Hei te itse eronneet!

Vertaistuelle pyhitetty osio.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Vertaistuki-alueen tarkoitus on tarjota mahdollisuus vertaistuelle, sanomisen, kuuntelemisen ja parhaimmillaan ymmärtämisen muodossa. Alueella voit avautua jehovantodistajuuden aiheuttamista haasteista ja saada tukea tilanteeseesi.

Vertaistuki-alueella ei suvaita minkään sortin väittelyitä, tinkaamisia, eikä opillisia debatteja. Niitä varten on omat, kyseiseen tarkoitukseen paremmin sopivat alueensa.

Vertaistuen eräs määritelmä.
Minä
Viestit: 29
Liittynyt: 11.04.2016 23:59
Paikkakunta: Oulu

Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Minä »

Mitenkä on, kun olette itse eronneet, niin onko teihin erokirjeen lähetettyänne otettu yhteyttä.Kirjoitin kirjeeseen, että en halua yhteydenottoa.

Vihdoinkin sain sen tehtyä :D
Nina
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Tony »

Onnea! :)

Kirjoitin myös aikoinaan erokirjeen seurakuntaan. En maininnut siitä saako minuun ottaa mitään yhteyttä. Eivät silti ole ottaneet yhteyksiä. Ehkä kyse on välimatkoista. Lähin seurakunnan vanhin asuu viidenkymmenen metrin päässä, ja valtakunnansali on alle kilometrin säteellä.

No, ehkä kyse on kuitenkin vain siitä että ovat laskeneet menetetyksi kannaksi. :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
nomad
Viestit: 1
Liittynyt: 23.02.2016 22:37

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja nomad »

Laitoin erokirjeen viikonloppuna, ei ole kuulunut mitään. Kävin lisäksi maistraatin sivuilta eroamassa. Käyttäjä 'Minä' katso yksityisviestisi, laitoin jonkin aikaa sitten viestiä.
Usko on tiedon puutetta
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Laitoin kirjeeseen etten tarvi asiansuhteen mitään lisäyhteydenottoja. Rauhassa on sen jälkeen saanut olla eikä yksikään vanhin ole käynyt leikkimässä pomoa naamani edessä. Kai sitä tyhmempikin ymmärtää ettei erokirjeen jälkeen kenenkään vanhimman kannata yrittää mitään pompottelua, luulis mutta ei se aina niinkään mene.


Hyvin helpottunut fiilis ollut eroilmoituksen jälkeen ja fiilis senkuin kevenee.

Lahkon kahleet on poikki.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kynsilakka
Viestit: 107
Liittynyt: 21.01.2010 17:24

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Kynsilakka »

Alussa tuli muutama tekstari tyyliin ehtiikö jutella. Sovimme päivän ja mukavasti juteltiin kahvikupposen äärellä. Mutta heikoillahan todistajat ovat silloin, kun keskustelukumppani on pitkänlinjan todistaja, tietoinen oppimuutoksista ja ristiriidoista. Keskustelusta jäi kuitenkin hyvä maku itselle.

Sen jälkeen on käyty lähinnä muistonvieton tai muun erikoistapahtuman johdosta. Aina sisään pyydetty, (mikäli omaan aikatauluun vain sopii) ja kahvit keitetty ja juteltu. Kaupungilla ja kaupassa tms. paikassa jossa tuttuja todistajia tapaan, aina vähintään moikattu. En karta heitä, nykyään jutellaan kyllä ihan muusta kuin uskonnosta.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

En karta heitä, nykyään jutellaan kyllä ihan muusta kuin uskonnosta.
Tämähän se siistiä olisikin kun voisi vaan jatkaa elämää ja ystävyyttä ilman kartteluja. Jättää vaan ne uskonnot sivuun silloin, tuohan kuulostaa normaalilta.

Ei vaan valitettavasti toteudu muutakuin uhmaamalla vtseuran sääntöjä
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
mävaan

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja mävaan »

Osa kohtelee ihan normaalisti mutta osa ei halua edes kävellä kaupassa vastaan.
Nyt itselläkin jo onneksi itsevarmuutta ja rohkeutta olla vaan oma itseni, ja ei nii paljon mieti muita.
Ja yhtä paljon "ystävät" pitää yhteyttä kuin ennenkin :) ... Ei siis omaa tilannettani paljon muuttanut.
En ollut piirin suosiossa ennenkään :shock:
Pieni piiri pyörii ja sen joukkoon hyväksyttiin vain tehokkaasti palvelevat ja malli uskovat.. :?
Shamaani

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Shamaani »

Onnea siinä tapauksessa! Kaikilla ei mene ihan yhtä lujaa. Itse en tiedä mitä tapahtuu sitten kun joskus viitsii kiikuttaa kirjeen.
Marjolie
Viestit: 262
Liittynyt: 22.01.2013 14:42

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Marjolie »

Minä kirjoitti:Mitenkä on, kun olette itse eronneet, niin onko teihin erokirjeen lähetettyänne otettu yhteyttä.Kirjoitin kirjeeseen, että en halua yhteydenottoa.

Vihdoinkin sain sen tehtyä :D
Ovat osuneet joskus vahingossa ovelleni, mutta eivät ole tarkoituksenmukaisesti käyneet.
Roshiah
Viestit: 10
Liittynyt: 05.10.2015 11:39

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Roshiah »

Itse kirjoitin myös erokirjeen. Tuolloin halusin välttää kaikki mahdolliset komiteat ja vanhinten tapaamiset. Niissä onnistuinkin hyvin. Mutta kyllä muhun koitettiin ottaa yhteyttä. Sain puheluita, ovellani käytiin, sain todistaja sukulaisiltani kirjeitä joissa mua koitettiin saada kääntymään ja jäämään.
Sen jälkeen kun tieto oli seurakunnassa virallistettu olen saanut olla "rauhassa."
Sofia

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Hei!
Olen uusi täällä, jätin mokoman järjestön omin voimin teini-ikäisenä 70-luvun lopussa eikä tällaista foorumia silloin ollut. En varsinaisesti ole vertaistukea kaivannutkaan, päätös lähteä oli niin kypsä. Toki olen joutunut järjestön puuhia seuraamaan senkin jälkeen, koska äitini edelleen kuuluu siihen (isä ei koskaan kuulunut), samoin kuin monet sukulaiset. (Isovanhempani liittyivät järjestöön jo 20-luvulla, mutta he olivat varsin suvaitsevaisia.) Olen käynyt parikin kertaa valtakunnansalissa pidetyissä hautajaisissa - ja kokenut suurta helpotusta siitä, ettei JT:n uskonoppi liikuta minua lainkaan.

Syy siihen, että nyt kirjoitan, on että ihmettelen mainitsemianne erokirjeitä. Minä en kyllä ole minkäänlaista kirjettä kirjoittanut, lakkasin vain pitämästä yhteyttä seurakuntaan, johon olin kuulunut. Jonkin ajan kuluttua muutin myös pois paikkakunnalta. Nyt vain herää kysymys, voiko nimeni olla jossain jäsenrekisterissä (minut kastettiin varsin nuorena)? Sitä en todellakaan halua. Pitäisiköhän tarkistaa asia? Väestökirjanpitoonhan se ei vaikuta eivätkä JT:n rekisterit ole julkisia. Ei kyllä kukaan ole peräänkään kysellyt, tietääkseni. Sukulaisten kanssa olen asiasta joskus väitellyt, mutta heillä ei ole minuun mitään valtaa.

En ole liittynyt mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön, mitä nyt hiukan lauleskellut kirkkokuoroissa :-), mutta en tosiaankaan halua, että minut yhdistettäisiin JT:hen.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Syy siihen, että nyt kirjoitan, on että ihmettelen mainitsemianne erokirjeitä. Minä en kyllä ole minkäänlaista kirjettä kirjoittanut, lakkasin vain pitämästä yhteyttä seurakuntaan, johon olin kuulunut.
Jos olet aikoinaan käynyt kasteella niin sitten olet edelleen jehovan todistaja. Ellet ole, on mahdollista että väestörekisterissä on merkintä uskonnostasi jonka voi muistaakseni netissä tarkistaa ja muuttaa.Joskus on mennyt niinkin että uskonto on määräytynyt vanhempien mukaan pullahtaessa maailmaan, kannattaahan se tarkistaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Eemari

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Eemari »

Hei


Erosin itse srk:ta n.30v sitten erokirjeellä. Muutama vuosi sitten menin netitse tarkistamaan tietojani väestörekisteristä aivan muissa asioissa ja olin raivoissani nähdessäni että minut oli merkitty uskontokunnaltani siellä Jehovantodistajaksi! Ei oltu välitetty seurakunnasta tietoa erostani väestörekisteriin enkä tosiaan nuorena aikuisena mitenkään tiennyt että itseni olisi pitänyt tämäkin asia hoitaa.
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Joskohan tästä linkistä olisi apua:
https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Hei te itse eronneet!

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ei oltu välitetty seurakunnasta tietoa erostani väestörekisteriin
Mulla on sellanen käsitys että vtseuraa kiinnostaa maallisen rekisterin paikkaansapitävyys kun kilo paskaa, ainakin jos sieltä pitäisi omia jäseniä merkata pois.

"Olkoot rekisterissä, näyttääpähän luvut paremmalta".

Lahko on vilppiä täynnä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin