Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

JEM1982
Viestit: 20
Liittynyt: 25.01.2017 10:00

Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja JEM1982 »

Olen tässä nyt neljä vuotta lukenut Uudenmaan raamattua omatoimisesti ja tutustunut veljiin eri seurakunnissa. Miksikö luen koska Jehovan todistajista ei oikein kukaan kerro ja heidän maailmansa on suljetun piirin ympäröimä. Moni sanoi minulle ja varoitteli lähestymästä liikaa ettei he pääse niskan päälle.

Asiani liittyy tähän kaiken aikatauluttamiseen kun koko kokouksen aikataulutus on hyvin tiukka ja kenttäpalveluksen ohjeistus on hyvin minuuttipeliä. Miksi se näin on luuleeko veljet tosissaan, että asiasta tietämätön ihminen saa 4 minuutissa niin hyvän käsityksen raamatusta ja alkaa kyseenalaistamaan omaa uskontoaan.

Ihmisiä pitää lähestyä ja itse olen huomannut vaikka kastetta en ole ottanut enkä kääntynyt täysin jehovan todistajaksi niin ihmisten ennakkoluulot sekä asenteet torppaavat kaikenlaisen pakkopullan.

Otan itseni esimerkiksi. Minä lähdin mielenkiinnosta aluksi ja sitten minulle tuli tarve tietää todistajien uskomuksista lisää. Useampi vuosi mennyt ja menee toisetkin varmasti ei minulla ole läheskään niin selkeää vaikka neljä vuotta lukenut raamattua ja käynyt kokouksissa yhdessä suuressa konventissa.

Tämä tiukka aikataulutus voiko se toimia haluaisin tietää kun täällä on veljiä ja eronneita?
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Lyhyt vastaus on, että Jehovan todistajien uskonnollinen järjestö on tutkinut Raamatun todistajille valmiiksi. Jehovan todistajien tehtäväksi jää valmiiksi pureskellun materiaalin märehtiminen.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
JEM1982
Viestit: 20
Liittynyt: 25.01.2017 10:00

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja JEM1982 »

Eli voin yhteenvetona olettaa ja käsittää että annetaan runko ja syöttäkää sitä eteenpäin tarpeeksi tehokkaasti. Ei mielestäni toimivin vaihtoehto mutta varmasti jos on supliikki mies niin pääsee lähelle ihmisiä ja saa luottamuksen. Ei onnistu minun kanssani kun luonteeltani kyseenalaista ja haluan vastauksia ehkä sen vuoksi osa veljistä tuskastunut. :D
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jep. Jehovantodistajuus on yksi uskonnollisten näkemysten paketti, joka tulee hyväksyä sellaisenaan.

Mitä tuohon kokusohjelman tiukkaan aikataulutukseen tulee, niin järjestö pyrkii pitämään toiminnan tismalleen samansisältöisenä kaikkialla maailmassa. Kaikille painotetaan samoja asioita samalla tavalla. Jehovan todistajilta odotetaan myös itsenäistä tutkimista (= järjestön kirjallisuuden lukemista) ja kokouksiin valmistautumista.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Tony kirjoitti:Mitä tuohon kokusohjelman tiukkaan aikataulutukseen tulee, niin järjestö pyrkii pitämään toiminnan tismalleen samansisältöisenä kaikkialla maailmassa. Kaikille painotetaan samoja asioita samalla tavalla. Jehovan todistajilta odotetaan myös itsenäistä tutkimista (= järjestön kirjallisuuden lukemista) ja kokouksiin valmistautumista.
Voisin kuvitella miten joissain Afrikan maissa kokoukset venyisivät ties kuinka pitkiksi, koska ajat olisivat luultavasti sinne päin, ja älämölöä riittäisi. :lol: Mutta sama olisi varmaan Yhdysvalloissakin :) Me Euroopassa kun ollaan totuttu "saksalaiseen täsmällisyyteen", kun joku alkaa klo 1845, niin se kanssa alkaa silloin :D Olisi mielenkiintoista tietää, miten esim. USAn seurakunnat onnistuvat aikatauluissa, siellä kun kuulemman on paljon venyvämpi käsitys aikatauluista.

Että jotain osaan tässä järjestössä, no jos ei arvostamaan, niin hyväksi puoleksi katsomaan. :oops:
Avatar
Jaakko Ahvenainen
Viestit: 8100
Liittynyt: 28.04.2007 15:41
Paikkakunta: Lieksa

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Ymmärrän aikataulutuksessa kysymyksen olevan pyrkimys äärimmäiseen tehokkuuteen, oli sitten kysymys seurakunnan kokouksesta, konventista tai kiinnostuneen kanssa tutkimisesta. Kuten edellä on tullut sanottua, kaikki tarpeellinen on "valmiiksi pureskeltua". Se tulee ainoastaan hyväksyä ja niellä sellaisenaan. Kaikkinainen epäily on pahasta. Jossain määrin tätä kiinnostuneelle sallitaan, mutta ei loputtomiin.

Hieman kiinnostuneesta riippuen, kasteen edellytetään tapahtuvan puolen vuoden - vuoden kuluessa tutkimisen aloittamisesta. Joissakin harvoissa tapauksissa hieman myöhemmin. Minua paheksutaan kovin, koska edes liki neljännesvuosisata ei ole saanut käsityksiäni muuttumaan, mutta olenkin poikkeus.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Minua paheksutaan kovin, koska edes liki neljännesvuosisata ei ole saanut käsityksiäni muuttumaan, mutta olenkin poikkeus.
Jep. Tässä siis on kyseessä ikikiinnostuminen. Näin jälkikäteen olen itse kadehtinut ikikiinnostuneita, koska en ollut itse sellainen ja hyväksyin kaiken liian helposti ja menin retkuun jt-asiassa ja muissakin asioissa. Olin hyväuskoinen ja se kaduttaa.

Toisaalta jos en olisi kulkenut todistajuuden polkua niin poikaani ei olisi syntynyt. Ja hänestä minulla aihetta olla ylpeä. Hän pärjää hyvin ja viittaa kinttaalla todistajuudelle. Hän viittasi kinttaalla sille jo aivan lapsena, vaikka isovanhempansa yrittivät viedä häntä väkisin konventtiin semmosena 10 vuotiaana. Jos hän ei halunnut konventtin, hän pakeni metsään ja kiertoteitä luokseni.

Mutta asiaan ... siis kyse ei ole niinkään ajan käyttämisestä raamatun tutkimiseen, vaan kuten tuossa jo vähän viitattiinkin niin kyse on enemmänkin valmiiksi valittujen raamatunkohtien nopeatahtisesta "tutkimisesta" - järjestön kirjallisuuden selitysten mukaisesti. Eli ei niinkään välttämättä raamatun mukaisesti, vaan enemmänkin järjestön selitysten mukaisesti.

********
Esimerkkinä tämä: Jeesus puhui yhdestä sukupolvesta, jonka aikana piti jumalan valtakunnan ottaa ohjat ja hävittää siis ihmishallitukset maailmasta.

Jehovantodistajat eivät kuitenkaan myönnä että raamattu tarkoittaa tuossa Jeesuksen ajan sukupolvea, jolle Jeesus puhui.

Jehovan todistajat uskovat kivenkovaan että Jeesus puhui siitä sukupolvesta, joka näki eli oli elossa vuonna 1914. Ja nyt siihen on nivottu vielä toinen sukupolvi perään, koska asiainjärjestelmän päättyminen ei tullutkaan tuon yhden (1914) sukupolven aikana.

Eli näin huomataan, että järjestö opettaa oikeastaan jotain ihan muuta kuin raamattua. Se opettaa omia näkemyksiä, jotka ovat erikoisia väännöksiä raamatusta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Mulla on sellainen mielipide etteivät jehovantodistajat lue kokouksissa tai muuallakaan juurikaan raamattua.

Materiaali on tuota valmiiksi pureskeltua vtseuran omaa tuotantoa vartiotorneineen ja muine kirjallisuuksineen.

Jos kokouksissa ja muualla alettaisiin mittaamaan dataa, kuinka monta minuuttia tunnista oikeasti luetaan raamattua, veikkaan että keskiarvoltaan kaksi minuuttia tunnista luetaan raamatun tekstiä, loput 58 minuuttia tunnista vtmatskua.


Se toimii sitten juuri niin kuin täällä on mainittu: Ensiksi tarjotaan 58 minuuttia valmiiksi pureskeltua joka on selitelty ympäriämpäri kaikin mahdollisin tavoin, jonka jälkeen näytetään tuo hassu pureskeltu maailmankuva kutakuin toteen raamatun kontekstista irtivedetyillä jakeilla. Vai olenkn väärässä ettei näin joskus ole?

-Jt touhu ei ole raamatunlukua, se on sen oman tuotannon pänttäämistä.

-Raamattua lukemalla ei tule jtksi, jtksi tulee vain lukemalla sen omaa materiaalia.

Vtseuran oma materiaali on korkeammalla jalustalla kuin raamattu , vaikka kuinka ketä tämä lause naurattaisi.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vempula
Viestit: 372
Liittynyt: 05.04.2015 09:04

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Vempula »

Veli-Hopea kirjoitti:Se toimii sitten juuri niin kuin täällä on mainittu: Ensiksi tarjotaan 58 minuuttia valmiiksi pureskeltua joka on selitelty ympäriämpäri kaikin mahdollisin tavoin, jonka jälkeen näytetään tuo hassu pureskeltu maailmankuva kutakuin toteen raamatun kontekstista irtivedetyillä jakeilla.
Tästä paraatiesimerkiksi käy Sananlaskujen 4:18, jolla jehovantodistajat muka perustelevat alati muuttuvia opetuksiaan:

"Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka."

Parhaalla tahdollakaan kontekstista ei löydä mitään siihen viittaavaa, että jae liittyisi jotenkin 1800-luvun amerikkalaisen uskonlahkon jatkuvasti vaihtuviin raamatuntulkintoihin. Luvussa vain vertaillaan jumalattomien ja hurskaitten elämäntapoja, ei sen enempää.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Parhaalla tahdollakaan kontekstista ei löydä mitään siihen viittaavaa, että jae liittyisi jotenkin 1800-luvun amerikkalaisen uskonlahkon jatkuvasti vaihtuviin raamatuntulkintoihin. Luvussa vain vertaillaan jumalattomien ja hurskaitten elämäntapoja, ei sen enempää.
Silti tätä samaa vtseuralta opittua kuraa tuosta San 4:18
Käyttää erittäin moni jt sen kummemmin ajattelematta taikka mitään tarkistamatta.

Itse ainakin olen kuullut tuosta valon kirkastumisesta tympääntymiseen asti jota jt sukulaiseni/tuttavat toistivat toistumiseen illan edetessä ja promilletason noustessa.

Mitä enemmän promilleja oli, sitä vakuuttuneimpia itsekin olivat :thumbup:

Mutta näin siinä käy kun toistellaan vtseuraa papukaijana.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Silti tätä samaa vtseuralta opittua kuraa tuosta San 4:18
Käyttää erittäin moni jt sen kummemmin ajattelematta taikka mitään tarkistamatta.
Valon kirkastumiseen liittyy valheellinen asioiden merkityksen vähättely, opetuksen merkittäväkin muuttuminen on nykyään tarkistus.
JEM1982
Viestit: 20
Liittynyt: 25.01.2017 10:00

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja JEM1982 »

Valaisitte paljon ja enemmänkin minua. Itse kun olen noissa kokouksissa käynyt niin voisiko sanoa, että kolme ensimmäistä kertaa olin hyvinkin kunnia vieras tai siltä se ainakin tuntui? Nyt kun on nelisen vuotta mennyt minulta tosiaan tivataan kasteen ottamista ja tuntuu, että heitä harmittaa etten ota kastetta pelkkä kiinnostuminen ei tunnu riittävän heille. Mitä sitten tapahtuu kun kasteen ottaa tuleeko siellä jotain sitoumuksia mitkä oikeuttaa vanhimpien painostaa kastettua todistajaa? Nimittäin nämä on huhupuheita mitä itse kuullut, että kohteleminen muuttuu täysin.

Sen olen kuullut, että kenttätyöhön pitäisi uhrata ainakin muutama tunti viikossa ja mielellään useampi päivä, mutta en koskaan saanut veljeltä kunnon vastausta entäs epäsäännöllinen kolmivuorotyö kun pitäisi pystyä välillä nukkumaankin niin eikö ne tuntimäärät pitäisi kohdentua kyvyn mukaan olla mukana eikä vain laatia jokin tiukka ohjeistus muuten on huono todistaja.

Kyllä olen huomannut että painostus on lisääntynyt alkaa tuntumaan onko nämä ihmiset oikeasti haluamassa minua seurakuntaansa veljeksi vai tulisinko kiintiö jehovan todistajaksi?
Avatar
Verilettu
Moderaattori
Viestit: 1865
Liittynyt: 06.07.2014 17:30
Viesti:

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

Ihan ensiksi sinun pitäisi miettiä, miksi roikut siellä mukana? Miksi ihmeessä?

Se että sinua kiinnostaa tutustua todistajiin, jo neljättä vuotta, on selityksenä ihan liian falski, ei millään pahalla.

Kaikista järkevimmin tekisit, kun lopettaisit siellä todistajien kokouksissa juoksemisen. Ai miksikö? Mitä olet saanut neljästä vuodesta?

Aika ajoin meille ilmestyy näitä todistajien kanssa vuosia roikkuvia, ja todella ihmettelen (ihan yksinäisenä kirjoittelijana, ei koko palsta ole tätä mieltä) mitä ihmettä te touhuatte siellä mukana, ja tulette tänne sitten loppupeleissä kiistelemään (et sinä, mutta mistä senkin tietää...), kuten eräskin 14 vuotta todistajien kanssa tutkinut tässä taannoin. Kuva
JEM1982 kirjoitti:Kyllä olen huomannut että painostus on lisääntynyt alkaa tuntumaan onko nämä ihmiset oikeasti haluamassa minua seurakuntaansa veljeksi vai tulisinko kiintiö jehovan todistajaksi?
Jos osaat tämän kysymyksen kysyä, niin tiedät kyllä mitä tehdä. Tsemppiä. :thumbup:
JEM1982
Viestit: 20
Liittynyt: 25.01.2017 10:00

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja JEM1982 »

Neljä vuotta siihen on mennyt että eikä sieltä raoteta paljoa todellista minää vaikka yritän tonkia kun en suostu kasteeseen. Miksikö roikun katsos jotkut kerää postimerkkejä jotkut haluaa muuta?

Olen päättänyt onkia kuinka paljon tässä löytyy ristiriitoja ja siksi myös teidän kommentit on erittäin tervetulleita saadakseen asiaan useampia näkökantoja.

Minä pystyn tähän kun olen vahva persoona minua ei aivopestä niin helposti heikommat voisivat sortua paineen alla.

En minä tässä näe mitään miksen roikkuisi kun haluan selvittää jehovien oikean minän. Harrastusta sinällään olen kiinnostunut eri uskonnoista riittääkö syyksi? :-)
JEM1982
Viestit: 20
Liittynyt: 25.01.2017 10:00

Re: Miksi raamatun tutkimiseen ei käytetä aikaa tarpeeksi

Viesti Kirjoittaja JEM1982 »

Minusta on rikkautta tehdä sitä mikä kiinnostaa ja uskonto ja historia on kulkenut mun kädessä jo pienestä kun muut luki hämistä niin mulla oli tietojätti ja isopapan historia kirjat edessä. Olen erilainen nuori ja haluan nähdä kuinka pitkälle todistajat voivat mennä painostuksen kanssa? :-)
Vastaa Viestiin