Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Pahalta tuntuu. Tämänkin takana ollee ihmisen toimet ilmaston lämpemisen muodossa?

60 000 antilooppia kuoli 4 päivässä – Eikä kukaan tiedä, miksi

(No, nämä eläinten kohtalot tuskin kiinnostavat suuria joukkoja, enemmän on huolta pääsevätkö palkolaiset paremmille tuotoille Saksaan tai Ruotsiin)
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Verilettu kirjoitti:Tämänkin takana ollee ihmisen toimet ilmaston lämpemisen muodossa?
Laittaisin useamman kysymysmerkin sanan "ihmisen" perään.
Aivan liian moni luonnossa tapahtuva asia laitetaan automaattisesti ihmisperäisen ilmastonmuutoksen piikkiin, se on niin helppoa, kun tietokonelaskelmat niin sanovat.
Hmm..onhan tapahtunut useampia joukkotuhoja ennenkin, vieläpä maailmanlaajuisia. Ihmisistä tuolloin ei ollut hajuakaan.
Tapaan nykyään katsoa mitalin toiselle puolelle väitteitä. Esimerkiksi:

Useat kuulivat uutisissa Obaman ilmastopuhetta, kuinka mm. Alaskassa Glacier Bayn kansallipuiston EXIT-jäätikkö sulaa. Tottahan se on, mutta ei mitään uutta.
Oheisessa kuvassa toivottavasti näkyy jäätikön sijainti 1815, jäätikköhän oli muodostunut Pienen jääkauden aikana. Kun ilmasto alkoi kylmän vaiheen jälkeen luonnollisista syistä lämmetä, alkoivat jäätiköt vetäytyä. Joskus ne taas palaavat. ( ennustan, että 100 vuoden päästä :D )

Voinhan tietysti olla yksinkertainen, koska vertaan ilmaston vaihtelevuutta jääkausiin. Onhan jääkausiakin ollut muistaakseni ainakin 5 kappaletta, ihan luomuna.

http://livetorv.com/uploads/3/5/3/8/353 ... 1_orig.jpg
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Älä nyt tule viisastelemaan siihen vaan anna mun olla rauhassa ihmisille vihainen ;) Ja kyllä monen lajin sukupuutto nyt vaan on tämän älykkäimmän nisäkkään vika. Toivottavasti tulee uusi jääkausi nopeasti ja pistäisi lajien järjestyksen uusjakoon.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tony »

Tämän mukaan ei tarvitse katsella juuri muuta kuin peiliin.

http://www.bloomberg.com/graphics/2015- ... the-world/
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Verilettu kirjoitti: Toivottavasti tulee uusi jääkausi nopeasti
Se tulee ihan varmasti PIAN.
Pariisin ilmastokokous sitä ennen ja herrat saa taas matkustella suihkukoneilla. :shock:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lothar II kirjoitti:Hmm..onhan tapahtunut useampia joukkotuhoja ennenkin, vieläpä maailmanlaajuisia. Ihmisistä tuolloin ei ollut hajuakaan.
Aikoinaan Luontoillassa nyt jo edesmennyt Kauri Mikkola kertoi perskärpästen kadonneen samaa tahtia hevosten kanssa, se on ihmisten syy kun eivät enää tarjoa elinmahdollisuutta perskärpäselle. Liekö ihmisen toimenpiteet ovat hävittäneet horkkasääskenkin Suomesta kun (muistaakseni) saman tiedemiehen mukaan viimeinen Suomessa saatu malariatartunta on 1950-nurkalta. Nyt meidän kaikkien halukkaiden suomalaisten on hankittava malariatartuntamme ulkomailta. Maailmanlaajuisesti polioviruskin on ollut pitkään uhanalainen, mutta hiljan oli jotain uutista kannan elpymisestä sen ansiosta, etteivät ihmiset rokotuta lapsiaan samaan tahtiin kuin aiemmin.

Asioita voi tirkistellä monella eri motiivilla.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lothar II kirjoitti:
Verilettu kirjoitti:Tämänkin takana ollee ihmisen toimet ilmaston lämpemisen muodossa?
Laittaisin useamman kysymysmerkin sanan "ihmisen" perään.
Aivan liian moni luonnossa tapahtuva asia laitetaan automaattisesti ihmisperäisen ilmastonmuutoksen piikkiin, se on niin helppoa, kun tietokonelaskelmat niin sanovat.
Ilmastonmuutoksen kiistäjät vetoavat mm. siihen, että lämpötila on vaihdellut aiemminkin. Itse ajattelin kuitenkin luottaa siihen, että ilmastoa työkseen tutkivat ihmiset osaavat tuon asian ja paljon muutakin ottaa huomioon, ja jos he siitä huolimatta katsovat, että ilmaston lämpeneminen on ihmisen aikaansaamaa, niin sitten se varmaankin on. Olisi tietysti kiva, jos itse tuntisi asian niin hyvin, että voisi oikeasti ottaa kantaa eikä tarvitsisi nojautua kehenkään, mutta monesti elämässä joutuu.

Vartiotorni ei tietääkseni ole kiistänyt ilmastonmuutosta ja miksi suotta, sillä onhan siinä kelpo "lopun ajan" merkki vaikkei Jeesus sitä huomannutkaan mainita. Ilmastonmuutoksen kiistäjien logiikassa on kuitenkin mielestäni jotain "vartiotornimaista". Tehdään pitkälle meneviä johtopäätöksiä monimutkaisessa asiassa perustuen yksinkertaistuksiin, jotka äkkipäätä tuntuvat järkeviltä, mutta eivät välttämättä kestä lähempää tarkastelua.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Verilettu kirjoitti:Ja kyllä monen lajin sukupuutto nyt vaan on tämän älykkäimmän nisäkkään vika.
Sen uskon ja tiedän. Olen myös erittäin pahoillani ihmisten raakuudesta eläimiä kohtaan.
Kerran luin palan matkaa erästä kirjaa, jossa kerrottiin tarkemmin "eläinteollisuudesta" (en muista kirjan nimeä).
Aattelin, jos lukisin kirjan kokonaan, minusta tulisi varmaan kasvissyöjä.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Joo, tuon liha-asian kanssa on kyllä huono omatunto jatkuvasti. Itse haluaisin lopettaa lihan syömisen, mutta kun olen patalaiska, on sairauksia (vie voimat opetella uusiksi ruokatottumuksia, seli seli) niin jää tekemättä. :( Mikä luuseri olenkaan :(

En katso dokkareita joissa näytetään ns. "tuotantoeläimiä" :( Enkä muutoinkaan mitään missä eläimiä kohdellaan huonosti. Eläimet ovat minun heikko kohta.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Tony kirjoitti:Tämän mukaan ei tarvitse katsella juuri muuta kuin peiliin.
lähetin jo kerran, onkohan näppiksessä vikaa vai näppäilijässä?

Kauniita käppyröitä, minulla ei vain ole pätevyyttä katsoa sinne peilintaakse.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Polyester kirjoitti:Olisi tietysti kiva, jos itse tuntisi asian niin hyvin, että voisi oikeasti ottaa kantaa eikä tarvitsisi nojautua kehenkään, mutta monesti elämässä joutuu.
Minä muodostan kantani tällä kertaa vähemmistön mukaan. Onhan niin, että tieteellisissä asioissa ei menetellä samoin kuin poliittisissa. Enemmistö ei ole aina oikeassa, toki useimmiten. Vertailun vuoksi A Wegener / laattatektoniikka. Yksin oli, silti oikeassa.
Polyester kirjoitti:Vartiotorni ei tietääkseni ole kiistänyt ilmastonmuutosta ja miksi suotta, sillä onhan siinä kelpo "lopun ajan" merkki vaikkei Jeesus sitä huomannutkaan mainita.
Niinpä, Jeesuksen tilalla on nykyään sankka joukko toimittajia, jotka ovat joskus paavillisempia, kuin ICCP itse.
Polyester kirjoitti: Ilmastonmuutoksen kiistäjien logiikassa on kuitenkin mielestäni jotain "vartiotornimaista". Tehdään pitkälle meneviä johtopäätöksiä monimutkaisessa asiassa perustuen yksinkertaistuksiin, jotka äkkipäätä tuntuvat järkeviltä, mutta eivät välttämättä kestä lähempää tarkastelua.
Voidaan ajatella toisinkinpäin asia. Ylläri oli VT-pamautus, toivottavasti silti vaan pehmeä kantisella. :)
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Lothar II kirjoitti:Ylläri oli VT-pamautus, toivottavasti silti vaan pehmeä kantisella. :)
Toki :) . Minäkin voisin joskus vähän hillitä terävää kieltäni. Ilmastoskeptikot vain ovat hieman punainen vaate minulle siksi, että ilmastonmuutos on potentiaalisesti niin suuri uhka, että sille kaiken varalta kannattaisi tehdä kaikki tarpeellinen, vaikka täyttä varmuutta ja yksimielisyyttä ei olisikaan.

Huonolla tuurilla käy niin, että aika kuluu ilmastonmuutoksen todellisuudesta kiistelyyn ja asiasta saadaan yksimielisyys vasta sitten, kun sille ei enää voi tehdä mitään. Tällaisissa asioissa kannattaisi miettiä myös väärässä olemisen hintaa. Jos ilmastonmuutos osoittautuu vääräksi hälytykseksi ja ollaan "turhaan" vähennetty kasvihuonepäästöjä, se tuskin on hirveän suuri vahinko. Sen sijaan jos ilmastonmuutokseen ei uskota, mutta se onkin totta ja menetetään ainoa tilaisuus tehdä asialle jotain, seuraukset voivat olla katastrofaaliset. Tässä kannattaisi mielestäni pelata varman päälle.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Hienosti sanottu. 100% samaa mieltä!
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Kyllä mun mielestä malarialla ja poliolla on samanlaiset oikeudet pärjätä kisassa maailmanvalloituksesta kuin ihmiselläkin. Miksi ihminen käpälöi Luojan asettamaa maailmantilaa vastaan rokotuksilla ynnä muulla turhalla? Suututtaa...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kaarmis kirjoitti:Miksi ihminen käpälöi Luojan asettamaa maailmantilaa vastaan rokotuksilla ynnä muulla turhalla? Suututtaa...
Ei luojalle kannata suuttua, luoja delegoi osan hommaa Saatanalle (á la WTBTS):
Evidently the subjugation of the 750,000 varieties of insects is going to be a big job; but the One that will supervise the work is fully equal to the task. Probably the Lord made some of the useful insects. No doubt the devil made some of the others. The Lord is the better architect, and victory is sure... ( C. J. Woodworth, "Forms of Insect Life," The Golden Age, Dec. 19, 1923, p.168.)
Viimeksi muokannut Markku Meilo, 07.09.2015 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin