Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Pro et contra kirjoitti:
REALISTINEN NÄKEMYS" ja "LUOJA." (Oli Luoja sitten luonto tai Persoona, sekin lienee makukysymys)
Se on jompi kumpi ja joko, tai.
Luonto ei "luo" Jumalaa, Jumala sen sijaan voi luoda luonnon joka "luo" lisää elämää ja monimuotoisuutta.
Olen samaa mieltä kanssasi, "Luoja loi luonnon". En ehkä osannut asiaa esittää tarpeeksi selvästi ja siitä johtuu väärinkäsitys.
Jotkut kuitenkin pitävät "luotua Luojana", ja olkoon se heidän oikeutensa niinkuin sinun ja minun oikeus on uskoa Luojaan.

Käsitykseni mukaan Luoja, joka on pannut kaiken alulle, todennäköisesti ylläpitää edelleenkin järjestystä maailmankaikkeudessa. Hän on vain niin suuripiirteinen ja ymmärtäväinen, että ei pane pahakseen, vaikka ihmiset eivät uskoisikaan Häneen. Yksinkertaisesti sanottuna, ei Luoja ole riippuvainen ihmisten uskosta itseensä.

En usko myöskään Luojan olevan niin pikkumainen, että vaatisi jatkuvaa palvontaa.

Pääasia on Hänen mielestään, että ihmiset oppisivat elämään oikein ja hankkimaan itse toimeentulonsa.

Ihminen, jonka Hän teki omaksi kuvakseen, toimii samalla tavalla. Isä ja Äiti, jotka lähettävät lapsensa maailmalle...toivovat vain että he pärjäisivät ilman isänsä ja äitinsä apua. Sama ilmiö toistuu myös eläinmaailmassa.
Ei Isä eikä Äiti toivo lapsiltaan itseensä kohdistuvaa palvontaa.
Tätä ei tapahdu myöskään eläinmaailmassa.
Viimeksi muokannut Occamin partaveitsi, 06.02.2016 14:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Valtaojan realismi perustuu elettyyn historiaan.
Ei siis vähänkään ylilonnolliseen.
Se, että voiko Esko Valtaojan realistista näkemystä tulevaisuudesta kutsua uskonnoksi, se lienee makuasia.
Mielestäni se ei ole makuasia, tai sitten mitä tahansa maailmassa voi nimittää makuasioiksi. Yleisesti käytössä olevna uskonto-sanan merkitys sisältää yliluonnollisen ja/tai jumalan, kumpaakaan ei voi liittää Valtaojaan. Toki halutessaan voi esimerkiksi urheilukalastamamattomuutta nimittää urheiluksi, mutta kesksutelua helpottaa jos lähtee liikkeelle sanojen yleisistä merkityksistä ja tarkentaa tarpeen vaatiessa missä merkityksessä sanaa käyttää.
Sanat uskonto ja Jumala on mielestäni kärsinyt inflaation.
Realismi valtaa alaa sitä enemmän mitä enemmän jumala-aukkoja tiedolla tukitaan, jollaoin jumalaa ei enää tarvita selittäjäksi.
Edellä olevat sanat voitaisiin korvata .."REALISTINEN NÄKEMYS" ja "LUOJA." (Oli Luoja sitten luonto tai Persoona, sekin lienee makukysymys)
Mitä merkitystä koko asian pohtimisella on jos kaikki tällainen merkitsevä on pelkkää makuasiaa?
Professori Esko Valtaoja on joka tapauksessa tämän "realistisen näkemyksen/uskonnon " profeetta.
Sinulle tuntuu olevan makuasia miten sanoja käytetään, profeetta kun tarkoittaa jumalalta tulevan sanoman välittäjää. Realismi ja jumala eivät juurikaan kohtaa, mutta sekin voi olla joillekin makuasia.
Se, että uskooko Valtaoja Luojaan vai johonkin muuhun, siitä minulla ei ole tietoa, mielestäni sillä ei ole juuri merkitystä.
Ei usko persoonalliseen luojaan, paitsi jos senkin sanan merkitys on makuasia. Miksi häivyttää asioita käsittämättömiksi, eikä käyttää sanoja niitä parhaiten kuvaavissa perusmerkityksissä?
Tein tämän aloituksen siinä mielessä, että Esko Valtaojan esitykset kumoavat JT:jien demonisoinnin maailmasta ja tätä demonisointia harrastaa myös mediat kaikialla maailmassa.
Esko Valtaojan esitys on historian selventämistä eikä se anna vastausta maailmankaikkeuden syntyyn, eikä se ollut hänen esityksensä tarkoituskaan.

