Idiootti vai lujasti uskova

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

RaM kirjoitti:Jatkan vielä hieman tätä ajan ja aikamatkustamisen teemaa lisää.
Suhteellisuusteorian isä Albert Einsteinkään ei pitänyt aikamatkustamista mahdollisena eikä teoriansa siten osoittavan sen puolesta mitään. Myöskin meidän aikamme kenties tunnetuin ja arvostetuin fyysikko Stephen Hawking suhtautuu hyvin kriittisesti ajatukseen ajassa matkustamisesta. Ajassa matkustamisen mahdollistavat ns. madonreijät ovat aika-avaruudellisia hypoteeseja, joista ei ole olemassa minkäänlaista tieteellistä näyttöä vaan ne ovat todellisuudessa puhtaasti spekulatiivisia käsitteitä.
Nykyisten kvanttikenttäteorioiden mukaan aikamatkustus ei nähtävästi ole tosiaan mahdollista. Itse en ole asiasta oikeastaan mitään mieltä: vaikka olisinkin niin mielipiteelläni tuskin olisi merkitystä. Jänniä juttuja kuitenkin.
RaM kirjoitti:Ainoa ongelma kuitenkin on siinä, että voidaanko ylipäätään maailmankaikkeutta selittää pelkän matematiikan avulla. Jos matematiikka ei selitä kaikkia pieniä asioita, ei se voi silloin selittää kaikkia suuriakaan.
Miten matematiikalla selitetään aistien kautta koettava nautinto?
Tai miten kaikkeus voidaan matemaattisesti selittää, jos sen kaikkia tekijöitä ja niiden vaikutuksia ei tunneta?
Gödelin teoreettinen ajassa matkaamisen mahdollisuus on toisaalta paradoksi, koska hänen oma vallankumouksellinen matemaattinen todistuksensa osoitti, ettei matemaattisen formalismin mukaista järjestelmää voi sisäisesti todistaa ristiriidattomaksi.
(Eikö kuulostakin hienolta.)
Tiedon ja logiikan tuntemattomien rajojen ihmettelyä. :)


Tulipa mieleen, että vaikuttaahan hiukkasten käyttäytymiseen sekin tarkkaillaanko niitä vai ei ja mitä ominaisuutta tarkkaillaan. Samaan aikaan kun niin sanottua pimeää energiaa tutkitaan, niin maailmankaikkeus laajenee kasvavalla nopeudella ja jokaisella laskuyrityksellä maailmankaikkeus havaitaan oletettua kevyemmäksi. Miettikääpä sitä! :shock:
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Ei helvetti :lol:

Tuli mieleen että aikamatkustus saattaisi edesauttaa Seuraakin tai parhaimmillaan olla juuri päinvastoin. Esim. Kun Jehova antaa ilmoituksen Seuralle jostakin ennustuksesta ja vaikka vuosiluvusta.

-> Seura voisi rakentaa suuren avaruusarkki-Challengerin (jonka matkanopeus lähentelisi valonnopeutta jollakin tasolla) ja kehoittaa kaikkia vilpittömiä Jehovan Todistajia omantuntonsa mukaisesti saapumaan laukaisupaikalle ; matkalle kohti lähentyvää paratiisia.

Ei sen avaruusarkin tarvitse välttämättä räjähtää niinkuin sukkula-serkkunsa. Olisiko siitä sinänsä yhtään mitään haittaa tai mitään väliä, onkin sitten toinen asia.

Näin Seura voisi ihan kivasti tehdä vilpittömien Jehovan Todistajien kanssa pienen mukavan avaruuslennon joka kestäisi vaikka viikon avaruudessa suurella nopeudella. (eikä välttämättä haittaisi vaikka arkin suuntimalaitteet menisivät lopullisesti epäkuntoon) Mutta kesto maapallolla olisi vaikka 500 vuotta tai minkä aikaa tahansa. Näin teoreettisesti.

Viikossa teokraattinen valo ei kerkiä hirveästi avaruudessa muuttua, joten olisi siinä Seuralla selittämistä kun palatessa maahan viikon kuluttua (maanaikalaiset 500 vuotta tms) ennustukset eivät olleetkaan toteutuneet.

