Raamatun opillinen pimeys

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

RaM kirjoitti: ..ininäänne. Kaiva vellit pois housuistasi ja osallistu keskusteluihin edes nimimerkilläsi, niin jätän sinut rauhaan harhauskoinesi... kunhan et tyrkytä sitä muille. Siitä saa kuvaannollisesti nenänsä punaiseksi. :evil:
Olet jo osoittanut, että kykene keskustelemaan asiallisesti vaan vajoat jatkuvasti tuontyyppisiin rimanalituksiin.

Se on sinänsä surullista, koska myös Raamattu-uskoa ja sen ilmenemismuotoja on tarve kritisoida mutta se tulisi tehdä asiallisesti, lähdeviitteitä ja tutkimuksia referenssiaineistona käyttäen eikä hurmiollisesti suu vaahdossa julistaen ja käännyttäen.

Näkemyksestäsi huolimatta uskon ja toivon, että moderaattorit uskaltavat lähettää tunnuksesi bittiavaruuteen mahdollisimman pikaisesti. Palaa sitten kun osaat keskustella julistamatta, jookos?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Anonymous kirjoitti:
RaM kirjoitti: ..ininäänne. Kaiva vellit pois housuistasi ja osallistu keskusteluihin edes nimimerkilläsi, niin jätän sinut rauhaan harhauskoinesi... kunhan et tyrkytä sitä muille. Siitä saa kuvaannollisesti nenänsä punaiseksi. :evil:
Olet jo osoittanut, että kykene keskustelemaan asiallisesti vaan vajoat jatkuvasti tuontyyppisiin rimanalituksiin.

Se on sinänsä surullista, koska myös Raamattu-uskoa ja sen ilmenemismuotoja on tarve kritisoida mutta se tulisi tehdä asiallisesti, lähdeviitteitä ja tutkimuksia referenssiaineistona käyttäen eikä hurmiollisesti suu vaahdossa julistaen ja käännyttäen.

Näkemyksestäsi huolimatta uskon ja toivon, että moderaattorit uskaltavat lähettää tunnuksesi bittiavaruuteen mahdollisimman pikaisesti. Palaa sitten kun osaat keskustella julistamatta, jookos?
Olemmeko käyneet jostain asiallisesta aiheesta keskustelua?
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Alkaa menemään liiallisuuksiin nää jutut. Kun kerran jeesustelua ei täällä suvaita niin ateismin julistaminen on ihan yhtä epäsuotavaa. Asioista voi keskustella mutta kenenkään ei pidä tarjota omaa mielipidettään ehdottomana totuutena. Koskee myös nimimerkkiä RaM.
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jaakob kirjoitti:Alkaa menemään liiallisuuksiin nää jutut. Kun kerran jeesustelua ei täällä suvaita niin ateismin julistaminen on ihan yhtä epäsuotavaa. Asioista voi keskustella mutta kenenkään ei pidä tarjota omaa mielipidettään ehdottomana totuutena. Koskee myös nimimerkkiä RaM.
Haaa.... Jaakob hyvä. Valista minua siitä, mitä ateismin julistaminen on. Jos sanon ettei Jumalaa ole, niin olenko julistanut jotain epätieteellistä vai todennut sen ainakin tämän hetkisen faktan, joka on olemassa: Jumalan olemassaolosta ei ole olemassa minkäänlaista havaintoa, ainakaan tällä hetkellä, joten sitä ei silloin ole.
Voihan olla, että lääketiede keksii joskus tulevaisuudessa lääkkeen joka antaa ihmiselle ikuisen elämän, mutta koska sellaista ei vielä ole tiedossa, niin siitäkin voi todeta ettei sellaista ole.
Eli moden tieteellinen perustelu asiaan on...? :P
Jaakob
Viestit: 707
Liittynyt: 28.04.2007 14:43

Viesti Kirjoittaja Jaakob »

Ei ole nyt kysymys niinkään asiasta, vaan tavasta millä se esitetään. Tällä foorumilla pitää kunnoittaa muiden mielipiteitä eikä teilata niitä kuvaannollisesti "raamatulla/tieteellä/tms päähän lyömällä" ja vääriksi sanomalla. Sinulla on paljon hyviä argumentteja mutta tapa jolla ne esität tökkii välillä pahasti. Jos raamatusta, niin "höpökirja" kuin se mielestäsi onkin, ottaa yhden kohdan, olkoon se Kolossalaisilla 4:6 jossa sanotaan "Olkoon puheenne aina miellyttävää, suolalla höystettyä, tietääksenne kuinka teidän pitää kullekin vastata." ;)

Minun ei onneksi moderaattorin asemassa tarvitse tieteellisesti perustella päätöksiäni, moderointi kun ei ole demokratiaa vaan diktatuuria :P
Religion was created when the first conman met the first fool
-Mark Twain
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Hyvä lainaus. Harmi vain kun en enää ole uskovainen enkä laita raamatun periaatteita etusijalle. :wink:
Huomaa myös se, että keskustelen aina keskustelukumppanin asettamilla säännöillä. Asiallisessa keskustelussa olen aina asiallinen, mutta en milloinkaan käännä toista poskeani. Jos minua lyö, lyön aina kovempaa takaisin. Metsä vastaa kuten sinne huutaa, vaikka moni uskovainen ei niin halua ajatella. Uskovaisuudessa on tyypillistä ylimielinen ajattelutapa erimieltä olevia kohtaan. Niin jehovantodistajuudessa kuin vaikka helluntailaisuudessakin. Netmissionissa opetetaan, että Jeesuskin haukkui fariseuksia kyykäärmeen sikiöksi ja samoin uskovalla on oikeus joskus kovinkin sanoin suomia epäuskoisia. Tuon filosofian kokeileminen minuun on joka kerta ollut tuhoontuomittu yritys ja tulee aina niin olemaankin.
Jos Jehovan todistaja sanoo pitävänsä minua tyhmänä luopiona, niin minä sanon häntä herkkäuskoiseksi tietämättömäksi idiootiksi. Tosin noin on äärimmäisen harvoin käynyt vaan useimpien todistajienkin kanssa keskustelut ovat mukavassa sävyssä käytyjä debatteja.
Ettäs tiedät... senkin... DIKTAATTORI. :lol:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Miksi itse avaukseni ei ole saanut sen enempää helluntailaisia, Jehovan todistajia kuin muidenkaan uskonsuuntien edustajia selittämään sitä ja puolustamaan raamattua? :roll:
Bergerac
Viestit: 2306
Liittynyt: 28.04.2007 08:15
Paikkakunta: Jersey

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

RaM kirjoitti: Huomaa myös se, että keskustelen aina keskustelukumppanin asettamilla säännöillä. Asiallisessa keskustelussa olen aina asiallinen, mutta en milloinkaan käännä toista poskeani. Jos minua lyö, lyön aina kovempaa takaisin. Metsä vastaa kuten sinne huutaa, vaikka moni uskovainen ei niin halua ajatella.
Totean tähän sen, että pitää sinun kohdalta paikkansa. :wink:

Totean tähän myös sen, että ei toisaalta pidä sinunkaan kohdalla paikkaansa. :cry:

Mielestäni kirjoitat asianmukaisesti ja asiallisesti, mutta toisaalta kirjoituksissasi käyt joskus henkilöön kiinni ILMAN sitä sinuun lyötyä ensimmäistä lyöntiä. Eli joskus itse aloitat sen ensimmäisen lyönnin sekä henkilöön kiinni käymisen.

Täältäkin löytynee esimerkkejä ja samoin mm. Tiede.fi:stä, jääköön se nimimerkki mainitsematta toiselta palstalta.

Tietysti kiistät asian, ja jos niinkseen niin privalla on mahdollista jo pelkästään foorumirauhallisuuden kannalta asiaa jatkaa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Sen verran hämmentäisin tätä soppa, että todisteen olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste. Olemassaolo tai olemassaolemattomuus uskomuksille ei löydy tukea, sillä uskomuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tieteellisen menetelmän kanssa. Teorioita voidaan arvioida vain todisteiden perusteella, ei todistamattomuuksien. Todistamattomuuksista ei voi tehdä johtopäätöksiä.