Esko Valtaojalla ei ole uskontoa, mutta hänellä on usko tulevaisuuteen, joka perustuu menneen historian tarkasteluun.

Kirjoitit, että Esko Valtaojalla ei ole uskoa "persoonalliseen Luojaan", näin voi todellakin olla, mutta onko sinulla mahdollisesti tähän mielipiteseesi mitään faktatietoa ?
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Occamin partaveitsi kirjoitti: Yksinkertaisesti sanottuna, ei Luoja ole riippuvainen ihmisten uskosta itseensä.
No, mites Zeuksen kävi. Ihmiset aikojen saatossa, kun kristillisyys nosti päätään, lakkasivat uskomasta Zeukseen. Zeus on nyt unohdettu jumala.

Eli Zeus oli riippuvainen ihmisten uskosta ja oli siis ihmisten luoma jumala.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Zeus

Miksi nyt meidän aikanamme Jehova olisi jotenkin todellisempi jumala? Miksi Jehova ei olisi riippuvainen ihmisten uskosta itseensä, kuten Zeus oli riippuvainen?

Jehovantodistajat vähitellen poistuvat luonnollisen poistuman kautta, kuten nyt nähdään kuinka jehovantodistajien määrä on pienentynyt puoleen juurikin tuon luonnollisen poistuman kautta.

Jehovantodistajien kadotessa katoaa myös heidän Jumalansa Jehova, koska ei ole enää kukaan uskomassa häneen. Lopulta satojen vuosien kuluttua uskontojen historia-kirjassa tai silloisessa tietojärjestelmässä Jehova esitellään kuten Zeuskin, unohdettuna Jumalana joka katosi kannattajiensa mukana. Eiks oo kiva. :wink:

Jotkut kuitenkin pitävät "luotua Luojana", ja olkoon se heidän oikeutensa niinkuin sinun ja minun oikeus on uskoa Luojaan.
Ihminen on todistetusti maan päällä ainoa olento, joka voi luoda jotain merkittävää uutta. Jumalasta ei ole yhtä selkeää havaintoa kuin ihmisestä on. Jumalasta on vain mielikuvitushavaintoja.

Eläimillä luomiskyky rajoittuu kaikkeen sellaiseen mikä ei vaadi abstraktia ajattelua.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti: Yksinkertaisesti sanottuna, ei Luoja ole riippuvainen ihmisten uskosta itseensä.
No, mites Zeuksen kävi. Ihmiset aikojen saatossa, kun kristillisyys nosti päätään, lakkasivat uskomasta Zeukseen. Zeus on nyt unohdettu jumala.

Eli Zeus oli riippuvainen ihmisten uskosta ja oli siis ihmisten luoma jumala.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Zeus

Miksi nyt meidän aikanamme Jehova olisi jotenkin todellisempi jumala? Miksi Jehova ei olisi riippuvainen ihmisten uskosta itseensä, kuten Zeus oli riippuvainen?

Jehovantodistajat vähitellen poistuvat luonnollisen poistuman kautta, kuten nyt nähdään kuinka jehovantodistajien määrä on pienentynyt puoleen juurikin tuon luonnollisen poistuman kautta.

