Sähköherkyys

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Kävin jollain sähköherkkien sivulla (en löytänyt toistamiseen) ja heidän listaamistaan oireista sain kohdalleni osumaan jotain 6/6, mä olen myös sähköherkkä (ent. sähköyliherkkä), vaikka itse oletan toistaiseksi, että koko sähköherkkyys ei ole riippuvainen sähköstä. Samaa puhuvat käytännössä kaikki kokeet, joissa "meitä" on altistettu erilaisille sähkökentille. Ainoa lievä poikkeus lienee amerikkalinen (60 Hz 300 V/m) koe, jossa henkilöt kokivat oireita, mutta eivät altistuksen, vaan altistusmuutoksen kytkentähetken mukaan.

Olisi mielenkintoista lukea jonkun sähköä vähemmän tuntevan ajatuksia siitä josko hän kokee kärsivänsä sähköherkkyydestä ja nimenomaan millä perusteella kyse on sähköstä?
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:Kävin jollain sähköherkkien sivulla (en löytänyt toistamiseen) ja heidän listaamistaan oireista sain kohdalleni osumaan jotain 6/6, mä olen myös sähköherkkä (ent. sähköyliherkkä), vaikka itse oletan toistaiseksi, että koko sähköherkkyys ei ole riippuvainen sähköstä. Samaa puhuvat käytännössä kaikki kokeet, joissa "meitä" on altistettu erilaisille sähkökentille. Ainoa lievä poikkeus lienee amerikkalinen (60 Hz 300 V/m) koe, jossa henkilöt kokivat oireita, mutta eivät altistuksen, vaan altistusmuutoksen kytkentähetken mukaan.

Olisi mielenkintoista lukea jonkun sähköä vähemmän tuntevan ajatuksia siitä josko hän kokee kärsivänsä sähköherkkyydestä ja nimenomaan millä perusteella kyse on sähköstä?
Maasäteilylle ja sähkölle herkistyminen on hyvin yleistä.

Joku voi saada avun maadoitetusta kuparipatjasta, mene ja tiedä...onko huuhaata?

http://www.maadoitusmatto.fi/
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Maasäteilylle ja sähkölle herkistyminen on hyvin yleistä.
Ensinmainittu on vanhaa perua, jälkimmäinen alkoi nostaa päätään 1980-luvulla nimenomaan näyttöpäätetyöskentelyn yhteydessä ja itse oletan sähkö-etuliitteen saaneen lähtölaukauksen CRT-näyttöjen ajalta ja jonkinlaiseksi perusteeksi kelpasi CRT:n kiindytysjännite, josa isossa värimonitorissa saattoi olla 30...35 kV. Kodin väritelkkarit eivät päässeet ihan samaan, paitsi joku todella isoruutuinen, mutta niiden sähkö lienee toisenlaista kun ongelmat raportoitiin voittopuolisesti työpaikoilta. Puuhastelin tuolloin staattisen sähkön kanssa, myin mittalaitteita sekä antistaattisia käsittelyaineita. Minkä tahansa työpaikan joka ikisen monitorin sai "sähköttömäksi", kalleimat olivat sitä jo alkuaankin. Sama koski työpaikkaa yleensäkin, elektroniikassahan toi ESD:n (staattinen purkaus) torjunta on arkipäivää.
Joku voi saada avun maadoitetusta kuparipatjasta, mene ja tiedä...onko huuhaata?
Eihän se avunsaannintunne voi olla huuhaata, mikäli henkilö todella saa avun punkkansa tai sen alustan kuparoinnista, apu syntyy henkilön korvien välissä. Sen sijaan väitetty maasäteily on täyttä huuhaata ja kuparoinnin vaikutus on siis puhtaasti henkilkön mielikuvitusta.

Maasäteilyn esitetään liittyvän kahden vesisuonen risteyskohtaan, ensimmäinen ongelma on, että vesi ei kulje yhtenäisessä suonentapaisessa muodostelmassa (kuin ehkä aniharvoin), vaan maakerroksissa. Toinen ongelma, että valvotuissa kokeissa nämä maasäteilyn olemassaoloa puolustelevat eivät ole kyenneet paikantamaan väittämiään vesisuonia. Esimerkiksi Suomessa on hankala kaivaa reikää maahan niin, ettei siinä olisi pian vettä pohjalla. Pelkkä harjaantunut silmä kertoo mistä vettä löytyy helpoimmin. Varpumiehet ovat oman ajattelunsa vankeja, kuten sormusta roikottavatkin. No tähän joku voi todeta, että kyllä se varpu taipuu, niin taipuukin, muttei veden vaikutuksesta.

Mutta mua siis kiinnostaisi ihan vakavasti lukea siitä kuinka joku yhdistää jonkin oireensa nimenomaan sähköön ja mikä parempi jos kokee vaikutuksen erilaisena erityyppisessä sähkökentässä, siis vaikka staattinen, kapasitiivinen tai magneettinen verkkotaajuinen vaihtosähkökenttä taikka sitten suurtaajuinen sähkömagneettinen värähtely. Pelkkä sähkö kun on yleisnimitys hyvin laajalle kirjolle sähkövaikutuksia ja näin on perusteltua odottaa, etteivät kovin etäällä toisistaan olevat sähkökentätyypit voi kaikki vaikuttaa yhdellä ja samalla tavalla. Sen voi päätellä jo siitäkin, että tunkeutumissyvyydet ovat erilaisia.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

mää oon ihqu selvästi sähköherkkä,

ainakun riisun villapaidan ja kosken esmes tiskipöytään nii tulee samperinmoinen täräys ja saattaa välillä kuulua pieni sähköpurkausäänikin,

nii oon sen verta herkkä et säikähdän ja hätkähdän ja sanon "ai samperi sentään taas ..."
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:mää oon ihqu selvästi sähköherkkä,
Kuka meistä ei olisi kun katselee niitä oireita, joilla "kerhoon" pääsee. Mullakin alkoi tinnitus 10 vuoden iässä, jolloin rakensin faijan kanssa ekan yksiputkisen (DL11) vastaanottimen. Aika ajoin masennun kun hommat eivät suju, kipuja on nivelissä, uni ei aina tule sillä siunaamalla, tasapainohäiriö on jokapäiväinen vieras (mulla on menier-diagnoosi), iho kihelmöi etenkin otsasta, joka kesii talvellakin ja perspuoltakin on aika ajoin raavittava.
ainakun riisun villapaidan ja kosken esmes tiskipöytään nii tulee samperinmoinen täräys ja saattaa välillä kuulua pieni sähköpurkausäänikin,
On suorastaan huutava vääryys, ettei Suomen valtio anna vahingonkorvausta jokaisesta staattisen sähkön purkauksesta, joka kohdistuu Suomen valtion kansalaiseen. Korjaavana toimenpiteenä voisi olla maarajoilla tapahtuva tavarantarkastus, jossa tutkittaisiin nimenomaan antistaattisuus. Norjan vastaisella rajalla siten lusekofta ihan erikseen.
nii oon sen verta herkkä et säikähdän ja hätkähdän ja sanon "ai samperi sentään taas ..."
Meitä sähköherkkiä on pilvin pimein, jonkinlainen korvaus olisi paikallaan kaikesta hankaus- nykyisen staattisen sähkön haittavaikutuksista. Niin ja korvaus niille sähköherkille, jotka eivät jostain syystä pääse leikkimään sähkön kanssa kaiken aikaa.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Ainakin hyvä bisnes tämä näyttäisi olevan. Siitä, miten eettistä tällaisen bisneksen pyörittäminen sitten on, voidaan olla montaa mieltä. Itse sähköherkkiä jonkin verran läheltä seuranneena voin ihan vain omana mielipiteenäni todeta, että kyseessä on herkkäluuloisten ihmisten härski rahastus.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Voimantorni kirjoitti:Ainakin hyvä bisnes tämä näyttäisi olevan.
Tulee mieleen scientologien E-mittari. Rahastustahan tuo on, sähkö- ja megneettikenttien mittauksessa on tunnettava sähkö- ja magneettikenttien luonne. Tietäähän sen mitä siitä tulee kun tietämätön mittailee lelumittarilla, suunnilleen sama kuin tietämättömän diagnosoidessa itseään lääkärikirjan avulla.

Niin paljon kun olen elämäni aikana tuntenut voimakkaidenkin hajakenttien kanssa sählänneitä, niin kohdalle on sattunut ainoastaan yksi ainoa tuttu, joka on valittanut aiheesta ja pyytänyt meiltä mittausapua. Jutut olivat sitä luokkaa, ettei ollut syytä sekaantua asiaan, niinpä kaveri päätyikin parin päivän sisällä lataamoon.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Markku Meilo kirjoitti:Rahastustahan tuo on, sähkö- ja megneettikenttien mittauksessa on tunnettava sähkö- ja magneettikenttien luonne.
Näin voisi tosiaan olettaa. Epäilyni koko touhun suhteen lisääntyivät huomattavasti, kun havaitsin näiden herkkien ihmisten herkkyyden "tarttuvan" ihmisestä toiseen ihan vain informaation perusteella. Eli kun henkilön X sähköallergia aktivoitui, niin heti tiedon levitessä myös X:n lähipiiristä muutamat yliherkät "sairastuivat" samaan tautiin. Ja kyllä, tämä tapahtui Jehovan todistajien seurakunnassa (tosin sähköherkkyys riivaa muitakin heikkohermoisia kuin vain Vartiotornin lapsia).

Siellä sitten valtakunnansalilla nähtiin mielenkiintoisia performansseja, kun sähköherkille julistajille viriteltiin Erja Tammisen liikkeestä tilatuista ylihintaisista kankaista tehtyjä telttoja salin nurkkiin, etteivät seurakuntalaisten kännyköiden lähettämät sähköimpulssit saisi herkkiä oireilemaan. Eräskin sisar koki saavansa ihonkuumotus- ja muita oireita veljen taskussa pullottavasta kännykästä juuri niin kauan, kun tilanteeseen tuskastunut veli vanhin otti taskustaan nahkalompakon ja läjäytti sen pöytään sanoen: "siinä se sinun sähkölaitteesi on, minulla ei ole koko kännykkää mukanani ollenkaan!". Samaa parodiaa koettiin myös toisinpäin: sähköherkiksi tunnustautuneet yksilöt eivät kokeneet minkäänlaisia oireita välittömässä läheisyydessään olevista sähkölaitteista, kunhan he vain eivät olleet tietoisia niiden läheisyydestä. Oireet käynnistyivät välittömästi, kun herkkä tajusi olevansa jonkun hilavitkuttimen lähellä.

Ja tätä en nyt kerro irvaillakseni sähköherkkien oireilla. Vaikka en itse uskokaan koko sähköallergiaan (kuten en usko myöskään uskomushoitoihin, kuten homeopatiaan tai korvakynttilähoitoihin), niin sen kyllä uskon, että näillä ihmisillä oli tukala olo. Se vain johtui jostakin muusta kuin sähköstä, näin luulisin.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Voimantorni kirjoitti:Siellä sitten valtakunnansalilla nähtiin mielenkiintoisia performansseja, kun sähköherkille julistajille viriteltiin Erja Tammisen liikkeestä tilatuista ylihintaisista kankaista tehtyjä telttoja salin nurkkiin, etteivät seurakuntalaisten kännyköiden lähettämät sähköimpulssit saisi herkkiä oireilemaan.
Ei jumalauta, ellen tuntisi sua, niin epäilisin asiaa. Missä se Jehovan pyhän hengen apu luuraa jos salillakin ahistaa?
Samaa parodiaa koettiin myös toisinpäin: sähköherkiksi tunnustautuneet yksilöt eivät kokeneet minkäänlaisia oireita välittömässä läheisyydessään olevista sähkölaitteista, kunhan he vain eivät olleet tietoisia niiden läheisyydestä. Oireet käynnistyivät välittömästi, kun herkkä tajusi olevansa jonkun hilavitkuttimen lähellä.
Kaikki viittaa siihen, että korvienväli laukaisee oireet, ei sähkö- magneetti- tai sähkömagneettinen kenttä. Sama koskee sukulaisherkkää porukkaa, altistusta hekään eivät koetilanteissa havaitse.
...niin sen kyllä uskon, että näillä ihmisillä oli tukala olo. Se vain johtui jostakin muusta kuin sähköstä, näin luulisin.
Tuo on minulle todennäköisin vaihtoehto jo siitäkin syystä, että jehovantodistajille pakkaa päälle tukala olo jo siitä kun vahingossa alkavat käännyttää entistä jehovantodistajaa.
Voimantorni
Viestit: 989
Liittynyt: 07.06.2009 16:16

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

Markku Meilo kirjoitti:Ei jumalauta, ellen tuntisi sua, niin epäilisin asiaa.
Jep, kiitos luottamuksesta. Ymmärrettävistä syistä en viitsi paikkakuntaa tässä mainita. En sitten tiedä kuinka paljon kyseistä ilmiötä Jt-seurakunnissa yleisemmin on ollut, mutta tämän kuvion todistin omin silmin. Koko homma alkoi varsin yllättäen muutamien seurakuntalaisten keskuudessa. Pian sen huomasivat kaikki salilla, koska suojakangastelttoja on vaikea käyttää huomaamatta edes salin eteisessä, kirjallisuuspöydän takana tai kirjaston puolella. Muistelen, että tilanne herätti jonkin verran ihmetystä ja neuvottomuuttakin muissa. Emme oikein tienneet, miten siihen olisi pitänyt suhtautua. Seurakunnan sisällä oli pieni ryhmä, jolle oli yhtäkkiä ilmaantunut aivan erityinen ongelma, mutta samalla myös erikoislaatuinen ratkaisu: kalliit humpuukituotteet. Muistelen monien seurakuntalaisten, varsinkin osan vanhimmista epäilleen koko sähköherkkyyttä ja siihen kehitettyjä tuotteita.

En voi välttyä siltäkään ajatukselta, että Erja Tammisen julkinen markkinointi vaikutti... sanoisimmeko sopivassa tilassa oleviin mieliin ja tulos oli sitten se mikä oli. Siitä minkälaisia käänteitä tapaus jatkossa sai, ei minulla ole tietoa, koska osa näistä ihmisistä muutti pian muualle ja poistuin itsekin seurakunnasta pian ilmiön ilmaantumisen jälkeen.
Markku Meilo kirjoitti:Kaikki viittaa siihen, että korvienväli laukaisee oireet, ei sähkö- magneetti- tai sähkömagneettinen kenttä.
Näin sen itsekin käsittäisin. Korvienväli, ja nimenomaan tietynlaisessa elämäntilanteessa. Ulkoa annettu syy voi tarjota yllättävän voimakasta helpotusta omaan ahdistukseen, stressiin ja ristiriitoihin. Tai jos ei nyt helpotusta, niin ainakin kanavoida pahan olon helpommin hyväksyttävään aiheuttajaan, tässä tapauksessa sähköön.
SonOfJesus
Viestit: 744
Liittynyt: 15.05.2007 12:39

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Minua vaivaa erityisesti painovoimayliherkkyys. Se ilmenee vaa'an näyttämän lukeman kasvamisena. Tämä ei ainakaan ole pelkkää luuloa, koska sen voi mitata.

Nykyisin yliherkkyys on kyllä selvästi heikentynyt. Sen todistaa vaakakin.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

SonOfJesus kirjoitti:Minua vaivaa erityisesti painovoimayliherkkyys. Se ilmenee vaa'an näyttämän lukeman kasvamisena. Tämä ei ainakaan ole pelkkää luuloa, koska sen voi mitata.
Käsittääkseni painovoimayliherkkyys on vuoden 1914 jälkeen yleistynyt sellaisiin mittoihin, joissa se ei ole koskaan ollut ennen vuotta 1914. Ja samalla painovoima-aliherkkyys on katoava luonnonvara, vaikka Jeesus ennusti nimenomaan aliherkkyyden yleistyvän vuoden 1914 lokakuun alkupäivistä lähtien.
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja harzit »

Sähköyliherkkien ihmisten oireet ja tuntemukset ovat aivan todellisia. Sen tiedän lähipiirin kokemuksesta. Mene siihen vaan sanomaan että se kaikki on vaan pään sisällä. Turpaan tulee. Mistähän mahtaa johtua että näitä sähköyliherkkiä tuntuu olevan paljon nimenomaan todistajissa. Samoin kuin homeopatiaan uskovia. Homeopatiakin kun on niin lähellä poppamies touhuja sun muita energiaparantajia jotka taas ovat demonien aikaansaannoksia.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Sähköyliherkkyydestä en sano mitään, mutta aina kunnon ukkosilman tullessa päätäni alkaa särkeä ja tulen hyvin väsyneeksi. Yleensä nukahdan ja kaikki kunnon myräkät menevät minulta ohi.
harzit
Viestit: 101
Liittynyt: 17.09.2013 14:05

Re: Sähköherkyys

Viesti Kirjoittaja harzit »

Sinun vaivoihisi en ota muuta kantaa kuin että varmasti ne todellisia ovat. Voisivatko nuo ukonilman oireet liittyä pikemminkin ilmanpaineeseen kuin sähköön? Eikös noita sähköyliherkkiä ole kuitenkin tutkittu ihan sokkokokein ja huomattu että varsinaisella sähköllä ei ilmiöön ole osuutta.
Vastaa Viestiin