Kirkot rokkaa !

Jehovan todistajiin liittymätön uskonnollissävytteinen keskustelu. Alueella tiukka moderointi.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Kirkot rokkaa !

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

(Huomio! Tämä on vain minun kokemukseni ja tuntoja)

Kävimpä tässä kirkossa pitkästä aikaa kun lapsilla oli koulun puolesta joulujuhlat sinne järjestetty.

Pappikin siellä oli tosi rento ja veti jotakin paimenroolia rätti päässä, teemahan oli tietenkin osittain Jeesusta ja tämän syntymää.

Meiningissä ei ollut samaa vakavuutta ja pierunpidättelyä kuin valtakunnansalilla, yllättäen ihan viihtyisää settiä.

En kokenut olevani paskasakkia vaan ihan yhtä hyvä kuin muutkin.

Kaikista jännintä oli se että kun ohjelma oli loppu, ei mulla ollut mitään kiirettä rynnätä ulos, koska en tuntenut mitään pahaa oloa, vitutusta taikka häpeää.
Kaikki oli oikeastaan ihan hienoa,eikä kukaan tullut antamaan mitään painetta.

Olin vapaa lähtiessäni sinne , olin vapaa ollessani siellä ja olin vapaa poislähtiessäni.

No, ei minusta uskovaista tule eikä tämä ole mikään mainospuhe minkään kirkon puolesta. Edelleen olen sitä mieltä että uskonnot on perseestä.

Silti , tuosta "suuresta babylonista" niin varoiteltiin aikoinaan ja kaikki on aina tietenkin ollut pelottelua.


Tämä jätkä lähtee tänä vuonna kuuntelemaan jotain "kauneimmat joululaulut" settiä kirkkoon ja ihan vaan siksi että siitä tulee hyvä olo, mikäli vain kerkeän. 20 vuotta valtakunnan saleja ja ei ainuttakaan kertaa ollut hyvää oloa.

Tietenkin jt näkökulmasta "asennevika" , paha sydän tai jotakin muuta hömppää mutta ei se näin mene.
Kun on herännyt jt unesta, maailma on ihan erilainen ja paljon parempi kuin vtseura opettaa.

Jotenkin suosittelen visiittejä muihin uskon yhteisöihin ( ei välttämättä kaikkiin), se avaa silmiä "suuresta babylonista".
Suosittelu on enemmänkin ympäristön seuraamisen suosittelu, ei uskonnollisen sanoman sisältöön liittyvää suosittelua, se nyt on sitä samaa höttöä eri paketissa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Kirkot rokkaa !

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Mulla oli vähän vastaava kokemus kun sattui että ex-vaimoni oli järjestänyt lapsellemme hoitopaikan kirkon päivähoitopaikasta. Kun sitten vein lapseni sinne niin oli yllätys se että kirkko otti myös toisuskovaisen lapsen hoitoon sinne, eikä kieltänyt tulemasta koska ei samaa uskoa oleva lapsi. No minä olin jo viittä vaille eronnut, vaimoni jo eronnut jt:stä.

Joku sitten sitä selittikin mulle että ei kirkko auta pelkästään omia jäseniään, vaan kaikkia avuntarvitsijoita ... että se kuuluu kristillisyyteen.

Se oli silmät avaava yllätys, kun jehovantodistajat oli aina haukkuneet kirkkoa joka asiasta ja demonisoineet kirkkoa. Olin ollut aivan väärässä kirkosta.

Helppohan se uskonnon omilla säännöillään on tuomita toinen uskonto, kun tämä toinen uskonto ei noudata niitä samoja sääntöjä kuin tuo tuomitsija.

Esmes jehovantodistajat eivät saa polttaa tupakkaa, mutta lestadiolaiset saavat vaikka pitävät sitä huonona tapana.
Lestadiolaiset eivät saa juoda viinaa yhtään, edes maistaa. Jehovan todistajat saavat juoda vaikka itsensä kontilleen, eikä se ole mitään ellei siitä tule joku episodi.

Jos katsotaan kaikkia kristillisiä uskontoja kokonaisuutena, niin kaikki asiat huonot ja pahatkin asiat sallitaan kristillisyydessä kokonaisuutena. Se tekee kristillisyydestä kalskahtelevan symbaalin ja korupuheen.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Kirkot rokkaa !

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Meiningissä ei ollut samaa vakavuutta ja pierunpidättelyä kuin valtakunnansalilla, yllättäen ihan viihtyisää settiä.
Tossa entisen naisystävän pojanpoika kävi rippikoululeirin Italiassa ja sitten konfirmaatiossa leirin vetänyt pappi heitti pari slangin sanaa puheessaan. Musiikista huolehti nuori tuhattaiturineitonen, soitti muistaakseni kolmea instrumenttia ja lauleskeli. Kaikki aivan bueno, paitsi mulla vaan pyrkii noiden pappien puheiden aikana pinnalle aika ajoin ajatus viittaamisesta ja "opettaja, opettaja" -huudosta. Aiheesta kun olisi eräitäkin mieltä askarruttavia kysymyksiä valmiina.

Sinänsä ripari salibandyporukassa ulkomailla on nuorelle tarjous, josta ei heti kieltäydytä. Kirkko houkuttelee väkeä tulemalla ihmisten lähelle, mikä sen hienompaa sellaisille, joille aikansa eläneet vuosituhansia vanhat näkemykset ja niissä oikeassa oleminen ei ole niin merkityksellistä, että oikeassa olemisella pitäisi lähteä muille elvistelemään.

Se menee niin kuin eräs nurkkaan ajautunut pohjoisen vanhin kirjoitti minulle netissä, että jt-elämäntapa on hänelle paras, oli se sitten totuus tai ei. Toki niin se menee sillä erolla, että tuon jt-vanhimman toimenkuvaan kuuluu ettei hyväksy muille samaa asennetta, riitti kun tuolla heitolla pääsi irti keskustelusta. Ei nimittäin vastannut enää kysymykseeni siitä onko hänen silmissään samankaltainen asenne hyväksyttävissä esimerkiksi helluntailaisen kohdalla. Arvatenkin aavisti että kyllä-vastaus olisi johtanut jälleen uuteen hankalaan kysymykseen ja ei-vastaus olisi ollut liian rehellinen.
Vastaa Viestiin