Jehovantodistajien kadotessa katoaa myös heidän Jumalansa Jehova, koska ei ole enää kukaan uskomassa häneen. Lopulta satojen vuosien kuluttua uskontojen historia-kirjassa tai silloisessa tietojärjestelmässä Jehova esitellään kuten Zeuskin, unohdettuna Jumalana joka katosi kannattajiensa mukana. Eiks oo kiva. :wink:

Jotkut kuitenkin pitävät "luotua Luojana", ja olkoon se heidän oikeutensa niinkuin sinun ja minun oikeus on uskoa Luojaan.
Ihminen on todistetusti maan päällä ainoa olento, joka voi luoda jotain merkittävää uutta. Jumalasta ei ole yhtä selkeää havaintoa kuin ihmisestä on. Jumalasta on vain mielikuvitushavaintoja.

Eläimillä luomiskyky rajoittuu kaikkeen sellaiseen mikä ei vaadi abstraktia ajattelua.
Jos tarkemmin luet kirjoituksiani, niin en ole maininnut Jehovaa, vaan kirjoitin ja kirjoitan Luojasta.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jos tarkemmin luet kirjoituksiani, niin en ole maininnut Jehovaa, vaan kirjoitin ja kirjoitan Luojasta.
Joo ihan hyvä korjaus asiaan ja lähtee näkökulmat liikkeelle.

Jos Luoja/Luojia on, enpä usko että näillä on mitään tekemistä jumalien/ raamatun jumalien kanssa.

Ne kaksi olkoot täysin eri asia minun kuplassani, mutta mitä luoja teki ennenkuin loi maailman ja mitä teki ennen sitä, ja ennen sitä?
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Occamin partaveitsi kirjoitti:
Jos tarkemmin luet kirjoituksiani, niin en ole maininnut Jehovaa, vaan kirjoitin ja kirjoitan Luojasta.
Aivan. Vastaukseni ei ollut kunnollinen. Hyi minua ! Milloinkahan opin vastaamaan kunnollisesti? Tällaisia ne add-häiriöisen vastaukset ovat. Emmää ittellein mitään mahra.

Muuten, minullakin oli vaihe elämässäni jolloin lakattuani uskomasta Jehovaan, elättelin uskoa Luojasta joka ei olisi ihmisten keksimien jumalien kaltainen, vaan olisi enemmänkin persoonaltaan hyvin rento jumaluus.

Myöhemmin se ei enää riittänyt ja aloin elätellä uskoa persoonattomasta energia jumaluudesta, joka olisi lähempänä vain pelkkää energiaa koska kaikki koostuu energiasta.

Nykyään sekin on hävinnyt ja minulla ei enää ole tarvetta uskoa minkäänlaiseen ihmistä korkeampaan tietoisuuteen.

Ainoa ihmistä korkeampi tietoisuus voisi tulevaisuudessa olla hallinnasta riistäytynyt tekoäly joka majailisi internetissä. Mutta siihenkään ei ole minulla tarvetta uskoa, koska sitä ei ole vielä olemassa. Eli jos korkeampi tietoisuus syntyisi, niin se syntyisi ihmisten luomana.