Viikko kun on äärimmäisen lyhyt aika ja paljastumisen jälkeen ei olekkaan valmista konseptia. Seura kun on tottunut selittelyissä ja tasoitteluissa vuosikymmeniin.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onhan näitä aikamatkustusjuttuja netti pullollaan. Se joka on joskus uskonut Watchtower-b*llshitiin, voi ihan yhtä hyvin uskoa näitäkin. Tässä yksi hauska ESIMERKKI "todistetusta" aikamatkailusta. :roll:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ajassa taaksepäin matkustamiseen sisältyy myös teoreettinen ongelma.
Voisiko olla mahdollista, että kulkisit ajassa taaksepäin ja tappaisit oman esi-isäsi ennen kuin tämä on saanut lapsia. Jos näin voisi tehdä se muuttaisi tapahtumien kulkua eikä silloin sinua voisi olla olemassa aikamatkaamaan taaksepäin muuttamaan tapahtumien kulkua. Eli tuon mukaan aikamatkailu olisi mahdotonta. :shock:
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

RaM kirjoitti: Eli tuon mukaan aikamatkailu olisi mahdotonta.
Hyvä, säästyn sen ihmettelyltä mikä mekanismi saa vanhan herätyskellon käymään 'takaperin' ja kuinka kireälle se jousi joutuukaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Markku Meilo kirjoitti:Hyvä, säästyn sen ihmettelyltä mikä mekanismi saa vanhan herätyskellon käymään 'takaperin' ja kuinka kireälle se jousi joutuukaan.
Kellojen taaksepäin käyminenhän on jo selitetty. Kun Uri Geller matkoillaan lentää jonkun alueen yli, niin johan siinä kellot kummasti siirtyy kymmenen astetta taaksepäin. Niin ranteessa tai pöydällä olevat kuin aurinkotoimiset nurmelle laitetutkin. :twisted:
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Taitaa se aikamatkustelu jäädä Dilbert-sarjakuvassa esitetylle tasolle. Siinä markkinoitiin aikakonetta, joka vie tunnin päähän vain kuudessakymmenessä minuutissa.

Kiehtovasta ajatuksestahan on kuitenkin kyse kun aikamatkustelusta keskustellaan. Kai siinä tulisi muutaman kierroksen lottonumerot hankittua tulevaisuudesta jos sellaisen masiinan kyytiin pääsisi. 8) Menneisyydestä olisi paha mennä muuttelemaan mitään. Pienetkin asiat saattavat muuttaa elämänkulkua radikaalisti - ainakin teoriassa.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

TOISAALTA väkeviä ihmetekoja suoritetaan, kuten kuolleiden herättämisiä. Tarvitaan vain oikeaa uskoa ja johan alkaa ruumiit pomppimaan pystyyn, kuten tämä Netmissionin sivuilla oleva hellaripastorin kirjoitus todistaa (pitää muistaa että kaikki mikä on kirjoitettua on totta):
Esimerkiksi kuolleiden heräämisiä on raportoitu mm. lähetystyön yhteydessä sen verran, että uskon niitä todella tapahtuneen. Lähetystyöntekijä Toimi Yrjölän toiminnassa on ainakin kolme ihmistä noussut kuolleista, oma anoppini on herättänyt kuolleen, nigerialainen pastori David Nzewi kertoi minulle herättäneensä kuolleen, Uruguayn lähestyssaarnaajamme kertoi tapauksesta, jossa kuollut ”rukoiltiin henkiin” ja samoin ystäväni, joka on ollut lähetyssaarnaajan Boliviassa kertoi vastaavankaltaisen tapauksen paikallisesta huumevieroituskodista. Tapausten todenperäisyydestä voidaan tietysti keskustella, mutta minä olen vakuuttunut, että ainakin osa niistä on totta.
Jos kerran tosiuskovainen herättää kuolleitakin, niin kenties tuo aikamatkustaminenkin voisi häneltä onnistua. :twisted:
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

RaM kirjoitti: Itse lähestyn asiaa aina sitä silmällä pitäen, millaisena jumaluudet lahkoissa yleensä koetaan. Se on syy miksi olen ehkä turhankin jyrkkä myös agonstikon nimikettä kohtaan eli näen sen antavan väärän signaalin uskovaisille. Lahkolainen hakee turvaa uskolleen myös agnostikon antamasta puolittaisesta myönnöstä 'uskon Jumalan jos saan todisteita'. No toki noin ajattelee jokainen tarvejärkinen ateistikin, mutta ateisti ei kuitenkaan halua ruokkia perusteetonta uskontoivetta edes jossittelemisella.
Agnostikon määritelmässä sanotaan perusteluna, että Jumalaa ei voi todistaa olemattomaksi. Ei tietenkään voi, sen ateistikin tietää. Ei keijujakaan voi todistaa olemattomiksi eikä kukaan siltikään niihin usko... paitsi tietenkin hammaskeijuun, johon ainakin minä ja Make uskotaan. :twisted:
Tuo on kyllä minun makuuni vähän liian tarkoitushakuista logiikkaa. En ainakaan itse valitse elämänkatsomustani siitä vinkkelistä minkä viestin se uskovaisille antaa. Aivan sama minulle.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Jakke kirjoitti:Onhan näitä aikamatkustusjuttuja netti pullollaan. Se joka on joskus uskonut Watchtower-b*llshitiin, voi ihan yhtä hyvin uskoa näitäkin.
Kentällä eräs sanoi, että pyramidista oli löydetty toimiva televisio. Silmää räpäyttämättä kysyin: Oliko se väri vaiko musta-valko? :lol:
(Aina pitää pitää kiinni tarinan yksityiskohdista)
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Witless kirjoitti: En ainakaan itse valitse elämänkatsomustani siitä vinkkelistä minkä viestin se uskovaisille antaa. Aivan sama minulle.
Eihän tuossa ollut kyse mistään elämänkatsomuksen valintakriteereistä.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jos Jumalalle aikamatukustaminen olisi mahdollista, niin eikö senkin olisi kannattanut palata ajassa taaksepäin ja jättää kokonaan luomasta Saatanaa? Ei olisi syntynyt pahuutta ja kärsimystä eikä ylipäätään mitään kiistakysymyksiäkään. :idea:
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

RaM kirjoitti:Jos Jumalalle aikamatukustaminen olisi mahdollista, niin eikö senkin olisi kannattanut palata ajassa taaksepäin ja jättää kokonaan luomasta Saatanaa? Ei olisi syntynyt pahuutta ja kärsimystä eikä ylipäätään mitään kiistakysymyksiäkään. :idea:
Mietin tuota joskus, ja minulle sanottiin että Jumalan piti todistaa asemansa ja oikeellisuutensa enkeleille. En sitten kehdannut kysyä, että eikö Jehova olisi voinut pyyhkäistä enkeleitäkin olemattomiin ja tehdä uudet, autuaan tietämättömät versiot.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Ninth kirjoitti:Mietin tuota joskus, ja minulle sanottiin että Jumalan piti todistaa asemansa ja oikeellisuutensa enkeleille.
Olihan sitten luonut epäuskoisen ja -luuloisen palvelijajoukon itselleen. Paavali (tai kuka se oli) piti enkeleitä huomattavasti uskollisempina ja luotettavampina kun kirjoitti, että vaikka puhuisi enkelien äänellä/kielellä....
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Ninth kirjoitti:
RaM kirjoitti:Jos Jumalalle aikamatukustaminen olisi mahdollista, niin eikö senkin olisi kannattanut palata ajassa taaksepäin ja jättää kokonaan luomasta Saatanaa? Ei olisi syntynyt pahuutta ja kärsimystä eikä ylipäätään mitään kiistakysymyksiäkään. :idea:
Mietin tuota joskus, ja minulle sanottiin että Jumalan piti todistaa asemansa ja oikeellisuutensa enkeleille. En sitten kehdannut kysyä, että eikö Jehova olisi voinut pyyhkäistä enkeleitäkin olemattomiin ja tehdä uudet, autuaan tietämättömät versiot.
Tuo todistamisen tarve koskee sitä, että Jumala hävittäisi Saatanan syntiinlankeemuksen jälkeen.
Minun kysymykseni koski aikamatkaamista siihen hetkeen, jossa koko kiistaa ei ollut vielä olemassa. Jumala olisi palanut luomisen hetkeen ja jättänyt luomatta Saatanan. Sitä ei siis olisi milloinkaan ollutkaan eikä mitään kiistakysymystäkään.
Noh... koko Jumala on niin utopistinen ja sisäisesti ristiriitainen hyypiö muutenkin, että tuskin sen sakavia ominaisuuksia kannattaa juurikaan pohtia. :|
Vastaa Viestiin