Näkökulma Raamatun lukemiseen

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Ymmärsin tänään mieheni kanssa keskustellessani että näkökulmani Raamatun lukemiseen on ollut hyvinkin taolainen. En siis koskaan ole pitänyt millään lailla merkittävänä sitä onko esim. Mooseksen kirjat kirjaimellisesti totta koska olen opiskellut kirjoja näkökulmasta; "tässä kerrottu synti on tätä tekoa vastaava rikos sieluasi/ihmisyyttäsi/itsetuntoasi/minuuttasi/tms. (=jumalaa) kohtaan. Ja tästä näkökulmasta olen ylipäätään Raamattua tutkinut!!!! Jossain vaiheessa aloin uskoa että kaiketi Jumalan on oltava itsemme ulkopuolella jotta meillä on joku joka tekojamme valvoo. Tämä kuitenkin on tapahtunut vasta n 3 vuotta sitten jonka jälkeen olenkin alkanut kapinoida todistajien keskuudessa erilaisista tavoista ja toimista...

(Edit: kapinointi on väärä sana koska rehellinen olen koko ajan ollut, tarkoitan että olen vasta viime vuosien aikana alkanut keskittymään enemmän järjestöön, joka taas on saanut pohtimaan että mikä tässä mättää kun ei mikään liiku mihinkään ja miettimään joko asioiden muuttamista tai pois lähtemistä... Että tosi paljon mun tutkistelut on kyllä menneet ihan omissa keloissa kyllä...)

Kiitos tämän palstan ja mieheni olen nyt palannut alkuperäiseen tulkintaani enkä pidä enää todistajia asemassa joka olisi lähimpänä totuutta - koska todellisuudessa mielestäni ei kukaan ole ja kaikki ovat ..

Olisi kiinnostava kuulla näkökulmanne Raamattuun ennen ja juuri nyt tänään; millaisessa arvossa ja millaisena tekstiä pidätte?
Viimeksi muokannut pavloff, 24.02.2016 23:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Jalo Sukuinen
Viestit: 208
Liittynyt: 07.02.2016 22:39

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Jalo Sukuinen »

Hmm. Noin 28 vuoden raamatun tutkimisen jälkeen olen tullut siihen pisteeseen, etten ihan hetkeen halua siihen kirjaan koskea. Saa nähdä tuleeko jossain vaiheessa otettua uudelleen tarkastelun kohteeksi. Juutalaisen historian kantilta kai sen voisi ottaa, mutta joka kerta kun mennään profetian puolelle, niin ota siitä sitten selvää miten sitä pitäisi tulkita.
Jokainen juustohampurilainen on tietenkin jonkun kasaama, mutta kaiken kasaaja on lentävä spagettihirviö. Raamen!
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Raamattu on minulle arvokas pala historiaa täynnä sen ajan ihmisten ajatuksia, tekoja ja uskomuksia aivan kuten moni muukin sen ajan kokoelma.

Harmikseni kaikkia raamatun asioita ei pysty todentamaan, eikä voi tietää mikä on oikeasti tapahtunutta ,mikä toiveunta,taikauskoa, tai mikä sepitettyä kuvitelmaa.

Pidän sitä vain ihmisten kirjoittamana ilman mitään yliluonnollista ja se selvittää itselleni monet mahdottomuudet. Mitä enemmän luen sen olevan ihmisen käsialaa, sen selkeämpi se minulle on.

Tämä on minun tapani ja se tuntuu helpolta kun ei tarvitse yrittää itselle selitellä mahdottomia asioita tapahtuneina.

Ennen oli toki toisin kun alistuin uskomaan siihen mitä "herrat" käskivät uskoa. Se oli valmiiksi pureskeltu usko se, mikä piti kuolemanpelossa niellä.

Hyvä kirja, kunhan sitä lukee puolueettomasti.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Avatar
Nukahtanut
Viestit: 1459
Liittynyt: 12.12.2015 16:03

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Nukahtanut »

Aika turhana satukirjana pidän, vaikka siinä on myös historiaa hyvin mukana.

Raamattua ei mielestäni tarvita onnelliseen elämään. Tosin ei sen lukemisesta varmasti haittaakaan ole, kunhan osaa tarkastella kirjaa puolueettomasti ja ilman jonkun ulkopuolisen väliintuloa.
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."- The Good, The Bad and The Ugly
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Olisi kiinnostava kuulla näkökulmanne Raamattuun ennen ja juuri nyt tänään; millaisessa arvossa ja millaisena tekstiä pidätte?
Raamattu oli mulle aiemmin erheetöntä Jehovan sanaa, nyt tajuan esimerkiksi sen, että edes Raamatun luojajumala ei ole Jahve. Minusta Raamattu pitäisi jakaa kaksiin kansiin, koska kaikki havaitsemani Jeesuksen asemaan liittyvät ristiinviittaukset ovat tekemällä tehtyjä. VT on paimentolaisten muinaisia näkemyksiä ja UT Jeesuksen uskonpuhdistusta ja maailmanlopun odotusta.

Mielenkiinto Raamattuun lepää sillä ihmettelyllä kuinka huonosti uskovaiset tuntevat Raamatun sisältöä ja kuinka suurella tarmolla haluavat olla tuntematta Raamattun sisältöä.
Pro et contra
Viestit: 1634
Liittynyt: 04.08.2014 19:37

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Pidän Koko Pyhää Raamattua Jumalan sanana Jumalalalta meidän Isältämme ja Herralta Jesukselta Kristukselta!

" Jokaisessa totuudessa, jonka Pyhästä Raamatusta opimme, tulee meidän seisahtua, niinkuin kirkkaan lähteen tykönä, jossa kasvojamme katsella tahdomme, ja kysellä itsiämme: uskotkos tämän sydämestä?
Oletkos tämän totuuden antanut tulla voimalliseksi sielussas, ja ollut sille kuuliainen?
Jos ei tämä ole tapahtunut, kuinkas sen tahdot vastata ja seisovainen olla? Tässä näet kuitenkin, että Jumala itse sitä vaatii. Eikö se ole tarpeellinen, ettäs todella ajattelet totista muutosta?
Koska tällä, eli muulla senkaltaisella tavalla, opin laadun jälkeen, sovitus tapahtuu, silloin taitaan havaita, mikä voima Raamatulla on, että se on terävämpi kuin joku kaksiteräinen miekka, ja tunkee lävitse, siihen asti kuin se sielun ja hengen eroittaa, ja jäsenet ja ytimet.
" Biblia 2007; Jumaliselle lukialle
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Vertaan raamattua Kalevalaan. Hieno homma, että raamattu on koottu aikoinaan. Kertoo paljon entisajan ihmisten asenteista ja toiminnasta. Kovasti olivat sotaisia ja murhanhimoisia ihmiset silloin. Kaikki raamatun kertomukset liittyvät jotenkin kuolemaan ja kostamiseen.
Let me go Master I hate you so
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kaikki raamatun kertomukset liittyvät jotenkin kuolemaan ja kostamiseen.
Minä pidän VTn YHWH tyyppiä jonkun historian ajan ihmishallitsijana , jota palveltiin jumalana.

Tästä olisi kiva oppia lisää
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

pavloff kirjoitti:Ymmärsin tänään mieheni kanssa keskustellessani että näkökulmani Raamatun lukemiseen on ollut hyvinkin taolainen.

En ymmärrä tuota.
Kiinalaisessa filosofiassa "taolainen" käsite voi olla myös täysin vastakkainen eri oppikuntien välillä. (tao =tie" )

Ehkäpä tarkoitat näitä:
Kungfutse julisti jo satoja vuosia ennen Jeesusta "älä tee toisille, sitä mitä et toivo itsellesi" Motse meni vielä pidemmälle ja sanoi "tee toisille sitä mitä toivot itsellesi".
Laotsen mukaan on vain hänen taonsa on on oikea ja Tao te chingiä on yritetty selittää teosofian, kristinuskon, kommunismin tai New age aatevirtauksen mukaan siis jokaiselle jotain.
En siis koskaan ole pitänyt millään lailla merkittävänä sitä onko esim. Mooseksen kirjat kirjaimellisesti totta koska olen opiskellut kirjoja näkökulmasta; "tässä kerrottu synti on tätä tekoa vastaava rikos sieluasi/ihmisyyttäsi/itsetuntoasi/minuuttasi/tms. (=jumalaa) kohtaan. Ja tästä näkökulmasta olen ylipäätään Raamattua tutkinut!!!!
Tätä todistajat eivät varmaan nielleet, heille Mooseksen kirjat ovat täyttä totta.
Jossain vaiheessa aloin uskoa että kaiketi Jumalan on oltava itsemme ulkopuolella jotta meillä on joku joka tekojamme valvoo. Tämä kuitenkin on tapahtunut vasta n 3 vuotta sitten jonka jälkeen olenkin alkanut kapinoida todistajien keskuudessa erilaisista tavoista ja toimista...
Samalla tuo valvoja on hallitsija jonka mielen mukaan on toimittava.
Kiitos tämän palstan ja mieheni olen nyt palannut alkuperäiseen tulkintaani enkä pidä enää todistajia asemassa joka olisi lähimpänä totuutta - koska todellisuudessa mielestäni ei kukaan ole ja kaikki ovat ..
Hienoa!
Olisi kiinnostava kuulla näkökulmanne Raamattuun ennen ja juuri nyt tänään; millaisessa arvossa ja millaisena tekstiä pidätte?
Menin kasteelle Jeesuksen esimerkin mukaisesti, hänen iässään. Tulin höynäytetyksi ja uskoin näkeväni kuolleen mieheni vielä joskus ja selittävän mitä tapahtui...sitä ennen uskoin vain hyvään pilvien päällä olevaan jumalaan josta Jeesus kertoi. Todistajuus avasi silmäni näkemään jumalassa hallitsijan jonka alamaisuudessa en halua olla.

Raamatun sisältö kertoo hallitsijan vallasta ja sen vallan alamaisuudessa elämisestä pappien näkökulmasta katsoen vaihtelevasti, esim. Daavidin ja Salomonin tavat elää, hallita ja vallata eivät vastaa nykyisen kristikunnan opin eettisiä ja moraalisia vaatimuksia hyvältä hallitsijasta.

Kaikki uskonnot ja filosofiat ovat pohtineet todellisen hyvän hallitsijan löytymisestä, Kunfutselta kului koko miehuusikä epätoivoisessa "todellisen hallitsijan" etsimisessä, sellaisen joka olisi istunut kauan valtaistuimella ja ymmärtänyt ja tietäisi I:n ja Lin eron välillä.

I oli eräänlainen kategorinen imperatiivi: jotkut asiat täytyy suorittaa niitten itsensä takia, ilman että suorittaja niistä mitään hyötyy. i: n vastakohta on li, hyöty.

Nämä nyt tuli mieleen tuosta mielenkiintoisesta Veli Hopean vastauksesta, johon jatkan myöhemmin.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Nämä nyt tuli mieleen tuosta mielenkiintoisesta Veli Hopean vastauksesta, johon jatkan myöhemmin.

Alkaisikohan se jotenkin näin?:

Asherah ja Yahweh yhteen soppii, huomenna pannaan pussauskoppiin..?

:D
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Veli-Hopea kirjoitti:Asherah ja Yahweh yhteen soppii
Joo, kyllä Rouva Jahve asiaan liittyy. Ei sotketa tätä ketjua sillä.
pelkuri
Viestit: 67
Liittynyt: 08.02.2016 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pelkuri »

Oon tutkinut viimeset pari päivää muita maailmanuskontoja, ja matka on ollut avartava. Alan vakuuttua siitä, että ei ole olemassa ainoata totuutta, vaan kaikki maailmanuskonnot (raamattu mukaanlukien) puhuvat samasta totuudesta johon ihminen etsii tietään. Tämä voi olla avartava näkökulma lukea raamattua.
Törmäsin kiinnostavaan näkökulmaan vanhasta testamentista (joka vastaa jokseenkin pavloffin tapaa). Lainaan suoran pätkän toiselta sivulta, että mitä jos homma onkin näin;
Raamatussa, etenkin Vanhassa Testamentissa kerrotaan usein kuolemasta, ja harvoin tuo kuolema on luonnollinen kuolema. Usein se on jonkinlainen katastrofi, iso onnettomuus, tappo, murha tai jopa kansanmurha.

”Aurinko oli noussut, kun Loot saapui Soariin. Ja Herra antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta, ja hävitti nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä kaikki niiden kaupunkien asukkaat ja maan kasvillisuuden.” Eikä siinä kaikki, vaan ”Lootin vaimo, joka tuli hänen jäljessään, katsoi taaksensa ja niin hän muuttui suolapatsaaksi. ” (1.Moos 19.23-26)

Kuolema on Raamatun salatun kielen vahvimpia ja tärkeimpiä symboleita. Kirjakokoelma kertoo Ihmisen Pojan, joita me kaikki olemme, mielen ja hengen kasvutarinan, tai paremminkin tuon Isästä Jumalasta lähteneen pojan hengen kipinän paluusta kotiin, ymmärrykseen ja yhteyteen, Minä Olen –ykseyteen, tietoon joka sillä jo on. Tuo tieto ja ymmärrys on kuitenkin ollut aistimaailmamme väliaikaisten ja katoavien harhakuvien peittämä. Niinpä nuo kuolevat ja tapetut ihmiset ja tuhotut kaupungit kuvaavat ailahtelevia tunteitamme ja aineellisia halujamme, materiaan samaistuneen mielemme ajallisia älyllisiä rakennelmia ja tunteellisia ideologioita, Egon harhakuvia.

Kertomus Lootin perheestä kuvaa egon syntymää. Lootin vaimo, joka jähmettyy suolapatsaaksi, on tasapainosta järkkynyt tunne-elämämme. Humalainen Loot, jakautunut mielemme, yhtyy kahteen tyttäreensä, ja hedelmöittää heidät. Syntyy kaksinaisuuden maailman harhakuva. Miksi on tuhoa ja kärsimystä, miksi kaikki katoaa? Maailma on epäoikeudenmukainen. Täällä vain vahvat pärjäävät. Minun on puolustettava itseäni tässä vihamielisessä erämaassa! Emme vielä ymmärrä luonnon lakien toimintaa, sillä emme näe todellisuutta.

Ego on keksimämme kuvitelma erillisestä itsestä ja aineellisesta kehosta. Aineen maailma ei ole todellinen, vaan jatkuvan muutoksen alainen, eikä sitä siksi pidä ottaa liian vakavasti, kaikkein vähiten olemisemme perustaksi. Eteenpäin päästäksemme mielemme on päästettävä irti menneestä, riittämättömyyden tunteistamme, syyllisyydestä ja pelosta.

Taaksepäin katsominen on jätettävä, tulevaisuuden pelko on hylättävä ja tunne-elämämme suolapatsas on sulatettava. Havaitsijan on puhdistuttava ja suuntauduttava nykyhetkeen. Eheytämämme mielemme antamalla jatkuvasti anteeksi ”meitä vastaan rikkoneille”, sillä vain siten vapautamme itsemme kaksinaisuuden harhasta. Olemme elämäntapahtumiemme jokainen osapuoli, sillä olemme YKSI. Elämä on tässä ja nyt.
lähde: http://koti.kapsi.fi/elamanopisto/index2.php?sivu=60

