"Onnittele ylioppilaita" - tuntuuko keltään muusta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Jesus

Viesti Kirjoittaja Jesus »

AchanBeroean kirjoitti: Koen, että lukiolla on suuri merkitys ihmisen maailmankuvaan ja yleissivistykseen, jolla tarkoitan asioiden näkemistä laajemmin ja monipuolisemmin.

Käykää ihmeessä lukio, sillä lukioon on valikoituu se parempi puolisko kansasta, joka tulevaisuudessa valtaa työtehtävät, jotka eivät ole suorittavia. He ovat tulevaisuudessa vauraampia, terveempiä ja onnellisempia ja heillä menee kaikin puolin paremmin kuin joukolla, joka kiireesti ryntää peruskoulusta työelämään.
Aamen.

Se tosiasia, että monelta entisenä Jehovan todistajana on jäänyt lukio käymättä, ei millään tavalla vähennä lukion painoarvoa.
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

ex-jehu kirjoitti:Itse kävin lukion, ----Jos jotain nyt suunnattomasti harmittaa, ettei mennyt lukioon niin kannattaa suorittaa se iltalinjalla. Ei varmastikaan ole paha nakki (itse opiskelen amk:ssa iltalinjalla ja olen n.40h+ viikossa töissä). Ei se lukio autuaaksi tee, mutta hyvän yleissivistyksen sieltä saa varmasti.
Itse olin lukiossa yhden vuoden, tuloksena (mitään tekemättä) kaikki numerot kympistä neloseen. Ruotsi 4, ranska 5, englanti 6, pari kymppiä ja ysiä, lukuaineista. Totesin että kielten taitojen saamisessa kesän aikana paremmaksi olis ollu toivoton tehtävä, innostus lukioon hiipui. Kävin tosin ruotsin suoritettujen ehtojen jälkeen yhden päivän 2. luokalla. Parin viikon päästä rehtori soitti että jatkanko vai en, päätin lopettaa.

Englannilla tulen nykyään mainiosti toimeen, ruotsia ja ranskaa en ole tarvinnut kertaakaan. Iltalukiota olen joskus hetken harkinnut, muttei sen suorittamisesta olis ollu tähän päivään mennessä sanottavasti hyötyä. Yleissivistystä on kasaantunut muutenkin riittävästi.

Oma nuorempi poikani on tosin nyt lukiossa, mutta se onkin saanut tähän mennessä vain kaseja, ysejä ja enimmäkseen kymppejä. Ehkä se onkin pojalle oikea paikka? :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kielitaidon takia ei lukiota ainakaan tarvitse käydä. Itse puhun sujuvaa enkkua ihan peruskoulu (arvosana 10) ja amis -pohjalta.

Väitän, että jos hallitsee suomalaisen peruskoulu-englannin, niin osaa kieliä tosi paljon paremmin kuin mitä useimmat esim. japanilaiset, saksalaiset tai italialaiset yliopistotason koulutuksen saaneet.

Nimimerkillä "kokemusta on".

Silti ja kaikesta huolimatta. En mollaa ollenkaan jos joku on lukionsa käynyt. Toivottavasti siitä on ollut hyötyä. Monellahan se menee niin, että lukion aikana vasta keksitään miksi halutaan isona tulla. Mulla vähä eri juttu kun tiesin alani jo viisivuotiaana.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Jesus

Viesti Kirjoittaja Jesus »

Jakke kirjoitti: Väitän, että jos hallitsee suomalaisen peruskoulu-englannin, niin osaa kieliä tosi paljon paremmin kuin mitä useimmat esim. japanilaiset, saksalaiset tai italialaiset yliopistotason koulutuksen saaneet.
:D Todella älytön ja naurettava väite. Likimain suoraan kuin korkeakoulutuskielteisestä Vartiotorni-lehdestä..
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jesus kirjoitti:
Jakke kirjoitti: Väitän, että jos hallitsee suomalaisen peruskoulu-englannin, niin osaa kieliä tosi paljon paremmin kuin mitä useimmat esim. japanilaiset, saksalaiset tai italialaiset yliopistotason koulutuksen saaneet.
:D Todella älytön ja naurettava väite. Likimain suoraan kuin korkeakoulutuskielteisestä Vartiotorni-lehdestä..
Okei. No ehkä mun empiiristen tutkimusteni otanta on sitten vaan liian pieni.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Esivalvoja kirjoitti:Jaa, sinua ärsyttää eriarvoistamaninen, mutta pidät yliopistosta valmistunutta paperinpyörittäjänä ja sanot valmistuneesi joltain harvinaiselta AMK-linjalta, jota ei opeteta yliopistossa. On se niin hienoo ja elitististä.
Joo, pidän akateemikkoja paperinpyörittäjinä, mutta ei se minusta mikään huono asia ole, tokihan sellaisia tarvitaan. Jos luit aiemman kirjoitukseni huolellisesti, niin ihmettelin siinä, että miksi hienoja ja elitistisiäkään tutkintoja ei arvosteta, elleivät ne ole peräisin yliopistosta. Oma tapaukseni siis vain esimerkkinä tästä. Pointtini oli se, että myös muut tutkinnot ovat ihan yhtä hienoja. Vaikka ei olisi saanut mitään koulutusta, vaan oppinut ammattinsa työtä tekemällä, niin siitä pitäisi pystyä olemaan ylpeä ilman muun yhteiskunnan dissailua.
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

AchanBeroean kirjoitti:
Pehmoluopio kirjoitti:Minä olen laudatur-ylioppilas, asia jolla ei ole kakankaan merkitystä oikeassa elämässä.

Yliopistossakin huomaa, että ne tieteelliseen ajatteluun kykenevät ja sitä harjoittavat ovat siellä matemaattis-luonnontieteellisellä puolella. Eivät humanistit mitään osaa eikä älyä, ne ovat korkeasti koulutettuja juntteja.
Minäkin olen laudatur-ylioppilas.
------
Käykää ihmeessä lukio, sillä lukioon on valikoituu se parempi puolisko kansasta, joka tulevaisuudessa valtaa työtehtävät, jotka eivät ole suorittavia. He ovat tulevaisuudessa vauraampia, terveempiä ja onnellisempia ja heillä menee kaikin puolin paremmin kuin joukolla, joka kiireesti ryntää peruskoulusta työelämään.
Eipäs tuijoteta liikaa tilastoihin...

Olen puolet työelämästäni tehnyt duuneja jotka eivät ole olleet "suorittavia". Nyt teen enimmäkseen käsilläni liksani. Se että olen sinullekin kohtuuhinnalla ollut tekemässä "suorittavia duuneja" ei tarkoita sitä, ettenkö olisi näistä suorittavista duuneista saanut välillä tuplaliksaa verrattuna valkokaulustyöläisiin.

Kaikki on niin suhteellista. Ala achan putkimieheksi, saat enemmän liksaa kuin nyt! :lol:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Kaarmis kirjoitti:Eipäs tuijoteta liikaa tilastoihin...

Olen puolet työelämästäni tehnyt duuneja jotka eivät ole olleet "suorittavia". Nyt teen enimmäkseen käsilläni liksani. Se että olen sinullekin kohtuuhinnalla ollut tekemässä "suorittavia duuneja" ei tarkoita sitä, ettenkö olisi näistä suorittavista duuneista saanut välillä tuplaliksaa verrattuna valkokaulustyöläisiin.

Kaikki on niin suhteellista. Ala achan putkimieheksi, saat enemmän liksaa kuin nyt!
Jos alkaisin putkimieheksi, seuraisin isäni, edesmenneen LVI-yrittäjän, uraa. Hän ei ollut käynyt lukioita, mutta oli oman alansa osaaja ja ajoittain mainiostikin menestyvä yrittäjä.

Opiskelematta voi tosiaan päästä hyville ansioille ja mielenkiintoisiin työtehtäviin, mutta se vaatii yksilöltä enemmän ja on kivisempi tie.

Selvemmin kartoitettu ja helpommin navigoitava väylä mielenkiintoisiin, monipuolisiin ja hyväpalkkaisiin työtehtäviin on lukion ja jatko-opiskelujen tie.

Katsokaa vaikka Hesarin sunnuntain työpaikkailmoituksia. Useimmissa ilmoituksissa edellytetään jotain tutkintoa edellytyksenä ko. työtehtävään.

Itse kävin lukion, mutta en mennyt yliopistotasoiseen opiskeluputkeen, vaan parin välivuoden jälkeen opistotasoiseen koulutukseen.

Korostan omista kokemuksistani viisastuneena yhdistelmää lukio ja pikaiset jatko-opinnot yliopistotasoisessa opinahjossa suositeltavana väylänä kaikille nuorille, joille nuo valinnat ovat edessä.

Jos omassa perheessä ei ole lukioita käyty ja taustana on koulutuskielteisen lahkon ahdas maailmankuva, niin yksilön on sitä päättäväisemmin ponnisteltava päämääriensä saavuttamiseksi. On torjuttava lahkolaisten vähättelyt ja koulutusvastustus, on pärjättävä ilman perheen tukea. On löydettävä sisäsyntyinen motivaatio mennä eteenpäin.

Olin aloittaessani opiskelut jo mennyt jehovantodistajalahkon kasteelle. En juuri saanut kannustusta opiskeluihini, erilaisia epäilyksiä ja ihmettelyjä kuulin kyllä. Suoranaista vastustusta tai painostusta opiskelujen lopettamiseksi en kohdannut.

Kuulin kyllä rehellisiltä jehovantodistajilta omaa elämää peilaavia huokauksia, joissa jo yli 50-vuotiaat jehovantodistajat muistelivat taakse jääneitä vuosikymmeniä, joina olivat lahkon takia hylänneet edessään olleita opiskelumahdollisuuksia. Nuo huokaukset olivat sellaisia, joita itse ei ikäännyttyään toivoisi joutuvan huokailemaan. Jokainen huokaa omat katumuksen huokauksensa.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Pehmoluopio kirjoitti:Hyvä niin, mutta akateemiset joutuvat tekemään usein keikkatöitä, pätkätöitä tai apuraha-orjuuteen. Apurahoista eli siis lähinnä almuista ei edes kerry eläkettä.

Monet suorittavan työn tekijät tienaavat rahaa paljon, monet ovat kaiken lisäksi siisteissä sisähommissa.

Työhön pääsemiseksi tarvitaan suhteita. Sellaisia suhteita tarjoaa eräs nimeltämainitsematon uskonto. Yhtä tyypillisesti, kun uskosta lähtee pois, niitä suhteita on jäljellä nolla.
Parasta on että puhun omasta työstäni. Menin lukion jälkeen, ilman mitään ammattitutkintoa töihin ja työskentelin mm. pizzaa paistamalla. Moisen homman saa ilman suhteita ja sillä pysyy kiinni leivän ja pizzan syrjässä, mutta ei sellaisella työllä voi kovin hyvää elintasoa saada, vaikka varman työn saisikin.

Muunlaisen tehtävän saaminen ilman opiskeluja ja tutkintoja on yhä vaikeampaa. Hyväpalkkaista työtä ilman erilaisia tutkintoja ei ole tarjolla paljon, ellei heittäydy yrittäjäksi.

Lahkon suhteiden avulla saatavat työtehtävät, mitä ne sitten saattavat ollakin, eivät ole millään tavalla verrattavissa vapaisiin työmarkkinoihin, joissa erilaisia tutkintoja suorittaneet voivat ilman minkään valtakunnan suhteita hakea työpaikkoja ja myös saavat niitä tutkintojensa tuomaan ammattitaitoon, ei suhteisiin, perustuen.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jakke kirjoitti:Kielitaidon takia ei lukiota ainakaan tarvitse käydä. Itse puhun sujuvaa enkkua ihan peruskoulu (arvosana 10) ja amis -pohjalta.

Väitän, että jos hallitsee suomalaisen peruskoulu-englannin, niin osaa kieliä tosi paljon paremmin kuin mitä useimmat esim. japanilaiset, saksalaiset tai italialaiset yliopistotason koulutuksen saaneet.

Nimimerkillä "kokemusta on".

Silti ja kaikesta huolimatta. En mollaa ollenkaan jos joku on lukionsa käynyt. Toivottavasti siitä on ollut hyötyä. Monellahan se menee niin, että lukion aikana vasta keksitään miksi halutaan isona tulla. Mulla vähä eri juttu kun tiesin alani jo viisivuotiaana.
Okei. No ehkä mun empiiristen tutkimusteni otanta on sitten vaan liian pieni.[/quote]

Ehkä tässä on syytä erottaa keskenään kaksi asiaa. Korkeakoulu antaa monilta aloilta laajempaa sanavarastoa sekä erikoissanastoa, mutta valitettavasti esim. suomalaiseen rallienglanti-tyyppiseen ääntämykseen se ei auta. ;) Kuunnelkaapa vaan vaikka korkeakoulutettujen poliitikkojen änkytystä.

Lisäksi on vielä vieraaseen kieleen muuten altistuminen, joka auttaa kummasti, vaikka ei olisi lukenut kieltä millään tasolla koulussa.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Jakke kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:
Etenkin herättää kysymyksen minkä takia väite oli mielestänne "järjetön" tai jopa "pöyristyttävä"? Enhän missään kohden edes väittänyt erottuvatko lukion käyneet muihin nähden haitakseen vai edukseen.

Koulutuksen valinta ylipäätään, varsinkin valinta akateemisen tai duunarin uran välillä, on hyvin persoonaan vaikuttava piirre.
Väite siitä, että ylioppilaan tunnistaa viiden minuutin keskustelulla on mielestäni pöyristyttävän typerä. Pätee korkeintaan nuorisoon. Siitä sanavalintani. Rakennusmies, joka on lukenut kymmeniä vuosia Hesarin joka aamu, ymmärtää maailmasta paljon enemmän kuin ylioppilashattu päässä patsasteleva kakara.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Lisäksi koulutusputkesta valmistuu tänä päivänä niin kapeasti suuntautuneita tyyppejä että yleissivistyksestä ei ole tietoakaan. Lukeminen kannattaa aina.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Jesus kirjoitti:
Jakke kirjoitti: Väitän, että jos hallitsee suomalaisen peruskoulu-englannin, niin osaa kieliä tosi paljon paremmin kuin mitä useimmat esim. japanilaiset, saksalaiset tai italialaiset yliopistotason koulutuksen saaneet.
:D Todella älytön ja naurettava väite. Likimain suoraan kuin korkeakoulutuskielteisestä Vartiotorni-lehdestä..
Eipäs ole. Kyllä täällä Saksassa monet puhuu tosi surkeata enkkua (jos suostuvat puhumaan ollenkaan), vaikka ois miten yliopisto-opinnot takana.

Sanoin jo edellä, että hyvän kielitaidon saamiseen ei tosiaan tartte lukiota. Kun on ite aktiivinen ja lukee paljon vieraskielistä kirjallisuutta ja ottaa suunnan ulkomaille opiskelemaan tai harjottelemaan, oppii kielet n. tsiljoona kertaa paremmin kuin suomi-lukion kielten tunneilla.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Käsittääkseni eräs näillekin sivuille kirjoitteleva taho saa osan tienestistään kääntöhommilla, vaikka korkeakouluja kieltenkääntämisestä ei ole käynyt. Se taitaa oma mielenkiinto asiaan kuin asiaan olla se paras oppimistekniikka.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Achan kyllä kärjistelee ja liioittelee jälleen. Entäpä jos ei ole mitään tarvetta käydä lukiota ja yliopistoja vaan tietää, mitä työtä haluaa tehdä (esim. artesaanit) ja nauttii siitä?
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

AchanBeroean kirjoitti: Käykää ihmeessä lukio, sillä lukioon on valikoituu se parempi puolisko kansasta, joka tulevaisuudessa valtaa työtehtävät, jotka eivät ole suorittavia. He ovat tulevaisuudessa vauraampia, terveempiä ja onnellisempia ja heillä menee kaikin puolin paremmin kuin joukolla, joka kiireesti ryntää peruskoulusta työelämään.
Mistä päin löytyy tämmöinen "joukko", joka "kiireesti ryntää peruskoulusta työelämään"? Niitä likaisimpiakin ja aliarvostetuimpiakin töitä on nykyään hankala löytää ilman alan koulutusta. Lukiosta voi ihan hyvin valmistua joku tyhjäpääkin joka pärjää pelkällä muistillaan, kun taas työelämässä ei ammattitaidoton pärjää mitenkään.
AchanBeroean kirjoitti: Olen lukion jälkeisen opiskeluni avulla päässyt valkokaulustyöläiseksi ja toimihenkilöksi siisteihin sisätöihin. Joka kuussa saan palkkapussissa osinkoja opiskeluun sijoittamastani ajasta.
Niin teen minäkin siistiä kansainvälistä sisätyötä pärjäten mainiosti kahdella vieraalla kielellä (saksaa ja englantia 50/50), saan ihan kunnollista palkkaa jolla elää tosi hyvin ja säästöönkiin jää - ja tää ihan ilman lukiota.
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Vastaa Viestiin