Viisaus ei asu meissä?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Meillä on tapana kuvitella hieman liikaa itsestämme, uskonnollisilla ryhmillä tapa on vielä räikeämpi, hehän kuvittelevat ehkäpä välillä olevan viisaampia kuin uskonryhmänsä ulkopuolella elävät yksilöt.

Ulkopuolella elävät yksilöt ovat tavallaan vähän tyhmiä, mutta toki opettamalla (saarnaamalla) heistäkin voi tulla viisaita ja saavat sitämyöden tervetulijaiset viisaan lauman keskuuteen.


Kun tarkkailee maailmaa ja näkee minkälaiset ovat jopa hyönteisen oppimiskyvyt ja viisaus, pistää se miettimään :

Olemmeko me niin viisaita kun kuvittelemme?
Olemmeko me niin "supreme" laji kuin kuvittelemme?
Vai olemmeko me vain yksi laji muiden joukossa joiden kyvyt ja viisaus eivät ole yhtään sen kummempia kuin muidenkaan?

https://youtu.be/hC9aSP9x0xE

Ovatko jehovantodistajat "lajina" viisaampia kuin muut?
Vai onko kyse x-factor tyylisestä lahjakkuudesta ja lahjattomuudesta jossa täysin lahjaton elää mielikuvitusmaailmassansa missä kyvyt laulaa on nolla,sävelkorvasta puhumattakaan?

Kun lahjattomalle sanotaan ettei tästä nyt laulajan uraa synny,alkaa itku ja raivo kun omasta mielestään on oikeassa, on lahjakas ,on viisas ja osaa asiat paremmin kuin muut.


Minun mielipide on se että ei, emme me ole yhtään mitään, yhtään sen lahjakkaampia taikka yhtään sen "supremempi" laji muihin elinmuotoihin nähden.Viisaus ei asu meissä.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Se tuo viisaus on vaikea käsite. Jollain voi olla paljon tietoa, tarttuu kaikki päähän mitä lukee. Voittaa tietokilpailuja.

Mutta onko se viisautta? On siinä mielessä että jos voittaa niin on kyennyt soveltamaan tietojaan käytäntöön voittaakseen.

Viisaus lienee kuitenkin enemmänkin sitä että tietoa on vähän mutta osaa tehokkaasti hyödyntää pientä tietomäärää - noin niinkuin yleisesti ottaen ihmisillä.

Jehovantodistajilla taas on paljon uskonnollista tietoa josta ei ole paljoa hyötyä elämisen kannalta. Jehovantodistajilla kuitenkin voi olla silti tavallista viisautta selviytyä vaikeissa olosuhteissa vähillä tiedoilla.

Meillä on paljon tietoa joka paikassa saatavilla. Niin paljon että emme arvosta sitä, emmekä jaksa perehtyä siihen.

Mutta olkaamme silti viisaita ja varmistautukaamme siitä että edes se mitä luulemme tietävämme - olisi varmasti totta.

Viisaus ei voi nousta esiin luuloista, vaan kokemuksen koettelemasta ja todeksi osoitetusta tiedosta.

Esim viisautta voisi olla vaikka sellainenkin että jos tietää että kahvi ei todellakaan sovi omalle vatsalle, niin se että lopettaa sen juomisen niin se on viisasta.

Viisaus tulee yksinkertaisista kokemukseen perustuvista tiedoista omalla kohdalla. Kaikki tieto jota ei ole käsitellyt ja luulee tietävänsä on paremminkin asioiden luulemista.

Tiedemiehet tietävät paljon, mutta heidänkin viisautensa koostuu vain siitä elämän varrella oikeaksi todistetusta tiedosta, jotka he ovat varmistaneet. Muu on oletuksia ja arveluita.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:Meillä on tapana kuvitella hieman liikaa itsestämme...
Toi on sen verran laaja yleistys, ettei yksittäisitä piirteistä saa kiinni. Omien kykyjen yliarviointi liittyy jollain yleisellä tavalla myös nuoruuteen, se on yksi edellytys urheilussa menestymiseen kuten menestymiseen hieman muuallakin, politiikassa jne
...uskonnollisilla ryhmillä tapa on vielä räikeämpi, hehän kuvittelevat ehkäpä välillä olevan viisaampia kuin uskonryhmänsä ulkopuolella elävät yksilöt.
Uskonnossa tuo ylivertaisuus kumpuaa mielestäni todellisuudessa eläviin verrattuna poikkeavasti, koska itse uskonto rakentuu ylivertaisuuden ajatukselle ja sen aikaansaamalle mielenhallinnalle. Fundiksen maailma ei ole raalimaailmaa, joten arkiset termit eivät sovellu heidän käyttönsä. Toki on painotettva, että uskonnollisuuttakin on moneen lähtöön.
Ulkopuolella elävät yksilöt ovat tavallaan vähän tyhmiä, mutta toki opettamalla (saarnaamalla) heistäkin voi tulla viisaita ja saavat sitämyöden tervetulijaiset viisaan lauman keskuuteen.
Fundisuskonnoissa ulkopuoliset ovat pahimmillaan mieleltään sairaita, luusereita, narkkareita ja halveksittavia, joiden ainoa positiivisuus löytyy korkeintaan Wassermannin kokeessa. Sillä miten fundis ajattelee, ei ole mitään oleellista tekoa todellisuuden kanssa, esimerkiksi viisaus kannattaa määritellä ihan eri pohjalta kuin esimerkikksi siltä, että lesbo tai katolilainen kääntyy jehovantodistajaksi.
Kun tarkkailee maailmaa ja näkee minkälaiset ovat jopa hyönteisen oppimiskyvyt ja viisaus, pistää se miettimään :

Olemmeko me niin viisaita kun kuvittelemme?
Olemmeko me niin "supreme" laji kuin kuvittelemme?
Vai olemmeko me vain yksi laji muiden joukossa joiden kyvyt ja viisaus eivät ole yhtään sen kummempia kuin muidenkaan?
Toi onkin mietinnän arvoinen asia ja viimeksi lukemastani kirjasta, joka käsitteli ihmisrotujen historiaa, tuo tuotiin esille. Kirjan kirjoittaja esitti muinaisten alkuihmisten tarvinneen elämänsä ylläpitoon taitoja, joita meillä ei ole. Minusta asian käsittely jäi puolitiehen, koska ei pähkäilty sitä kuinka tuo alkuihminen hoitaisi elämänsä ylläpidon nykymaailmassa. Itsellä ei ole valmiuksia pisteyttää ihmisen historian alussa vaadittuja taitoja suhteessa nykyään vaadittaviin taitoihin.

Jokin yleinen "meidän kuvitelma" on kovin yleinen ja pohjaa asioiden katselemiseen hyvin yleisellä tasolla. Itse en osaa vertaillen pisteyttää vaikka satiaisen ja takkamuurarin elämän ylläpitoon tarvittavia valmiuksia ja edellytyksiä. Majavan valmius rakentaa patoja on toki ihailtava, mutta kuinkahan kauan se on pysynytkään samalla tasolla?
Ovatko jehovantodistajat "lajina" viisaampia kuin muut?
Vai onko kyse x-factor tyylisestä lahjakkuudesta ja lahjattomuudesta jossa täysin lahjaton elää mielikuvitusmaailmassansa missä kyvyt laulaa on nolla,sävelkorvasta puhumattakaan?
Kun mun luokittelussa jt:t ovat korkeintaan eri uskonnollinen "fundislaji", joita kaikkia fundiksia yhdistää todellisuuspakoisuus, jota en itse katso positiiviseksi ominaisuudeksi.
Minun mielipide on se että ei, emme me ole yhtään mitään, yhtään sen lahjakkaampia taikka yhtään sen "supremempi" laji muihin elinmuotoihin nähden.Viisaus ei asu meissä.
Viisauteen on osaa ottaa kantaa ennen sen määrittämistä, jos sitten osaan sen määrittämisen jälkeenkään. Katson sen pohjalta toistaiseksi, että satiaiset saa armotta tappaa vaikka Desintanilla vai mikä sen harmaasalvan nimi onkaan, satiaisten sukulaissielujen käkien kohdalla olen vielä häilyväinen.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Jehovantodistajilla taas on paljon uskonnollista tietoa josta ei ole paljoa hyötyä elämisen kannalta.
Normaali elämä (miten sen sitten kukin määrittääkään) ei kaipaa Vt-seuran opetuksia, itse asiassa Vt-valmiuksista saattaa olla pikemminkin haittaa elämän jatkuvuudelle.
Jehovantodistajilla kuitenkin voi olla silti tavallista viisautta selviytyä vaikeissa olosuhteissa vähillä tiedoilla.
Tässä olen Jarkke valmis heittämään kehiin yleisen elämänkokemuksen, jonka edellytys ei missän määrin ole jehovantodistajuus. Toki Vt-seura on opastanut putsaamaan paskion oikeaoppisesti, mutta ainakin sen homman alkeet oppii kyllä ihan katselemalla TV-mainoksiakin. Oppivelvollisuus koskenee laajalti myös jehovantodistajia, toki aina on takaporttina kotikoulutus, joka kyllä on ollut yleisempää uskonnon emämaassa kuin vaikka täällä pohjolassa.
Meillä on paljon tietoa joka paikassa saatavilla. Niin paljon että emme arvosta sitä, emmekä jaksa perehtyä siihen.
Niin, onko millään mittarilla "viisautta" hankkia tietoa vain yhdestä lähteestä ja ohittaa kaikki kritiikki silloinkin kun on kärryn takaa tyrkkäämässä maailmalle tuosta ainoasta lähteestä omaksuttua tietoa?
Tiedemiehet tietävät paljon, mutta heidänkin viisautensa koostuu vain siitä elämän varrella oikeaksi todistetusta tiedosta, jotka he ovat varmistaneet. Muu on oletuksia ja arveluita.
Loppukenneykseksi vaan sellainen, että tiedemiehet ovat Saatanan masinoimassa salaliitossa Vt-seuran Jehovaa vastaan, muu on oletuksia ja arveluita.
Occamin partaveitsi
Viestit: 685
Liittynyt: 02.11.2014 14:14

