Re: Paavali yhdistäjä vaiko hajoittaja?
Lähetetty: 08.08.2018 12:57
Olisin valmis tinkimään käsityksestäni asivelvollisuuden syistä, koska oltiin siirrytty palkka-armeijaan. Käsityöläisiä tarvittiin myös armeijassa esim. varusteiden korjaajina ja telttojen tekijöinä, jne.Pro et contra kirjoitti:Näinollen voitaneen pitää todennettuna seuraava johtopäätös:
1. Juutalaisilla oli erivapauksia asevelvollisuuteen nähden niin Paavalikin oli tästä vapautettu riippumatta Rooman kansaisuudesta , eikä siitä syystä että hän teki myös telttoja joita armeija tarvitsi.
Juuri näin.2. keisarikulttiin ei tarvinnut osallistua eikä palvoa keisaria jumalana.
3. Mahdollista on että juutalaisia oli orjina Paavalin elinaikana ja jo ennen sitä.
Ei. Palestiina oli varsin köyhää seutua ja moni juutalainen muutti sieltä muuanne eri syistä. Heistä käytetään nimitystä diasporajuutalaiset (diaspora tarkoittaa hajallaan asuvia). He säilyttivät oman juutalaisen uskontonsa ja kulttuurinsa, mutta omaksuivat kreikan kielen ja heitä varten LXX käännettiin. Juutalaisuuden näkökulmasta "pakananoita" olivat kaikki muut paitsi juutalaiset. Kielellä ei ollut merkitystä. Proselyyteiksi (käännynnäiset) kutsutaan niitä, jotka muista uskonnoista ovat kääntyneet juutalaisuuteen.4. Paavali julisti evankeliumia ensisijaisesti "pakanoille" eli juutalaisille jotka puhuivat kreikkaa koska pakana merkitsi tuolloin juuri erikielisiä kuin Aramean kielisiä juutalaisia.
Ei, vaan kaikille ihmisille (1. Kor. 1:23). Pietarin ja traditiot jätettäköön sikseen, mutta totta on, että eksiilin jälkeen Babylonin seuduille jäi juutalaisia, missä edelleen majaansa pitävät, myös kristittyjä löytyy.5. Paavalin lausuma evankeliumin julistamisesta koko maan päällä tarkoittaa että se on saarnattu kaikille juutalaisille jotka asuvat eri puolilla valtakuntaa, traditio kertoo myös että Pietari saarnasi Babyloniassa oletettavasti tuon alueen juutalaisille.