Vaihdoin nimimerkkini!

Rekisteröityneet käyttäjät voivat esitellä itsensä tai kertoa taustoistaan täällä.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Olette varmaan jo huomannut, että vaihdoin nimimerkkini.

Jotenkin tuntuu, että nimimerkin käyttö on kuitenkin näin keskustelupaltalla luonnikkaampaa.

Se, että nykyiset foorumilla olevat tietävät, että kuka on "Occamin partaveitsi", "haitanneko se mittään"

Näppituntumani on sellainen, että tämä keskustelupalsta tulevaisuudessa tulee olemaan hyvin suosittu.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Vaikea sanoa kun et mainitse että mistä vaihdoit :) No vakionaamat tunnistanevat :)
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Vaihdoin nimimerkkini!

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

No multakin meni ohi, mut kun kirjoitellaan ni eiköhän se haarukoidu... :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Olen puhdistellut "pöytääni" eli mieltäni jo muutaman kuukauden. Tähän mielenpuhdistamis operatioon on kuulunut mm. se, että en ole enää käynyt kokouksissa...en edes konventeissa. Seuraava etappi on vasta ensi keväänä, kun en todennäköisesti mene muistonviettoonkaan.
Täytyy sanoa, että tunnen määrätynlaista mielihyvää, kun mieli alkaa vapautua erillaisista uskomuksista ja jopa muotomenoista.
Nyt voi vapaasti mietiskellä ikäänkuin puhtaalta pöydältä elämän tarkoitusta.

Täytyy tunnustaa, että tässä "pöydänpuhdistamisoperatiossa" en ole pystynyt puhdistautumaan siitä ajatuksesta, etteikö kaikella olisi suunnittelijaa ja tekijää.

Itseasiassa olen jopa iloinen, että en ole heittänyt "lasta pesuveden mukana pois" .
Usko Suunnittelijaan ja Tekijään antaa minulle rauhallisen mielen.

Olisi hassua, että alkaisin suunnitellun kaikkeuden sijaan uskomaan, että olemmekin täällä suunnittelematta ja sattumanvaraisesti.

Myös raamatun kertomuksiin olen alkanut suhtautumaan varauksellisesti, koska on todellakin täysin mahdolista, että raamatun sanoma on vuosituhansien saatossa vajavoitunut ja muuttunut ainakin jonkin verran ja jos ja kun näin on, niin se ei ole silloin enää täysin luotettava.

Tässä menneen elokuun aikana olen lueskellut SINUHE EGYPTILÄISTÄ, ja jopa siitäkin olen oppinut jotain, ainakin sen, että uskonnot yleensä on hyviä keinoja ihmisten mielenhallintaan.
Jos uskontojen ylläpitäjät hoitavat tehtävänsä hyvin, niin he hyötyvät siitä.

Mielestäni en tarvitse mitään uskontoa tai lahkoa mieleni ohjaamiseksi...en myöskään evoluutiota.

Mielestäni voin rakennella omaa uskomustani elämän tarkoituksen löytämiseksi aivan uusiksi.

Jotta tämä olisi mahdollista, niin se todellakin edellyttää entisen pöydän puhdistamista aika tarkkaan.
Tällä hetkellä pöytäni on aika puhdas ja avoin.

Tein tämän aloituksen... ikäänkuin väliraporttina irrottautumisestani JT:jien järjestöstä, jossa olen roikkunut tavalla tai toisella lapsesta lähtien, noin 70 vuotta.

Myönnän, että "Veljesseuran " (vaikka nimi onkin hassu) kirjoittelemispalsta on aukaissut silmiäni hyvin paljon...varsinkin kun olen oppinut erottelemaan "jyvät akanoista".

On loppujen lopuksi hienoa, että tämänkaltaisen keskustelupalstan tiimoilla on monenlaista mielipidettä, ja ne onkin otettava vastaan palstan rikkautena.

Myös tältä palstalta olen saanut yksittäisiä kirjeenvaihtokavereita, joiden kanssa kirjoitteleminen on todella avartavaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kuulostaa hyvältä ja rehelliseltä. Hienoa.

Totuuden etsiminen maailmankaikkeudesta jatkukoon.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Seuraava etappi on vasta ensi keväänä, kun en todennäköisesti mene muistonviettoonkaan.
Ko. tilaisuuden laistaminen onkin hyvin monelle ollut irtautumisen sinetti.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Tony »

Onneksi olkoon! :) Pöydän putsaaminen ei ole näissä yhteyksissä koskaan helppoa, ja väitän että mitä enemmän on ikää, sen vaikeampaa se on.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kun kahleet on irti, se vapaus, se tunne..

