Ariadna kirjoitti:Korjatkaa toki jos löydätte näihin Paavalin kirjeistä toisenlaisen kuvan kuin minä.
1. Hän ei käytä kirjeissään termiä "kristinusko".
2. Paavalin oppi ei ollut kristinuskoa, vaan nimenomaan hänen mielestään ainoata oikeata juutalaisuutta, jossa Abrahamille annetut liiton lupaukset täyttyivät.
3. Paavali ei perustele kirjeissään uuden uskonnon syntyä vaan perustelee uskoaan juutalaiseen messiaaseen oman kokemuksensa kautta.
4.Paavali ei käytä kirjoituksissaan Jeesuksen maanpäällistä elämää koskevaa aineistoa ,evankeliumeja eikä apostolien tekoja (edes korjatakseen virheitä).
1. Kristitty nimitystä alettiin käyttää ensin Antiokiassa ja vakiintui käyttöön myöhemmin, Jeesuksen seuraajia kutsuttiin myös Naseretilaisiksi eikä Paavali tuotakaan käytä, hän käyttää "Herrassa" nimitystä ja kutsuu seurakuntalaisia "veljiksi" ja "sisariksi".
2. Paavalin opetus on uskoa lupauksiin ja Kristuksen ylösnousemukseen, seurakunta on lupausten perijä.
3. Paavalin usko on yhtälailla etninen kuin taustakin, jos hän esiintyisi muuna se olisi teeskentelyä, usko Jeesukseen Messiaana on luonnollinen osa Paavalin juutalaisuutta.
Paavalin oma kokemus Damaskoksen tiellä on tavattoman vahva ja tämän lisäksi hänellä on ainakin toinen vahva kokemus jossa hänet temmataan ( taivaisiin ) ja hänelle näytetään asioita; näkyjä joihin kuuluu sellaistakin josta ei ole lupa puhua joten kirjeissään lähestyy seurakuntia näistä omista kokemistaan. Teologia on kuitenkin myös yksi osa kirjeiden sisältöä joissa yhteinen usko Herraan ja Jumalaan kaikkien kansojen Lunastajana on ensiarvoisen tärkeää, tietämättömyyden ajat ovat nyt ohi.
4. ...jos tuota aineisto on? Evankeliumeista Markus lienee vanhin ja julkaistu Roomassa jolloinkin 60 -luvulla, Matteus taas nähtävästi kirjoitettu ensin Hebrealaisille ja ilmeisesti tätä myöhemmin.
Tieto Jeesuksen elämästä kerrottiin suusanallisesti uskovalta toiselle ja tätä suusanallista kertomaa oli Paavalin aikana riittävästi, lisäksi Paavali tunsi Luukkaan ja toki muitakin jotka olivat tiiviissä kosketuksessa Apostoleihin, vanhimpiin ja seurakuntaan.
Aiemmassa elämässään Paavali oli kiihkeä Jeesuksen seuraajien vastustaja joten hänellä oli suhteellisen pitkä kosketus kristinuskoon joten oletan hänen olleen tietoinen mitä Jeesuksen elämään ja opetuksiin kuului, tällaista tiedon puutetta ei kirjeistään ole luettavissa.
Jeesuksen koko elämän ja kaikkien opetuksien kertaaminen kirjeissä ei ole tarpeen kun kerran suusanallista traditiota on enemmän kuin runsaasti saatavilla, ei ole tarpeellista kirjoittaa "Paavalin Evankeliumia".
Paavali tuokin tämän esille kun kirjoittaa haluavansa päästä henkilökohtaisesti paikanpäälle ja julistamaan evankeliumia kasvotusten.