Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Torninvartija
Viestit: 465
Liittynyt: 28.04.2007 15:36
Paikkakunta: Helsinki

Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Torninvartija »

Uutisista Vartiotornin takaa bongattua: jonkun tutkimuksen mukaan uskovaiset pettävät puolisoaan yleensä vähemmän kuin uskonnottomat. Tästä poikkeuksena jehovantodistajien ja mormonien kohdalla ei havaittu eroa, vaan näiden uskontojen jäsenet pettävät puolisoaan yhtä usein kuin uskonnottomat. Voin hyvin uskoa tämän, koska jehovantodistajat luulevat, että kaikki harrastavat seksiä kaikkien muiden kanssa ekan tilaisuuden koittaessa. Lisäksi he ajattelevat missanneensa jotain, koska normaalia teini-ikää ja nuorta aikuusuutta ei ole vietetty.

http://www.canada.com/victoriatimescolo ... 3c&k=10270
"You take the blue pill and the story ends. You wake in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill and you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Witless »

Torninvartija kirjoitti:Uutisista Vartiotornin takaa bongattua: jonkun tutkimuksen mukaan uskovaiset pettävät puolisoaan yleensä vähemmän kuin uskonnottomat. Tästä poikkeuksena jehovantodistajien ja mormonien kohdalla ei havaittu eroa, vaan näiden uskontojen jäsenet pettävät puolisoaan yhtä usein kuin uskonnottomat. Voin hyvin uskoa tämän, koska jehovantodistajat luulevat, että kaikki harrastavat seksiä kaikkien muiden kanssa ekan tilaisuuden koittaessa. Lisäksi he ajattelevat missanneensa jotain, koska normaalia teini-ikää ja nuorta aikuusuutta ei ole vietetty.
Yllättävä havainto. Itse olin teiniavioliitosta huolimatta uskollinen eroon (avioliitosta ja Järjestöstä) asti. Sittemmin vietin kyllä myöhäistetyn teini-iän. :)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Teokraattinen avioliitto valtakunnansalia varten ja syrjähypyt elämää varten. Viisas jehova kerää aarteita taivaaseen ja kultia maan päälle.

Oma avioliittoni päättyi jehovapuolisoni uskottomuuteen. Minä olin se uskollinen hölmö.
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Ninth »

Eikös tuo ole ihan ymmärrettävää jos kerran uskottomuus on ainoa mahdollisuus puolisosta eroamiseen?
Pehmoluopio kirjoitti:Viisas jehova kerää aarteita taivaaseen ja kultia maan päälle.
:lol:
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Witless »

Pehmoluopio kirjoitti:Teokraattinen avioliitto valtakunnansalia varten ja syrjähypyt elämää varten. Viisas jehova kerää aarteita taivaaseen ja kultia maan päälle.
Nii. Tai kulttia maan päälle. ;)
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Olis ihan mielenkiintoista tietää vastaavia tilastoja Suomesta. Minusta tuntuu, että täällä pohjoismaissa ei olla läheskään niin kristillisiin perhearvoihin uskovia kuin mitä tuolla Atlantin takana. Eli siis esim. Suomen "ei uskovainen" väki pettää varmasti melko isolla prosentilla.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kyllähän tällaiset tutkimukset osoittavat, että 'jotain' on vt-seuran avioliitto- ja seurustelupolitiikassa pahasti vialla. Kun erosta ja uskottomuudesta sälytetään sanktioita seurakunnassa, ja niitä kuitenkin tapahtuu ihan niinkuin muuallakin, niin on selvää ettei vt-seuran malli seurustelusta ja avioliitosta ole kovin terveellä pohjalla.

Ne hedelmät...
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Tony Syrjänen kirjoitti: on selvää ettei vt-seuran malli seurustelusta ja avioliitosta ole kovin terveellä pohjalla.

Ne hedelmät...
Joo, demoniset babylonialaiset uskonnot kolminaisuusoppeineen ja helvetintulineen kantavat parempaa hedelmää kuin Totuus, joka tekee vapaaksi (avioliitosta?).
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pehmoluopio kirjoitti:Joo, demoniset babylonialaiset uskonnot kolminaisuusoppeineen ja helvetintulineen kantavat parempaa hedelmää kuin Totuus, joka tekee vapaaksi (avioliitosta?).
Tähän olisikin mielenkiintoista ympätä vielä meidän täysin uskonnottomien liittojen kestävyysprosentti. Veikkaan, ettei se nyt ainakaan häpeäkseen erotu uskovien vastaavasta.

Eli olisiko sittenkin niin, ettei sillä minkälaisiin tarinoihin pariskunta uskoo ole merkitystä liiton kestävyyden tai laadun kannalta. :idea: :idea: :idea:

:roll:

Joskus todistajana kuuli kuinka avioliiton tulee olla kolmisäikeinen ollakseen kestävä. Kovin sitä tällainen vastarannankiiski tuumi, että kuinkahan maailmallistenkin liitot kestävät, vaikka heillä ei sitä kolmatta säijettä liitossaan ole... (eli vt-seuran AOT:tta)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Tony Syrjänen kirjoitti:Joskus todistajana kuuli kuinka avioliiton tulee olla kolmisäikeinen ollakseen kestävä.
Sinänsä asiaa, mutta avioliitossa koirakin voi olla parempi kolmas säie kuin Vartiotorniseura.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Torninvartija kirjoitti:Tästä poikkeuksena jehovantodistajien ja mormonien kohdalla ei havaittu eroa, vaan näiden uskontojen jäsenet pettävät puolisoaan yhtä usein kuin uskonnottomat.
Tulos on mielestäni odotettu ja se korostaa jehovantodistajalahkolaisten tottuvan petoksessa ja valheessa elämiseen. Lahkovalheisiin totuttuaan heille on luonteenomaista puhua yhtä ja tehdä toisin ja siten tuo taipumus valheellisuuteen leviää myös heidän parisuhdeuskollisuuteensa ja muihin elämänalueisiin, joissa moraalista selkärankaa tarvittaisiin.

Toinen tekijä uskottomuutta lisäämässä on lahkoperheiden kulissienrakentaminen, joka tekee avioerot lahkon sosiaalisessa piirissä vaikeaksi ja siten kulissiavioliittojen rinnalla harrastetaan sivusuhteita.

Mormonien kohdalla kyse voi osittain olla vanhoista opeista, joiden mukaan moniavioisuus on mormonihyve, jota ikäväsi rajoittaa vain pakanallinen maallinen oikeus mm. Suomessa, jossa moniavioisuus on laitonta.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

AchanBeroean kirjoitti: Tulos on mielestäni odotettu ja se korostaa jehovantodistajalahkolaisten tottuvan petoksessa ja valheessa elämiseen. Lahkovalheisiin totuttuaan heille on luonteenomaista puhua yhtä ja tehdä toisin ja siten tuo taipumus valheellisuuteen leviää myös heidän parisuhdeuskollisuuteensa ja muihin elämänalueisiin, joissa moraalista selkärankaa tarvittaisiin.
Harvoin olen AchanBeroeanin kanssa ollut enemmän yhtä mieltä.
Lahkominä on kaiken lisäksi ohut kuin norjalainen lehtileipä. Silloin avioliitosta muodostuu tunnekylmä teatteri. Yhdessä kokoukseen, yhdessä kentälle, yhdessä tutkitaan ja loput ajasta puetaan ja riisutaan lahkovaatteita ja puetaan ja riisutaan lapsia ja sitten vielä työ.

Avioliiton pitäisi vastata tunne-elämän tarpeisiin. Ne jäävät tyydyttämättä. Jehovien kokouksetkaan eivät tietysti tyydytä tunne-elämän tarpeita. Joskus tunne-elämä purkautuu ja purkautuu rajusti, tulee tunteen ketsuppipurkaus.
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Pitää lisätä, että oikeasti naimisiin tahtoi sellaisella kiihkeydellä jehovana koska se oli ainoa sallittu areena tunne-elämälle taiteen ja tissuttelun ohella. Sitten kun avioliitto osoittautuu pelkäksi Valtakunnansalin etäpesäkkeeksi, tulee ero tai taide tai tissuttelu.
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Viesti Kirjoittaja Tony »

Markku Meilo kirjoitti:Sinänsä asiaa, mutta avioliitossa koirakin voi olla parempi kolmas säie kuin Vartiotorniseura.
Niin, tai mikä tahansa muu yhdistävä tekijä kuin fundamentalismia ihannoiva jenkkiläinen lahko. :D

Edit: No ei nyt ihan mikä tahansa muu.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Uskollisuus avioliitossa jehovantodistajien keskuudessa

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pehmoluopio kirjoitti: Sitten kun avioliitto osoittautuu pelkäksi Valtakunnansalin etäpesäkkeeksi, tulee ero tai taide tai tissuttelu.
Tai kaikki, kuten on jossakin tapauksessa käynyt. :lol:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Vastaa Viestiin