Huhhuh! No se joko tuli tai on tuloillaan :)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Lothar II
Viestit: 412
Liittynyt: 08.12.2009 10:52

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Lothar II »

Menestystä.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Tony kirjoitti:Onneksi olkoon! :) Pöydän putsaaminen ei ole näissä yhteyksissä koskaan helppoa, ja väitän että mitä enemmän on ikää, sen vaikeampaa se on.
Ei se todellakaan ole helppoa..ei. Alkaessani yleensä kirjoittelemaan näillä palstoilla (kirjoittelin jonkin verran myös kielletyllä Jehovantodistajat palstalla) niin ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Seurasi miettimisen aika.
Miettimisen seurauksena aloin vähitellen ymmärtämään, että minua on perusteellisesti huijattu 70 vuotta.
Olinhan toki erotetussa tilassa n. 20 vuotta, mutta kävin kyllä konvenetissa ja muistonvietoissa erotettunakin, koska sydän oli koko ajan kiinni Jehovantodistajuudessa (olinhan lapsesta lähtien siihen kasvanut).
Kun aloin puhumaan takaisin tulosta, niin ystävällisyys ja vanhempien puheet siitä, kuinka "entisiä ei enää muisteta" ja tämän periaatteen he sanoivat tulevan Jehovalta itseltään, että Jehovakaan ei muistele armossaan menneitä, niin tämä kaikki teki minuun suuren vaikutuksen.

Toisin kuitenkin kävi, vaikka erottamiseni ei johtunut "kapinamielisyydestä" vaan lihan hiekkoudesta, niin mitään etuja en saanut takaisin seurakunnan toiminnassa vaan ne oli menetetty ikuisiksi ajoiksi. He jostain syystä eivät vain sanoneet sitä minulle, vaan sen sain todeta itse käytännössä, en saanut edes rukousetua seurakunnassa.
Eipä silti, että olisin niitä etuja erityisesti kaivannut, mutta ihmettelen sitä, että miksi he sitten puhuvat "entisiä ei enää muisteta" asiasta ?
Koko takaisin tulo ajan tunsin olevani "toisen luokan kansalainen".

Todellinen syy kuitenkin irrottautumiseeni JT:jien järjestöstä oli seuran selitykset tuplasukupolvesta, joka ei saanut minkäänlaista tukea raamatusta. Tuplasukupolvella tarkoitan...
"Se sukupolvi joka näkee ...jne jne. Seuran selityksen mukaan "kun toisen sukupolven edustajat ovat nähneet ensimmäisen sukupolven edustajia...niin se riittää ??? Ja näin Seura taas sai aikalisää huijaukseen.

Myös Vartiotorniseuran liittyminen YK:n alaiseen järjestöön oli minulle shokki.

Syitä alkoi vähitellen kertyä yhä enemmän ja enemmän.

Yksi luonnollinen syy tehdä viimeinkin päätös irrottautumiseen, on se, että siskoni ja veljeni ja yleensä kaikki läheiset sukulaiseni (jotka olivat jehovantodistajia)ovat poistuneet lepoon, joten en tarvitse heidänkään takia enää kutjuilla mukana.
USKOMUKSIEN VAPAUS ON HIENO ASIA.
Ja kunhan muistamme mitä Miika 6:8 sanoo... niin se riittää.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

..menetetty ikuisiksi ajoiksi...
Kasvuuun tässä elämässä kohti ikuisuutta tarvitaan hengellistä ravintoa, se on oikeus ja antaa elämälle täyteyttä, sanoit hyvin ettet heitä kaikkea pois "pesuveden mukana", Apostoli Paavali kehottaa pitämään se mikä on hyvää ( 2Tim.3:14-15 ).

On kuitenkin valaisevaa huomata että raamatun ominpäin tulkitseminen ei johda parhaaseen tulokseen;
Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä.”
2 Piet. 1:20
Kun näin on niin jonkun on kerrottava ensin raamatusta kahdenkesken ja sen jälkeen alkaa ymmärtäminen mikäli tälle on Korkeimman tuki. Raamattu kehottaa kokoontumaan ja "missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen heidän kanssaan" sanoo Jeesus.

Sen huomaaminen että raamatun sana on suunnattu keskinäisen kanssakäymisen kautta tapahtuvaan ymmärtämisen vahvistumiseen ja kehittymiseen uskoksi on oikeastaan aika pysäyttävä ajatus.
Etiopialaisen hovivirkamiehen toteamus lukemansa ymmärtämisestä " ..kuinka voisinkaan ellei joku opastaisi minua..." on terävyydessään sydämeen osuva.

"Älä tule ylen hurskaaksi omissa silmissäsi" on hyvä neuvo tutkittaessa raamatun sanaa lisäämään ymmärrystä kuten Daniel toteaa.

En lähtisi keskustelupalstojen tietojen perusteella tekemään pitkälle meneviä syvällisiä päätöksiä, mielestäni uskonasioita koskevat päätökset tulisi tehdä henkilökohtaisten hengellisten keskustelujen kautta, toki netinkautta käytävä kirjeenvaihto voi herättää kysymyksiä joita pohdiskellen näitä keskusteluja pääsee alkuun.

Muokattu: tekijänoikeuksia sisältävä teksti poistettu ja lisätty tilalle aiheeseen liittyviä ajatuksia.
Viimeksi muokannut Pro et contra, 07.09.2015 16:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Tony »

Occamin partaveitsi kirjoitti:
Tony kirjoitti:Onneksi olkoon! :) Pöydän putsaaminen ei ole näissä yhteyksissä koskaan helppoa, ja väitän että mitä enemmän on ikää, sen vaikeampaa se on.
Ei se todellakaan ole helppoa..ei. Alkaessani yleensä kirjoittelemaan näillä palstoilla (kirjoittelin jonkin verran myös kielletyllä Jehovantodistajat palstalla) niin ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Täysin samalla agendalla olin itsekin liikenteessä vuonna 2003, kun uskaltauduin tätä edeltävälle ex-todistajien foorumille. Takki auki ja pistetään luopioille luu kurkkuun. Ei mennyt kauaa kun kakistelin itse luuta kurkustani.

Sen verran vielä huomioisin, että koko foorumi on Jehovan todistajilta yhtä kielletty, kuin Jehovan todistajat -osio. Foorumin keskustelut on vain jaoteltu eri kategorioihin, eikä sillä ole Vartiotornin logiikalla merkitystä, mihin kategoriaan osallistuu tai mitä lukee.
Yksi luonnollinen syy tehdä viimeinkin päätös irrottautumiseen, on se, että siskoni ja veljeni ja yleensä kaikki läheiset sukulaiseni (jotka olivat jehovantodistajia)ovat poistuneet lepoon, joten en tarvitse heidänkään takia enää kutjuilla mukana.
USKOMUKSIEN VAPAUS ON HIENO ASIA.
Se on siinä. Kansantaiteilija Antti Hammarberg:

https://www.youtube.com/watch?v=lLjW6W-AFo4

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus, ja mielen vapaus

On vapautta kuunnella metsän huminoita
Kun aamuinen aurinko kultaa kallioita
Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä
On vapautta valvoa kesäisiä öitä
Ja katsella hiljaisen haavan värinöitä
Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus, ja mielen vapaus

On vapautta istua iltaa yksinänsä
Ja tuntea, tutkia omaa sisintänsä
Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä
On vapautta vaistota viesti suuremmasta
Ja olla kuin kaikua aina jatkuvasta
Ja elää elämäänsä, ja elää elämäänsä

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille
Jolla on aikaa ja tilaa unelmille
Ja mielen vapaus, ja mielen vapaus
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:...ajattelin "minähän näytän noille Saatanan luopiolle", mutta kun vastaukset oli hyvin perusteltu (vaikka ne kirvelikin), niin menin hiljaiseksi.
Seurasi miettimisen aika.
Moni muukin on samaa näyttämistä ajatellut ja aina samoin tuloksin. Ongelman ydin on siinä, että jehovantodistajuudessa ei tutkita Raamattua, vaan Vt-seuran yksipuolista kirjoittelua. Vaikeista aiheista ja oppien sudenkuopista jehovantodistajilla ei ole tietoa ja kuitenkin heidät on tuuditettu ajattelemaan, että hallitsevat kaiken läpikotaisin.
Miettimisen seurauksena aloin vähitellen ymmärtämään, että minua on perusteellisesti huijattu 70 vuotta.
Aivan kaikkia on huijattu, edesmenneitä raamatuntutkijoita, entisiä sekä nykyisiä jehovantodistajia, ihan jokaista. Ainoa lohtu lienee, että tuo huijaaminen on uskontomarkkinoiden peruspilari.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Onneksi olkoon! Hienoa kun olet vapauttanut itsesi uskonnollisesta pakkopaidasta.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Pöytä alkaa olla puhdas.

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Syitä alkoi vähitellen kertyä yhä enemmän ja enemmän
Ja aina vain löytyy lisää niin ettei loppua näy.
Tässä joutuu itsekin jo ihan päinvastoin etsimään tosissaan niitä syitä mikä tuosta uskonnosta teki "hyvän ,paremman / totuuden".

Tuntuu että kaikki on ja oli hokkuspokkusta!
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin