Ensimmäinen työpaikka

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

Ensimmäinen työpaikka

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Muistelin tässä , että millainen oli se ihka ensimmäinen työpaikka. Nyt kun olen vihdoin siirtymässä työelämään ns. ammattiin niin tuli muisteltua kaikkia niitä duuneja, joita olen ennen tätä vääntänyt.

Jos nyt oikein muistan, niin aloitin duunin 16v. Siivosin Keravan s-markettia. Duunia taisi kestää pari vkoa. Pomona oli joku turkkilainen mies ja kuollakseni pelkäsin häntä. Se huusi koko ajan. Oli kuitenkin hieno tunne saada ensimmäinen palkka. Sen eteen oli joutunut todella tekemään duunia.

Vieläkin, aina palkkapäivänä, kun käyn nostamassa rahaa, tulee itselle sellainen ylpeä olo, että: " mä oon tienannut nää rahat". Tietää todella, että niiden eteen on tehnyt työtä.
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Ensimmäinen työ oli ei-hanttihommaa joskus kuusivuotiaana.

Siitä on jatkunut säännöllinen työura, siis ala-asteaikoina viikoittain. Työstä seurannut väsymys on säilynyt yhtä suurena mutta tilille siirtyvä rahasumma per kuukausi on onneksi moninkertaistunut..
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Eka työpaikka tais olla mansikkapelloilla kesäisin 13-vuotiaasta lähtien. Joskus 17-vuotiaana olin yhdellä huopakattofirmalla ja sitten koulusta kun valmistuin niin menin korjailemaan telkkareita erääseen Suomen suurimmista hupielektroniikkahuolloista. Sieltä hakeuduin sitten tähän nykyiseen paikkaan, joten eipä noita eri paikkoja niin hirveesti ole ollut.

Aina on kuitenkin työtä ollut.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Mansikkapellolle minäkin ensin menin... Ns. eksoottisin työni oli raitiovaununkuljettajana toimiminen, ajelin aina toisinaan tuntityöläisenä vv. 2002-2006.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

almi kirjoitti:Mansikkapellolle minäkin ensin menin...
Niin minäkin!

Kaikki duunit ovat olleet enemmän tai vähemmän Aku Ankka-hommia.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

almi kirjoitti:Mansikkapellolle minäkin ensin menin... Ns. eksoottisin työni oli raitiovaununkuljettajana toimiminen, ajelin aina toisinaan tuntityöläisenä vv. 2002-2006.
Vähän OT, mutta kysynpä ihan mielenkiinnosta, että millaisella ajokortilla saa ajaa raitiovaunua?
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Analysoija
Viestit: 1234
Liittynyt: 21.07.2007 19:51

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Jakke kirjoitti:
almi kirjoitti:Mansikkapellolle minäkin ensin menin... Ns. eksoottisin työni oli raitiovaununkuljettajana toimiminen, ajelin aina toisinaan tuntityöläisenä vv. 2002-2006.
Vähän OT, mutta kysynpä ihan mielenkiinnosta, että millaisella ajokortilla saa ajaa raitiovaunua?
Mun yks ex-työkaveri oli ollu ratikan kuljettajana stadissa 16 vuotta, B-kortti sillä oli.
Mutta tuntuis että jotain kurssia ne siihen vaatii, ainakin hakeneet kuljettajia koulutuksen kautta. Mutta B-kortti riittäisi.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pehmoluopio kirjoitti: Kaikki duunit ovat olleet enemmän tai vähemmän Aku Ankka-hommia.
Olitko Disneyllä hommissa Jenkeissä asuessasi? :lol:

Eiku ihan oikeesti pitää kysyä, että miksi näin???
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Eka kesätyö oli hernepellolla keräämässä niitä vihreitä juttuja, joitten sisällä on niitä pyöreitä (vihreitä) juttuja. Seuraavana kesänä olin keräämässä kiviä pois viljapellolta ja sitten mansikoita lopulta. Yhtenä kesänä erehdyin mainosten jakoon, josta jäi muistoksi armoton vitutus kun palkka oli huonompi kuin töissä syötyjen eväitten hinta.

Peruskoulun jälkeen postille, sieltä lastenvaatteita myymään liikkeeseen ja torille. Joitakin kesiä meni rakennuksilla lautoja ja tiiliä kantaessa. Sitten huoltomieheksi kaupungin hommiin. Sitten jo oikein koulutuksen kautta hammaslaboratorioon. Sitten taas postille ja välillä olin rakentamassa taloja ja veneitä. Sitten maalaushommissa ja taas postin palveluksessa sekä sanomalehtien jaossa. Sitten vähän aikaa sähköasentajana ja sen jälkeen sahalle hommiin, jonneka olen näköjään aika pysyvästi jumittunut. Eli kaikenlaista mukavaa ja vähemmän mukavaa. Pari päivää meni jopa vaatemallina, jota ihmettelen yhä. Kaipa se sisäinen kauneus paistoi niin voimakkaasti läpi.

Suosittelen koulutusta jokaiselle. Lisäksi suosittelen välttelemään vartiotornilaista tienraivausta. Elämä on paljon yksinkertaisempaa jos hankkii ensin kunnon koulutuksen ja menee sitten kunnon töihin.
Let me go Master I hate you so
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Jakke kirjoitti:
Pehmoluopio kirjoitti: Kaikki duunit ovat olleet enemmän tai vähemmän Aku Ankka-hommia.
Olitko Disneyllä hommissa Jenkeissä asuessasi? :lol:

Eiku ihan oikeesti pitää kysyä, että miksi näin???
Tarkoitan sellaisia hommia, joissa pitää raataa aivan tolkuttomasti saadakseen palkkioksi jonkun säälittävän roposen.

Miksikö? Olen syntynyt vääränä vuonna eikä minulla ole ollut suhteita, muuta kuin Jehovan todistaja-suhteita. Jehiksethän tekevät Aku Ankka -duuneja, sellaisia joia muut eivät huoli ja jotka jättävät runsaasti aikaa kentällä juoksemiseen.

Esimerkki valaisee asiaa. Jaoin lehtiä, mutta rupesi satamaan. Yhdessä paikassa puu oli kaatunut tukkien veden virtaamisen, joten syntyi tulva. Tiellä oli metri vettä. Kahlasin siinä vedessä jakaen lehdet.
Yhdessä paikassa tie oli liejuinen ja auto valui jyrkänteen reunan yli ja jäi kiinni kiveen. Tarvittiin hinausauto sen nostamiseksi ylös.
yhdellä kaivostiellä oli kanssa sitten sellaista liejua ja minä ajattelin, että tuonne ei ainakaan autolla. Siksipä kävelin tien päähän lehtien kanssa. Takaisin tulin liftaamalla.

Tämä siis oli vain yksi työpäivä ja oli kokouspäivä kaiken lisäksi. Taisin nukahtaa kesken kokouksen.

Ai niin, rippelillekin tiedoksi. Edellä mainittu työ oli sitten yliopistopohjalta tehty. :)
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Freelance-kuvitushommia teen eräälle hepulle, kaipa se lasketaan vaikka toiminimen hankinta kuuluu vielä tulevaisuuteen (sit jos kasvan isoks), rahaahan siitä kuitenkin saan.
Viimeksi muokannut Ninth, 11.12.2007 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Pehmoluopio kirjoitti:
Miksikö? Olen syntynyt vääränä vuonna eikä minulla ole ollut suhteita, muuta kuin Jehovan todistaja-suhteita. Jehiksethän tekevät Aku Ankka -duuneja, sellaisia joia muut eivät huoli ja jotka jättävät runsaasti aikaa kentällä juoksemiseen.
Mutta et ole enää jehis ja sulla on hyvä koulutus. Etkä sä nyt varmaan niiiiin wanhakaan ole... Tää ei nyt ymmärrä. Johtunee siitä, että oon amis 8)

Btw. en oo minäkään JT-suhteilla yhtään työpaikkaa hommannut. Yhden JT:n hommasin kyllä omilla suhteillani töihin entiseen työpaikkaani.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Viljo
Viestit: 1100
Liittynyt: 28.04.2007 13:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Mun ekat maksetut palkat ovat tulleet kypsässä 10 vuoden iässä hernepellolta. Ei ollut mun homma eli en sitä oikein jaksanut tehnyt. Palkkaa sain Eläketurvakeskuksen mukaan 20mk. En enää muista kuinka paljon piti poimia palkoja saadakseen tuon summan.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Ensimmäinen duunini oli noin 13-vuotiaana, piirsin Nikkilän psykiatrisen sairaalan rakennus 8:n pohjapiirroksen, kun vanha oli huono ja epätarkka. Urani siis alkoi hullujenhuoneelta! :lol:

Noh, se oli vaan kahden päivän keikka, isäni sisustusarkkitehtitoimistossa.

Eka varsinainen duunipaikka oli postin yölehtien jakelussa 17-vuotiaana (vaikka se olisi vaatinut 18vee ikää...)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
almi
Viestit: 943
Liittynyt: 06.05.2007 15:33

Viesti Kirjoittaja almi »

Analysoija kirjoitti:Mun yks ex-työkaveri oli ollu ratikan kuljettajana stadissa 16 vuotta, B-kortti sillä oli.
Mutta tuntuis että jotain kurssia ne siihen vaatii, ainakin hakeneet kuljettajia koulutuksen kautta. Mutta B-kortti riittäisi.
Vähän saivartelen: raitiovaunua ei voi ajaa B-kortilla, vaan koulutukseen vaaditaan vähintään B-kortti. Näin siksi, että voidaan varmistaa, että koulutettava osaa liikenteen pelisäännöt. Itse koulutus kestää kaksi kuukautta ja sen päätteeksi saa tosi hienon ratikkakortin. :wink: Kunnon koulutus on tarpeen, koska vaunu painaa täyslastissa melkein 40 000 kg ja kitka on olemattoman pieni. Sitä ajaessa vaaditaan pelisilmää.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Vastaa Viestiin