
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
mana
Viestit: 160
Liittynyt: 07.10.2007 14:19
Paikkakunta: Helsinki

emminätiä

Viesti Kirjoittaja mana »

En tiedä oikeestaan ollenkaan että mihinkä sitä nyt uskois. Ei ees kiinnosta ajatella tollasia asioita enää. Varmaan tullu vähä yliannostusta noista jutuista.
ex-jehu
Viestit: 114
Liittynyt: 09.10.2007 00:14
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja ex-jehu »

Luulen, että tohon vaikuttaa vahvasti se, että kyseinen äänestys on nettiäänestys. Enemmän nuoria jne. Itse en usko jumalaan.
"Jehovan todistajat liikkuvat aina pareittain ... Ainut poikkeus näihin on seurustelutilanne, jossa Jehovan todistajia on aina vähintään kolme."
wolframium
Viestit: 1070
Liittynyt: 05.06.2007 17:22

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Lehtiveli kirjoitti:Kolmatta vaihtoehtoa en tahallanikaan laittanut, koska mielestäni kyselyihin on liian helppo vastata "en tiedä". Tässä joutuu hieman pohtimaankin. :)
Hyvä pointti.

Äänestin "ei", koska oletan, että tämäntyyppisissä kyselyissä viitataan usein "kotoiseen" kristinuskon jumalaan, tai mahdollisesti muihin maapallon suurten uskontojen jumaliin.

En siis oikein osaa uskoa maapallon ulkopuoliseen "suuren voiman" älyyn, mutta pienempää, "rajoitetulla tontilla toimivaa" ulkoavaruudellista älyä pidän jopa varsin todennäköisenä.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Vastaa Viestiin