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Occamin partaveitsi »

Markku Meilo kirjoitti:
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Jehovantodistajilla taas on paljon uskonnollista tietoa josta ei ole paljoa hyötyä elämisen kannalta.
Normaali elämä (miten sen sitten kukin määrittääkään) ei kaipaa Vt-seuran opetuksia, itse asiassa Vt-valmiuksista saattaa olla pikemminkin haittaa elämän jatkuvuudelle.
Jehovantodistajilla kuitenkin voi olla silti tavallista viisautta selviytyä vaikeissa olosuhteissa vähillä tiedoilla.

Markku Meilo kirjoitti.....

"Normaali elämä (miten sen sitten kukin määrittääkään) ei kaipaa Vt-seuran opetuksia, itse asiassa Vt-valmiuksista saattaa olla pikemminkin haittaa elämän jatkuvuudelle."

Minun kokemukseni ko asiasta....

Olen samaa mieltä MM:n kanssa, että "normaalissa elämässä ei kaivata VT-seuran opetuksia," mutta joissakin tapauksissa ( ainakin 1960-1980 vuosiluvuilla oli näin) niistä voi olla hyötyä. Nyt tarkoitan teokraattisen koulun antamaa puhekoulutusta, en niinkään asia-sisältöä.
Toki puhekoulutusta saa jopa peruskouluissakin, mutta se ei ole niin perusteellista kun teokraattisessa koulutuksessa.
Tunnustan noukkineeni "rusinat pullasta" ja hyödynsin saamaani ilmaista (jos ei lahjalaatikkosysteemiä huomioida) puhekoulutusta elämäni aikana omassa liiketoimessani.

Aloitin saamani koulutuksen turvin ovelta-ovelle myynnin ja kun vielä esittelemäni artikkelit oli hyviä, niin menestys oli taattua. Se oli työttömälle lapin pojalle tervetullut asia.

Artikkeleiden ovelta-ovelle esittelystä siirryin vähitellen messu-esittelijäksi.
Saamani puhekoulutus auttoi myös siinä.
Siitä sitten vähitellen kehkeytyi omaa maahantuontia hyville artikkeleille.

Saamani puhekoulutus antoi myös virikkeen niiden asioiden kertomiseen esim. kouluissa oppilaille, jotka oli sydäntäni lähellä, se oli mm totuuden kertominen huumeista.

Toki tämän kaiken saa ilman teokraattista koulutustakin, mutta minun kohdallani se oli auttava asia, koska vanhemmillani ei ollut varaa järjestää minulle ko. koulutusta muualta.

Tänä päivänä asiat on toisin, puhekoulutuksen saaminen ei välttämättä maksa kovin paljoa. Ei siis tarvitse sen takia liittyä jehovantodistajiin.

Jehovantodistajiin liittyminen tänä päivänä on todellakin hyvin voimakas jarruttava tekijä nuoren eteenpäin menemisessä.

Jarkke Parkke kirjoitti...
"Jehovantodistajilla kuitenkin voi olla silti tavallista viisautta selviytyä vaikeissa olosuhteissa vähillä tiedoilla."

Tämä viisaus mielestäni piti paikkansa 1960-80 luvuilla.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Occamin partaveitsi kirjoitti:Olen samaa mieltä MM:n kanssa, että "normaalissa elämässä ei kaivata VT-seuran opetuksia," mutta joissakin tapauksissa ( ainakin 1960-1980 vuosiluvuilla oli näin) niistä voi olla hyötyä. Nyt tarkoitan teokraattisen koulun antamaa puhekoulutusta, en niinkään asia-sisältöä.
Toki puhekoulutusta saa jopa peruskouluissakin, mutta se ei ole niin perusteellista kun teokraattisessa koulutuksessa.
Niin kutsutun juoksukaljankin varastelusta on tuolla tavalla ajatellen hyötyä jos treenaa vaikka juoksun sprinttimatkoja. Toki se on suunnilleen yhtä epänormaali* harjoittelutapa kuin puhekoulutus, jonka ainoa päämäärä on saada levitettyä uskonnollista valhetta ja samalla vahvistaa harjoittelijan uskoa tuohon valheeseen. Ja kuten totesit, niin ihan pelkkää ja taka-ajatuksetonta puhe- ja esiintymiskoulutusta saa ilman huuhaa-kylkiäisiäkin vaikka harrastelijateattereissa. Taka-ajatuksettomassa opetuksessa on sekin etu, että saa olla aito oma itsensä, eikä teeskennellä olevansa ylivertainen eri tavalla ajatteleviin nähden.

* Muistini mukaan useita kymmeniä vuosia sitten jossain Brittein saarilla pikkurikollinen pääsi karkuun pikajuoksija-poliisia ja poliisi laittoi kai lehteen ilmoituksen, että kaverin kannattaisi ilmoittautua. En muista millaista liennytystä luvattiin, mutta muistini mukaan kaveri ilmoittautui ja hän taisi sitten menestyäkin lajissa.
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tunnustan noukkineeni "rusinat pullasta" ja hyödynsin saamaani ilmaista (jos ei lahjalaatikkosysteemiä huomioida) puhekoulutusta elämäni aikana omassa liiketoimessani.
No eipä se ilmaista ollut. Siinähän joutu ihan itse tekemään kaiken työn. Enemmänkin oppisopimus ja työtä, ilman palkkaa.

Ne kaikki taidot hankittiin ihan omalla työllä ja tekemisellä, ei siinä vtseura mitään antanut ilmaiseksi ,ainoastaan oli ottavassa roolissa, mitä ikinä oli harjoitteluaikana irti saatavissa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Veli-Hopea kirjoitti:No eipä se ilmaista ollut. Siinähän joutu ihan itse tekemään kaiken työn. Enemmänkin oppisopimus ja työtä, ilman palkkaa.
Sekä ilman sosiaaliturvaa, tai siis sosiaaliturva oli otettava Saatanan systeemistä, josta mun nuoruudessa ei kultille otettu vastaan avustuksia, vaikka niitä olisi tarjottu. Mitä olen lukenut, niin alkukristillisen yhteisön toimintaan, ennen keskitetyn kirkkolaitoksenkin muodostumista, liittyi nimenomaan vähäosaisista huolehtiminen. Tuolloinen huolehtiminen ei ollut sama asia, jota jehovantodistajat opettavat, eli käännyttämistä ja satunnaisen skragan lahjoittamista nälkiintyneelle kodittomalle. Toki skraga (jonka historiaa jt ei välitä muistella) annetaan tietysti pihvinä "Mitä Raamattu todella opettaa" -kirjan välissä, vai onko ko. kirja sittenkin todellisuudessa se pihvi.
YksinäinenSusi
Viestit: 3808
Liittynyt: 19.06.2010 08:27

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Occamin partaveitsi kirjoitti:

Aloitin saamani koulutuksen turvin ovelta-ovelle myynnin ja kun vielä esittelemäni artikkelit oli hyviä, niin menestys oli taattua. Se oli työttömälle lapin pojalle tervetullut asia.

Artikkeleiden ovelta-ovelle esittelystä siirryin vähitellen messu-esittelijäksi.
Saamani puhekoulutus auttoi myös siinä.
Siitä sitten vähitellen kehkeytyi omaa maahantuontia hyville artikkeleille.

Saamani puhekoulutus antoi myös virikkeen niiden asioiden kertomiseen esim. kouluissa oppilaille, jotka oli sydäntäni lähellä, se oli mm totuuden kertominen huumeista.

Toki tämän kaiken saa ilman teokraattista koulutustakin, mutta minun kohdallani se oli auttava asia, koska vanhemmillani ei ollut varaa järjestää minulle ko. koulutusta muualta.
No - hyvä että tällaistakin on ollut - että jotkut ovat pystyneet jotenkin hyötymään jehovantodistajuuden mukanaan tuomista asioista.
Se on merkki juuri siitä lahjakkuudesta ja viisaudesta, että pystyy soveltamaan tuollaista suht pientä tietomäärää, jota puhekoulutuksessa saa siitä huolimatta että se on sekoitettu humpuukiin.

Ja se että se oppi on tarttunut päähän niin että sitä on voinut soveltaa.

Että nostan kyllä hattua - täytyy sanoa - varsinkin kun se on johtanut menestymiseen työelämässä.

Kohdallasi jehovantodistajuus ei siis mennyt hukkaan, vaan se johti myös osaltaan leipätyöhönkin. Tietty korostan tässä myös sitä että näin ei olisi käynyt, jos sinulla ei olisi ollut lahjakkuutta yhtään.
Että se lahjakkuus ja se, että tieto tarttuu päähän on se onnistumisen kulmakivi.

Jos taas on sellainen ihminen että kaikki mitä lukee, niin unohtaa heti - niin eipä sellainen ihminen mitään saavuta elämässä, vaikka kävisi millaiset puhekoulutukset hyvänsä läpi - kaikki se unohtuu eikä osaa puhua mitään.

Sitä paitsi yrittäjäksi synnytään. Sinullakin se oli synnynnäistä jo geeneissä. Siksi pystyit viisaasti soveltamaan poimien rusinoita pullasta humpuukin seasta.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
sinner74
Ylläpitäjä
Viestit: 2754
Liittynyt: 12.01.2009 14:12
Paikkakunta: Rollo

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

Näitä kokemuksia kompaten, tulee mieleen oma tärkein oppi todistajuudesta: Opin valehtelemaan. Se on oikeasti tärkeä taito joissakin tilanteissa. Aluksi toki käytin sitä usein väärin, mutta taito on hioutunut vuosien varrella.

Oikeassa kohdassa kirkkain silmin lausuttu valhe voi pelastaa suuren ihmisjoukon monelta murheelta. Mitä harvemmin sitä joutuu käyttämään, sen parempi, mutta kun sitä joutuu käyttämään, on poikkeuksetta vakavasta asiasta kysymys. Ja sen taidon minulle opetti jehovantodistajuus.
And Justice For All
Veli-Hopea
Viestit: 5324
Liittynyt: 28.12.2010 16:25

Re: Viisaus ei asu meissä?

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

sinner74 kirjoitti:Näitä kokemuksia kompaten, tulee mieleen oma tärkein oppi todistajuudesta: Opin valehtelemaan. Se on oikeasti tärkeä taito joissakin tilanteissa. Aluksi toki käytin sitä usein väärin, mutta taito on hioutunut vuosien varrella.

Oikeassa kohdassa kirkkain silmin lausuttu valhe voi pelastaa suuren ihmisjoukon monelta murheelta. Mitä harvemmin sitä joutuu käyttämään, sen parempi, mutta kun sitä joutuu käyttämään, on poikkeuksetta vakavasta asiasta kysymys. Ja sen taidon minulle opetti jehovantodistajuus.
Paska homma sinänsä mutta etpä taida olla ainut yksilö joka tällaisia taitoja on oppinut. Tästä tuli mieleen oma elämä ja se mitä itsekin on tullut opittua on sellainen tunteiden peittäminen,todellisten ajatusten ja mielipiteiden peittäminen ja myöskin pettymyksen piilottaminen.


Sanoo arjessa ja työelämässä joku mitä tahansa, tunnekuohuista huolimatta, taikka huolimatta siitä kuinka sisälläni olen täysin erimieltä taikka halveksin ajatusta tai muuten vaan pidän jonkun mielipidettä naurettavana, jopa niin että loukkaannun ihan kunnolla,kykenen pokkana ilman ilmeen värähtämistä peittämään ja piilottamaan todelliset ajatukset ja tunteet.


No mistäpäs sen tietää mistä tuollainen kylmäily on tullut mutta aikoinaan seurakunnassa teeskentelyä tuli opeteltua monta kertaa viikossa ja kun vanhimpien kanssa tuli erimielisyyksiä, oppi teeskentelemään ja olemaan samaa mieltä, piilottamaan kaiken todellisen koska eihän sitä edes eri mieltä saanut olla.

Kurjaa todeta että teen sitä edelleen. Ehkä olen viisastunut ja huomannut että joskus tällä pääsee helpommalla ja niinkuin Raulikin plokissansa totesi, siperia opettaa.

Elämä on erikoista.mikä tahansa laji voi oppia mitä tahansa selviytyäkseen, jotkut eläimet teeskentelevät jopa olevansa kuolleita, leikkivät kuollutta selvitäkseen. Paljon viisaampia kun voisi kuvitellakkaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vastaa Viestiin