Vähemmistöt

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Aloimpa tässä pohtimaan, että mitä mieltä itse kukin on nykyään vähemmistöistä, kuten seksuaali-vähemmistöistä jne? Jt-aikoina noita juttuja ei kauheasti tullut mietittyä, kun talutusnuorassa oli selkeet tuomintaohjeet. :D

Mulla on aika neutraali suhtautuminen, tosin ärsyttää kun liian usein nuo nostetaan jalustalle. Joissain yhteyksissä vähemmistöön kuuluvia pidetään nykyään ihanteena ja liberaalin synonyymina. Ja se on kummaa...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Itse olen paljon suvaitsevampi, oli lintu taikka kala enkä niin tuomitse mistään paitsi tahallisesta epärehellisyydestä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

No itse en kuulu oikeastaan tähän kysymykseen, kun maailmasta (masentuneena, aina tulee tarve puolustella) liityin mukaan. Minulla ei ole esim. homoja vastaan mitään, mutta juuri se että jos tämmöinen poikkeavuus nostetaan jalustalle, niin se vähän ottaa päähän. Parhaiten tämä näkyi esim. viime kesän/syksin Meillä on unelma -"suvaitsevaiston" suvaitsemattomuudesta. Olepa eri mieltä "suvaitsevaiston" kanssa, niin olet huono ihminen, työnnetään sormet korviin ja huudetaan päälle ennalta opittua mantraa. Jos "suvaitsevaistoa" on enemmän kuin yksi paikalla, järkevä keskustelu on vaakalaudalla. Ja äärihyssyttely kuuluu tähän samaan. Miksei asioita voi vain todeta rehellisesti?
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Joo tuo on kans se piirre mikä muakin kummastuttaa. Eivät kykene neutraaliin keskusteluun, vaikka ovat olevinaan suvaitsevaisia. Tosin tähän samaan sakkiin menee muutkin tasa-arvon kannattajat. Ihanteena/tavoitteena tasa-arvo kaikille, mutta kuitenkin tietyissä tilanteissa suljetaan korvat ja aletaan haukkumaan tiukkapipoksi :D
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

ei kait ihminen seksuaalisuudeltaan ole eläintä kummempi, eläimistäkin löytyy homoja

sitäpaitti se koira älähtää johon kalikka kalahtaa eli parree olla hiljaa vaan - ainakin porukassa -
puhelee sitten yssissee kotona seinille jos tarvittee puhua
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Mun ajatusmaailma on tietysti muuttunut nykymenon myötä, mutta esimerkiksi seksuaalivähemmistöasianajajat näyttäytyvät välillä hieman turhan innokkailta mun makuun. Toki tilanne muuttuu kun sijoitan aiheen vaikka nuoruuteeni tai siitäkin etäämmälle menneisyyteen. Mun nuoruudessa homoseksuaalit miehet olivat "vapaata riistaa" kun eivät voineet mennä poliisin pakeille vlittamaan pahoinpitlystä.

Tuli sitten mieleen esimerkiksi superlahjakas Alan Turing, joka ajettiin itsemurhaan. Hyvä, että tuollaisesta vainoilmapiiristä on laajalti jo päästy. Niin ja tuli vielä mieleen, että Vt-seuran hallintoelimestäkin on lempattu pois kaksi homoseksuaalia, Kanadan aiempi maanpalvelija tunnettiin homoseksuaalina jo Lontoossa, ennen kuin hänet nimitettiin Kanadaan. Niin ja jt-opetuksen mukaan pikku J valitsee hallintoelimen jäsenet, melkoista suvaitsevaisuutta osoitti. Olisiko iso J sitten katsonut, ettei saa olla noin suvaitsevainen.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Suhtautumiseni esim. seksuaalisiin ja muihin vähemmistöihin on hyvin neutraali. Ei kukaan halua olla poikkeava, mutta minkäs mahdat, jos sellaiseksi synnyt. Tämä on tätä biodiversiteettia. Krteationismin kannattajat ovat luonnollisesti eri mieltä kanssani, mutta tämä ei minua haittaa.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti: Niin ja tuli vielä mieleen, että Vt-seuran hallintoelimestäkin on lempattu pois kaksi homoseksuaalia, Kanadan aiempi maanpalvelija tunnettiin homoseksuaalina jo Lontoossa, ennen kuin hänet nimitettiin Kanadaan. Niin ja jt-opetuksen mukaan pikku J valitsee hallintoelimen jäsenet, melkoista suvaitsevaisuutta osoitti. Olisiko iso J sitten katsonut, ettei saa olla noin suvaitsevainen.
onzelma on siinä, että tuo olisi uutta valoa koska pikku j ei koskaan tee vastoin ison j:n tahtoa eli suomeksi: ison j:n ei tarvitte paikkailla pikku j:n tekemisiä
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:onzelma on siinä, että tuo olisi uutta valoa koska pikku j ei koskaan tee vastoin ison j:n tahtoa eli suomeksi: ison j:n ei tarvitte paikkailla pikku j:n tekemisiä
Jään vaan miettimään esmes sitä pikku Jiin täyttämätöntä paluulupausta, mutta voihan sekin olla ison Jiin tahto, josta mokasta Saatana otti syyn niskoilleen ja riipaisi pari kenttätuntia (siitäkin) toimenpiteestä.

Ettei mene ihan omille teilleen, niin palautan mieliin, että silloin kun Chitty ja Greenlees olivat hallintoelimessä, niin Vt-seuran opillinen kanta oli, ettei homoseksuaaleja sallita lainkaan, eli piti "parantua" niillä vakilääkkeillä, kokous-kenttä-tutkiminen-rukoilu. Nyt on annettu sen verran periksi, että riittää kun ei toteuta seksuaalista suuntaumistaan. Vaikka toisaalta peräänantamattomuus on suoja tauteja vastaan.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti:... , että silloin kun Chitty ja Greenlees olivat hallintoelimessä, niin Vt-seuran opillinen kanta oli, ettei homoseksuaaleja sallita lainkaan, eli piti "parantua" niillä vakilääkkeillä, kokous-kenttä-tutkiminen-rukoilu. Nyt on annettu sen verran periksi, että riittää kun ei toteuta seksuaalista suuntaumistaan. Vaikka toisaalta peräänantamattomuus on suoja tauteja vastaan.
miksikähän tuollainen oppimuutos tehtiin? meinaan et eiks olis teokraattisempaa parantua homoseksuaalisuudesta, kuin että annetaankin lupa olla homoseksuaali mut ähäkutti et saa kuitenkaan toteuttaa sitä vaikka saat olla sellainen?

eiks oleminenkin ole toteuttamista?

olla = olla-verbi ja verbi lienee tekemistä
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:miksikähän tuollainen oppimuutos tehtiin?
Mulla ei ole muuta ajatusta kuin lievä pakko ja USA:n itärannan (jossa iso J pitää maallista pääkonttoria) vanhoillisuuden lievä hälveneminen, joka antoi järjen valolle hieman lisää tilaa.
meinaan et eiks olis teokraattisempaa parantua homoseksuaalisuudesta, kuin että annetaankin lupa olla homoseksuaali mut ähäkutti et saa kuitenkaan toteuttaa sitä vaikka saat olla sellainen?
Joo teokraattisempaahan se olisi, mutta kun ne paranemistarinat ovat samaa sarjaa kuin muutkin ihmeparantumiset.
eiks oleminenkin ole toteuttamista?
olla = olla-verbi ja verbi lienee tekemistä
Näin se on helppo nähdä jos luottaa alan asiantuntijoiden kantaan siitä, että kyseessä on synnynnäinen sukupuolinen suuntautuminen. Raamatunkirjoittajilla ei ollut hajuakaan monista niistä asioista, jotka ovat meille arkisia.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Aika mielenkiintonen piirre kyllä, josta en ollut tietoinen. Eli voit olla jt ja homo, kunhan et "toteuta homouttasi". Oon aina kuitenki ollut siinä luulossa, että ton suhteen on totaalinen kielto.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Nukahtanut kirjoitti:Aika mielenkiintonen piirre kyllä, josta en ollut tietoinen. Eli voit olla jt ja homo, kunhan et "toteuta homouttasi". Oon aina kuitenki ollut siinä luulossa, että ton suhteen on totaalinen kielto.

Joo, " homotaipumus" ( vai mikä nyt olisi oikea sana ilman mitään loukkaamista ) ei ole erottamisen peruste, toteutus on.

Periaatteessa voi olla vaikka sarjamurhaaja ja hallintoelimen jäsen, kunhan ei murhaile :D

Heh, kuulostanpa naurettavan tyhmältä, sori siitä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Nukahtanut kirjoitti:Aika mielenkiintonen piirre kyllä, josta en ollut tietoinen. Eli voit olla jt ja homo, kunhan et "toteuta homouttasi". Oon aina kuitenki ollut siinä luulossa, että ton suhteen on totaalinen kielto.
Muistaakseni 1970-luvulla tuo alkoi sillä, että tekstissä ei ollut enää "homoseksuaali", vaan "homoseksuaalinen teko", Muutoksesta ei revitty isoja otsikoita, se oli hienovarainen.

Olin jehovantodistaja tuon täyskiellon aikaan, kuten samassa seurakunnassa ollut homoseksuaalikin. Kaverin homous näkyi päälle ja aiheutti nuorempana ongelmiakin, viimeisin kuulemani oli kaverin eteneminen AP:ksi.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Vähemmistöt

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Periaatteessa voi olla vaikka sarjamurhaaja ja hallintoelimen jäsen, kunhan ei murhaile :D

Heh, kuulostanpa naurettavan tyhmältä, sori siitä.
Ei niinkään tyhmää, vaan ihan käytäntöä. Floridassa vanhimmille selvisi, että kasteella käynyt heppu oli murhaaja, mutta ei jäänyt koskaan kiinni. Vanhimmat kysyivät lakiosastolta toimintaohjeen, jonka mukaan asian tuli antaa olle, eikä siis saattaa kaveria edesvastuuseen.
Vastaa Viestiin