Nukahtanut kirjoitti:Kumma, kun saunassakäymistä muiden kanssa ei oo kielletty tossa lahkossa.
Sitä minäkin ihmettelen jo ihan siltä pohjalta millaista taikauskoa saunaan liittyy, saunaa kun pidettiin haltijoiden ja henkien tyyssijana. Kristfrid Ganander (1741-1790) oli suomalaisen uskonnon-, perinteen- ja kielentutkija. Hänen sanakirjansa "Mythologia Fennica" ilmestyi ruotsiksi vuonna 1789. Kirjassaan Ganander kuvaa kuinka Anterettoin ja Auterinen olivat löylyn haltijoita. Saunaan liittyvä maaginen perintö sisältää runsaasti aineksia, joille on ominaista kokemus pyhyyden ja korkeamman olennon läsnäolosta. Saunaa on usein verrattu kirkkoon ja Kalevalassa lauletaan:
Tule nyt löylyhyn Jumala,
ilo ilman lämpimähän
tekemähän terveyttä
rauhoa rakentamahan.
Saunassa suoritettu sairaanhoito kuvattiin tapahtuneen yleensä yöllä, koska se voitiin paremmin pitää salassa. Kun ovensaranat oli voideltu niin, etteivät ne narisisi, astui loihtija sisään saunaan potilaan kanssa ja sanoi:
Terve löyly, terve lämmin,
Terve tervehtijällenki!
Sitten hän otti kukkarostaan lääkkeitä ja muita esineitä, joita hän tarvitsi. Hän iski nuolen lattiaan merkiksi siitä, että hän oli hyvin varustautunut niitä pahoja voimia vastaan, jotka olisivat voineet estää hoidon onnellisen lopputuloksen. Parantaja lakaisi saunan kattoa, seiniä ja lauteita vihdallaan puhdistaakseen ne kaikesta asiaankuulumattomasta, jolla olisi voinut olla vahingollinen vaikutus potilaaseen.
Toisaalta sauna on sen verran vieras amerikanuskonnolle, eikä saunaseuduilta ei ole haluttu viedä todistajilta saunomista, koska sauna on esitetty Vt-teksteissä positiivisessa valossa..
Siinähän on kuitenkin alastomuutta ja sitä kautta vaikka lankeamisen paikka!
Mulla on oma aavistus siitä millaista ohjeistusta seuraisi kun ja jos styylaava jt-pari ilmoittaisi salikiholle, että käyvät yhdessä saunassa ja ihan alasti.