Maailmanloppu on alkanut?
Lähetetty: 28.08.2018 23:29
Kyllä, maailmanloppu ei ole tällä kertaa aivan nurkan takana vaan jo alkanutta todellisuutta. Tehtäköön heti selväksi, ettei kyseessä ole oma julistukseni vaan Jehovan todistajien väite. Hallintoelin sanoo tietävänsä, että maailmanloppu alkoi 104 vuotta sitten: olemme siis jo pitkällä maailmanlopussa!
Ohessa lainaus: "Tapahtumien järjestys on sama vehnänkorjuuta koskevassa Jeesuksen vertauksessa, jossa hän sanoo: ”Elonkorjuu on asiainjärjestelmän päättyminen.” Elonkorjuuaika ja asiainjärjestelmän päättyminen alkoivat siis samaan aikaan, vuonna 1914." (lähde: https://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/ ... lonkorjuu/ )
Pohdin tässä viestissä järjestön tulkintaa Jeesuksen vertauksesta vehnästä ja rikkaviljasta. (Matt.13). Aihe on Seuran teologian kannalta kriittinen, sillä hallintoelimen identiteetti lepää sen oletuksen varassa, että tosi palvonta on ennallistettu lopun aikana vuoden 1914 jälkeen.
Järjestö opettaa siis lopun ajan alkaneen vuonna 1914. Kuinkahan moni tietää, että hallintoelin ajattelee myös maailmanlopun ( asiainjärjestelmän päättyminen UM ) alkaneen samaan aikaan. ( Kts. yllä olevaa lainausta). Lopun aika ja maailman loppu alkoivat näin ollen molemmat vuonna 1914 - järjestön mukaan. Miten tämä on mahdollista?
Kokonaisuuden ymmärtämiseksi on välttämätöntä selventää näiden termien merkitykset. Pyydän veljesseuran lukijoita korjaamaan, jos olen väärässä, mutta eikö lopun aika ole maailmanloppua edeltävä ajanjakso. Uskomme, ettei nykyinen asiainjärjestelmä ole vielä päättynyt - olemmepa sitten ateisteja, kristittyjä tai Jehovan todistajia. Maailmanloppua on tosin ennustettu monta kertaa; ei vähiten Vartiotornin toimesta. Ennustusten onnistumisprosentti on 0.
Mistä oikein on kysymys? Ymmärtääkseni järjestön karkeasta teologisesta vedätyksestä. Ilmaisen asian tällä tavoin, koska en ajattele - tietenkään - väärien tulkintojen olevan tietoista huijaamista. Kukaan ei voi olla kaikessa oikeassa, ei edes erehtymätön paavi. Vartiotornin väitteen tekee vedätykseksi se, että se kehtaa väittää maailmanlopun ja lopun ajan alkaneen samaan aikaan. Kyse on ilmiselvästä mahdottomuudesta, koska lopun aika on määritelmän mukaan maailmanloppua edeltävä ajanjakso.
Miksi hallintoelin opettaa lainaamassani kohdassa maailman lopusta tavalla, jonka sen täytyy tietää olevan virheellistä? Koska sillä ei ole vaihtoehtoja. Muuten sen hartaasti vaalima oppi tosi palvonnan ennallistamisesta kaatuisi - ja sitä myötä koko Vartiotorni romahtaisi kasaan. Jos vehnä ja rikkavilja kasvavat näet yhdessä maailmanloppuun asti, tosi palvontaa ei ole ennallistettu mihinkään yhteen järjestöön lopun aikana. Teesi puhtaasta palvonnasta yhdessä organisaatiossa edellyttää välttämättä rikkakasvien ja vehnän erottamista toisistaan.
Näyttääkin kiistattomalta, että hallintoelin yksinkertaisesti vääristää "maailmanlopun" tarkoittamaan juuri tämän vertauksen yhteydessä ajanjaksoa, joka alkoi vuonna 1914. Se ei kuitenkaan voi pitää kutiaan, koska Vartiotorni on opettanut vuosikymmeniä myös lopun ajan alkaneen tuolloin. Vaikka Jeesus sanoo selvästi elonkorjuun olevan maailman loppu, selittää järjestö tätä jaetta niin, että Kristus puhuisikin lopun ajasta.
Väännän vielä rautalangasta kysymällä näin: Tapahtuuko elonkorjuu, eli erottelu, ennen maailmanloppua vai sen aikana/jälkeen? Jeesus sanoo itse vehnän ja rikkaviljan kasvavan yhdessä elonkorjuuseen eli maailman loppuun asti.( 13:30,39).
Saman evankeliumin viimeinen jae käyttää identtistä ilmausta, joka osaltaan selventää asiaa: " Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti". Mihin asti Jeesus on seuraajiensa kanssa? Jos Jehovan todistajat olisivat johdonmukaisia, heidän pitäisi ymmärtää jakeen ajatus niin, että Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa vuoteen 1914 asti.
Kyse on härskistä huijauksesta, jossa pahaa-aavistamattomia todistajia viedään kuin kuoriämpäriä. Härskiyden luonnetta vieläpä korostaa se tosiseikka, että jos kysytään keneltä tahansa todistajalta maailmanlopun ajankohtaa, olisi vastaus, ettei maailmanloppu ole vielä alkanut, eikä kukaan voi tietää sen alkamisaikaa.
Mitä vertaus vehnästä ja rikkaviljasta todellisuudessa opettaa? Että tosi palvontaa ei ennallisteta, ennen kuin maailmanloppu tulee. Aidot ja väärät kristityt kasvavat erottamatta yhdessä maailmanloppuun asti. Maailmanloppu taas ei tarkoita sitä, mitä kadunmiehen mielikuvissa ja tieteiselokuvissa termi usein merkitsee. Raamatun narratiivissa Kuninkaan paluu on tämän maailmanajan loppu - ja samalla uuden maailmanajan alku. Maailmanloppu ei ole ajanjakso, vaan taitekohta, jossa tämä asianjärjestelmä vaihtuu uuteen.
Vertauksen moraalinen opetus on siinä, ettei kukaan ihminen voi sanoa toisesta, onko tämä aito kristitty vai ei. Se on yksin Isännän, Kristuksen, tehtävä. Elonkorjuu on viimeinen tuomio, eikä meillä ole sitä ennen välineitä arvioida kuka on vehnää ja kuka roskaa. Jos Jehovan todistajalta kysyy, hän kernaasti vakuuttelee, etteivät he tuomitse ketään. "Jehova tuomitsee, emme me", sanoo hän hymyillen ystävällisesti. Oikeasti; jos hän vain ymmärtäisi vertauksen ytimen, hän ei voisi väittää, että tosi kristityt on koottu vain heidän järjestöön - kun vertauksen mukaan ennallistusta ei ole vielä tapahtunut.
Analyysin tulos on vähintään hämmentävä. Hallintoelimen mielestä vertaus vehnästä ja rikkaviljasta kertoo tosi palvonnan ennallistamisesta. Tosi kristityt on erotettu ja puhdistettu vuoden 1914 jälkeen, jolloin maailmanloppu alkoi. Totuus on kuitenkin, että maailmanloppu odottaa vielä tulemistaan, eikä vehnää ja rikkaviljaa ole eroteltu. Jeesuksen sanojen mukaan kaikenlaiset kristityt kasvavat yhdessä elonkorjuuseen - ei lopun aikaan - vaan maailmanloppuun asti.
Ohessa lainaus: "Tapahtumien järjestys on sama vehnänkorjuuta koskevassa Jeesuksen vertauksessa, jossa hän sanoo: ”Elonkorjuu on asiainjärjestelmän päättyminen.” Elonkorjuuaika ja asiainjärjestelmän päättyminen alkoivat siis samaan aikaan, vuonna 1914." (lähde: https://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/ ... lonkorjuu/ )
Pohdin tässä viestissä järjestön tulkintaa Jeesuksen vertauksesta vehnästä ja rikkaviljasta. (Matt.13). Aihe on Seuran teologian kannalta kriittinen, sillä hallintoelimen identiteetti lepää sen oletuksen varassa, että tosi palvonta on ennallistettu lopun aikana vuoden 1914 jälkeen.
Järjestö opettaa siis lopun ajan alkaneen vuonna 1914. Kuinkahan moni tietää, että hallintoelin ajattelee myös maailmanlopun ( asiainjärjestelmän päättyminen UM ) alkaneen samaan aikaan. ( Kts. yllä olevaa lainausta). Lopun aika ja maailman loppu alkoivat näin ollen molemmat vuonna 1914 - järjestön mukaan. Miten tämä on mahdollista?
Kokonaisuuden ymmärtämiseksi on välttämätöntä selventää näiden termien merkitykset. Pyydän veljesseuran lukijoita korjaamaan, jos olen väärässä, mutta eikö lopun aika ole maailmanloppua edeltävä ajanjakso. Uskomme, ettei nykyinen asiainjärjestelmä ole vielä päättynyt - olemmepa sitten ateisteja, kristittyjä tai Jehovan todistajia. Maailmanloppua on tosin ennustettu monta kertaa; ei vähiten Vartiotornin toimesta. Ennustusten onnistumisprosentti on 0.
Mistä oikein on kysymys? Ymmärtääkseni järjestön karkeasta teologisesta vedätyksestä. Ilmaisen asian tällä tavoin, koska en ajattele - tietenkään - väärien tulkintojen olevan tietoista huijaamista. Kukaan ei voi olla kaikessa oikeassa, ei edes erehtymätön paavi. Vartiotornin väitteen tekee vedätykseksi se, että se kehtaa väittää maailmanlopun ja lopun ajan alkaneen samaan aikaan. Kyse on ilmiselvästä mahdottomuudesta, koska lopun aika on määritelmän mukaan maailmanloppua edeltävä ajanjakso.
Miksi hallintoelin opettaa lainaamassani kohdassa maailman lopusta tavalla, jonka sen täytyy tietää olevan virheellistä? Koska sillä ei ole vaihtoehtoja. Muuten sen hartaasti vaalima oppi tosi palvonnan ennallistamisesta kaatuisi - ja sitä myötä koko Vartiotorni romahtaisi kasaan. Jos vehnä ja rikkavilja kasvavat näet yhdessä maailmanloppuun asti, tosi palvontaa ei ole ennallistettu mihinkään yhteen järjestöön lopun aikana. Teesi puhtaasta palvonnasta yhdessä organisaatiossa edellyttää välttämättä rikkakasvien ja vehnän erottamista toisistaan.
Näyttääkin kiistattomalta, että hallintoelin yksinkertaisesti vääristää "maailmanlopun" tarkoittamaan juuri tämän vertauksen yhteydessä ajanjaksoa, joka alkoi vuonna 1914. Se ei kuitenkaan voi pitää kutiaan, koska Vartiotorni on opettanut vuosikymmeniä myös lopun ajan alkaneen tuolloin. Vaikka Jeesus sanoo selvästi elonkorjuun olevan maailman loppu, selittää järjestö tätä jaetta niin, että Kristus puhuisikin lopun ajasta.
Väännän vielä rautalangasta kysymällä näin: Tapahtuuko elonkorjuu, eli erottelu, ennen maailmanloppua vai sen aikana/jälkeen? Jeesus sanoo itse vehnän ja rikkaviljan kasvavan yhdessä elonkorjuuseen eli maailman loppuun asti.( 13:30,39).
Saman evankeliumin viimeinen jae käyttää identtistä ilmausta, joka osaltaan selventää asiaa: " Ja katso, minä olen teidän kanssanne maailman loppuun asti". Mihin asti Jeesus on seuraajiensa kanssa? Jos Jehovan todistajat olisivat johdonmukaisia, heidän pitäisi ymmärtää jakeen ajatus niin, että Jeesus lupasi olla seuraajiensa kanssa vuoteen 1914 asti.
Kyse on härskistä huijauksesta, jossa pahaa-aavistamattomia todistajia viedään kuin kuoriämpäriä. Härskiyden luonnetta vieläpä korostaa se tosiseikka, että jos kysytään keneltä tahansa todistajalta maailmanlopun ajankohtaa, olisi vastaus, ettei maailmanloppu ole vielä alkanut, eikä kukaan voi tietää sen alkamisaikaa.
Mitä vertaus vehnästä ja rikkaviljasta todellisuudessa opettaa? Että tosi palvontaa ei ennallisteta, ennen kuin maailmanloppu tulee. Aidot ja väärät kristityt kasvavat erottamatta yhdessä maailmanloppuun asti. Maailmanloppu taas ei tarkoita sitä, mitä kadunmiehen mielikuvissa ja tieteiselokuvissa termi usein merkitsee. Raamatun narratiivissa Kuninkaan paluu on tämän maailmanajan loppu - ja samalla uuden maailmanajan alku. Maailmanloppu ei ole ajanjakso, vaan taitekohta, jossa tämä asianjärjestelmä vaihtuu uuteen.
Vertauksen moraalinen opetus on siinä, ettei kukaan ihminen voi sanoa toisesta, onko tämä aito kristitty vai ei. Se on yksin Isännän, Kristuksen, tehtävä. Elonkorjuu on viimeinen tuomio, eikä meillä ole sitä ennen välineitä arvioida kuka on vehnää ja kuka roskaa. Jos Jehovan todistajalta kysyy, hän kernaasti vakuuttelee, etteivät he tuomitse ketään. "Jehova tuomitsee, emme me", sanoo hän hymyillen ystävällisesti. Oikeasti; jos hän vain ymmärtäisi vertauksen ytimen, hän ei voisi väittää, että tosi kristityt on koottu vain heidän järjestöön - kun vertauksen mukaan ennallistusta ei ole vielä tapahtunut.
Analyysin tulos on vähintään hämmentävä. Hallintoelimen mielestä vertaus vehnästä ja rikkaviljasta kertoo tosi palvonnan ennallistamisesta. Tosi kristityt on erotettu ja puhdistettu vuoden 1914 jälkeen, jolloin maailmanloppu alkoi. Totuus on kuitenkin, että maailmanloppu odottaa vielä tulemistaan, eikä vehnää ja rikkaviljaa ole eroteltu. Jeesuksen sanojen mukaan kaikenlaiset kristityt kasvavat yhdessä elonkorjuuseen - ei lopun aikaan - vaan maailmanloppuun asti.