poro kirjoitti:Minusta siis totuus on suurelta osin henkilökohtainen...
Näin se menee silloin kun totuus on eri asia kuin todennettu todellisuus, tällöin totuus on vaikka uskonnollinen näkemys ja niitä sitten riittää moneen lähtöön ja jää vielä ylikin.
...ja toisaalta se rakentuu faktoihin ja/tai uskomuksiin, tunne-elämyksiin, omaan kokemukseen jne.
Sellainen kompottihan se uskonnollinen totuus on, ongelma alkaakin viimeistään siinä vaiheessa kun uskonnollisia uskomuksia tarjoillaan todellisuutena ja kuljeksitaan ympäriinsä esittämässä, että jos et lähde mukaan samoihin harhoihin, niin kuolet ennenaikaisesti pian kohtaavassa (ties kuinka monennessa) maailmanlopussa. Kyseessä on siis uskomusten taistelutanner, eli kuten esität:
Minulle luterilaisesta mutta ei silti kovin uskonnollisesta perheesta tulleena esim väite että kirkko itsessään on jotenkin paha, oli ihan naurettava...
Cat Stevens löysi oman totuutensa islamista.
Juu ja Matti Nykänen löysi taas ihan toisaalta oman uskonnollisen totuutensa.
Joku toinen on ateisti elämänkatsomukseltaan ja heidänkin argumenttinsa voivat vaihdella aika vahvasti.
Ööööö, tota siis ateismia on luokiteltu, joten ei ole olemassa yksiselitteistä ateistia. Jos sitten kakksi samaa luokkaan itse itsensä identifioimaa ateistia ovat oleellisista asioista eri mieltä, niin heistä vähintään toinen ei tiedä mitä esittää. Mulla on tunne luissa, että nyt niputat ihmisiä ja leimaat heidät ateisteiksi ja jatkat siltä pohjalta. Oletko todella varmistanut, että tässä maininnassasi ateisteiksi hahmottamasi henkilöt ovat ovat kanssasi samaa luokittelusta sekä alaluokittelusta?
Ateismi on uskontomarkkinoilla leimakirves, jolla huidellaan kysymättä sen tarkemmin, juuri sen takia tunnustaudun uskonnottomaksi.
Miksi eivät totuudet voisi olla erilaisia?
Uskonnolliset totuudethan ovat kaikki melkoisen erilaisia, ei siitä kannata kantaa huolta, uskonnon kenttä on vapaa. Jos ei löydä haluamaansa totuutta, niin aina voi kehittää oman version vanhalle pohjalle, näin syntyi protestantismi ja näin syntyi raamatuntutkijuus, jolle jehovantodistajuus rakentui.
Älä ole huolissasi, kaikkia mahdollisia totuuksia ei ole vielä keksitty, koska ainoastaan mielikuvitus on uskonnollista totuutta hieman rajaava tekijä.