Hieman vaikea asia hahmotettavaksi... Itselleni hahmotusta helpottaa, kun ajattelee todellisuuden olevan olemassa riippumatta siitä havainnoinko sitä vai en.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Bergerac kirjoitti: Eli joskus itse aloitat sen ensimmäisen lyönnin sekä henkilöön kiinni käymisen.
Jos tuohon sorrun nin siitä saa aina huomauttaa enkä vedä asiasta hernettä nenääni. Lupaan sen. :D

Lisäys: tuohonkin on muuten noissa poikkeustapauksissa SYY, vaikka sitä ei ehkä pikaisesti keskustelua kurkkaamalla aina heti havaitse.
Viimeksi muokannut RaM, 01.01.2008 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

PoterO kirjoitti:Sen verran hämmentäisin tätä soppa, että todisteen olemattomuus ei ole olemattomuuden todiste. Olemassaolo tai olemassaolemattomuus uskomuksille ei löydy tukea, sillä uskomuksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tieteellisen menetelmän kanssa. Teorioita voidaan arvioida vain todisteiden perusteella, ei todistamattomuuksien. Todistamattomuuksista ei voi tehdä johtopäätöksiä.

Hieman vaikea asia hahmotettavaksi... Itselleni hahmotusta helpottaa, kun ajattelee todellisuuden olevan olemassa riippumatta siitä havainnoinko sitä vai en.
Kysymys: onko maahisia olemassa?
(Esitä myös perustelu käsityksellesi.)

Todellisuuskäsitys laajemmassa merkityksessä ei ole aina puhtaasti tietoon perustuvaa. Tiedon avulla sitä voidaan kuitenkin jalostaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Todellisuus
Dark Passion
Viestit: 20
Liittynyt: 27.12.2007 22:30

Viesti Kirjoittaja Dark Passion »

RaM kirjoitti:Vastineesi on näille termeillesi: "Vaahtoat 'tuplastandardeista' ja 'tieteen valjastamisesta ateismin perusteluksi'".
Tuo selityksesi ei tue väitteitäsi.
TIEDE EI TUTKI
a) olemattomuutta
b) Jumalaa
Tuohan on yksinkertainen fakta joka pitäisi olla yksinkertaisimmankin uskovaisen tiedossa.
Tämä jäänee viimeiseksi postauksekseni tästä aiheesta, koska tämä ei kehity oikein mihinkään järkevään suuntaan. Mutta yritän nyt yksinkertaistaa tämän vielä kerran:

- Niin kuin tuon suljetun ketjun toiseksi viimeisessä postauksessani käy ilmi, kritisoin ateistien tapaa esittää tiede sellaisena, että se ikään kuin todistaisi ettei Jumalaa ole vaikka se ei ota siihen mitän kantaa. Tätä kritiikkiä et jostain syystä kyennyt nielemään.

- Tästä johtuen, ei ole tieteellistä todistetta sen enempää olemattomuuden kuin olemisenkaan puolesta. Silloin ainoa varmasti tiedetty asia on se, ettei asiantilaa tiedetä.

- Tästä johtuen, ateismi on vain uskomus muiden monien uskomusten joukossa ja siten siihen tulee kohdistaa samanlainen kritiikki kuin muihinkin uskomuksiin, mikäli aiotaan välttää tuplastandardi. Ei ole mahdollista perustella asiaa X sellaisella argumentilla/kannanotolla, mikä ei ota asiaan X minkäänlaista kantaa.
Kovasti taisit etsiä etkä mitään löytänyt.
Ei, vaan katsoin paremmaksi että asiasta kiinnostuneet voivat käydä lukemassa koko ketjun, joka on helposti löydettävissä. Silloin he voivat päättää itse mitä mieltä ovat koko keskustelumateriaalin suhteen.
Kuskustelukumppania koskevaan argumentointiin 'sorrun' aina silloin, kun totean hänet kieroksi ja epärehelliseksi kommenteissaan. Kuten nyt tässä sinun kohdallasi.
Niin, millä itse kuksin perustelee oman huonon käytöksensä... syy on aina muissa. :)

Ongelmasi on nimenomaan siinä, että et kykene keskustelemaan asioista vaan sinun on pakko sotkea siihen henkilöt. Varsinkin silloin, kun sinun pitäisi perustella jotain omia villejä väittämiäsi. Minulle on täysin yhdentekevää pidätkö sinä minusta vai et, etkä sinä ole henkilönä siinä määrin kiinnostava että viitsisin muodostaa sinusta kovin pitkälle menevää mielipidettä. Mutta siitä en erityisemmin perusta, jos lähdetään oman subjektiivisen vihantunteen polttamana tahallaan valehtelemaan - kuten sinä teit tuossa edellisessä ketjussa. Nähtävästi haluat jatkaa sillä linjallasi täällä.
Sinä esiinnyt kaksinaamaisena kaksilla korteilla pelaavana lierona, joista en pidä.
Et noissa helluntailaisuuttasi koskevissa naurettavilta kuulostavista (tajuatko muuten tuota lainkaan itse?) selittelyistä huolimatta ole kertaakaan kieltänyt helluntailaisuuttasi. Yrität tietoisesti sitä kuitenkin pimittää. MIKSI? Siksikö että tiedät minun repivän hurmahenkisten julistajien sadut riekaleiksi ja koska paljastan huijarisaarnaajien valheet?
En ottanut koko asiaan mitään kantaa, koska se ei ole mielestäni itse asian kannalta millään tavalla oleellista, eikä sitä sen puoleen edes kysytty. Se, mitä sinä kuvittelet repiväsi riekaleiksi on minulle täysin yhdentekevää. Sinulle se voi tuottaa jonkinlaista tyydytyksentapaista ja hivellä kolhiintunutta itsetuntoa, mutta asioiden ja varsinkin kannalta sellainen on lähinnä negatiivista ja tekee sinusta kovin usein juuri sellaisen hurmahenkisen vaahtoajan, miksi muita kovin mielelläsi syytät. Samanlainen äärilaitaa koluava ahdasmielinen ajattelutapa, jossa omat mielipiteet/uskomukset ovat järkähtämätön totuus ja joiden kyseenalaistamiseen suhtaudutaan vainoharhaisen vimmalla. Vain sanoma on vähän erilainen.
Minä olen entinen Jt ja olen niin usein keskustellut kaltaisesi uskontohuijareidan kanssa, että tunnistan teidät jo muutamasta lauseesta.
Kovat luulot sinulla ainakin on. Mutta niin kuin sanoin aikaisemmin, mikäli vedät johtopäätöksiä tuolla tyylillä ja noilla perusteilla, älä suunnittele kovin loistokasta akateemista uraa. Siellä tarvitaan vähän muuta kuin henkilökohtaiset luulot ja uskomukset.
Tuo pimeä YEC-helluntailaisuus on vieläkin sairaampi usko kuin jehovantodistajuus.
Sinua ei varmaan kiinnosta käydä kanssani debattia uskosi perusteista, sillä sinä etsit itsellesi helppoja uhreja, tietämättömiä ihmisiä joiden kusetus onnistuu helposti. Minä huolehdin siitä, ettei tällä palstalla uskontohuijarit levittele valheitaan ja tyrkytä harhojaan.
Minua ei kiinosta käydä debattia, jonka perustelut jäävät sille tasolle että "mä tiedän nää ja sää oot ihan tyhmä!111!" Minä tiedän jo mitä mieltä sinä olet teismistä ja mitä ateismista. Sen suhteen ei ole yksinkertaisesti mitään debatoitavaa.

Ja mikäli aiot huolehtia siitä, etteivät muut tyrkytä harhojaan (uskomuksiaan), ehkä sinun kannattaisi silloin huolehtia myös siitä ettet itse tee samoin. Ainakin mikäli aiot erottua jollain tavalla eduksesi haukkumistasi kiihkeistä käännyttäjistä. :)
Sinä ET OLE entinen JT vaan olet sekä entinen että ilmeisesti myös nykyinen helluntailainen. Mikä on SYY sille, että ilmaannuit entisten jehovan todistajien keskustelupalstalle?
Olisiko syy siinä, että te helluntailaiset pyritte aktiivisesti etsimään netistä hyväuskoisia käännytettäviä evankeljoimistarpeenne tyydyttämiseksi ja mikä onkaan sen otollisempi paikka etsiä uhreja kuin uskontonsa jättäneiden omat palstat?
Syy on oikeastaan ollut siinä, että nyt sattumoisin vilkaisin tätäkin palstaa käytyäni keskustelun eräiden oveni takana vierailleiden JT:en kanssa. Sinulle voi tulla yllätyksenä, että kaikki jotka ovat kanssasi eri mieltä eivät välttämättä halua käännyttää sinua tai jotakuta muuta. Syy miksi takerruin joihinkin sinun heittämiisi väittämiin olen jo kertonutkin. Mutta olkoon tämä tässä, en häiritse käännytystyötäsi ja uskomuksiesi tuputtamista enempää tällä erää. ;)
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

RaM kirjoitti:Kysymys: onko maahisia olemassa?
(Esitä myös perustelu käsityksellesi.)

Todellisuuskäsitys laajemmassa merkityksessä ei ole aina puhtaasti tietoon perustuvaa. Tiedon avulla sitä voidaan kuitenkin jalostaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Todellisuus
En usko maahisiin. Minulla ei ole tietoa maahisten olemassaolosta tai olemattomuudesta: olemattomista todisteista ei voi juurikaan tehdä johtopäätöksiä (oletin tarkoittavasi ihmisten uskomuksista riippumattomien maahisten olemassoloa).

Kuvitellaan että viikon päästä luen tieteellisen uutisen hämmästyttävän Uhkapuhka pahiluksen löytämisestä. Oletetaan etten juuri äsken keksinyt tuota Uhkapuhka pahilusta, vaan minulla ei ole sen olemassaolosta tai olemattomuudesta mitään tietoa, enkä siis usko sen olemassaoloon tai olemattomuuteen. Samalla tavalla pyrin suhtautumaan kaikkiin sellaisiin asioihin joiden olemassaolosta tai olemattomuudesta minulla ei ole tietoa. Jumala ja maahiset ovat myös sellaisia asioita, sillä niiden olemassaolosta ei ole sellaista tietoa minkä perusteella voisi tehdä johtopäätöksiä. Minulla ei ole myöskään mitään muita syitä uskoa maahisiin tai Jumalaan, joten maahiset ja Jumala ovat minulle täysin samantekeviä.

Asetelma muuttuu hiukan jos maahinen tai Jumala määritellään sillä tavalla, että tuon määritelmän mukaisen maahisen tai Jumalan olemassolo voidaan todistaa tai kumota. Kyse on kuitenkin vain tuon kyseisen määritelmän mukaisesta olemassaolosta.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Tämä luultavasti ei ole kenellekkään epäselvää, mutta kerrataan vielä se, että palstalle ovat tervetulleita myös ne jotka eivät ole nykyisiä tai entisiä Jehovan todistajia. Monta kertaa sellaisilla henkilöillä on antaa mielenkiintoisia lisänäkökulmia asioihin. Nykyinen tai entinen JT ei voi ajatella asioista samalla tavalla kuin henkilö joka aiheeseen ei ole perehtynyt.

Mitä tieteeseen ja ateismiin tulee, niin oma henkilökohtainen näkemykseni on se että tiede ei varsinaisesti sulje jumalan olemassaolon mahdollisuutta pois, se vain pitkässä juoksussa tekee uskon jumalaan tarpeettomaksi. Itse en ole elämässäni saanut jumalalta apua yhteenkään tilanteeseen, sen sijaan nautin tieteen saavutuksista päivittäin. En näe mitään syytä miksi uskoisin jumalan olemassaoloon, mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut haluavat siihen uskoa. Onhan se toisaalta hyvin lohduttavaa tuudittautua johonkin suureen ja tuntemattomaan aina kun tuntee olonsa pieneksi ja mitättömäksi.

Toisaalta, Jumala-valttikortti antaa helpon tien pois hankalista tilanteista. "God did it" ja sen jälkeen asiaa ei tarvitse ajatella. Ns. helppo tie.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Lehtivelin ajatukseen voinee vielä täydentää että monilla uskonnoilla on taipumusta täydentyä tarpeen vaatiessa siihen suuntaan että tiede ei voi sulkea ainakaan heidän jumalaansa pois.

Russellin Bertrand laskentomiehenä kirjoitti että siitä että se jumalan kaikkivoipaisuuden käsite sulkisi kaiken vastuun ihmiseltä pois. Laskennossa vissiin kaikki on kerta kaikkiaan niin kaikki että siitä ei sitten jää mitään osaa eikä arpaa ihmisen tahdolle.

Kun täällä jossain on filosofiasta mainittu joskus, niin tuon muistelen olleen R:n kirjassa "filosofiaa jokamiehelle". Jossa on nimenomaan sillä lailla tavallista ihmistä kiinnostavia näkökulmia että ei ole muistaakseni yhtään kreikan kielen aakkosta esitetty "ymmärrystä auttamaan".
Lukittu