Mutta tosiaan tuo on vain hypoteesi, jolla ei myöskään ole todellisuuden kannalta katsoen mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Tein tämän aloituksen siinä mielessä, että Esko Valtaojan esitykset kumoavat JT:jien demonisoinnin maailmasta ja tätä demonisointia harrastaa myös mediat kaikialla maailmassa.
Tuntematta tarkemmin millaisesta demonisoinnista nyt on kyse, niin jehovantodistajien lisäksi kumoutuvat kaikki Raamattuun pohjautuvat yliluonnolliset ja/tai mahdottomat asiat.
Esko Valtaojalla ei ole uskontoa, mutta hänellä on usko tulevaisuuteen, joka perustuu menneen historian tarkasteluun.
Usko tulevaisuuteen on aivan eri asia kuin uskonnollinen usko yliluonnolliseen.
Kirjoitit, että Esko Valtaojalla ei ole uskoa "persoonalliseen Luojaan", näin voi todellakin olla, mutta onko sinulla mahdollisesti tähän mielipiteseesi mitään faktatietoa ?
En osaa tahän hätään viitata mihinkään täsmälliseen tekstiin tai puheeseen, käsityksen olen muovannut hänen puheitaan, esiintymisiään ja kirjoituksia seuratessa. Toki Valtaojan ja Enqvistin erona on se, että Valtaoja toteaa usein, että "voihan olla, että jotain korkeampaa älyä on jossain, mutta sellaisesta ei ole näyttöä, tietoa jne. Jos peräänkuulutetaan persoonallista luojaa, niin ollakseen persoonallinen ja luoja on persoonastaan oltava jotain näyttöön perustuvaa tietoa persoonasta ja luomisesta.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun mielestäni sanat USKO ja USKONTO ovat eri asioita.
Lisäksi kannattaa pitää erillään uskonnollinen usko, joka käsitetään joko henkilökohtaiseksi uskonnolliseksi näkemykseksi tai uskontoon sidotuksiuskonnolliseksi näkemykseksi.
Jokaisella ihmisella on usko...
Uskoakseni jokaisella ihmisellä on näyttöön perustumattomia käsityksiä, mutta jokaisella ihmisella ei ole uskonnollista uskoa.
Tämä on minun usko tulevaisuuteen, mutta en sano sitä uskonnoksi.
Luottamus tulevaisuuteen ei edellytä luuloa jumalan olemassaolosta, uskonto käsitetään järjestäytyneeksi jumaluskoksi.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jokaisella ihmisella on usko...
Jos on niin olkoot, mutta se perustuu pelkästään siihen mitä korvista on sisään tungettu, missäkussakin kulttuurissa ja kolkassa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Veli-Hopea kirjoitti:

Ne kaksi olkoot täysin eri asia minun kuplassani, mutta mitä luoja teki ennenkuin loi maailman ja mitä teki ennen sitä, ja ennen sitä?
Siihen johtopäätökseen olen minäkin päätynyt, että on parempi puhua ja kirjoittaa Luojasta, kun että puhuisi ja kirjoittaisi Jehovasta, joka JT:jien opin mukaan on Luoja.

Koska JT:jien oppi on ajanut karille jo monessa asiassa ja osoittautunut valheelliseksi, niin ei voida silloin varmuudella sanoa, että Luojan nimi olisi Jehova. Toki varmasti raamatusta löytyy todisteita JT:jien väittämälle, mutta raamattukin on osoittautunut epäluotettavaksi monissa kohdin.

Siksi on parempi puhua ja kirjoittaa vain LUOJASTA, sillä tekijähän täytyy kaikella olevaisuudella olla, ei se tyhjästä ole voinut syntyä.

Nyt tulemmekin kysymykseesi.

Mitäpä siihen muuta voi vastata, kun että EN TIEDÄ.

Jos joku tietäisi, niin olisi varmasti nobelpalkinnon arvoinen tieto.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
Occamin partaveitsi kirjoitti:Minun mielestäni sanat USKO ja USKONTO ovat eri asioita.
Lisäksi kannattaa pitää erillään uskonnollinen usko, joka käsitetään joko henkilökohtaiseksi uskonnolliseksi näkemykseksi tai uskontoon sidotuksiuskonnolliseksi näkemykseksi.
Jokaisella ihmisella on usko...
Uskoakseni jokaisella ihmisellä on näyttöön perustumattomia käsityksiä, mutta jokaisella ihmisella ei ole uskonnollista uskoa.
Tämä on minun usko tulevaisuuteen, mutta en sano sitä uskonnoksi.
Luottamus tulevaisuuteen ei edellytä luuloa jumalan olemassaolosta, uskonto käsitetään järjestäytyneeksi jumaluskoksi.
Olen eri mieltä kanssasi siitä, kun mietteissäni ja päätelmissäni olen tullut siihen tukokseen, että kaikella olevaisuudella täytyy olla suunnittelija ja ainakin kaiken elämän alkuunpanija, eli tässä tapauksessa LUOJA, että se olisi USKONTO.

Ei se siis ole uskonto ...vaan vastaus kysymykseen ..MITEN ELÄMÄ ON SAANUT ALKUNSA.

Koska tiede ei osaa siihen vastata, niin jos päättelyni kautta olen tullut siihen tulokseen, että kaikella on tekijänsä..eli LUOJA, niin se ei ole uskonto...vaan päättelyn tulos.

Jos puhutaan uskonnosta, niin se sisältää paljon muutakin kun uskoa Luojaan.

PS: Tiedän hyvin, että tästä asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen, mutta kirjoittelempa kuitenkin.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Siihen johtopäätökseen olen minäkin päätynyt, että on parempi puhua ja kirjoittaa Luojasta..
On tietysti harkittava milloin ja missä yhteyksissä Jumalan Nimeä käyttää, varsinaisessa luomiskertomuksessa Luoja on Eloohim joka monikkomuotona voidaan kääntää ''Valtiaat' ( Jumalat ) , varsinainen luomiskertomus päättyy lauseeseen jossa ensimmäisen kerran Tetragrammina ilmaistaan Jumalan nimi JHWH Eloohim: Jumala Kaikkivaltias, Jahve Kaikkivaltias, Herra Jumala, Jehova Jumala ( 1 Mos.2:4 ).
Tetragrammin merkintä tässäkohtaa on todennäköisesti Mooseksen.

Kun Raamatussa Eloohimin yhteydessä on ilmaistuna Jumalan nimi Tetragrammina merkitsee Eloohim silloin Kaikkivaltiasta Jumalaa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Jos tarkemmin luet kirjoituksiani, niin en ole maininnut Jehovaa, vaan kirjoitin ja kirjoitan Luojasta.
Niin onkin hyvä, koska Raamatun luojajumala ei ollut Jahve, joka Jahve otettiin käyttöön vasta eksiilin aikoihin kun israelilaiset siirtyivät monoteismiin. Kokonaan oma asiansa on pelkän luojan maininta, se antaa melkoisen rajattomat mahdollisuudet, eli Kalevalan sotka ja Lentävä Spahgettihirviökin mahtuvat oikein hyvin kuvaan.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Olen eri mieltä kanssasi siitä, kun mietteissäni ja päätelmissäni olen tullut siihen tukokseen, että kaikella olevaisuudella täytyy olla suunnittelija ja ainakin kaiken elämän alkuunpanija, eli tässä tapauksessa LUOJA, että se olisi USKONTO.
Ei kukaan vie sinun mielipidettäsi, ongelma on vaan siinä, ettei tuollaisesta luojajumalasta ole mitään näyttöä, eikä sellaiselle ole tuolla perusteella tarvetta.
Ei se siis ole uskonto ...vaan vastaus kysymykseen ..MITEN ELÄMÄ ON SAANUT ALKUNSA.
Mainitsin jo, että yleisessä kielenkäytössä uskonnolla tarkoitetaan järjestäytynyttä uskonnollista uskoa jumalaan/jumaluuksiin.
Koska tiede ei osaa siihen vastata, niin jos päättelyni kautta olen tullut siihen tulokseen, että kaikella on tekijänsä..eli LUOJA, niin se ei ole uskonto...vaan päättelyn tulos.
Minukee se, että tiede ei osaa johonkin vastata, on osoitus siitä ettei jotain asiaa tunneta/tiedetä. Se ei siis ole minkäänlainen osoitus jumalasta, vaan ennemminkin tietämättömyydestä. Tiede on kulkenut pitkän matkan tukkien noita jumala-aukkoja
Jos puhutaan uskonnosta, niin se sisältää paljon muutakin kun uskoa Luojaan.
Kuinkahan monennen kerran: Yleisessä kielenkäytössä uskonto on järjestäytynyttä uskovaisuutta jumalaan/jumaliin, sanana sillä ei oteta kantaa uskonnon sisältöön.
PS: Tiedän hyvin, että tästä asiasta ei päästä yhteisymmärrykseen, mutta kirjoittelempa kuitenkin.
Hyvä kun kirjoittelet, oletettavasti jokunen lukija saa miettimistä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Onko Professori Esko Valtaojan realistinen näkemys "uusi uskonto" ?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Tetragrammin merkintä tässäkohtaa on todennäköisesti Mooseksen.
Millaisia puoltavia seikkoja tuolle on?
Vastaa Viestiin