Valmennettu kieli

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Valmennettu kieli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Jehovantodistajilla on paljon sellaista sanastoa, jota ulkopuoliset eivät ollenkaan tajua. Puhutaan maailmallisista ja tästä asiainjärjestelmästä, hengellisestä ajattelukyvystä ja tietenkin meikäläisistä ja heikäläisistä.

Ajatukseni ja kyselyni suuntautuu entisiin lahkolaisiin: Miten usein huomaatte puhuvanne jehovalaisesti? Siis niin ettei kukaan asiaan perehtymätön tajua mitään.

Itseltäni lipsahtelee aina välillä jt-kieltä, mutta onneksi vaimoni on niin fiksu että tajuaa kysyä mitä ihmettä oikein höpötän. Varsinkin silloin kun puhumme raamatusta. Raamatun selityskieli menee minulla automaattisesti jeppula-modeen. Ihan huomaamattani puhun erivärisistä valoista ja toistelen, "eikö totta" ja "epäilemättä".

Noista vanhoista pahuuksista on vaikeaa oppia pois.
Let me go Master I hate you so
sorbet
Viestit: 443
Liittynyt: 27.09.2007 11:22

itselläni

Viesti Kirjoittaja sorbet »

itselläni on syystä josta pyörinyt mielessä sana TEOKRATIA. En kuollaksenikaan muista mitä se tarkoitti...Muita sanoja: hengellismielinen, kokosieluinen, lopunajan merkit, väärä uskonto, suuri babylon, ei uskova, vaino....pelottavia sanoja sanon minä...ja yksi sana vielä: ESIMERKILLINEN (nuori,vanhin, kiinnostunut,seurakunta...) sopi lauseeseen kuin lauseeseen...
Aaac
Viestit: 1644
Liittynyt: 28.04.2007 15:11

Sanastoa

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Tänne on koottu sanastoa
http://medlem.spray.se/aaac/kieli.html
Japi-40
Viestit: 154
Liittynyt: 01.05.2007 00:01
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japi-40 »

Minä puhun usein hyvästä ajoituksesta.Mitään muuta Jehovan todistaja sanontoja ei minulla enään pahemmin ole.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Minulle on jäänyt päälle yksi sana, joka meinaa välillä tehdä minut suorastaan hulluksi.
Kun lapsilla on ollut kouluun tai harrastuksiin liittyen vanhempien kokous, niin minä pälli lipsautan aina jossain välissä sanan vanhinten kokous ja sitten saan omituisen mulkaisun 'mitä äijäpaha oikein sekoilet' - tyyliin. :oops:
hijt
Viestit: 237
Liittynyt: 09.11.2007 17:16
Paikkakunta: München

Viesti Kirjoittaja hijt »

Mulle ei oo tieten jääny mitään fiksaatioita. Ehkä tosin sen vuoksi että enää hyvin harvoin pääsen puhumaan suomea, niin ei ne fiksaatiot pääse pulpahtelemaan esiin. :? Onneksi ei sentään muista kielistä oo tarttunut mitään teokraattista sanastoa, yörgh. Kovasti yritti äitini aikoinaan pukata mua enkunkieliseen srk:aan, thank god ei siinä onnistunut... :shock:
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
Turhapuro
Viestit: 137
Liittynyt: 28.05.2007 10:39
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Turhapuro »

Ei taida olla jäänyt mikään sana/ sanonta jumiin... olen vissiin aika paatunut =)
-Joskus näin mustavalkoisena kaiken, mutta nyt kun näkee värit, niin paljon kauniimpi on maailma- -tp07-
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

En ole huomannut käyttäväni mitään "jehovalaisia" sanoja, eikä minulle olla siitä huomauteltukaan. Jos itse lahkosta tai lahkolaisuudesta puhun, tietysti silloin käytän joitain sanoja (kuten maailmallinen) tietyllä äänenpainolla ja lopuksi selitän sen merkityksen, jos näyttää siltä että keskustelukumppani ei äänensävystä huolimatta tajunnut jutun jujua.

Itse asiassa joskus on vaikea käyttää ladattua kieltä ihan JT-tuttavienkin seurassa. Huomaan korvaavani sanan "maailmallinen" ilmaisulla "ei-JT" ja pitää oikein pinnistellä että pystyisi puhumaan meikäläisistä.
madgyver
Viestit: 289
Liittynyt: 30.04.2007 13:35

Viesti Kirjoittaja madgyver »

puhuminen "meikäläisistä" ja "maailmallisista" lienee niitä harvoja jeppujuttuja mitä on takertunut omaan puhetyyliin. Ehkä noistakin joskus pääsee eroon...
"Viime vuosina on miljoonista ihmisistä eri puolilla maailmaa tullut Jehovan todistajia. Kaikkien heidän pitäisi olla hyvin selvillä sen järjestön historiasta, jonka yhteydessä he ovat.” (Vartiotorni 1. toukokuuta 1994 sivu 16)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Meikäläisten" "opetettujen kielen" "omaksuminen" voi olla "maailmalliselle" "haastavaa", mutta "edistyessään" "tutkisteluoppilas", jota on "autettu" ymmärtämään"raamatun" "totuutta", alkaa itse "ottaa askelia" "teokraattisen sanaston" käyttämiseen varsinkin "kentällä" "saarnaamistyössä", vaikka olisikin "kovaa aluetta" eikä "helppoa kenttää", jossa vain "kerättäisiin tunteja" "kenttäpalvelusraporttiin" annettavaksi "seurakunnan sihteerille" ja toimitettavaksi "Beteliin". "Esimerkillinen julistaja", jolla on "tienraivaustavoite" tai "kokoajanpalvelija", "alueveli", "lehtiveli", "seurakunnan vanhin" ja"esivalvoja" tekevät merkittävää työtä "valtakunnan" "hyvän uutisen" "julistamiseksi" kaikkialla maailmassa, vaikka kohtaisivat "hengellistä sodankäyntiä" ja "luopioita", jotka internetissä kätkeytyvät "luopionapin" taakse. Luvut "144 000", "1914", "1975", tuskin sanovat "maailmalliselle" mitään, mutta "todistajille" ne merkitsevät "hallintoelimen" välittämää "uutta valoa".
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Vieraalta erittäin hyvä esimerkki ladatusta kielestä.

Itse koen päässeeni melko hyvin eroon eri sanakäänteistä. Joskin käytän niitä välillä tarkoituksella, jos tiedän vastapuolen ymmärtävän ne huumoriksi.

Sen sijaan yhytän itseni yhä toistuvasti hyräilemästä valtakunnanlauluja. Tätä kai Jehovan todistajat tarkoittivat päässä soivilla joululauluilla..
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Witless
Viestit: 1477
Liittynyt: 04.05.2007 00:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Witless »

Anonymous kirjoitti:"Meikäläisten" "opetettujen kielen" "omaksuminen" voi olla "maailmalliselle" "haastavaa", mutta "edistyessään" "tutkisteluoppilas", jota on "autettu" ymmärtämään"raamatun" "totuutta", alkaa itse "ottaa askelia" "teokraattisen sanaston" käyttämiseen varsinkin "kentällä" "saarnaamistyössä", vaikka olisikin "kovaa aluetta" eikä "helppoa kenttää", jossa vain "kerättäisiin tunteja" "kenttäpalvelusraporttiin" annettavaksi "seurakunnan sihteerille" ja toimitettavaksi "Beteliin". "Esimerkillinen julistaja", jolla on "tienraivaustavoite" tai "kokoajanpalvelija", "alueveli", "lehtiveli", "seurakunnan vanhin" ja"esivalvoja" tekevät merkittävää työtä "valtakunnan" "hyvän uutisen" "julistamiseksi" kaikkialla maailmassa, vaikka kohtaisivat "hengellistä sodankäyntiä" ja "luopioita", jotka internetissä kätkeytyvät "luopionapin" taakse. Luvut "144 000", "1914", "1975", tuskin sanovat "maailmalliselle" mitään, mutta "todistajille" ne merkitsevät "hallintoelimen" välittämää "uutta valoa".
Hieno kooste. :)

Eipä ole enää "meikäläisen" eli "meitsin" sanastossa noita. Jostain syystä näin männä viikolla aamulla tv-chatissa uskontokeskustelua, Jehovan todistajan tunnisti heti mielipiteestään, ei tarvinnut nähdä kuin termi "uusi järjestelmä".
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin