Ympäristönsuojelu uskontona (linkki)

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

hijt kirjoitti:Tuo on totta, että lähiruoka on se kaikkein ympäristöystävällisin vaihtoehto. Se tosin tarkoittaisi sitä, että jokaisen tulisi ostas vain niitä tuotteita, jotka lähistöllä kasvavat. Pohjois- ja Keski-Euroopassa se merkitsisi aika niukkaa hedelmä- ja kasvisvalikoimaa talvisin.
Joku ravitsemusterapeutti tms (olisko ollut Vogel?) kirjoitti jossain, että ihmiselle olisi parasta ravintoa se, mikä luonnostaan kasvaa hänen synnyinseudullaan. Teoria oli saanut alkunsa, kun hän oli tutkinut sokerin vaikutuksia terveyteen, ja sitä, miksi jotkut E-Amerikan intiaanit eivät saaneet haittavaikutuksia, vaikka söivät paljon sokeria (->siksi koska sokeriruoko kasvaa alueella villinä ja kuuluu näin ollen luonnolliseen ravintovalikoimaan heille; sokeri on myös täysin käsittelemätöntä). Suomalaisten siis tulisi syödä Suomesta löytyvää ruokaa; riistaa, kalaa, sieniä, marjoja jne. Suositus taisi olla jopa niin jyrkkä, että vain sellaisia aineita, jotka luonnostaan (kotoperäisenä) kasvavat alueella, siis esim. vehnä olisi kielletty, vaikka sitä Suomessa pystyykin viljelemään. (Sorry, ei ole lähdettä, lisään jos löydän.) Kuulostaa aika loogiselta, mutta hankalaa olisi nyky-yhteiskunnassa lähteä toteuttamaan moista dieettiä.

Edit: Lähteenä Alfred Vogel: Luonto, paras lääkitsijä, 1952
Viimeksi muokannut Aamu, 26.11.2007 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Ellabella kirjoitti:Otsikko sopii sivuYmpäristönsuojelusta puhuttaessa jakaa keskustelu mielestäni ihmiset karkeasti kahteen leiriin
1) vähättelijät
2) tarkkailijat
Näiden kahden välimaastossa majailevat epäilijät,välinpitämättömät ja tietämättömät.
Olisiko yhtenä ryhmänä fanaatikot (toimijat?) ? Siis ympäristösuojelun puolesta.

Aina joskus lumpsahtaa otsikoihin fanaatikkoja, jotka:

- itsemurhaiskut moottoriveneellä tankkerin eteen
- itsemurhaiskut ketjuttamalla itsensä metsäkoneen pyöriin
- itsemurhaiskut valaanpyynnin keskellä
- murtautumiset tai murtautumis/sisäänyritykset ydinvoimaloihin
- ihmismuurit...
- jne...
- esim. peitenimellä "suora toiminta" "viimeinen vaihtoehto" "väkivallaton suora toiminta"...
(pilke silmäkulmassa nuo ylläolevat)

Eikä kyseessä myöskään aina ole yhden tai yksittäisten ihmisten omat fanaattiset toiminnat. Toiminta on luulisin useinmiten myös järjestöorganisaatiojohtoista.

Arvostan ympäristönsuojelu sekä luonnonsuojelujärjestöjen valistavaa ja informatiivista toimintaa sekä neuvottelutoimintaa. Rauhalliset mielenosoituksetkin hyväksyn täysin. Mutta en hyväksy tätä niin sanottua fanaattista rikollista toimintaa.

Jos on halua mennä esim. ihmismuuriin ja kieltäytyä poliisin poistumis tms. käskyistä. Sitten on varmaan halua ottaa pamppuakin niin että sattuu. Itse olen sitä mieltä että jos esim. ihmismuuritapauksissa ei poistu eikä tottele poliisia niin pamppua niin pitkään että lähtee itse tai sitten kannetaan paareilla. FI-Poliisi käsittelee liian suopeasti (kantaa kultatuolissa kun vihersieppo ei suostu kävelemään) näitä ryhmittelyn fanaattisia henkilöitä. :? :evil: <- Ja olen todella tätä mieltä.

Ja se on tietysti oma asia jos haluaa media-mukamas-itsemurhamielessä ajaa tankkerin alle. Siitä vaan jos siltä tuntuu vaikka tuskin kovin moni sitä todella tekisi. Mutta voihan tuon pelleilyn aikana käydä joskus niin että teknisen vian takia tankkeri vaan ei pysädy ja oma tekninen vika omassa veneessä estää liikkumisen. Tällöinkin järjestö ottaa itselleen martyyripäänahan. Näissäkin tapauksissa odottaisin viranomaisilta pakkotoimintaa jolla veneet keinolla tai toisella toimitetaan pois. Ja turvallisuus kaikinpuolin turvataan.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Aamu kirjoitti: Joku ravitsemusterapeutti tms (olisko ollut Vogel?) kirjoitti jossain, että ihmiselle olisi parasta ravintoa se, mikä luonnostaan kasvaa hänen synnyinseudullaan.
Minä uskon että tuo todellakin pitää paikkansa. Eivätkös mm. inuitit olleet todella tervettä porukkaa ennen länsimaisen (roska)ruokakulttuurin rantautumista Grönlantiin, vaikka käyttivät ainoastaan eläinperäisiä tuotteita. Tämähän on kauhistus nykypäivänä, että joku nyt söisi vain ja ainoastaan eläinkunnan tuotteita. Mutta inuitit eivät olleet sydän- ja verisuonitaudeista kuulleetkaan vaikka elivät hylkeenliha- ja kaladieetillä. Muistelen jujun olleen siinä, että inuitit käyttivät eläimestä ihan kaiken, myös silmät syötiin, ja juuri silmissä oli jotain elintärkeää vitamiinia, joka korvasi kasvisten puuttumisen. Mullakaan ei oo valitettavasti lähdettä tähän.

Edit: täältä löytyi mielenkiintoinen lähde inuitiruokavalion terveellisyydestä. Ne saa siis hylkeenmaksasta ja -rasvasta C-vitamiiniakin.

No, koitan itse noudattaa tätä edes siten, etten osta mistään Indo-Kiinasta roudattuja omenoita. Valitettavasti vain olen eksoottisten hedelmien suuri ystävä.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Yleensä ydinvoiman vastustaminen on tunneratkaisu, kannattaminen järjen. Vastustajilta kun ei yleensä kovin paljon tule syitä, miksi vastustetaan. Kannattajilla sen sijaan tietämystä on hyvinkin paljon rutkasti enemmän.
ai yleensä ? mun mielestä taas ydinvoiman vastustaminen on järkiratkaisu. Tietty jokaisessa sähköntuotanto muodos on omat haittansa, ydinvoimassa ydinjäte yms riskit, riskejä vaan vähätellään.


Polkupyörähän on toki ihanneratkaisu jos vaikka on ostamassa viikon ruokia ja ehkä uusia huonekaluja
Joku tutkija oli kuitenkin väittänyt toisin, muutaman kilometrin kävely saastuttaa suhteessa enemmän kuin sama matka autolla. Käveleminen kuluttaa energiaa, johon tarvitset ruokaa. Ruuantuotanto(lähinnä liharuoka) prosessi saastuttaa paljon enemmän kuin ajelu autolla.

eli osta viikon ruuat kerralla autolla kuin muutaman kerran viikossa kävellen ;)
" Lupaan lukea raamatun ja raitistuu
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

hijt kirjoitti:
Aamu kirjoitti: Joku ravitsemusterapeutti tms (olisko ollut Vogel?) kirjoitti jossain, että ihmiselle olisi parasta ravintoa se, mikä luonnostaan kasvaa hänen synnyinseudullaan.
Minä uskon että tuo todellakin pitää paikkansa. Eivätkös mm. inuitit olleet todella tervettä porukkaa ennen länsimaisen (roska)ruokakulttuurin rantautumista Grönlantiin, vaikka käyttivät ainoastaan eläinperäisiä tuotteita. Tämähän on kauhistus nykypäivänä, että joku nyt söisi vain ja ainoastaan eläinkunnan tuotteita. Mutta inuitit eivät olleet sydän- ja verisuonitaudeista kuulleetkaan vaikka elivät hylkeenliha- ja kaladieetillä. Muistelen jujun olleen siinä, että inuitit käyttivät eläimestä ihan kaiken, myös silmät syötiin, ja juuri silmissä oli jotain elintärkeää vitamiinia, joka korvasi kasvisten puuttumisen. Mullakaan ei oo valitettavasti lähdettä tähän.

Edit: täältä löytyi mielenkiintoinen lähde inuitiruokavalion terveellisyydestä. Ne saa siis hylkeenmaksasta ja -rasvasta C-vitamiiniakin.

No, koitan itse noudattaa tätä edes siten, etten osta mistään Indo-Kiinasta roudattuja omenoita. Valitettavasti vain olen eksoottisten hedelmien suuri ystävä.
Kyllähän sitä suomessakin on miehiä jotka syö hyvin yksipuolista ravintoa, eivätkä syö vitamiinilisiäkään ja elossa ovat. Kasvissyöjätkin pärjää ilman lihaa vallan mainiosti, ilman b12 lisiäkin useita vuosia (b12 vitamiini varastoituu elimistöön).

Kyllä kala on erittäin terveellistä ja sitä kannattaa syödä jos vaan maistuu ja omatunto sen sallii, varsinkin suomalaisten tulis syödä talvisin kalaa, siitä saa d vitamiinia joka on parempi vaihtoehto d-vitamiini lisille ja maidosta sitä ei välttämättä saa aina tarpeeksi.

jos kalasta pitää sanoa jotain negatiivista, niin se haju on paha, ei edes paistettu kala tuoksu kovin hyvältä.
" Lupaan lukea raamatun ja raitistuu
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Wonderman kirjoitti: Kyllähän sitä suomessakin on miehiä jotka syö hyvin yksipuolista ravintoa, eivätkä syö vitamiinilisiäkään ja elossa ovat.
Niin no, ovat vielä elossa, terveydentilastakin voidaan varmaan keskustella. Ei tota suomalaisten makkaransyöntiä voi mitenkään verrata terveelliseen, vaikkakin ällöttävään inuitiruokavalioon. Inuiteja tuo ruokavalio suojaa nimittäin erittäin tehokkaasti sydän- ja verisuonisairauksilta sekä syövältä. Samaa ei voi sanoa länsimaisista tehotuotetuista ja huippuunsa jalostetuista lihatuotteista. Täällähän just noi em. taudit on ne ykköstappajat.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

hijt kirjoitti:Ei tota suomalaisten makkaransyöntiä voi mitenkään verrata terveelliseen, vaikkakin ällöttävään inuitiruokavalioon. Inuiteja tuo ruokavalio suojaa nimittäin erittäin tehokkaasti sydän- ja verisuonisairauksilta sekä syövältä. Samaa ei voi sanoa länsimaisista tehotuotetuista ja huippuunsa jalostetuista lihatuotteista. Täällähän just noi em. taudit on ne ykköstappajat.
Mites se saksalaisten makkara-olut ruokavalio? Mitenköhän terveellisiä sikäläiset ruokatottumukset on suomalaisiin verrattuna ja miten se näkyy kansanterveydessä?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Jakke kirjoitti: Mites se saksalaisten makkara-olut ruokavalio? Mitenköhän terveellisiä sikäläiset ruokatottumukset on suomalaisiin verrattuna ja miten se näkyy kansanterveydessä?
No kun kerran kysyt niin musta saksalainen keittiö on ihan järkyttävä. Suomalaisia perinneruokia saattaa usein ihan hyvin syödä, mut nää paikalliset aiheuttaa useimmiten huonon olon. Sauerkraut menee vielä (ja on tieten ihan terveellistäkin), mutta eisbeinit, bratwurstit, rinderrouladet ja kasslerit on lähinnä kuvottavia, puhumattakaan jostain saumagenista. Ja sit nää vetää ranskalaisetkin majoneesilla, yööök. :shock:

Ai juu ja se terveellisyys, eikös Saksa oo heti Britannian jälkeen kakkosena lihavuustilastoissa (eurooppalaisista puheenollen)? Semmonenki on pistäny silmään kuolinilmoituksia silmäillessä, että niistä löytyy ihan hirveästi 40-50-luvulla syntyneitä.

Minä ite rakastan kalaa yli kaiken ja oon muutenki enempi tohon välimerelliseen keittiöön kallellaan.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

hijt kirjoitti:
Jakke kirjoitti: Mites se saksalaisten makkara-olut ruokavalio? Mitenköhän terveellisiä sikäläiset ruokatottumukset on suomalaisiin verrattuna ja miten se näkyy kansanterveydessä?
No kun kerran kysyt niin musta saksalainen keittiö on ihan järkyttävä. Suomalaisia perinneruokia saattaa usein ihan hyvin syödä, mut nää paikalliset aiheuttaa useimmiten huonon olon. Sauerkraut menee vielä (ja on tieten ihan terveellistäkin), mutta eisbeinit, bratwurstit, rinderrouladet ja kasslerit on lähinnä kuvottavia, puhumattakaan jostain saumagenista. Ja sit nää vetää ranskalaisetkin majoneesilla, yööök. :shock:
.
Oltiin kerran saksanläpimatkalla ja pysähdyttiin syömään. äitini yritti olemattomalla saksakielen taidoillaan tilata kasvisruokaa mutta sai eteensä pihvin... Sitten yritti uudestaan että "ei mitään lihaa, vaan kasviksia". Sai tilalle makkaralautasen... :lol:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Kaarmis kirjoitti: Oltiin kerran saksanläpimatkalla ja pysähdyttiin syömään. äitini yritti olemattomalla saksakielen taidoillaan tilata kasvisruokaa mutta sai eteensä pihvin... Sitten yritti uudestaan että "ei mitään lihaa, vaan kasviksia". Sai tilalle makkaralautasen... :lol:
:lol: Noin voi tietysti käydä. Ois vaan kannattanu suosiolla tilata ne ranskikset majoneesilla... :lol:
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Bergerac kirjoitti: Jos on halua mennä esim. ihmismuuriin ja kieltäytyä poliisin poistumis tms. käskyistä. Sitten on varmaan halua ottaa pamppuakin niin että sattuu. Itse olen sitä mieltä että jos esim. ihmismuuritapauksissa ei poistu eikä tottele poliisia niin pamppua niin pitkään että lähtee itse tai sitten kannetaan paareilla. FI-Poliisi käsittelee liian suopeasti
Olen itse ollut noissa tilaisuuksissa. Poliisi ei ole antanut minkäänlaista poistumiskäskyä, vaan on vasta jälkikäteen "keksinyt" niin tehneensä.
Asia on helppo todeta mielenosoituksista otetuissa valokuvissa tai filminpätkissä. Näkyykö poliisilla kovaäänistä, kuuluuko missään videotallenteessa poliisin poistumiskäskyä.
3nity
Viestit: 31
Liittynyt: 13.10.2007 18:40

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Ellabella kirjoitti:Valitettavasti käyttämäsi argumentointi ei johda muuhun kuin,että molemmilla on kannattajansa... oli asia mikä hyvänsä ja varsinainen asia jää helinän tasolle.
Siitä puheen ollen: voitkin kirjoittaa joitain perusteluja kannallesi, mikäli todella tahdot yleishelinää laajempaa keskustelua. Se tosin ansaitsisi kyllä oman ketjunsa, siinä olet oikeassa.
Tai siirrytään niille foorumeille ,joissa todellista asiantuntemusta on.
Sellaisiakin löytyy kyllä, suomeksikin vaikka rajallisesti. Näillä palstoilla ainakin kumpikin osapuoli perustelee kantojaan hyvin - ja toisinaan sanan säilää säästämättäkin ;) Ja ainakin olisi yksi foorumi missä ei tätä väittelyaihetta olisi, sekin olisi rikkaus.

Toinen vaihtoehto toki on tutustua asiaan muuten kuin keskustelupalstoilla, mikäli turhaa jauhamista asian seasta ei jaksa suodattaa. Mutta näistä keskustelupalstoista Tiede-lehden palsta nyt tulisi näistä nettifoorumeista ekana mieleen, sfnetin ympäristökeskustelupalsta sitten kanssa.
Ja mitä älyyn tulee niin se se vasta monimutkainen kokonaisuus on. Jokaisella ns. ajattelevalla oliolla on tavallisesti mainitun terveen järjen ohella tunneäly. Jopa munakotelon omistavilla putkiaivoilla. Monitahoiset tippaleipäaivot kuuluvat tutkimusten mukaan vastapoolille.
Niin on. Älykkyydellä ja esimerkiksi ydinvoiman periaatteiden tuntemisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Myöskin tunneäly on vähemmän hyödyllinen ehkä tässä asiassa? Tunneälykään ei ole mutu-suunnittelua, väittäisin että ydinvoiman kannattajilla tunneälykin on samalla lailla paikallaan kuin muillakin. Vain eri perusteet valinnoilleen. Älykkyys ja teknisyyden tieto on oikeasti kaksi eri asiaa.
3nity
Viestit: 31
Liittynyt: 13.10.2007 18:40

Viesti Kirjoittaja 3nity »

Wonderman kirjoitti:Eli osta viikon ruuat kerralla autolla kuin muutaman kerran viikossa kävellen
Tämä on muuten järkiratkaisu myös rahankäytön kannalta. Mitä harvemmin on kaupassa, sitä harvemmin on heräteostoksia tai turhia ostoksia. Noin viikon safkat kerralla on todella hyvä ratkaisu.

Öö. Tänään taisi muuten olla "Älä osta mitään" -päivä. Itse en moisesta kyllä perusta mitenkään, mutta kun ruokaa on kaapissa niin oli pakko olla ostamatta. Järkevä kuluttaja on järkevä kuluttaja 365 päivää vuodessa. Vaikka vielähän sitä ehtis ostoksille hmmm :P
3nity
Viestit: 31
Liittynyt: 13.10.2007 18:40

Viesti Kirjoittaja 3nity »

hijt kirjoitti:Minä ite rakastan kalaa yli kaiken ja oon muutenki enempi tohon välimerelliseen keittiöön kallellaan.
Kala on erittäin hyvää, monessakin mielessä (maku + terveys) ja välimerenkin keittiössä on joitain hyvin terveellisiä ja suositeltavia ruoka-aineita (kuten oliiviöljy). Mä olen kanssa kalaihmisiä, suosikkikeittiöni on japanilainen. Siinä on myös paljon hyvinkin terveellisiä juttuja.

Välimeren ja Japanin fuusiokeittiö mustikoilla höystettynä onkin kai niin terveellinen sitten että sitähän elää ikuisesti ilman jeppulaparatiisiakin :P
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

3nity kirjoitti: Kala on erittäin hyvää, monessakin mielessä (maku + terveys) ja välimerenkin keittiössä on joitain hyvin terveellisiä ja suositeltavia ruoka-aineita (kuten oliiviöljy). Mä olen kanssa kalaihmisiä, suosikkikeittiöni on japanilainen. Siinä on myös paljon hyvinkin terveellisiä juttuja.

Välimeren ja Japanin fuusiokeittiö mustikoilla höystettynä onkin kai niin terveellinen sitten että sitähän elää ikuisesti ilman jeppulaparatiisiakin :P
Ou jee, olen myös sushin intohimoinen ystävä. Näin tuolla jossain sivukadulla sushibaarin, jossa oli 9€ all you can eat, täytyy käydä kokeileen. Joskus tosin mietityttää et kuin laadukasta se on, raa'an kalan kun soisi olevan mitä puhtainta ja tuoreinta. Täytys vissiin opetella itse käärimään niitä palleroita.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Vastaa Viestiin