Mitä jos koko pelastus, ja ikuisuus, paratiisi tarkoittaakin vain ikuisuutta tässä hetkessä?
Totuus on toisaalta subjektiivinen käsitys kunkin omasta rehellisestä todellisuudesta, ja toisaalta maailmaa yhtenäistävä kielioppi
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pelkuri kirjoitti:Oon tutkinut viimeset pari päivää muita maailmanuskontoja, ja matka on ollut avartava. Alan vakuuttua siitä, että ei ole olemassa ainoata totuutta, vaan kaikki maailmanuskonnot (raamattu mukaanlukien) puhuvat samasta totuudesta johon ihminen etsii tietään.
Minä olen kyllä sen verran yksinkertainen, etten näe tuollaisessa mitään logiikkaa. Uskonnot ovat kovin erilaisia, etenkin jos otetaan mukaan vielä idän uskonnot. Esimerkiksi Koraani on avoimesti sotajalla juutalaisia ja kristittyjä vastaan. Siitä toki olen itsekin vakuuttunut, ettei ole olemassa yhtä uskonnollista totuutta, itse asiassa uskontojen totuutena tarjoamat asiat ovat valtaosin perustelemattomia ja/tai perusteettomia.
Mitä jos koko pelastus, ja ikuisuus, paratiisi tarkoittaakin vain ikuisuutta tässä hetkessä?
Tai mitä jos ensin osoitettaisiin todeksi kaikki ne peruslähtökohdat, joille uskonnot rakentavat esimerkiksi pelastuksen, ikuisuusjutut ja paratiisikuvaukset?
pavloff
Viestit: 334
Liittynyt: 05.02.2016 18:38
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Osoitetaan todeksi elämällä ne just nyt. Eikai siihen muuta tietä ole? Vai siis mitä sä Meilo todisteiksi kaipaat? Eiks kaikilla ole kokemuksia vapaudesta jossa aika menettää merkityksensä ja ikuisuus kuuluu todellisuuteen? Flow tiloja niinku? Miten sellaisen voi todistaa tieteellisesti?

Kysymykseen mitä tarkoitan taolaisuudella niin tarkoitan tätä:

"Taolaisuuden keskeinen käsite wu-wei eli luonnollinen toiminta. Toiminta ei ole passiivista vaan spontaania, hiljaisuuden, luonnollisuuden ja voiman toteuttamista. Luonnollinen toiminta on myötäilevää toimintaa, jolloin tao voi vaikuttaa ihmisen kautta. Hyveiden arvostaminen, perinteisiin sitoutuminen ja riittien toistaminen saattoi olla vaarallista, koska ne eivät edustaneet luonnollisia toimia. Ne olivat ihmisen itsensä synnyttämiä ja ylläpitämiä inhimillisiä käytäntöjä, jotka ovat itsekkäitä pyrkimyksiä. Luonnollinen ihminen ei siis kiinnity elämän rutiineihin, oppeihin tai hyveiden kehittämiseen, koska ne ovat este wu-weille."

Mulle
* Jumala = ihmisen "sydämen salaisessa minuudessa" (ihmisluonnossa) asuva rehellinen totuus (asia joka yhdistää meitä kaikkia)
* pyhähenki = totuuden henki (rehellisyyden henki)
* synti = rikos minuutta vastaan
* Jeesus = ihminen joka täydellisesti kuunteli minuuttaan eli rehellisyyttään
* saatana = introjektiot, traumaperinnöt, valhe
* paratiisi = elämää tässä ja nyt vapaana, tämä ikuisuuden kokemus on mahdollista sen seurauksena että olen nöyrtynyt rehellisessä totuudessani muiden edessä

Mitä jos me kaikki olemmekin lukeneet Raamattua niinkuin olemme vain siksi että joku opetti tuon lukutavan meille ja nielimme introjektion joka ei ehkä olekaan totta, ainakaan kokonaan? Entä jos lukisinkin sen tyystin toisesta näkökulmasta?
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Näkökulma Raamatun lukemiseen

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti: Vai siis mitä sä Meilo todisteiksi kaipaat?
Kun nyt et (taaskaan) lainannut sitä mihin viittaat niin toistan, että mitä jos ensin osoitettaisiin todeksi kaikki ne peruslähtökohdat, joille uskonnot rakentavat esimerkiksi pelastuksen, ikuisuusjutut ja paratiisikuvaukset.
Eiks kaikilla ole kokemuksia vapaudesta jossa aika menettää merkityksensä ja ikuisuus kuuluu todellisuuteen? Flow tiloja niinku? Miten sellaisen voi todistaa tieteellisesti?
Luontainen yksinkertaisuuteni estää minua näkemästä tässä uskonnollisuutta tai yhteyttä uskontojen pelastukseen, ikuisuusjuttuihin ja paratiisilupauksiin.
Vastaa Viestiin