Kuolema ja Jt:n väärä oppi siitä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Kuolema ja Jt:n väärä oppi siitä

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jehovan todistajat kirjoittavat nettisivuillaan:
Jumala oli asettanut ihmisen eteen toivon elää loputtomasti maan päällä, jos hän tottelisi. Mutta hän oli tottelematon, ja rangaistuksena oli kuolema, tiedottomuus, olemassaolosta häviäminen. Jumala ei ollut sanonut mitään ihmisen elämän siirtämisestä henkimaailmaan tai tuliseen "helvettiin", jos hän olisi tottelematon ja kuolisi...
Ainoa syy siihen, miksi ihminen kuolee nyt maan päältä, on se, että hän peri kuoleman Aadamilta.


Jehovan todistajien oppi kuolemasta ei kuitenkaan vastaa sitä, mitä raamattu siitä opettaa.
Ihminen ei perinyt kuolemaa Aadamilta, sillä jo Aadam oli raamatun mukaan kuolevainen. Vain elämänpuusta syöminen saattoi pitää ihmisen elossa ikuisesti ja niinpä Jumalan estettyä elämänpuusta syömisen hän aiheutti ihmisten kuolemisen. Jumala teki kuolevaisuuden ihmisen ominaisuudeksi.
3:22 Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
3:23 Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.


Toinen Jehovan todistajien väärä oppi on se, mitä ihmiselle tapahtuu hänen kuoltuaan.
Todistajien mukaan ihmisestä ei jää muuta kuin hänen persoonallisuutensa muistikuva Jumalan mieleen. Tuo muistikuva on heidän mielestään sama kuin muistohauta, josta raamattu mainitsee.
Muistikuva ja muistohauta ovat kuitenkin kokonaan eri asioita. Raamatun mukaan ihminen ei kokonaisuutena häviä täydellisesti ja katoa olemasta täysin. Raamatun kirjoittaneet juutalaiset uskoivat, että ihmisen persoona on samalla eräänlainen henki, joka kuolemassa joutuu sille varattuun paikkaan. TUONELAAN. Jumalan muisti ei ollut tuo tuonela, vaan se sijaitsi maan sisällä. Tuo henki ei ollut tietoisessa tilassa, vaan se saatettiin herättää ja tuoda esille tuonelasta. Siten se oli 'muistohaudassa'.
37:35 Ja kaikki hänen poikansa ja tyttärensä kävivät häntä lohduttamaan, mutta hän ei huolinut lohdutuksesta, vaan sanoi: "Murehtien minä menen tuonelaan poikani tykö." Ja hänen isänsä itki häntä.
2:6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
14:13 Oi, jospa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit minut, kunnes vihasi on asettunut, panisit minulle aikamäärän ja sitten muistaisit minua!
9:10 Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.


Jehovan todistajien oppiin kuuluu sisäisesti ristiriitainen käsitys kuolleiden herättämisestä.
Jos ihmisen ruumis rakennetaan kokonaan uudelleen ja sille tehdään Jumalan muistikuvan mukaisesti uudelleen entistä vastaava persoonallisuus, niin eihän silloin mitään ole herätetty! Muistohaudoista herättäminen tarkoitti raamatun juutalaisuudessa sitä, että nuo tiedottomassa tilassa olleet henkipersoonat saatettiin herättää tietoiseen tilaan.
13:14 Tuonelan kädestä minä heidät päästän, kuolemasta minä heidät lunastan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.


Tämä raamatun ja juutalaisten käsitys kuolemasta ilmenee monestakin kohdasta, mutta lainaan tähän kertomuksen josta tuo juutalaisten kuolemakäsitys ilmenee selkeästi.
28:6 Ja Saul kysyi Herralta, mutta Herra ei vastannut hänelle, ei unissa, ei uurimin eikä profeettain kautta.
28:7 Niin Saul sanoi palvelijoillensa: "Etsikää minulle joku vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki, niin minä menen hänen luoksensa ja kysyn häneltä." Hänen palvelijansa vastasivat hänelle: "Katso, Een-Doorissa on vaimo, jolla on vallassaan vainajahenki."
28:8 Silloin Saul teki itsensä tuntemattomaksi, pukeutui toisiin vaatteisiin ja lähti matkalle, mukanansa kaksi miestä. He tulivat yöllä vaimon luo, ja hän sanoi: "Ennusta minulle vainajahengen avulla ja nostata minulle se, jonka minä sinulle sanon."
28:9 Mutta vaimo vastasi hänelle: "Sinä tiedät kyllä, mitä Saul on tehnyt, kuinka hän on hävittänyt vainaja- ja tietäjähenkien manaajat maasta. Miksi virität minulle ansan tuottaaksesi minulle kuoleman?"
28:10 Niin Saul vannoi hänelle Herran kautta ja sanoi: "Niin totta kuin Herra elää: tästä asiasta ei sinulle tule mitään syytä."
28:11 Vaimo kysyi: "Kenen minä nostatan sinulle?" Hän vastasi: "Nostata minulle Samuel."
28:12 Mutta kun vaimo näki Samuelin, huudahti hän kovalla äänellä. Ja vaimo sanoi Saulille: "Miksi olet pettänyt minut? Sinähän olet Saul."
28:13 Kuningas sanoi hänelle: "Älä pelkää. Mitä sinä näet?" Vaimo vastasi Saulille: "Minä näen jumal'olennon nousevan maasta."
28:14 Hän kysyi häneltä: "Minkä näköinen hän on?" Vaimo vastasi: "Vanha mies nousee ylös, viittaan verhoutuneena." Niin Saul ymmärsi, että se oli Samuel, ja kumartui kasvoilleen maahan ja osoitti kunnioitusta.
28:15 Ja Samuel sanoi Saulille: "Miksi sinä olet häirinnyt minua ja nostattanut minut?" Saul vastasi: "Minä olen suuressa hädässä: filistealaiset sotivat minua vastaan, ja Jumala on poistunut minusta eikä vastaa minulle enää, ei profeettain kautta eikä unissa. Niin minä kutsutin sinut, että ilmoittaisit minulle, mitä minun on tehtävä."
28:16 Mutta Samuel vastasi: "Miksi sinä minulta kysyt, kun Herra on poistunut sinusta ja tullut vihamieheksesi?
28:17 Herra on tehnyt sen, minkä hän on minun kauttani puhunut: Herra on reväissyt kuninkuuden sinun kädestäsi ja on antanut sen toiselle, Daavidille.
28:18 Kun sinä et kuullut Herran ääntä etkä tehnyt Amalekille, mitä hänen hehkuva vihansa vaati, sentähden Herra on tänä päivänä tehnyt sinulle tämän.
28:19 Herra antaa myöskin Israelin yhdessä sinun kanssasi filistealaisten käsiin, ja huomenna olet sinä poikinesi minun tykönäni; myös Israelin leirin Herra antaa filistealaisten käsiin."
28:20 Niin Saul siinä tuokiossa kaatui pitkin koko pituuttaan maahan, sillä hän peljästyi kovin Samuelin puheesta; myös olivat häneltä voimat lopussa, sillä vuorokauteen hän ei ollut syönyt mitään.


Jehovan todistajien opit raamatusta ovat monissa kohdin raamatun raiskaamista (tosin sama koskaa kaikkia muitakin lahkoja). Mainittakoon tässä vielä väärinkäsitysten välttämiseksi sekin, ettei raamattu opeta kuitenkaan tuon henkipersoonan kiduttamista helvetinlieskoissa eikä yhdenkään ihmisen taivaaseen menemistä.
115:17 Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista.
9:5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.

Raamatun kirjoittaneiden juutalaisten uskomukset ovat aivan selkeästi raamatusta luettavissa, kunhan niitä ei lähdetä selittelemään ja tulkitsemaan lahko-opusten pimeiden selittelyjen avulla.
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Koska elämänpuu ei sovi JT tulkintaan, niin sen on kerrottu (muistaakseni) olevan kuvaannollinen. Kuvaannollinen ja kirjaimellinenhan saattavat vaihdella JT tulkinnoissa saman jakeen sisälläkin.

Koska maanalainen tuonela ei sovi JT tulkintaan, niin sekin on selitetty kuvaannollisena: haudataanhan kuolleet usein maahan. Henkien manailuhan on syntistä puuhaa, joten nostatetun Samuelin on selitetty (muistaakseni) olleen demoni.

Jossain kohtaa Vanhaa Testamenttiahan kuvataan maanalaisessa tuonelassa väräjäviä henkiä. Itselleni kuvauksesta tulee aina elävästi mieleen Gallen-Kallelan maalaus Lemminkäisen äiti.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Selittelyjähän kaikkien lahkojen on värkkäiltävä omien teesiensä tueksi, mutta ne eivät koskaan perustu raamattuun.
Tuonelaa Jt:t kutsuvat ihmiskunnan yhteiseksi haudaksi mitä se sinällään onkin, mutta selittävät sitten ettei tuo yhteinen hauta tarkoita mitään erityistä vaan ihmisestä jääkin vain tuo persoonallisuuden muistikuva Jumalan mieleen.
Raamatun opit ja lahkojen selittelyt ovat aina kaksi eri asiaa. Siksi uskovaisia on niin hauska kiusata. He kun joutuvat aina perustamaan käsityksensä selittelyille. :twisted:
Aamu
Viestit: 215
Liittynyt: 23.05.2007 20:32
Paikkakunta: Ankh-Morpork

Viesti Kirjoittaja Aamu »

Oooo, kuinka mielenkiintoinen alustus! Ihan silmät ymmyrkäisinä luin tuota Samuelin nostatusta, voiko olla tottakaan, että tuollaista Raamatussa kuvaillaan. :shock: Mikähän on Todistajien virallinen vastaus tuohon? Ymmärtääkseni kaikki meediot kun ovat heidän mukaansa huijareita tai toimivat yhteistyössä demonien (ei siis oikeiden vainajahenkien) kanssa?

Elämänpuusta vielä: RaMin lainaama kohta kieltämättä antaa ymmärtää, että Aadam oli jo valmiiksi kuolevainen. Miten tähän sopii se kuuluisa kohta, että "sinä päivänä jona syöt siitä [hyvän ja pahan tiedon puusta], sinä kuolemalla kuolet." Tai "Jumala on sanonut: 'Ette saa koskea siihen ettette kuolisi.'" (1. Moos. 2:17; 3:3 UM) Nämä kohdat minusta antavat ymmärtää että Aadam ei oli kuollut (tullut kuolevaiseksi) ellei olisi syönyt ko. puusta. Tosin puusta syömisellähän oli se vaikutus että tyypit tajusivat olevansa alasti ja älysivät peittää strategiset paikat.:lol: Miksiköhän? Luulisi että alastomuus olisi ollut luonnollista. Jumalakin asiaa pöyrityi: "Kuka sinulle kertoi että olit alasti? Oletko syönyt siitä puusta?" No se nyt sitten kuitenkin oli sitä "hyvää ja pahaa tietoa".

Voisiko asian tulkita näin: Aadam oli aluksi kuolematon, ja oli vielä sittenkin kun oli syönyt kiellettyä hedelmää (koska hän ei kuollut juuri sinä nimenomaisena päivänä, kuolemisen voi tulkita tarkoittavan kuolevaisuutta). Hän ei vain tiennyt kuolemasta tai kuolemattomuudesta mitään. Kun hän söi hedelmää, hän tuli tietoiseksi siitä mahdollisuudesta, että hänen on syötävä elämän puusta ollakseen "meidän kaltaisemme" (kenelle Jumala nyt siinä puhuukaan). Tätä Jumala ei voinut sallia (omista sadistisista pikku syistään?), joten hän eväsi pääsyn tuolle puulle karkottamalla ihmiset paratiisista. Tästä voisi hieman kaarrellen päästä todistaja-tulkintaan: jos esivanhempamme eivät olisi ajatelleet itse, vaan olisivat sokeasti ja tahdottomasti totelleet Jumalaa, olisimme kaikki nyt paratiisissa.

