Näkökulma Raamatun lukemiseen

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Osoitetaan todeksi elämällä ne just nyt. Eikai siihen muuta tietä ole?
Minä en ainakaan elämällä pysty osoittamaan raamatun tarjoamaa pelastusta, ikuisuutta tai paratiisia todeksi.

Oikein mitään ihmeellistä pelastusta ei ole ollut eikä ikuisuutta paratiisista puhumattakaan jossa sudet syö voikukkia lampaiden sylissä.

Ei ole näkynyt paaluristillä roikkunutta ryöväriä sen enempää kuin Jeesustakaan, eikä pyhää jerusalemin temppeliä ole laskeutunut taivaasta josko jumalaakaan ei ole näkynyt asuskelevan ihmisten keskuudessa ilman hikeä,verta ja poispyyhittyjä kyyneleitä.

Joten ainakaan raamatun ikuisuus,pelastus ja paratiisi ei ole minulle tässä ja nyt
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Minä en ainakaan elämällä pysty osoittamaan raamatun tarjoamaa pelastusta, ikuisuutta tai paratiisia todeksi.
Itse asiassa elämämme ja elinympäristömme osoittaa, että Raamatun UT:n lupaama muutos on kaksi vuosituhatta myöhässä. Siitä voi hyvällä syyllä päätellä, ettei VT:n odotus ole sen luotettavammalla pohjalla.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

pelkuri kirjoitti:Törmäsin kiinnostavaan näkökulmaan vanhasta testamentista (joka vastaa jokseenkin pavloffin tapaa). Lainaan suoran pätkän toiselta sivulta, että mitä jos homma onkin näin;.....Syntyy kaksinaisuuden maailman harhakuva. Miksi on tuhoa ja kärsimystä, miksi kaikki katoaa? Maailma on epäoikeudenmukainen.
Muodikkaasta amerikkalaisesta "Self help" aineistoista löytyy jokaiselle jotain, metafysiikalla selitään lähes kaikkia.

Kuten tuossa lainasit filosofista dualismin käsitettä.
Tuo tieto ja ymmärrys on kuitenkin ollut aistimaailmamme väliaikaisten ja katoavien harhakuvien peittämä. Niinpä nuo kuolevat ja tapetut ihmiset ja tuhotut kaupungit kuvaavat ailahtelevia tunteitamme ja aineellisia halujamme, materiaan samaistuneen mielemme ajallisia älyllisiä rakennelmia ja tunteellisia ideologioita, Egon harhakuvia.
Tässä mennään jo monadologiaan.

Koko tuo lainaamasi sivu on tätä nykyajan "paranna itsesi sekoitusta", jota kirjakauppiaat hyvällä menestyksellä myyvät.

Jos haluaa rakennella filosofisia utopioita omiin tarpeisiin niin tässä tiivistettynä aatesuunnat.

http://www.peda.net/veraja/projekti/cen ... hma3/hannu
Elämä on tässä ja nyt.
Näin on!
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Meilo: tarkoitin kysyä siis sinulta (ja saa tähän joku muukin vastata) että miten flow-tila (tai edes onnellisuus, rakkaus ja tunne ajan katoamisesta) osoitetaan ylipäätään todeksi?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Ariadna kirjoitti: Muodikkaasta amerikkalaisesta "Self help" aineistoista löytyy jokaiselle jotain, metafysiikalla selitään lähes kaikkia.

Kuten tuossa lainasit filosofista dualismin käsitettä.
Joo, ei muotiartikkelit oo aina pahasta. Tietty täytyy osata lukea suodattaen tekstistä se mikä kolahtaa. Muhun kolahti ennenkaikkea käsitys vanhasta testamentista. Halusin kuitenkin lainata pidemmän pätkän, että saa kontekstista kiinni :).
Tuo tieto ja ymmärrys on kuitenkin ollut aistimaailmamme väliaikaisten ja katoavien harhakuvien peittämä. Niinpä nuo kuolevat ja tapetut ihmiset ja tuhotut kaupungit kuvaavat ailahtelevia tunteitamme ja aineellisia halujamme, materiaan samaistuneen mielemme ajallisia älyllisiä rakennelmia ja tunteellisia ideologioita, Egon harhakuvia.

Tässä mennään jo monadologiaan.

Koko tuo lainaamasi sivu on tätä nykyajan "paranna itsesi sekoitusta", jota kirjakauppiaat hyvällä menestyksellä myyvät.

Jos haluaa rakennella filosofisia utopioita omiin tarpeisiin niin tässä tiivistettynä aatesuunnat.

http://www.peda.net/veraja/projekti/cen ... hma3/hannu
Kiitoksia ajatuksesta.
Homma hoidettu:
https://www.facebook.com/polarismi/info
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Meilo: tarkoitin kysyä siis sinulta...
Josta muistui aiempi kysymykseni sinulle:

"Ihan vaan mielenkiinnosta pyydän vaikka yhden esimerkin mun "asioiden vierestä" -jutusta (mitä se sitten tarkoittaakin)?"
...miten flow-tila (tai edes onnellisuus, rakkaus ja tunne ajan katoamisesta) osoitetaan ylipäätään todeksi?
En tiedä, taitaa olla lääketieteellinen asia ja kovin kaukana uskontojen sekä Raamatun ikuisuusjutuista paratiisilla tai ilman.

Nää sun jutut menee turhan usein mun hilseen yli, koitin ympätä Jeesuksen Saatanan kiusattavaksi ja näin sen sitten ilmeisesti joku lukee Raamatustaan:

"Sitten totuuden henki (rehellisyyden henki) vei ihmisen joka täydellisesti kuunteli minuuttaan eli rehellisyyttään erämaahan introjektioiden, traumaperintöjen ja valheen kiusattavaksi."
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

pavloff kirjoitti:miten flow-tila (tai edes onnellisuus, rakkaus ja tunne ajan katoamisesta) osoitetaan ylipäätään todeksi?
Täällä on toinen Markun kanssa joka ei ymmärrä....

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/28 ... nteet-flow
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

(ja saa tähän joku muukin vastata) että miten flow-tila (tai edes onnellisuus, rakkaus ja tunne ajan katoamisesta) osoitetaan ylipäätään todeksi?
Onnellisuus on mielentila jonka osoittaminen näkyy ihmisellä teoissa. Wikipedia kertoo,että tutkimukset filosofian, psykologian, sosiologian ja taloustieteen alalta osoittavat, että ihminen on onnellinen, jos häntä kohdellaan esim oikeudenmukaisesti

Sanoisin että ihminen itse osoittaa onnellisuuden tilansa todeksi teoillansa.


Sitten rakkaus ,tuo syvä kiintymyksen tunne johonkin, useimmiten toiseen henkilöön, osoittuu samoin tekoina todeksi.

Tunne ajan katoamisesta?

Oikeastaan en ymmärrä laisinkaan mitä kysyt ,mutta tunne kuin tunne,mieliala mikä tahansa, käsittäen kaikki on aina totta ja ne osoittuu todeksi sillä että ihmismieli miten milloinkin lie mitä tahansa tuntee.

Jos tuntuu että aika katoaa, tunne itsessänsä toteaa sen todeksi.

Jos tunnen olevani orava,jota eilen käytti hyväksi supikoira,tuo tunne osoittuu todeksi sillä että siltä tuntuu siltä.

Siitä huolimatta että tunne on tosi, en voi osoittaa todeksi olevani supikoiran hyväksikäyttämä orava.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Jalo Sukuinen
Viestit: 208
Liittynyt: 07.02.2016 22:39

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Jalo Sukuinen »

Nuo henkilökohtaiset tunnetilat on vaarallista todistusaineistoa, sillä nimensä mukaisesti ne ovat henkilökohtaisia. Tunnetilan perusteella ei mitään voida sanoa totuudeksi. Muslimi on aivan yhtä varma koraanin totuudellisuudesta, kuin kristitty raamatun totuudellisuudesta. Voisin lukea raamattua puhtaasti historian kannalta. Mutta se että se väittää olevansa kirja jumalalta, syö sen arvoa kirjallisena mestariteoksena.
Jokainen juustohampurilainen on tietenkin jonkun kasaama, mutta kaiken kasaaja on lentävä spagettihirviö. Raamen!
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Markku Meilo kirjoitti:
"Sitten totuuden henki (rehellisyyden henki) vei ihmisen joka täydellisesti kuunteli minuuttaan eli rehellisyyttään erämaahan introjektioiden, traumaperintöjen ja valheen kiusattavaksi."
Jee! Sä tajusit :) Just näin MÄ luen Raamattua
Lisätään vielä että erämaa voi myös kuvastaa totaalista yksinolemisen tilaa. Ken totuutta tietää ;)
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Jee! Sä tajusit :) Just näin MÄ luen Raamattua
No ei tuo kiellettyäkään ole, joten jatka ihmeessä. Ihmettelen vaan miten tuolla lukemisella voi saada jehoavantodistajuuden näyttämään olevan edes vähänkään sinne päin mitä raamatunkirjoittajat todellisuudessa tarkoittivat teksteillään.

Sitä en enää sitten ihmettelekään miksi kysymykseeni on vaikea vastata.
Lisätään vielä että erämaa...
Juu ja paljon jää vielä puuttumaan, kuten antikristus, lopun aika, yöstempaus, itämään tietäjät, Egypti, (Ilmestyskirjan) pian, Alfa ja Omega, demoni, ehtoolinen, haades, ihmeet, ylöstempominen, sukupolvi, pakanain ajat, kaste, rukous, messias, vedenpaisumus, paalu/risti, sielu, suuri ahdistus, enkeli, 144 000, ylösnousemus, väärä profeetta, Suuri Babylon, taivaallinen Jerusalem jne.
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Markku Meilo kirjoitti: Ihmettelen vaan miten tuolla lukemisella voi saada jehoavantodistajuuden näyttämään olevan edes vähänkään sinne päin mitä raamatunkirjoittajat todellisuudessa tarkoittivat teksteillään.
No sepäs tässä onkin hassua että tää tulkinta ei välttämättä sulje pois konkreettista tulkintaa vaan tuo siihen syvyyttä. On siis mahdollista uskoa molempiin! Mä vaan en oo yhtään ollut kiinnostunut siitä onko Raamattu historiallisesti kuinka totta, kun musta se on yhdentekevää sen rinnalla, että kyseessä on USKOMATTOMAN HIENO TEOS IHMISMIELEN TOIMINNASTA. Ja tästä näkökulmasta "yksikään sana ei ole pettänyt". Joten tutkisteluissa olen jatkuvasti vääntänyt oman tulkintani siihen mitä ollaan tutkittu ja LUULLUT ETTÄ TODISTAJATKIN KELAA NÄIN kun ne on suurimmaksi osaksi olleet samaa mieltä, tai ainakin ovat saaneet mulle sellaisen olon että ovat samaa mieltä (jos eivät oo olleet samaa mieltä niin ovat sanoneet että " tätä voidaan joskus tutkia lisää"). TÄÄHÄN SELITTÄÄ TÄYSIN SEN miksi mun tutkisteluiden loputtua kokouksissa onkin ollut tylsää ja toisinaan jopa raivostuttavaa kun kaikki vastaa niinku tekstissä sanotaan, eikä siten miten olen heidän kanssaan Raamattua mun mielestäni oppinut :p En oo tajunnut että mä siis näköjään olen sit opettanut yhtä paljon niitä kuin ne mua... Oon luullut et ne on tienneet sen mitä minäkin! Voi miten hassua!

Ja hei, kiitos listasta! Täytyypä perehtyä :)
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

kokouksissa onkin ollut tylsää ja toisinaan jopa raivostuttavaa kun kaikki vastaa niinku tekstissä sanotaan,
Vartsikantutkistelussa ei oikein ole raamatun tutkintaa juuri ollenkaan vaan vtseuran oppitulkintojen pänttäämistä sen omasta teoksesta, eli vartiotorni lehdestä.

Yli 95% ajasta menee vartiotornilehteen ja joku pikkuprosentti muutamaan raamatunjakeeseen joka nostetaan esille.

Valmiitahan ne vastaukset on, kunhan bongaa ne lehdestä ja leikkii hengellistä jos ei jopa kisaile kuka viittaa useimmin.

Ei se ole tutkistelu missä mitää ei tarkasteta ja tutkita,vaan vastataan mitä käsketään.

Se on pakkosyöttöä
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Veli-Hopea kirjoitti:
Valmiitahan ne vastaukset on, kunhan bongaa ne lehdestä ja leikkii hengellistä jos ei jopa kisaile kuka viittaa useimmin.
En nyt nykyään jaksa oikein enää olla samaa mieltä järjestön kanssa siitä että valmiin vastauksen etsiminen tekstistä tekstin alapuolella olevaan kysymykseen olisi jotenkin hengellistä tai teokraattista.

Minusta se tuntuu nykyään jotenkin yksioikoiselta touhulta, jopa tyhmältä ja sairaalta. Parhaat vastasivat kokouksessa lukemalla melkein koko kappaleen kysyttyyn kysymykseen, niin ainakin vastas oikein. :mrgreen:

Vaimoni järjestöstä erottuaan sanoi sen olevan pakkopullaa.

Mutta en nyt nykyään jaksa oikein enää olla samaa mieltä oikeastaan mistään muustakaan mitä järjestö suoltaa likakaivostaan esiin ... ettei sen puoleen.

Nätti huijaus pöljäs paketis !
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Lue ja etsi vastaus joka on totuus, muita vaihtoehtoja ei ole. Sillähän se jtn maailmankuva rakentuukin miksi rakentuu, juuri sellaiseksi mitä sikariporras haluaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin