Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Gal. 2:11-14 Paavali moittii julkisesti Antiokiassa Keefasta tämän teeskentelystä, mihin myös Barnabas oli yhtynyt. Galatiassa ei ollut tästä kysymys, vaan juutalaiskristittyjen käyttäytymisestä Antiokiassa. Paavali ottaa kuitenkin myös tämän episodin esille osoittaakseen galatalaisille heidän pariinsa tulleiden julistajien epäloogisuuden, olihan Keefas sentään yksi arvostetuimmista kristityistä juutalaisista ja Brnabaksestakin oli ollut tiedossa hyvä maine. Paavali ei sovittele.
Ariadna kirjoitti:Oma näkemykseni tilanteesta poikkeaa huomattavasti ylläolevasta.
Kaikin mokomin. Ei haittaa.
Ihan lähtökohtaisesti kokoontuminen oli yksityiskodissa kuten tapana oli, sabattina synagogassa käynnin jälkeen kokoonnuttiin yhteiselle aterialle.
Jos tilanne olisi tosi, niin Pietarikin oli saanut kutsun ateriayhteyteen joka oli sovelias kosherateria juutalaiselle että käännynnäisille. Tuskin siellä sikaa tarjottiin.
Otaksun, että sitä aterioitiin muulloinkin kuin sapattina. Gal. 2:11-14 mukaan Keefas aterioi yhdessä pakanoiden kanssa ja hän oli se, joka oli herättänyt pahennusta vaihdettuaan ruokapöytää, kun Jaakobin luota Jerusalemista oli tullut Antiokiaan muutamia juutalaiskristittyjä, saaden Barnabaankin mukaansa.
Tästä Pietarin teeskentelystä Paavali häntä aiheestakin moitti (jae 14). Siitä, miten Pietari moitteeseen suhtautui ei tässä yhteydessä puhuta mitään, muu on pelkkää otaksumaa. Eikä tällä seikalla muutoinkaan ole merkitystä, vaan sillä teeskentelyllä, mihin Pietari Antiokiassa syyllistyi.
Gal. 1 ja 2 ovat mainioita lukuja, sillä niissä Paavali viittaa omaan kääntymykseensä ja sitä seuraaviin tapahtumiin ja siihen apostolien kokoukseen, jossa hän itse oli läsnä ja jossa ei sovittu mistään muusta kuin työnjaosta Paavalin ja Pietarin kesken sekä Jerusalemin seurakunnalle kerättävästä kolehdista.
Teksti antaa ymmärtää, että matka Kyprokselle Barnabaan kanssa oli tehty ja Paavali selittää Jerusalemissa sen tuloksista. Myös Timoteus, joka oli ymäpärileikkaamatoj kreetalainen kristitty oli mukana, eikä häneltä vaadittu ympärileikkausta. Barnabaan ja Paavalin tekemä lähetystyö pakanain parissa oli hyväksytty sinällään, samoin nyt sovittu työnjako ja vakuudeksi paiskattiin kättä päälle. Tämä kokous lienee pidetty vuonna 48.
Paavali oli kääntymisensä jälkeen käynyt Jerusalemissa tätä ennen 14 vuotta aiemmin pakomatkallaan nabatealaisten alueelta damaskon kautta ja tavattuaan Jerusalemissa ainoastaan Keefaan ja Jaakobin, herran veljen. Tämä vierailu oli kestänyt 15 päivää, minkä jälkeen Paavalin oli pakko poistua Jerusalemista Syyriaan ja Kilikiaan. Nyt 14 vuotta myöhemmin oltiin taas Jerusalemissa kokoustamassa jo mainituin tuloksin. Mukana olivat ainakin Keefas, Jaakob ja Johannes (Gal. 2:9).
Mikä oli tuonut Keefaksen Antiokiaan. Kenties pelkkä tervehdyskäynti tai tarkastusmatka (2:11) ja Jaakob oli lähettänyt Jerusalemista miehiä perään (2:12) edellä kuvatuin seuraamuksin. Paavali ei kerro asiaa kronologisesti. Tämän pitäisi olla harvinaisen selvää.
Edit: korjasin nimen oikein, kun kerkesin vielä.