Myös tuo juutalaisten Tuonela-käsitys oli mielenkiintoinen. Miten ajatukseen maan sisässä olevasta Tuonelasta sopii tuo lopussa lainattu "eikä heillä ole paikkaa"? Onpas ristiriitainen kirja tuo Raamattu! :D
"On olemassa eräs kirous. Siinä toivotetaan:
Toivottavasti saat elää kiintoisia aikoja."
(Terry Pratchett)
Pehmoluopio
Viestit: 1565
Liittynyt: 28.04.2007 18:24
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Aamu kirjoitti:Oooo, kuinka mielenkiintoinen alustus! Ihan silmät ymmyrkäisinä luin tuota Samuelin nostatusta, voiko olla tottakaan, että tuollaista Raamatussa kuvaillaan. :shock: Mikähän on Todistajien virallinen vastaus tuohon? Ymmärtääkseni kaikki meediot kun ovat heidän mukaansa huijareita tai toimivat yhteistyössä demonien (ei siis oikeiden vainajahenkien) kanssa?
Aivan niin, kyseessä oli demoni. Se selviää siitäkin, ettei Saul kuollut täsmälleen ottaen niin kuin "Samuel" ennusti. (Tämä siis pyytämäsi virallinen vastaus, ei oma kantani)
Ariadna
Viestit: 2177
Liittynyt: 28.04.2007 10:16

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Juutalaiset, kuten egyptiläisetkään, eivät tunteneet demoneja. Juutalaisuuteen ne ilmaantuivat vasta Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana 500-luvulla eKr.

Lähes huvittavaa onkin Jehovantodistajien pelastussanoma, kun se perustuu pakenemiseen Suuren Babylonin uskomuksista. Heillähän usko babylonialaisiin demoneihin sisältyy juuri uskon pääoppiin. Demoneita syytetään kaikesta väärästä, ja juuri ne villitsevät ihmisiä tekemään pahuutta. Noita pikkupiruja nähdään kaikkien ulkopuolisten seurassa, ja siksi heidän seuraa tulee välttää.

Väittäessään elävänsä hengellisessä paratiisissa, heillä näyttää kasvavan myös hyvän ja pahan tiedon puu. On asioita, joita ei pidä tutkia, ja asioita, joita ei saa missään tapauksessa saa tutkia, ja jos tutkii, niin Jehova karkottaa heidät paratiisistaan eikä anna syödä siitä luvatusta elämän puusta.. Unohdetaan, että sama puuhan antoi sekä hyvän että pahan tiedon.

Muutenkin merkillistä jumalalta luoda pahan tiedon puu ennen pahuuden ilmentymistä?

Juutalaisuus uskontona kehittyi hitaasti ja käsite synnistä tuli, kun 300-luvulla eKr. Egyptissä asuvat juutalaiset filosofit ymmärsivät ihmisten olevan syntisiä.

Suomessa tähän ymmärrykseen päästiin vasta 1500 jKr., kun Agrigola keksi sanan synti.

Ja sitten vielä tuo niin kutsuttu Aadamin perisynti, joka saa meidätkin kuolemaan.

Juutalaisuudessa ei koskaan edetty perisyntiin asti, Mooseksen laissahan sanotaan selvästi, että isien pahat teot ulottuvat ainoastaan muutaman sukupolven päähän.

Perisynnin keksijä Paavali ja kristikunnan papisto muokkasivat näin opin, jota Jeesus ei tuntenut ja, jota Jehovan todistajat opettavat oikeana Jehovalta tulleena oppina.

Paavalin ymmärrys Pyhistä kirjoituksista osottautuu merkillisen ristiriitaiseksi, sillä aiemmin opiskellessaan niitä, ei hänkään löytänyt niistä perisyntiä saati Jeesusta.


Väittämä, että ”ainoa syy siihen, miksi ihminen kuolee nyt maan päältä, on se, että hän peri kuoleman Aadamilta ”, kuuluu siis kristikunnan perusoppeihin ja siihen kun lisätään demonioppi niin, miten se nyt menikään, pieni hapatus hapattaa koko taikinan jne.
Polyester
Viestit: 2972
Liittynyt: 11.05.2007 22:11

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Ariadna kirjoitti:Juutalaisuus uskontona kehittyi hitaasti ja käsite synnistä tuli, kun 300-luvulla eKr. Egyptissä asuvat juutalaiset filosofit ymmärsivät ihmisten olevan syntisiä.

Suomessa tähän ymmärrykseen päästiin vasta 1500 jKr., kun Agrigola keksi sanan synti.
"ioca cynnin tegeb, citäbitä guålemal rancaistawan"

En ymmärrä olevani syntinen, enkä tunne tarvitsevani Jeesuksen uhria. Ihminen kyllä olen, hyvässä ja joskus pahassakin.
RaM kirjoitti:Muistohaudoista herättäminen tarkoitti raamatun juutalaisuudessa sitä, että nuo tiedottomassa tilassa olleet henkipersoonat saatettiin herättää tietoiseen tilaan.
Ehkäpä näin, mutta tiedostamattomassa tilassa oleva henkipersoona ei paljonkaan eroa Jumalan muistissa olevasta kuvasta.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No ne aikaisemmat ihmiset olivat sitten synnittömiä, ja tietämättään ?

Joku kieli-ihminen Ruåttista taisi myös sanoa, jos oikein muistan, että kiroilukin tuli vasta Raamatun myötä.

Mitähän ne ovat ennen sanoneet kun vasaralla (tai kivikirveen hamaralla) ovat pamauttaneet peukaloonsa ?
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Anonymous kirjoitti:Mitähän ne ovat ennen sanoneet kun vasaralla (tai kivikirveen hamaralla) ovat pamauttaneet peukaloonsa ?
Auts
"Life is what You make of it."
Ninth
Viestit: 295
Liittynyt: 25.05.2007 23:00

Viesti Kirjoittaja Ninth »

am-ha·’a’rets kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Mitähän ne ovat ennen sanoneet kun vasaralla (tai kivikirveen hamaralla) ovat pamauttaneet peukaloonsa ?
Auts
Voi vitsi?
rippeli
Viestit: 2455
Liittynyt: 28.04.2007 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Anonymous kirjoitti:No ne aikaisemmat ihmiset olivat sitten synnittömiä, ja tietämättään ?

Joku kieli-ihminen Ruåttista taisi myös sanoa, jos oikein muistan, että kiroilukin tuli vasta Raamatun myötä.

Mitähän ne ovat ennen sanoneet kun vasaralla (tai kivikirveen hamaralla) ovat pamauttaneet peukaloonsa ?
Perkele auta!
Let me go Master I hate you so
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onko JT-oppi sitten sen väärempi kuin mikään muukaan? Totuus tähän asiaan toki löytyy Raamatusta, koskapa siellä toisaalta sanotaan, ettei kuolleet tiedä mitään ja toisaalla sitten kerrotaan kuinka kuolleilta on kyselty neuvoja (hmm... kysellään tietämättömiltä?).
Eli että uskoopa elämään kuoleman jälkeen tai ei, niin Raamatusta löytää halutessaan tukea mielipiteelleen.

Itse olen odotellut yhden jo kuolleen tuttuni ilmoitusta asiasta: Hän lupasi aikoinaan tulla kummittelemaan kuoleman jälkeen jos siihen pystyy. Ei ole näkynyt. Vierailua odotellessa, uskon että elämä on elettävä NYT, koska huomenna se voi olla jo myöhäistä.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Re: Kuolema ja Jt:n väärä oppi siitä

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Hyvän- ja pahantiedon puu -tarinan sadunomaisuus oli ensimmäisiä asioita joka vei mun uskoni raamattuun, tämä tapahtui jo ennenkuin olin kasteella...
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Kaarmis
Viestit: 3909
Liittynyt: 29.04.2007 22:13

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jakke kirjoitti:------
Itse olen odotellut yhden jo kuolleen tuttuni ilmoitusta asiasta: Hän lupasi aikoinaan tulla kummittelemaan kuoleman jälkeen jos siihen pystyy. Ei ole näkynyt. Vierailua odotellessa, uskon että elämä on elettävä NYT, koska huomenna se voi olla jo myöhäistä.
Jo on kun ei edes kaverin sanaan voi luottaa!
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Jakke
Viestit: 1843
Liittynyt: 28.04.2007 18:23
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kaarmis kirjoitti:
Jakke kirjoitti:------
Itse olen odotellut yhden jo kuolleen tuttuni ilmoitusta asiasta: Hän lupasi aikoinaan tulla kummittelemaan kuoleman jälkeen jos siihen pystyy. Ei ole näkynyt. Vierailua odotellessa, uskon että elämä on elettävä NYT, koska huomenna se voi olla jo myöhäistä.
Jo on kun ei edes kaverin sanaan voi luottaa!
Sellaisia ne maailmalliset on :lol:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Vastaa Viestiin